Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
JOhlsson
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 18 nov 2019 14:46

Re: Senaste version 2020.20

Inlägg av JOhlsson »

Ni har fått någon nyare version än 2020.12.11.1 (M3)
Vaknar er bil igen via appen?
Fungerar sentry?
Ny M3 på väg
M3 SR+ vit 2020 - såld
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 858
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Senaste version 2020.20

Inlägg av loftux »

JOhlsson skrev:
Ni har fått någon nyare version än 2020.12.11.1 (M3)
Vaknar er bil igen via appen?
Fungerar sentry?
Det verkar som ingen Model 3 utanför USA har fått 2020.16.2.1 som är den som rullar ut nu. Så även jag är kvar på 2020.12.11.1.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
JOhlsson
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 18 nov 2019 14:46

Re: Senaste version 2020.20

Inlägg av JOhlsson »

loftux skrev:
JOhlsson skrev:
Ni har fått någon nyare version än 2020.12.11.1 (M3)
Vaknar er bil igen via appen?
Fungerar sentry?
Det verkar som ingen Model 3 utanför USA har fått 2020.16.2.1 som är den som rullar ut nu. Så även jag är kvar på 2020.12.11.1.
Ok, tack!
Tittar vi på Teslafi mfl så verkar 2020.16.2.1 rulla ut på bredare front. Hoppas den kommer snart.
Ny M3 på väg
M3 SR+ vit 2020 - såld
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Senaste version 2020.20

Inlägg av Gustafsson »

JOhlsson skrev:
loftux skrev:
JOhlsson skrev:
Ni har fått någon nyare version än 2020.12.11.1 (M3)
Vaknar er bil igen via appen?
Fungerar sentry?
Det verkar som ingen Model 3 utanför USA har fått 2020.16.2.1 som är den som rullar ut nu. Så även jag är kvar på 2020.12.11.1.
Ok, tack!
Tittar vi på Teslafi mfl så verkar 2020.16.2.1 rulla ut på bredare front. Hoppas den kommer snart.
Fick den förra veckan, men har inte hunnit se på nyheterna.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
Inlägg: 273
Blev medlem: 31 maj 2019 07:34
Ort: Bankeryd

Re: Senaste version 2020.20

Inlägg av Front242 »

Precis lika kass med 16.2.1 för mig
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 858
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Senaste version 2020.20

Inlägg av loftux »

Gustafsson skrev:
JOhlsson skrev:
loftux skrev:
JOhlsson skrev:
Ni har fått någon nyare version än 2020.12.11.1 (M3)
Vaknar er bil igen via appen?
Fungerar sentry?
Det verkar som ingen Model 3 utanför USA har fått 2020.16.2.1 som är den som rullar ut nu. Så även jag är kvar på 2020.12.11.1.
Ok, tack!
Tittar vi på Teslafi mfl så verkar 2020.16.2.1 rulla ut på bredare front. Hoppas den kommer snart.
Fick den förra veckan, men har inte hunnit se på nyheterna.
Ja men enligt din signatur har du en model S. Så de som har en 3a Europa verkar inte få denna version, iallafall ingen på Teslafi.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Senaste version 2020.20

Inlägg av frippan »

Nu har utrullningen till en model 3 startat. Var en ordentlig klump som gick iväg inatt inkl min bil.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Senaste version 2020.20

Inlägg av bjelkeman »

loftux skrev:
Gustafsson skrev:
JOhlsson skrev:
loftux skrev:
JOhlsson skrev:
Ni har fått någon nyare version än 2020.12.11.1 (M3)
Vaknar er bil igen via appen?
Fungerar sentry?
Det verkar som ingen Model 3 utanför USA har fått 2020.16.2.1 som är den som rullar ut nu. Så även jag är kvar på 2020.12.11.1.
Ok, tack!
Tittar vi på Teslafi mfl så verkar 2020.16.2.1 rulla ut på bredare front. Hoppas den kommer snart.
Fick den förra veckan, men har inte hunnit se på nyheterna.
Ja men enligt din signatur har du en model S. Så de som har en 3a Europa verkar inte få denna version, iallafall ingen på Teslafi.
Min Model 3 fick 16.2.1 i natt. Har inte sett release notes ännu.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Justp
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 19 okt 2019 03:35
Ort: Jönköping

