För mig krockar de inte alls. Dels kan det skilja i tid och dels i modell.Teslaspolen skrev:Jo jag känner själv att det är bra mer sannolikt med en billigare bil än att bilar plötsligt är helt självkörande. Men samma person har i alla fall gjort båda uttalandena och de krockar bestämt med varandra. Och Tesla satsar stort på autonomi, det är helt klart fokusen över lite billig elbil.
Gigafactory 4 (Europa)
Moderator: Redaktion
Re: Gigafactory 4 (Europa)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Gigafactory 4 (Europa)
En bil som ska konkurrera ut lokaltrafiken behöver ju vara billig...
Nån måste ju köpa den om den ska spök-köra som taxi.
Nån måste ju köpa den om den ska spök-köra som taxi.
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Bomber och granater! Det finns en del att ta bort från platsen där Gigafactory 4 är tänkt att byggas.
https://www.reuters.com/article/us-germ ... SKBN1ZM2GR
https://www.reuters.com/article/us-germ ... SKBN1ZM2GR
- Seven U.S. bombs from World War Two have been found in the plot of land outside Berlin where electric car pioneer Tesla (TSLA.O) wants to build its first European factory, local authorities said on Thursday.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Nej, de tänker leverera bilar direkt till Tesla Network.Fredrik j skrev:Nån måste ju köpa den om den ska spök-köra som taxi.
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Dags att byta namn på tråden till Giga Berlin.
Tesla har ändrat namn på sina fabriker
Berlin, Shanghai,Nevada & New York
Tesla har ändrat namn på sina fabriker
Berlin, Shanghai,Nevada & New York
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Bra med namnbyte, blir tydligare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Kommer även att byggas ett designcentrum vid Giga Berlin. Kanske vi kan få en Tesla kombibil med dragkrok
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Det tror jag är ett riktigt smart drag. Amerikaner har svårt att se bortom den egna kontinenten/landet. Det kan liksom inte ta in saker som en dragkrok på en sedan eller en familjekombi. Det spelar nog ingen roll hur mycket Elon eller andra chefer ligger på om det.frippan skrev:Kommer även att byggas ett designcentrum vid Giga Berlin. Kanske vi kan få en Tesla kombibil med dragkrok
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Ändå var väl Tesla först med trefasladdning på bilar som skulle till Europa.LarsL skrev:Det tror jag är ett riktigt smart drag. Amerikaner har svårt att se bortom den egna kontinenten/landet. Det kan liksom inte ta in saker som en dragkrok på en sedan eller en familjekombi. Det spelar nog ingen roll hur mycket Elon eller andra chefer ligger på om det.frippan skrev:Kommer även att byggas ett designcentrum vid Giga Berlin. Kanske vi kan få en Tesla kombibil med dragkrok
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Jo, det är ganska förvånande... Har de utländska elkonstruktörer?Sofie skrev:Ändå var väl Tesla först med trefasladdning på bilar som skulle till Europa.LarsL skrev:Det tror jag är ett riktigt smart drag. Amerikaner har svårt att se bortom den egna kontinenten/landet. Det kan liksom inte ta in saker som en dragkrok på en sedan eller en familjekombi. Det spelar nog ingen roll hur mycket Elon eller andra chefer ligger på om det.frippan skrev:Kommer även att byggas ett designcentrum vid Giga Berlin. Kanske vi kan få en Tesla kombibil med dragkrok
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Det jobbar ganska många europeiska fordonskonstruktörer hos tesla. Man har kompetensbrist i usa där man fokuserat så hårt på att lägga ut jobbet till lågkostnadsländer att man tappat den lilla man hade.LarsL skrev:Jo, det är ganska förvånande... Har de utländska elkonstruktörer?Sofie skrev:Ändå var väl Tesla först med trefasladdning på bilar som skulle till Europa.LarsL skrev:Det tror jag är ett riktigt smart drag. Amerikaner har svårt att se bortom den egna kontinenten/landet. Det kan liksom inte ta in saker som en dragkrok på en sedan eller en familjekombi. Det spelar nog ingen roll hur mycket Elon eller andra chefer ligger på om det.frippan skrev:Kommer även att byggas ett designcentrum vid Giga Berlin. Kanske vi kan få en Tesla kombibil med dragkrok
Troligtvis rätt investering. Vill dom flytta hem är ju Tesla i CVt en garanti för jobb hos vem som helst inom fordonsbranschen.
