El i form av batterier är inte så dumt som man kan tro på en sådant här segelfartyg. Det är ju så att när det blåser väldigt bra kan man ta till vara på mer kraft än man behöver för att föra båten framåt. Troligen då genom att propellern genererar en del tillbaka. Rutten och väderförutsättningarna ger ju då möjligheter att klara doldrums (stiltjebälte) och liknande om man har relativt stor lagringskapacitet.
Moderna gigantiska segelfartyg, ala Maltese Falcon, kan ju skötas av en person. Automationen är välutvecklad. Så rent tekniskt skulle det nog funka om stora fartyg gick "tillbaka" till att segla igen. Problemet är väl att teknik, underhåll etc är dyrare än tjockolja. Sen kanske det vore svårt att hålla tidtabeller dessutom.
I kombo med el kanske det ändå skulle funka hyfsat.
Haha, 7000 bilar. Tänk om alla bilarna har V2G och i snitt 80kWh batteri som laddas till 95% innan avresa och tilläts laddas ur ner till 15%. Det ger 448 MWh tillgänglig energi. Hur långt skulle ett fraktfartyg ta sig med denna energi?
Tjockolje-motorerna ligger väl nånstans runt 20-30MW. Verkningsgrad nånstans mellan 50-60%. Dvs något/några dygns effektbehov.
Fasen, då får vi vänta tills båtarna fraktar uteslutande roadsters med 200kWh styck!
Att ta sig över Atlanten, eller från Kina, tar väl några veckor åtminstone. Så det krävs nog betydligt mer än så tyvärr.
Vätgas är idiotiskt för personbilar, men kanske acceptabelt för stora skepp.
Vätgas borde ju vara perfekt för stora fartyg. Man skulle dessutom kunna fylla tankarna en bit ut till havs.
Att koppla in alla bilarna ombord i ett stort nätverk för drift av fartyget skulle ju också innebära en del förluster i överföringen.
Vätgas är nog inte så roligt att ha i ett fartyg med tanke på vilket tryck det ska förvaras i. Däremot kan metanol användas istället, det är lte lättare att hantera.