Re: Senaste version 2020.20

Inlägg av Justp »

Mer spökbromsningar i 2020.16.2.1 !
Jag upplever med spökbromsningar när man kommer upp vid sidan av någon på motorväg.
Speciellt när någon kommer snett bakifrån på en påfartsramp, då har jag 2 ggr fått ganska kraftiga inbromsningar trots att jag ligger klart före.

Någon mer?

Jag börjar bli trött på den dåliga mjukvaran när det gäller FSD, körfältsassistans, adaptiv farthållare mm . De två senare var bättre i min förra bil Volvo XC60.
Känns tyvärr som om Tesla har långt kvar till någon stabil nivå på mjukvaran gällande förarassistans.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Senaste version 2020.20

Inlägg av LasseTM »

Jag fick 2020.16.2.1 igår kväll får se hur bilen beter sig idag.
Vart kollar ni på teslafi hur många de rullat ut?
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Senaste version 2020.20

Inlägg av frippan »

LasseTM skrev:
Jag fick 2020.16.2.1 igår kväll får se hur bilen beter sig idag.
Vart kollar ni på teslafi hur många de rullat ut?
http://teslafi.com/firmware
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Senaste version 2020.20

Inlägg av Jerker »

Fick 2020.16.2.1 igårkväll. Fick ett nytt varningsmeddelande idag. Kommer inte ihåg den exakta formuleringen, men den varnade för utfart. Ljudsignal och ilsket röd text. Förstår dock inte vad det var för utfart som den varnade för eftersom detta var på mindre landsväg där det finns småutfarter i mängder och det var ingen större just där.

Sen har jag sedan länge upphört att försöka förstå varför den plötsligt och helt slumpmässigt skriker och uppmanar mig att ta kontroll över bilen. Den anser tydligen att jag kör för nära vägrenen, men bara ibland, för oftast är det tydligen OK.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Senaste version 2020.20

Inlägg av taliz »

Jerker skrev:
Sen har jag sedan länge upphört att försöka förstå varför den plötsligt och helt slumpmässigt skriker och uppmanar mig att ta kontroll över bilen. Den anser tydligen att jag kör för nära vägrenen, men bara ibland, för oftast är det tydligen OK.
Jag har fått det några ggr när jag kört ”aktivt” på småvägar och kommit utanför sidolinjen. Bilen tror då man är på väg ner i diket. Beror säkert på en hel del variabler såsom hastighet, styrvinkel, linjernas position etc.
Man kan ju slå av den funktionen om man tycker det stör.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Senaste version 2020.20

Inlägg av Bjelke »

taliz skrev:
Jerker skrev:
Sen har jag sedan länge upphört att försöka förstå varför den plötsligt och helt slumpmässigt skriker och uppmanar mig att ta kontroll över bilen. Den anser tydligen att jag kör för nära vägrenen, men bara ibland, för oftast är det tydligen OK.
Jag har fått det några ggr när jag kört ”aktivt” på småvägar och kommit utanför sidolinjen. Bilen tror då man är på väg ner i diket. Beror säkert på en hel del variabler såsom hastighet, styrvinkel, linjernas position etc.
Man kan ju slå av den funktionen om man tycker det stör.
Jag har samma erfarenhet och drar ungefär samma slutsatser...
Det märks tydligt tycker jag om man kör riktigt aktivt på småvägar tex...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Senaste version 2020.20

Inlägg av Jerker »

