Vilka publika laddare är gratis?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av lator »

Svenssons skrev:
LarsL skrev:
5kr/kWh är ju väldigt dyrt när det kostar 0,8-1,5kr/kWh hemma. Å andra sidan så lönar sig inte en Chademo ens på de nivåerna med tanke på omsättning och kostnad för laddare.
Men i en framtid där elbilar är norm kommer vi förmodligen se andra priser och andra upplägg. Det första jag förväntar mig att få se är paket/abonnemang där jag kan slå ihop hemabonnemanget och snabbladdaren. Tex borde det ju vara något billigare på vattenfallsladdare om jag har dem som elleverantör.

En stor risk i närtid är att elleverantören jämför med vad en bensinbil kostar per mil. Men det är ju totalt irrelevant eftersom energimängden är helt olika och kostnaden för bilen är en annan.
Clever har redan sådant paket. Laddar du ofta på Clever så kan du betala 99:- i månaden plus 2,50 per kWh men om du också väljer Clever som elleverantör så är kostnaden 49:- per månad istället. Vill du kunna ladda elen för 0:- per kWh så måste du ha Clevers som elleverantör plus betala abonnemang på 599:-.
Det tillkommer en liten sak om du vill ha "gratis" laddning från Clever. Du måste installera deras laddbox också... Jag vet att min bror förhörde sig om detta och räknade på det men det fanns inte en chans att få det att gå ihop när installation + box hamnade på närmare 20000 samt att Clevers elavtal var avsevärt dyrare än det han hade från Jämtkraft (som alltså är delägare i Clever). :?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av Teslaspolen »

Laddstolpar har nästan alltid en RFID läsare, men den är inte alltid aktiv. Det innebär bara att stolpen är framtidssäkrad för laddning mot betalning.
EVgil
Inlägg: 8
Blev medlem: 11 feb 2018 22:20

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av EVgil »

Tack för alla snabba och informativa svar!
Appen PlugShare är ju riktigt bra! Jag kommer definitivt bidra där när jag får tillfälle.
Screenshot_20180218-175636.jpg
EVgil
Inlägg: 8
Blev medlem: 11 feb 2018 22:20

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av EVgil »

Tack för informativt svar!
Jag ber om ursäkt för att jag inte har besvarat dig tidigare.
Efter två års erfarenhet av olika elbilar och hybrider har jag en betydligt bättre kunskap.
Nu väntar jag bara på en gemensam betallösning i Sverige och Europa.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av mati »

Ganska skrämmande att den här tråden är 3 år gammal, fast jag såg inte det direkt när jag började läsa alla inlägg, för frågan är lika aktuell idag. Det verkar inte ha hänt nånting överhuvudtaget när det gäller snabbladdning. Kaoset har bara blivit större, priserna har ökat, inte minskat som vissa förutspådde. Antalet olika abonnemangsformer har inte heller minskat. Antalet laddare har förvisso ökat, men att använda dem är minst lika krångligt som för tre år sedan.
Varför har vi i Sverige fortfarande inte samma möjlighet till roaming och billigare laddning när man väljer t.ex. en laddoperatör även som elleverantör? I t.ex. Tyskland är det ju jättevanligt. EnBW, Maingau Energie med flera erbjuder extremt bra snabbladdningspriser till sina elkunder. Varför går inte det i Sverige?
Vi använder oss av tyska laddbrickor även i Sverige för att minska krånglet. Inget bra betyg.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av fth »

mati skrev:
Inget bra betyg.
Verkligen inte, man är ju lite i en bubbla som Tesla-ägare, men utanför SuC har det ju faktiskt inte blivit varken enklare eller billigare under mina tre år som elbilist.

