Värt laga tesla originalfälgar?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2232
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Värt laga tesla originalfälgar?

Inlägg av frippe »

Lyckades komma för nära vägkanten vid ett möte på en smal väg och körde ned i ett potthål. Potthålen var precis vid den vita ytterlinjen. Skadade båda fälgarna på höger sida, en så pass mycket att däcket tappade luften. Den andra höll luften men har ett synbart märke på insidan. Lyckades hinna till däckfirman precis före 17, aningens tur.

Däckfirman nödlagade det genom att banka fälgen jämnare och fylla däcket igen så vi klarade oss hem.

Men är det lönt att laga fälgarna om det blivit såpass skadade? Beror så klart på priset men jämfört med att köpa nya eller begagnade.

Har tesla originalfälgar från 2015.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Värt laga tesla originalfälgar?

Inlägg av metchristian »

frippe skrev:
Lyckades komma för nära vägkanten vid ett möte på en smal väg och körde ned i ett potthål. Potthålen var precis vid den vita ytterlinjen. Skadade båda fälgarna på höger sida, en så pass mycket att däcket tappade luften. Den andra höll luften men har ett synbart märke på insidan. Lyckades hinna till däckfirman precis före 17, aningens tur.

Däckfirman nödlagade det genom att banka fälgen jämnare och fylla däcket igen så vi klarade oss hem.

Men är det lönt att laga fälgarna om det blivit såpass skadade? Beror så klart på priset men jämfört med att köpa nya eller begagnade.

Har tesla originalfälgar från 2015.
Kolla med intera http://www.intera-sverige.se/

Om du inte bor i Stockholm maila dem bild på fälgarna. Så kan de svara. De brukar kunna fixa det mesta.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Värt laga tesla originalfälgar?

Inlägg av lator »

Jag inbillar mig att det är bättre att lägga pengarna på en annan fälg...
http://www.bildelsbasen.se/se-sv/stock/ ... 02722500A/
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Värt laga tesla originalfälgar?

Inlägg av lator »

Om du har vägarna förbi t.ex Grönvolds i Norge...
https://www.bildelsbasen.se/?link=list& ... =112121100
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2232
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Värt laga tesla originalfälgar?

Inlägg av frippe »

Gissar också att värdet på fälgen vid underskrider kostnaden för reparationen när jag surfat runt lite. En begagnad fås för under 2000kr.

Kanske läge att byta modell på fälg också.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Värt laga tesla originalfälgar?

Inlägg av bonath »

Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Värt laga tesla originalfälgar?

Inlägg av Lessmog »

bonath skrev:
Fast de där var väl till en Model3? Inte alls säkert de passar på en S. Minst sagt.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2232
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Värt laga tesla originalfälgar?

Inlägg av frippe »

Uppdaterar även detta ämne.

Fick tips av däckfirman jag använder för däckförvaring om en lokal firma som reparera fälgar. Slängde på vinterdäck och lämnade in fälgarna till sommardäcken, de tog 1350kr för att rikta en 19” fälg.

Väl monterade på bilen var däckfirman väldigt nöjda med rundheten och balansen på de fixade fälgarna.

Så, visst hade varit roligare med nya fälgar men hade ingen lust att köpa fyra nya, så smidig lösning och säker miljövänligare.
Model Y LR.
Model S70D
Skriv svar