Bjelke skrev:
taliz skrev:
Jerker skrev:
Sen har jag sedan länge upphört att försöka förstå varför den plötsligt och helt slumpmässigt skriker och uppmanar mig att ta kontroll över bilen. Den anser tydligen att jag kör för nära vägrenen, men bara ibland, för oftast är det tydligen OK.
Jag har fått det några ggr när jag kört ”aktivt” på småvägar och kommit utanför sidolinjen. Bilen tror då man är på väg ner i diket. Beror säkert på en hel del variabler såsom hastighet, styrvinkel, linjernas position etc.
Man kan ju slå av den funktionen om man tycker det stör.
Jag har samma erfarenhet och drar ungefär samma slutsatser...
Det märks tydligt tycker jag om man kör riktigt aktivt på småvägar tex...
Nej, det är inte riktigt min erfarenhet. Jag kan köra på en relativt rak väg och plötsligt börjar bilen skrika bara jag ligger lite närmare sidlinjen men inte ens i närheten av att jag skulle vara i farozonen. Och det är absolut inte fråga om att jag kör särskilt aktivt heller. Jag har ibland, för att provocera fram varningen, medvetet låtit bilen närma sig sidlinjen men då varnar den inte.

Jag har en annan teori och det är att den uppfattar det som att man håller på att somna bakom ratten. Så den varnar när bilen väldigt sakta närmar sig sidlinjen. Men när man mer medvetet gör det så tolkar bilen det som att man är vaken och gör detta medvetet och därför accepterar den det. För jag kan köra på smalare landsvägar med mycket kurvor och gena över mittlinjen eller vara ute i gruset utan att bilen säger ett knyst. Men om jag försöker göra en omkörning på motorväg utan att blinka så håller ratten emot. Då är svängen mot mittlinjen inte så stark och kan uppfattas som att man inte själv märker att man håller på att komma ur kurs.

Detta är nog en fråga om att AI jobbar rätt hårt med att försöka tolka det som händer och det är ännu inte så intrimmat utan det blir lite slumpmässigt hur bilen agerar.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Senaste version 2020.20

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
Bjelke skrev:
taliz skrev:
Jerker skrev:
Sen har jag sedan länge upphört att försöka förstå varför den plötsligt och helt slumpmässigt skriker och uppmanar mig att ta kontroll över bilen. Den anser tydligen att jag kör för nära vägrenen, men bara ibland, för oftast är det tydligen OK.
Jag har fått det några ggr när jag kört ”aktivt” på småvägar och kommit utanför sidolinjen. Bilen tror då man är på väg ner i diket. Beror säkert på en hel del variabler såsom hastighet, styrvinkel, linjernas position etc.
Man kan ju slå av den funktionen om man tycker det stör.
Jag har samma erfarenhet och drar ungefär samma slutsatser...
Det märks tydligt tycker jag om man kör riktigt aktivt på småvägar tex...
Nej, det är inte riktigt min erfarenhet. Jag kan köra på en relativt rak väg och plötsligt börjar bilen skrika bara jag ligger lite närmare sidlinjen men inte ens i närheten av att jag skulle vara i farozonen. Och det är absolut inte fråga om att jag kör särskilt aktivt heller. Jag har ibland, för att provocera fram varningen, medvetet låtit bilen närma sig sidlinjen men då varnar den inte.

Jag har en annan teori och det är att den uppfattar det som att man håller på att somna bakom ratten. Så den varnar när bilen väldigt sakta närmar sig sidlinjen. Men när man mer medvetet gör det så tolkar bilen det som att man är vaken och gör detta medvetet och därför accepterar den det. För jag kan köra på smalare landsvägar med mycket kurvor och gena över mittlinjen eller vara ute i gruset utan att bilen säger ett knyst. Men om jag försöker göra en omkörning på motorväg utan att blinka så håller ratten emot. Då är svängen mot mittlinjen inte så stark och kan uppfattas som att man inte själv märker att man håller på att komma ur kurs.

