Thule Motion XT XL + Tesla S (19/20) köpråd

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
_jimmyT_
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 30 sep 2019 23:15

Thule Motion XT XL + Tesla S (19/20) köpråd

Inlägg av _jimmyT_ »

Funderar på vilken takbox bilen skall utrustas med för att få med allt som behövs. Efter lite googlande så hittade jag nedanstående bild, i deras text står det att det är en Thule Motion XT XL. Vilken ser ut att passa bra och det ser dessutom ut som att den sitter långt fram vilket möjliggör att bakluckan kan öppnas hyfsat (kommer nog ha boxen på stora delar av året och då är det smidigt om luckan kan öppnas så att man får i/ur barnvagn och matkassar utan att åla sig in i bagaget...)
Thule Motion XT XL 10.jpg
När jag läser manualen så verkar överhänget från bakre räcket vara 600mm, se nedan.
Skärmklipp 2020-05-24 00.54.17.png
Fick hjälp av en vänlig medlem att mäta från bakre räcket till luckan och det verkar. vara 23cm.

Någon där ute som har rubricerad box och kan ge ett verkligt svar? :)

Tack!
Model S LR 2019
Användarvisningsbild
zed
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 18 feb 2019 20:46

Re: Thule Motion XT XL + Tesla S (19/20) köpråd

Inlägg av zed »

Samma men nu med box (Alpine) på.
Är det verkligen en XL på bilden ovan? Ska skilja 7 cm i överhäng i sådant fall.
Känns som att 10-15 cm mindre överhäng skulle göra mycket för öppningshöjden med tanke på boxens sluttande bakparti.
IMG_20200524_201513.jpg
Användarvisningsbild
ecsjeee
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 apr 2019 19:00
Ort: Vellinge

Re: Thule Motion XT XL + Tesla S (19/20) köpråd

Inlägg av ecsjeee »

Hej, jag köpte en ny Thule Motion XT XL förra året inför semestern men tyckte den drog för mycket energi, så jag tog av den igen och körde utan fick packa om lite snabbt.
Jag har inte använt den mer än de 3 mil den satt på då första gången. Bor du i Skåne och ändå är intresserad är min till salu med räcke till MS slutet 2015 ->

Mvh
Patrik
Användarvisningsbild
_jimmyT_
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 30 sep 2019 23:15

Re: Thule Motion XT XL + Tesla S (19/20) köpråd

Inlägg av _jimmyT_ »

zed skrev:
Samma men nu med box (Alpine) på.
Är det verkligen en XL på bilden ovan? Ska skilja 7 cm i överhäng i sådant fall.
Känns som att 10-15 cm mindre överhäng skulle göra mycket för öppningshöjden med tanke på boxens sluttande bakparti.
Se där ja, den boxen gör sig bra på bilen, men synd på öppningsgraden på luckan. Jag tycker också att den boxen jag bifogade ser kort ut. Men sen hittade jag ett inlägg på TOCN med motion XT XL som verkar funka också. Eller sitter fästena för modellerna innan modell 19/20 längre fram tro?
8945FD82-7BD1-4F90-ADA4-C19FCE3EA450.png
Model S LR 2019
Användarvisningsbild
_jimmyT_
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 30 sep 2019 23:15

Re: Thule Motion XT XL + Tesla S (19/20) köpråd

Inlägg av _jimmyT_ »

ecsjeee skrev:
Hej, jag köpte en ny Thule Motion XT XL förra året inför semestern men tyckte den drog för mycket energi, så jag tog av den igen och körde utan fick packa om lite snabbt.
Jag har inte använt den mer än de 3 mil den satt på då första gången. Bor du i Skåne och ändå är intresserad är min till salu med räcke till MS slutet 2015 ->

Mvh
Patrik
Det låter intressant! Hur mycket får du upp bakluckan m boxen på? Jag har årsmodell 2020 så misstänker att räckena inte passar?
Model S LR 2019
Användarvisningsbild
ecsjeee
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 apr 2019 19:00
Ort: Vellinge

Re: Thule Motion XT XL + Tesla S (19/20) köpråd

Inlägg av ecsjeee »