Re: Gigafactory 4 (Europa)
LarsL skrev:Jo, det är ganska förvånande... Har de utländska elkonstruktörer?Sofie skrev:Ändå var väl Tesla först med trefasladdning på bilar som skulle till Europa.LarsL skrev:Det tror jag är ett riktigt smart drag. Amerikaner har svårt att se bortom den egna kontinenten/landet. Det kan liksom inte ta in saker som en dragkrok på en sedan eller en familjekombi. Det spelar nog ingen roll hur mycket Elon eller andra chefer ligger på om det.frippan skrev:Kommer även att byggas ett designcentrum vid Giga Berlin. Kanske vi kan få en Tesla kombibil med dragkrok
Du tror inte amerikanska elkonstruktörer är kapabla att förstå det själva? För övrigt har ju Model 3 dragkrok... Och ytterst är det ju Elon Musk som tar besluten. Vilken underställd "dum amerikan" skulle gå emot hans order och vägra tror du?
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Nu har Tesla stött på problem, marken är inte så som tesla har trott utan de behöver tydligen förändra konstruktionen av grunden. Förutom att de i sig är ett problem så behöver de då även förändra sina tillstånd vilket betyder att de behöver söka om nytt tillstånd. Detta i sin tur betyder ju att allmänheten får än en chans att föra fram sina åsikter och i värsta fall påverka rättsprocessen.
https://electrek.co/2020/04/09/tesla-be ... oil-issue/
https://electrek.co/2020/04/09/tesla-be ... oil-issue/
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Gigafactory Berlin.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Tesla Gigafactory UK???
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... ia-reports
Tesla Gigafactory UK was hinted at recently by local media in the European country. The British government is reportedly searching for industrial space that could be the location of Tesla's next Gigafactory in Europe.
According to AM-Online, the UK's Department for International Trade (DIT) was on the hunt for a 4 million-square-foot space to build an R&D and manufacturing plant for Tesla.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Mm.. Känns ju inte sådär troligt med tanke på att man inte ens får klar Berlin..Zalman3 skrev:Tesla Gigafactory UK???
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... ia-reports
Tesla Gigafactory UK was hinted at recently by local media in the European country. The British government is reportedly searching for industrial space that could be the location of Tesla's next Gigafactory in Europe.
According to AM-Online, the UK's Department for International Trade (DIT) was on the hunt for a 4 million-square-foot space to build an R&D and manufacturing plant for Tesla.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Beror väl på syftet. Jag vet inte status på Brexit just nu, men Tesla kanske vill ha en fabrik i UK för inhemskt behov...chaffis75 skrev:Mm.. Känns ju inte sådär troligt med tanke på att man inte ens får klar Berlin..
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Inget är väl omöjligt men extremt liten sannolikhet för detta. Hur många tesla säljs de i UK på ett år, har mycket svårt att se att de är tillräckligt för en egen fabrik.Surfaren skrev:Beror väl på syftet. Jag vet inte status på Brexit just nu, men Tesla kanske vill ha en fabrik i UK för inhemskt behov...chaffis75 skrev:Mm.. Känns ju inte sådär troligt med tanke på att man inte ens får klar Berlin..
De som är mer troligt i sådana fall är att man kanske vill vill tillverka någon helt annan produkt där jämfört med Berlin och för hela Europa, kanske lastbilen?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Osäkerheten vilka villkor som kommer gälla för export från UK är stor och det dröjer minst ett år innan det är klart. Det kan dock bli så att det är gynnsamt att ha en fabrik i Storbritannien för export till en del länder och regioner. Det går dock lite mot tillverkning på samma kontinent. Det är väl till länder som tex Kanada, Australien och Indien som det kan vara mer gynnsamt att exportera till från UK än Berlin.