Detta är nog en fråga om att AI jobbar rätt hårt med att försöka tolka det som händer och det är ännu inte så intrimmat utan det blir lite slumpmässigt hur bilen agerar.
Jo det stämmer nog också, ”somna bakom ratten”-systemet ska ju funka som du beskriver, och även det har
jag varit med om, och jag tror att din hypotes stämmer ganska väl :)
Styr man lite mot linjerna, dvs medvetet enligt APn, så gör systemet inget direkt, men om man omedvetet
glider mot linjerna så reagerar systemet...
men helt klart så är det än så länge ganska outvecklat och håller på att lära sig...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Senaste version 2020.20

Inlägg av fth »

LasseTM skrev:
Jag fick 2020.16.2.1 igår kväll får se hur bilen beter sig idag.
Vart kollar ni på teslafi hur många de rullat ut?
https://www.teslafi.com/firmware.php

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Senaste version 2020.20

Inlägg av Gustafsson »

2020.20.1 nu på morgonen
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Senaste version 2020.20

Inlägg av Tellus »

Gustafsson skrev:
2020.20.1 nu på morgonen
Fick också notis i telefonen i natt(när jag sov) om 2020.20.1, men nu på morgonen är den borta i appen. Har blivit så ibland tidigare.
Är det att dom hinner dra tillbaka uppdateringen pga funna buggar eller kvoten med uppdateringar är nådd för tillfället?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
simonk
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 22 mar 2015 16:42
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2020.20

Inlägg av simonk »

taliz skrev:
Jerker skrev:
Sen har jag sedan länge upphört att försöka förstå varför den plötsligt och helt slumpmässigt skriker och uppmanar mig att ta kontroll över bilen. Den anser tydligen att jag kör för nära vägrenen, men bara ibland, för oftast är det tydligen OK.
Jag har fått det några ggr när jag kört ”aktivt” på småvägar och kommit utanför sidolinjen. Bilen tror då man är på väg ner i diket. Beror säkert på en hel del variabler såsom hastighet, styrvinkel, linjernas position etc.
Man kan ju slå av den funktionen om man tycker det stör.
Märkte också detta när jag hade möte på en liten lokalgata där man antingen måste hitta en M-plats, eller krypköra rätt nära diket. Tidigare versioner har inte klagat, men nu var den mycket arg! Tänkte inte på att det kunde ha med versionsuppdateringen att göra, men jag har inte sett det tidigare vid möten där.
Vit Model 3 LR, levererad mars 2020
Användarvisningsbild
Skyvandrare
Teslaägare
Inlägg: 112
Blev medlem: 23 mar 2020 21:30
Ort: Degerfors
Referralkod: ts.la/filip98503

Re: Senaste version 2020.20

Inlägg av Skyvandrare »

Har märkt att autopiloten saktar ned inför skarpare kurvor på småvägar. Innan uppdatering gav den bara varning om att man ska vara redo att ta över, men fortsatte i samma hastighet.

Någon mer som märkt detta?
M3 SR+ 2020
Passat Alltrack 2017 HVO100
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Senaste version 2020.20

Inlägg av Elix747 »

Skyvandrare skrev:
Har märkt att autopiloten saktar ned inför skarpare kurvor på småvägar. Innan uppdatering gav den bara varning om att man ska vara redo att ta över, men fortsatte i samma hastighet.

Någon mer som märkt detta?
Min har saktat ner i kurvor tidigare också. Men tycker att den blivit bättre på det nu. Kanske att den gör det vid fler tillfällen. Tycker det fungerar ganska bra.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Senaste version 2020.20

Inlägg av frippan »

Den har blivit väl försiktig i några kurvor, svänger lite grann och den sänker farten med 20-30 kmh. Spännande för de som ligger bakom
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 568
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Senaste version 2020.20

Inlägg av Elmil »

Skyvandrare skrev:
Har märkt att autopiloten saktar ned inför skarpare kurvor på småvägar. Innan uppdatering gav den bara varning om att man ska vara redo att ta över, men fortsatte i samma hastighet.

Någon mer som märkt detta?
Reagerade på detta i förrgår när jag åkte småväg med 70-gräns (tror jag). Klart godkänt i kurva med "tvärsväng-pilar". Tydlig förbättring tycker jag.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Senaste version 2020.20

Inlägg av Jerker »

OK, då ska jag testa på vägen hem från jobbet. Det är en smalare landsväg med 70-gräns och några skarpare kurvor. Den har saktat ner där tidigare också. Får se om det är nån skillnad.
Skriv svar