Det gick inte att öppna bagageluckan till max men det var tillräckligt annars hade jag inte köpt den, om jag inte minns fel kunde jag stå raklång (är dock bara 175 ) och lasta i bagaget.
Fästpunkter kan ju skilja jag har små luckor som vrids och sedan skruvas det ner M6 pinskruvar som man fäster räcket med. Jag valde vanliga Thule 4-kant räck. Fästen kan alltid kompletteras för ny modell.
Jag skulle kunna testa och fota öppningen om det är av intresse, hinner dock inte idag.
/Patrik
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Thule Motion XT XL + Tesla S (19/20) köpråd

Inlägg av KnightRider »

Jag har en MSLR med glastak och nya takräcket från Tesla. Jag köpte en Packline FX-SUV som passar väldigt bra och bakluckan kan öppnas helt. Det är dock ingen jättestor box så om det är viktigt med volym skulle jag satsa på NX Premium (https://www.packline.se/product/nx-premium/). Det fina med flera av Packlines modeller är att de är i glasfiber så de är väldigt stabila. Jag använder T-spåren för att koppla box till räcket. Funkar väldigt bra.
96F58ED2-0934-450E-8FE8-A2B0F82927AF.jpeg
9256D3A1-DB16-46DC-BD67-4D48F3E635D4.jpeg
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Thule Motion XT XL + Tesla S (19/20) köpråd

Inlägg av KnightRider »

NX Premium finns även i en XL-variant.

https://www.packline.se/product/nx-premium-xl/
Användarvisningsbild
_jimmyT_
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 30 sep 2019 23:15

Re: Thule Motion XT XL + Tesla S (19/20) köpråd

Inlägg av _jimmyT_ »

ecsjeee skrev:
Det gick inte att öppna bagageluckan till max men det var tillräckligt annars hade jag inte köpt den, om jag inte minns fel kunde jag stå raklång (är dock bara 175 ) och lasta i bagaget.
Fästpunkter kan ju skilja jag har små luckor som vrids och sedan skruvas det ner M6 pinskruvar som man fäster räcket med. Jag valde vanliga Thule 4-kant räck. Fästen kan alltid kompletteras för ny modell.
Jag skulle kunna testa och fota öppningen om det är av intresse, hinner dock inte idag.
/Patrik
Du får gärna fota, men det låter som att det borde funka bra för mig. Får bara komplettera med räcken och fästen.
Model S LR 2019
Användarvisningsbild
_jimmyT_
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 30 sep 2019 23:15

Re: Thule Motion XT XL + Tesla S (19/20) köpråd

Inlägg av _jimmyT_ »

KnightRider skrev:
Jag har en MSLR med glastak och nya takräcket från Tesla. Jag köpte en Packline FX-SUV som passar väldigt bra och bakluckan kan öppnas helt. Det är dock ingen jättestor box så om det är viktigt med volym skulle jag satsa på NX Premium (https://www.packline.se/product/nx-premium/). Det fina med flera av Packlines modeller är att de är i glasfiber så de är väldigt stabila. Jag använder T-spåren för att koppla box till räcket. Funkar väldigt bra.
96F58ED2-0934-450E-8FE8-A2B0F82927AF.jpeg
9256D3A1-DB16-46DC-BD67-4D48F3E635D4.jpeg
Den boxen ser ut att passa perfekt. Tycker dock priset är lite i överkant om man jämför med Thule.. läste något om att Packlines även är svåra att få på om man är ensam, hur är din upplevelse?
Model S LR 2019
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Thule Motion XT XL + Tesla S (19/20) köpråd

Inlägg av heldiggrisen »

KnightRider skrev:
Jag har en MSLR med glastak och nya takräcket från Tesla. Jag köpte en Packline FX-SUV som passar väldigt bra och bakluckan kan öppnas helt. Det är dock ingen jättestor box så om det är viktigt med volym skulle jag satsa på NX Premium (https://www.packline.se/product/nx-premium/). Det fina med flera av Packlines modeller är att de är i glasfiber så de är väldigt stabila. Jag använder T-spåren för att koppla box till räcket. Funkar väldigt bra.
96F58ED2-0934-450E-8FE8-A2B0F82927AF.jpeg
9256D3A1-DB16-46DC-BD67-4D48F3E635D4.jpeg
Lite OT, men borde man inte montera takboxen åt andra hållet för att förbättra aerodynamiken och få ner förbrukningen?
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Thule Motion XT XL + Tesla S (19/20) köpråd