Tror inte det är särskilt troligt idag, för stor osäkerhet i tullavtal, Giga Berlin håller redan på att byggas och det kommer vara utanför EUs tullgräns.
Skulle tyska byråkrater stoppa eller kraftigt försena bygget av Giga Berlin och Tesla skulle kunna bygga en fabrik i Storbritannien på 12 månader så lär det bli intressanta diskussioner. Tesla kanske helt lägger Giga Berlin på is då...
PS Teslas europeiska produktion startade ju i just Storbritannien
Tror inte det är särskilt troligt idag, för stor osäkerhet i tullavtal, Giga Berlin håller redan på att byggas och det kommer vara utanför EUs tullgräns.
Skulle tyska byråkrater stoppa eller kraftigt försena bygget av Giga Berlin och Tesla skulle kunna bygga en fabrik i Storbritannien på 12 månader så lär det bli intressanta diskussioner. Tesla kanske helt lägger Giga Berlin på is då...
PS Teslas europeiska produktion startade ju i just Storbritannien
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Markytan som anges i artikeln är ~1/10 av Berlin GF, tror att det då är frågan om en anläggning liknande den i Tilburg för att sätta ihop kits för uk marknaden och kanske non_eu Europa
ms 76132 "Eleamore"
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Även bilar för Nordamerika byggdes där, även om dessa slutmonterades i USA, så om man inte räknar prototyper och liknande så behöver man inte ens specificera "europeiska".Svenssons skrev:Osäkerheten vilka villkor som kommer gälla för export från UK är stor och det dröjer minst ett år innan det är klart. Det kan dock bli så att det är gynnsamt att ha en fabrik i Storbritannien för export till en del länder och regioner. Det går dock lite mot tillverkning på samma kontinent. Det är väl till länder som tex Kanada, Australien och Indien som det kan vara mer gynnsamt att exportera till från UK än Berlin.
Tror inte det är särskilt troligt idag, för stor osäkerhet i tullavtal, Giga Berlin håller redan på att byggas och det kommer vara utanför EUs tullgräns.
Skulle tyska byråkrater stoppa eller kraftigt försena bygget av Giga Berlin och Tesla skulle kunna bygga en fabrik i Storbritannien på 12 månader så lär det bli intressanta diskussioner. Tesla kanske helt lägger Giga Berlin på is då...
PS Teslas europeiska produktion startade ju i just Storbritannien
Spekulation: Det kan ju vara så att det är enklare att bygga högerstyrda på en egen lina, och Storbritannien kanske får ok tullavtal med vänstertrafikmarknader som man inte vill bygga egna fabriker för? Australien och Nya Zeeland ligger dock mycket längre från Storbritannien än Kalifornien. Och då uppstår ju frågan om EU:s vänstertrafikländer får leverans från Storbritannien eller Berlin.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Gigafactory 4 (Europa)
Känns som att t.ex. Indien borde ligga bättre till rent geografiskt för de högerstyrda bilarna.bylund skrev:
Spekulation: Det kan ju vara så att det är enklare att bygga högerstyrda på en egen lina, och Storbritannien kanske får ok tullavtal med vänstertrafikmarknader som man inte vill bygga egna fabriker för? Australien och Nya Zeeland ligger dock mycket längre från Storbritannien än Kalifornien. Och då uppstår ju frågan om EU:s vänstertrafikländer får leverans från Storbritannien eller Berlin.
https://en.wikipedia.org/wiki/Left-_and ... _right.svg
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Gigafactory 4 (Europa)
Många västerländska(inkl BMW och Mercedes) och japanska biltillverkare har ju etablerat sig i Thailand annars. Störst i Sydostasien.
Kunde nog passa Tesla också.
https://en.wikipedia.org/wiki/Automotiv ... n_Thailand
Kunde nog passa Tesla också.
https://en.wikipedia.org/wiki/Automotiv ... n_Thailand
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.