Att de andra biltillverkarna inte prioriterar detta och ser till att skapa en riktig konkurrent till SuC visar iaf för mig att det fortfarande bara finns ett märke som är seriöst när det kommer till elbilar.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av mati »

Ja, fast det är inte enbart biltillverkarna man ska skylla på. Som sagt, det fungerar ju i andra länder där energibolagen - men även andra företag - bygger långsam- och snabbladdare och/eller erbjuder bra laddabonnemang för sina kunder. Och där är det dessutom möjligt att använda ett och samma laddkort till de flesta laddare. Folk i Tyskland blir nästan upprörda när Maingau-kortet inte fungerar på en laddare. Man förutsätter numera att det fungerar överallt. Här är det ju normalt att man har ett laddkort för varje operatör. Har man tur så fungerar plugsurfing eller nåt annat utländskt kort också, men då blir det ju genast mycket dyrare.
Jag vill se samma system som i Tyskland. Laddning ska ingå i elavtalet för de som vill. Och då inte bara för någon kommunal enfas-stolpe bakom Icas sopcontainer utan överallt.
Men vad jag vet så diskuteras detta inte ens. Det verkar inte finnas något som helst intresse hos varken laddoperatörerna eller politiken att laddning ska bli enklare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av Nilp »

fth skrev:
mati skrev:
Inget bra betyg.
Verkligen inte, man är ju lite i en bubbla som Tesla-ägare, men utanför SuC har det ju faktiskt inte blivit varken enklare eller billigare under mina tre år som elbilist.

Att de andra biltillverkarna inte prioriterar detta och ser till att skapa en riktig konkurrent till SuC visar iaf för mig att det fortfarande bara finns ett märke som är seriöst när det kommer till elbilar.

/fth
Fast nu är ni ju bara negativa. Nej de ökar i omfattande Hastighet
https://www.elbilsstatistik.se/laddinfrastatistik

Sen finns det såklart regionala skillnader. Jag bor i södra Sverige och oavsett riktning jag kör finns det en snabbladdare (om man räknar in 50kw laddare) var tionde km.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av mati »

Men det här handlar inte om att det inte finns laddare, det är ett annat problem. På vissa ställen är det riktigt dåligt, medan är det är helt okej på andra ställen.
Det här handlar om att det fortfarande råder vilda westerm kring prissättningen och betalningsmetoderna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av Jerker »

E-on har lämnar rabatt på sina laddare till sina elhandelskunder. Men det finns ju ingen roaming.

Såg också att de har enhetspris på snabbladdare på 95:- om det är en laddare där man kan betala med kort i läsare i laddaren. Nån som vet var det finns såna?
Användarvisningsbild
Idesta
Teslaägare
Inlägg: 210
Blev medlem: 12 nov 2014 07:54

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av Idesta »

Jerker skrev:
E-on har lämnar rabatt på sina laddare till sina elhandelskunder. Men det finns ju ingen roaming.

Såg också att de har enhetspris på snabbladdare på 95:- om det är en laddare där man kan betala med kort i läsare i laddaren. Nån som vet var det finns såna?
Finns 3 st Eon laddare på Kungsholmen som har enhetspris. Dock är det 30 min maxtid parkering vid snabbladdarna.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av kenjon »

Är det 50 kW-laddare? Då hinner man max få 25 kWh för 95 kr, låter rätt dyrt....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
E-on har lämnar rabatt på sina laddare till sina elhandelskunder. Men det finns ju ingen roaming.

Såg också att de har enhetspris på snabbladdare på 95:- om det är en laddare där man kan betala med kort i läsare i laddaren. Nån som vet var det finns såna?
I Arboga vid OkQ8 vet jag att det går att betala med kort. Har dock aldrig provat att ladda där. Men jag har alltid undrat varför E.ON kan sätta upp laddare med betalkortsläsare när det verkar vara helt fullständigt omöjligt för alla andra att acceptera betalkort. Det känns ju naturligtvis som den smidigaste och enda rätta lösningen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av Nilp »

mati skrev:
Men det här handlar inte om att det inte finns laddare, det är ett annat problem. På vissa ställen är det riktigt dåligt, medan är det är helt okej på andra ställen.
Det här handlar om att det fortfarande råder vilda westerm kring prissättningen och betalningsmetoderna.
Spenderade 30 min att beställa laddtrycket från Eon, incharge, grön kontakt och charge and drive. Täcker de flesta laddplatser i Sverige. Kostar inget att ha bara när du laddar. Sen har jag Etron kortet för Ionity men troligtvis inte efter första året som är gratis, men kanske bara för att det är smidigt.