Inlägg av KnightRider »

Det finns ju dyra Thule också. Sedan är det väl att det är glasfiber istället för plast som gör att priset går upp. NX 215 finns ju också och den är i plast. Stor volym och väldigt kort överhäng bak så den kommer du också kunna använda och öppna bakluckan helt.

https://www.packline.se/product/nx-215/

Att montera en takbox själv är väl aldrig lätt och jag tar alltid hjälp för att lyfta upp den. Men om du har en taklyft för att förvara boxen behöver du ju bara sänka ner den rakt på taket.

Jag är väldigt nöjd med minst jag fick tag på den riktigt billigt.

viewtopic.php?f=57&t=18645

Men jag skulle helst ha en NX Premium som är lite lättare att lasta.
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Thule Motion XT XL + Tesla S (19/20) köpråd

Inlägg av KnightRider »

heldiggrisen skrev:
Lite OT, men borde man inte montera takboxen åt andra hållet för att förbättra aerodynamiken och få ner förbrukningen?
Jo det har skrivits en del om det och några har testat. Men jag tycker det ser för konstigt ut fortfarande så jag tänker inte vara någon early adopter. När den stora massan kör så så får väl jag byta håll också.

Sedan har jag inte några större problem med förbrukningen med boxen monterad.
Användarvisningsbild
_jimmyT_
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 30 sep 2019 23:15

Re: Thule Motion XT XL + Tesla S (19/20) köpråd

Inlägg av _jimmyT_ »

KnightRider skrev:
Det finns ju dyra Thule också. Sedan är det väl att det är glasfiber istället för plast som gör att priset går upp. NX 215 finns ju också och den är i plast. Stor volym och väldigt kort överhäng bak så den kommer du också kunna använda och öppna bakluckan helt.

https://www.packline.se/product/nx-215/

Att montera en takbox själv är väl aldrig lätt och jag tar alltid hjälp för att lyfta upp den. Men om du har en taklyft för att förvara boxen behöver du ju bara sänka ner den rakt på taket.

Jag är väldigt nöjd med minst jag fick tag på den riktigt billigt.

viewtopic.php?f=57&t=18645

Men jag skulle helst ha en NX Premium som är lite lättare att lasta.
Får kika vidare på Packlines boxar. Tack för infon och bilder!
Model S LR 2019
Användarvisningsbild
zed
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 18 feb 2019 20:46

Re: Thule Motion XT XL + Tesla S (19/20) köpråd

Inlägg av zed »

_jimmyT_ skrev:
zed skrev:
Samma men nu med box (Alpine) på.
Är det verkligen en XL på bilden ovan? Ska skilja 7 cm i överhäng i sådant fall.
Känns som att 10-15 cm mindre överhäng skulle göra mycket för öppningshöjden med tanke på boxens sluttande bakparti.
Se där ja, den boxen gör sig bra på bilen, men synd på öppningsgraden på luckan. Jag tycker också att den boxen jag bifogade ser kort ut. Men sen hittade jag ett inlägg på TOCN med motion XT XL som verkar funka också. Eller sitter fästena för modellerna innan modell 19/20 längre fram tro?
På den bilden såg det ut att få upp klart högre öppningsvinkel. Boxarna med högre profil kanske har en gynnsammare lutning bak. Är ett annat räcke också så det kanske påverkar? Noterade att min box lutar svagt uppåt med teslas räcken så bakändan blir än lägre.
Annars ser fästpunkterna ut att sitta lika. Jag kör med snabbfästen med klor, om man fäster i T-spåret går det nog att få fram lite till.
Användarvisningsbild
_jimmyT_
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 30 sep 2019 23:15

