Mercedes-chefens sågning av biobränslen: Ineffektivt

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Mercedes-chefens sågning av biobränslen: Ineffektivt

Inlägg av Zalman3 »

Mercedes-chefens sågning av biobränslen: Ineffektivt.

I Sverige är tron på syntetiskt framställda bränslen stor.
Men nu dömer Mercedes utvecklingschef Markus Schäfer ut den strategin.
– Om du har ett överflöd av energi är det bäst att lägga den direkt i ett batteri. Att sätta grön energi i ett syntetiskt bränsle är en process där du förlorar mycket effektivitet, säger han i en intervju med Autocar.



https://www.bytbil.com/nyheter/mercedes ... tivt-28497
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Mercedes-chefens sågning av biobränslen: Ineffektivt

Inlägg av MarkusL »

Sålde inte Mercedes nyligen delar av sin satsning på just detta till Volvo...?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Mercedes-chefens sågning av biobränslen: Ineffektivt

Inlägg av fth »

MarkusL skrev:
Sålde inte Mercedes nyligen delar av sin satsning på just detta till Volvo...?
Nej, det var hela deras vätgas-avdelning som knoppades av, och så lurade dom på Volvo 50% av detta för 6.5 miljarder SEK. :shock:

Ett par dagar senare gick dom ut med att dom lägger ner all satsning på vätgas för personbilar.

Well played, Daimler. Volvo: not so much.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Mercedes-chefens sågning av biobränslen: Ineffektivt

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev:
MarkusL skrev:
Sålde inte Mercedes nyligen delar av sin satsning på just detta till Volvo...?
Nej, det var hela deras vätgas-avdelning som knoppades av, och så lurade dom på Volvo 50% av detta för 6.5 miljarder SEK. :shock:

Ett par dagar senare gick dom ut med att dom lägger ner all satsning på vätgas för personbilar.

Well played, Daimler. Volvo: not so much.

/fth
Nu blandar du väl lite? Det var ju Volvo AB som köpte vätgasatsningen och att Daimler lägger ner sin satsning för personbilar är ju inte samma sak.
Men det spelar ju mindre roll eftersom Geely, förutom att äga 100% av Volvo cars, även är största aktieägare i Daimler och stor ägare i Volvo AB. Troligtvis är det någon annan som blivit lurad i så fall.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Mercedes-chefens sågning av biobränslen: Ineffektivt

Inlägg av fth »

Fredrik j skrev:
Nu blandar du väl lite? Det var ju Volvo AB som köpte vätgasatsningen och att Daimler lägger ner sin satsning för personbilar är ju inte samma sak.
Men det spelar ju mindre roll eftersom Geely, förutom att äga 100% av Volvo cars, även är största aktieägare i Daimler och stor ägare i Volvo AB. Troligtvis är det någon annan som blivit lurad i så fall.
Jag vet att det var för lastvagnar som det delägda bolaget skapades, men avknoppningen tillsammans med det senare beskedet om personbilar tror jag tydligt visar att Daimler inte tror på vätgas öht, vilket hedrar dom.

Avknoppningen och försäljningen tror jag gjordes för att minska exponeringen i en dödsdömd verksamhet.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Mercedes-chefens sågning av biobränslen: Ineffektivt

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev:
Fredrik j skrev:
Nu blandar du väl lite? Det var ju Volvo AB som köpte vätgasatsningen och att Daimler lägger ner sin satsning för personbilar är ju inte samma sak.
Men det spelar ju mindre roll eftersom Geely, förutom att äga 100% av Volvo cars, även är största aktieägare i Daimler och stor ägare i Volvo AB. Troligtvis är det någon annan som blivit lurad i så fall.
Jag vet att det var för lastvagnar som det delägda bolaget skapades, men avknoppningen tillsammans med det senare beskedet om personbilar tror jag tydligt visar att Daimler inte tror på vätgas öht, vilket hedrar dom.

Avknoppningen och försäljningen tror jag gjordes för att minska exponeringen i en dödsdömd verksamhet.

/fth
Vätgas för personbilar var kanske inte så oväntat? Det är ju mest japanska tillverkare som tror på det väl?

Men att Daimler skulle lurat Volvo känns ju inte så troligt med tanke på ägarbilden.
Skriv svar