Tycker du det är krångligt att parkera också? Det kostar också olika belopp beroende på plats och vem som äger parkeringsrättigheter. Också ett par olika appar.

Man laddar ner och registrerar sig en gång efter det är det hur smidigt som helst.
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av Nilp »

mati skrev:
Jerker skrev:
E-on har lämnar rabatt på sina laddare till sina elhandelskunder. Men det finns ju ingen roaming.

Såg också att de har enhetspris på snabbladdare på 95:- om det är en laddare där man kan betala med kort i läsare i laddaren. Nån som vet var det finns såna?
I Arboga vid OkQ8 vet jag att det går att betala med kort. Har dock aldrig provat att ladda där. Men jag har alltid undrat varför E.ON kan sätta upp laddare med betalkortsläsare när det verkar vara helt fullständigt omöjligt för alla andra att acceptera betalkort. Det känns ju naturligtvis som den smidigaste och enda rätta lösningen.
Eon har roaming, man kan se vilka i deras app. Läs mer här
https://www.eon.se/elbil/ladda

Gå inte i taket nu Mati men olika priser beroende på betalningsmetod som kan vara bra att ha koll på. ;)
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av Elbilisten »

Jerker skrev:
E-on har lämnar rabatt på sina laddare till sina elhandelskunder. Men det finns ju ingen roaming.

Såg också att de har enhetspris på snabbladdare på 95:- om det är en laddare där man kan betala med kort i läsare i laddaren. Nån som vet var det finns såna?
Enda stället jag har betalat snabbladdning från Eon med bankkort var på OKQ8 Nyängsgatan 1, Grums. Man kan filtrera i appen men inte se betalningssätt. Enligt kommentarer på uppladdning.nu ska det funka på fler ställen. Ibland.

De enda gratis snabbladdare jag kommer på just nu är Orsa och Ludvika. Fast det är "långsamsnabbladdning" med CCS vid ABB i Ludvika.

Vi som är först i omställningen är väl förberedda med hängslen, livrem, nummer till kundtjänst, appar och RFID?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av mati »

Nilp skrev:

Tycker du det är krångligt att parkera också? Det kostar också olika belopp beroende på plats och vem som äger parkeringsrättigheter. Också ett par olika appar.

Man laddar ner och registrerar sig en gång efter det är det hur smidigt som helst.
Ja, det tycker jag faktiskt. Åtminstone när det bara går att betala med en app som inte har stor spridning, som t.ex. SMS-park. Jag har flera gånger stått som en dåre i Göteborg och fipplat med mobilen, samtidigt som jag hade lite brådis att komma till ett möte, bara för att de har sin egen special-funkar-bara-i-go:teborg-app och jag hade inget konto, eller de hade uppdaterat nånting så att mitt inlogg inte längre funkade, det registrerade kortet hade gått ut osv. Vad fan? Sånt där är krångligt och onödigt.
Oavsett detta så tycker jag det är orimligt att man måste ha ett helt gäng med olika kort för att kunna ladda överallt. Så är det inte när man tankar. Ingen fossilbilist i världen skulle acceptera att det inte går att tanka om man inte har ett separat rfid-kort för varenda drivmedelskedja som finns.
Jag har ett kort för nästan varenda j*a laddoperatör som finns i Sverige. Och det blir fler hela tiden. De flesta använder jag aldrig, men rätt vad det är så behöver man ändå ett kort som man inte har skaffat än.
Jag har även stått framför en laddare och inte kunnat ladda eftersom laddkortet låg i fel bil. Det är lite extra surt. För egentligen behöver man två uppsättningar av alla kort när man har två elbilar. Men det har inte jag. Då får man gräva fram mobilappen, hoppas man kommer ihåg lösenordet, att appen är uppdaterad, och att man har täckning.
Ja, det är krångligt. Och det fördröjer omställningen till elbilar eftersom vanliga människor inte har detta som hobby.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av lator »

mati skrev:
Nilp skrev:

Tycker du det är krångligt att parkera också? Det kostar också olika belopp beroende på plats och vem som äger parkeringsrättigheter. Också ett par olika appar.

Man laddar ner och registrerar sig en gång efter det är det hur smidigt som helst.
Ja, det tycker jag faktiskt. Åtminstone när det bara går att betala med en app som inte har stor spridning, som t.ex. SMS-park. Jag har flera gånger stått som en dåre i Göteborg och fipplat med mobilen, samtidigt som jag hade lite brådis att komma till ett möte, bara för att de har sin egen special-funkar-bara-i-go:teborg-app och jag hade inget konto, eller de hade uppdaterat nånting så att mitt inlogg inte längre funkade, det registrerade kortet hade gått ut osv. Vad fan? Sånt där är krångligt och onödigt.
Oavsett detta så tycker jag det är orimligt att man måste ha ett helt gäng med olika kort för att kunna ladda överallt. Så är det inte när man tankar. Ingen fossilbilist i världen skulle acceptera att det inte går att tanka om man inte har ett separat rfid-kort för varenda drivmedelskedja som finns.
Jag har ett kort för nästan varenda j*a laddoperatör som finns i Sverige. Och det blir fler hela tiden. De flesta använder jag aldrig, men rätt vad det är så behöver man ändå ett kort som man inte har skaffat än.
Jag har även stått framför en laddare och inte kunnat ladda eftersom laddkortet låg i fel bil. Det är lite extra surt. För egentligen behöver man två uppsättningar av alla kort när man har två elbilar. Men det har inte jag. Då får man gräva fram mobilappen, hoppas man kommer ihåg lösenordet, att appen är uppdaterad, och att man har täckning.
Ja, det är krångligt. Och det fördröjer omställningen till elbilar eftersom vanliga människor inte har detta som hobby.
Du har helt rätt Mati. Det som man får lägga sin tilltro till är det faktum att även bensinbolagen länge hade denna agenda då man fick åka omkring med en massa kort eller bara ha sin tilltro till att det fanns en mack av "rätt" märke där man behövde fylla tanken. Det tragiska är väl att vi kan se fram emot ca tio år till av detta kaos innan allt reder upp sig och "bilen tar kostnaden"
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av Svenssons »

lator skrev:
Du har helt rätt Mati. Det som man får lägga sin tilltro till är det faktum att även bensinbolagen länge hade denna agenda då man fick åka omkring med en massa kort eller bara ha sin tilltro till att det fanns en mack av "rätt" märke där man behövde fylla tanken.
Minns också när man chansade att det skulle komma ytterligare en mack av rätt märke så man inte tankade "för tidigt".

Nu verkar dock bensinstationer vilja vara som snabbladdare så det börjar komma särskilda appar som man kan betala med istället för sitt bankkort...

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av fth »

Nilp skrev:
Tycker du det är krångligt att parkera också? Det kostar också olika belopp beroende på plats och vem som äger parkeringsrättigheter. Också ett par olika appar.

Man laddar ner och registrerar sig en gång efter det är det hur smidigt som helst.
Du beskrev just själv att du skaffat fyra olika appar/taggar/abonnemang bara för ladda i lilla Sverige, multiplicera detta med 10-20 så kan du bila i Europa också. Nä, detta är fortfarande skamligt dåligt utanför SuC-nätverket, ingen skulle väl acceptera att behöva skaffa en hel bukett med abonnemang för att tanka avgasbilen när man åker på semester?

Ionity lät ju bra på papperet, men vi vet ju alla hur det gick. Jag kommer iaf att hålla mig till Tesla under överskådlig tid, där vet man att detta alltid funkar utan strul.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av Nilp »

Jag argumenterar inte emot att du tycker det är för besvärligt, det får du tycka.

min ståndpunkt var att jag tyckte ni var lite väl negativa, så besvärligt är det inte att beställa hem ett gäng taggar att ha med sig om man behöver. Nu har jag inte bilat i Europa med elbil ännu men har svårt att tänka mig att jag skulle behöva 20 laddbrickor till. Körde med familjen 2018 ner till Genua i Italien och om jag går igenom rutten igen hade det gått utmärkt med bara Ionity.Möjligtvis att jag behövt någon app eller kort i Italien innan de som är under uppbyggnad är klara. Så en eller ett par hade funkat utmärkt.

Sen att du tycker Ionity är för dyrt behöver vi inte ta upp här, det finns redan en tråd med 200 sidor som avhandlar det.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av mati »

Det är ju jättebra att du inte tycker det är krångligt. Men jag tycker det, och jag kan inte med gott samvete rekommendera andra att skaffa en elbil som enda bil så länge det ser ut som det gör. När folk frågar mig hur det fungerar med laddning på långresa ser jag mig tvungen att hålla en liten föreläsning. För det är inte som att tanka en fossilbil. Inte ens nära. Man måste planera resan på minsta detaljnivå. Annars vet man inte var man kan ladda, man vet inte vad det kostar, man vet inte om och hur man kan betala för laddningen, och det värsta av allt är att man aldrig vet om laddaren ens fungerar. Jag tycker själv inte att det är tillräckligt krångligt för att avstå från att åka elbil. Men de flesta är långt mindre entusiastiska. Jag har startat elbilslivet med en Tesla. Jag har upplevt hur det kan se ut, samtidigt som jag kunnat samla elbils-erfarenhet med ett tryggt laddnätverk i ryggen. Nu har jag fastnat i elbilsträsket vilket gör det i princip omöjligt för mig att återgå till nåt annat än en elbil. Men jag hade nog - som så många andra - troligen inte vågat skaffa elbil om jag hade behövt börja från scratch, dvs utan min Tesla-erfarenhet i bagaget.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av fth »

Nilp skrev:
Jag argumenterar inte emot att du tycker det är för besvärligt, det får du tycka.
Det är ju inte svårt för dig eller mig, inte för oss som hänger på TCS och debatterar laddkurvor och li-ion batterikemier, det är åt h-e för krångligt för ”dom andra”.

Du vet dom där som inte öht är intresserade av elbilar, som bara vill sätta sig i sin bil, köra, tanka/ladda när det behövs, och kunna betala ett rimligt pris för detta, på ett civiliserat sätt, utan att googla i en vecka och skriva in sina kreditkortsuppgifter på ett halvdussin mer eller mindre suspekta sidor, bära med sig rfid-taggar och laddkort, installera appar, ta ställning till olika prismodeller etc.

Jag tror den här typen av krångel och tjafs på riktigt kan utgöra ett hinder för övergången till elbilar.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av fth »

P.S. jag räknade mina ladd-relaterade appar i min Tesla-folder: 21 st, alla med separata konton och login, i dom flesta har jag registrerat kredikort, och då har jag ändå rensat bort ett antal obskyra appar nyligen. :D :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av Nilp »

fth skrev:
P.S. jag räknade mina ladd-relaterade appar i min Tesla-folder: 21 st, alla med separata konton och login, i dom flesta har jag registrerat kredikort, och då har jag ändå rensat bort ett antal obskyra appar nyligen. :D :D

/fth
:D
Skriv svar