Re: Thule Motion XT XL + Tesla S (19/20) köpråd

Inlägg av _jimmyT_ »

zed skrev:
_jimmyT_ skrev:
zed skrev:
Samma men nu med box (Alpine) på.
Är det verkligen en XL på bilden ovan? Ska skilja 7 cm i överhäng i sådant fall.
Känns som att 10-15 cm mindre överhäng skulle göra mycket för öppningshöjden med tanke på boxens sluttande bakparti.
Se där ja, den boxen gör sig bra på bilen, men synd på öppningsgraden på luckan. Jag tycker också att den boxen jag bifogade ser kort ut. Men sen hittade jag ett inlägg på TOCN med motion XT XL som verkar funka också. Eller sitter fästena för modellerna innan modell 19/20 längre fram tro?
På den bilden såg det ut att få upp klart högre öppningsvinkel. Boxarna med högre profil kanske har en gynnsammare lutning bak. Är ett annat räcke också så det kanske påverkar? Noterade att min box lutar svagt uppåt med teslas räcken så bakändan blir än lägre.
Annars ser fästpunkterna ut att sitta lika. Jag kör med snabbfästen med klor, om man fäster i T-spåret går det nog att få fram lite till.
Ja lutningen bak gör nog sitt känns det som, men kan kanske vara räcket också. Tror det är en Motion XT XL som grannen har så får väl gå över och provmontera innan köp, men hade dålig koll på att det var olika fästen att välja på också. Är det något speciellt man skall tänka på för att det skall funka med Teslas räcken kontra Thuleräckena som de flesta kört med på äldre modeller av MS?
Model S LR 2019
Användarvisningsbild
zed
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 18 feb 2019 20:46

Re: Thule Motion XT XL + Tesla S (19/20) köpråd

Inlägg av zed »

_jimmyT_ skrev:
zed skrev:
_jimmyT_ skrev:
zed skrev:
Samma men nu med box (Alpine) på.
Är det verkligen en XL på bilden ovan? Ska skilja 7 cm i överhäng i sådant fall.
Känns som att 10-15 cm mindre överhäng skulle göra mycket för öppningshöjden med tanke på boxens sluttande bakparti.
Se där ja, den boxen gör sig bra på bilen, men synd på öppningsgraden på luckan. Jag tycker också att den boxen jag bifogade ser kort ut. Men sen hittade jag ett inlägg på TOCN med motion XT XL som verkar funka också. Eller sitter fästena för modellerna innan modell 19/20 längre fram tro?
På den bilden såg det ut att få upp klart högre öppningsvinkel. Boxarna med högre profil kanske har en gynnsammare lutning bak. Är ett annat räcke också så det kanske påverkar? Noterade att min box lutar svagt uppåt med teslas räcken så bakändan blir än lägre.
Annars ser fästpunkterna ut att sitta lika. Jag kör med snabbfästen med klor, om man fäster i T-spåret går det nog att få fram lite till.
Ja lutningen bak gör nog sitt känns det som, men kan kanske vara räcket också. Tror det är en Motion XT XL som grannen har så får väl gå över och provmontera innan köp, men hade dålig koll på att det var olika fästen att välja på också. Är det något speciellt man skall tänka på för att det skall funka med Teslas räcken kontra Thuleräckena som de flesta kört med på äldre modeller av MS?
Prova låter bäst :)
Det som ingår är Thules Powerclick som greppar runt räcket, det funkar och är smidigt men klorna kan göra lite märken i räcket så om man är pedantiskt kan man köpa en T-spårssats istället.
Jag var orolig för att böjningen på räckena skulle göra boxen svårare att montera men var inga problem :)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Thule Motion XT XL + Tesla S (19/20) köpråd

Inlägg av HelectriC »

heldiggrisen skrev:
KnightRider skrev:
Jag har en MSLR med glastak och nya takräcket från Tesla. Jag köpte en Packline FX-SUV som passar väldigt bra och bakluckan kan öppnas helt. Det är dock ingen jättestor box så om det är viktigt med volym skulle jag satsa på NX Premium (https://www.packline.se/product/nx-premium/). Det fina med flera av Packlines modeller är att de är i glasfiber så de är väldigt stabila. Jag använder T-spåren för att koppla box till räcket. Funkar väldigt bra.
96F58ED2-0934-450E-8FE8-A2B0F82927AF.jpeg
9256D3A1-DB16-46DC-BD67-4D48F3E635D4.jpeg
Lite OT, men borde man inte montera takboxen åt andra hållet för att förbättra aerodynamiken och få ner förbrukningen?
var det inte några forskare som kom fram till att det var trafikfarligt, det ändrar aerodynamiken på negativt sätt när det gäller stabiliteten. Förbrukningen blev bra, men inte säkerheten.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar