Solcellskollen

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solcellskollen

Inlägg av mati »

Den här månaden knäcker alla gamla solcellsrekord för april. Idag kommer min produktion att gå förbi fjolårets aprilproduktion. Och då är det ändå 10 dagar kvar på månaden. Hade det inte legat ett tjockt lager pollen på panelerna hade det varit ännu mer. Här har det inte regnat en enda droppe sedan i mitten på mars. Vi har nog fått ökenklimat i Skaraborg.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Solcellskollen

Inlägg av Teslaspolen »

Skulle behövts ännu mer solceller i Sverige, har varit väldigt lite vind men enorma mängder solsken. Blir lågt med vatten i vattenkraftsdammarna igen också om det inte blir väderomslag.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Solcellskollen

Inlägg av +46 »

mati skrev:
Den här månaden knäcker alla gamla solcellsrekord för april. Idag kommer min produktion att gå förbi fjolårets aprilproduktion. Och då är det ändå 10 dagar kvar på månaden. Hade det inte legat ett tjockt lager pollen på panelerna hade det varit ännu mer. Här har det inte regnat en enda droppe sedan i mitten på mars. Vi har nog fått ökenklimat i Skaraborg.
Härligt!
Hur mycket har du producerat under april?
Enligt min leverantör så ska jag producera 1500 kWh (normalårs korrigerat) under april. Hittills har jag fått ihop lite drygt 1000 kWh. Har installerat 13,2 KW och producerar cirka 75 kWh timmar om dagen nar solen skiner så här års.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Solcellskollen

Inlägg av Mr S »

Jag förstår att du frågar mati, men du får svar av mig med. Har en 8,26 kW anläggningen och får nu drygt 50 kWh soliga dagar. April fram till nu 920 kWh.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Solcellskollen

Inlägg av Tars »

Har 19 kWp och ligger på 90 kWh om dagen.
Tror jag skulle ha legat på 100 kWh om det inte vore för damm och pollen skulle jag gissa.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Solcellskollen

Inlägg av evilirish »

Som (förhoppningsvis inom snar framtid) blivande ägare av solceller på taket. Varför tar ni inte fram trädgårdsslangen och spolar av lite snabbt? Har inte reflekterat över det innan, men på en av mina ytor (nästan platt jämfört med resten) där 5 paneler ska ligga så tänkte jag att där måste man ju spola av lite då och då.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Solcellskollen

Inlägg av zyax »

Finns säkert i den här tråden från förra året men jag gjorde ett experiment med att spola vatten på mina paneler för att se skillnad dels för sånt temperatur vilket ger högre verkningsgrad samt rent från pollen. Temperatursänkning en gav ett litet litet hack i kurvan uppåt men det vatten jag spenderade på de örena extra jag tjänade kostade mer pengar.
Det gav ingen som helst skillnad med rent från pollen och då ska sägas att det var jävligt gult den där dagen förra året.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solcellskollen

Inlägg av mati »

Jag når inte hela taket med vattenslangen. Dessutom har vi egen brunn och jag vill inte slösa bort det lilla vattnet som finns för några få kilowattimmar som man kanske får. Om det fortsätter såhär kan varje droppe vatten betyda stor skillnad om några månader.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
JosefAlex
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 14 jan 2019 23:48
Ort: Göteborg

Re: Solcellskollen

Inlägg av JosefAlex »

Tars skrev:
perwis skrev:
Surt för de som köpt men inte hunnit få bidraget.

Men samtidigt har priserna gått ned ganska mycket. Kollade härom veckan och nu kan man köpa poly paneler 270W för runt 1000kr per st.
Jag ansökte innan nyår och blev klar för ca 3 veckor sen. Jag får 30% tillbaka

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk

Grattis, vilken del av Sverige? jag ansökte också i december men i Västra Götaland länsstyrelse, ett halvårs kö till, så jag lär nog bara få 20%, har inte börjat installera utan väntar på beslut att jag får stöd, nån skrev ju att pengar kanske bara räcker till de som sökt innan nyår trots att nya regeringen ökade i vårbudgeten...
Kör: Svart Volvo S60 Bi-fuel (2007)
Reserverade: 28 feb 2017 Beställde: 7 dec 2018
LR AWD Pearl White Multi Coat, 19" Sportfälgar, Svart interiör, EAP.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Solcellskollen

Inlägg av jonas »

Jag har en perfekt söderanläggning (tycker jag iallafall), som nu levererat 1228kWh/installerad kW.
28,5kW solpaneler har gett drygt 35000kWh, genom en 25kW växelriktare, April 2018 till April 2019.

Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Solcellskollen

Inlägg av +46 »

jonas skrev:
Jag har en perfekt söderanläggning (tycker jag iallafall), som nu levererat 1228kWh/installerad kW.
28,5kW solpaneler har gett drygt 35000kWh, genom en 25kW växelriktare, April 2018 till April 2019.
Imponerande!
Jag tror inte att jag kommer att uppnå uppskattad årsproduktion. Har det inte varit snö på taket så har det varit en massa tjocka moln. Tappar också en del på pga skuggande träd (tidiga morgnar och sena eftermiddagar).
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Jo-el
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 11 apr 2019 10:32

Re: Solcellskollen

Inlägg av Jo-el »

Ikea börjar sälja solpaneler efter sommaren.

https://m2.ikea.com/se/sv/this-is-ikea/ ... T8NKf0EiSY
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Solcellskollen

Inlägg av Bod »

Telinet har börjat köpa el från privatpersoner som har solceller.
https://www.telinet.se/
Upptäckte det när jag tröttnat på byråkratin hos EON o Vattenfall.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Solcellskollen

Inlägg av chaffis75 »

Bod skrev:
Telinet har börjat köpa el från privatpersoner som har solceller.
https://www.telinet.se/
Upptäckte det när jag tröttnat på byråkratin hos EON o Vattenfall.
Jag gillade inte telinet, de band mig ett år i taget utan att jag var medveten om de. Var ganska jobbigt att bli av med dem.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Solcellskollen

Inlägg av FredrikR »

Ansökte om stöd i september, fick beviljat i fredags. Så 10 månaders handläggningstid i Uppsala. Undrar hur länge man får vänta på pengarna nu? Går det på någon vecka eller ytterligare månader?
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Solcellskollen

Inlägg av evilirish »

Läste lite på "vanliga frågor" på Boverket, och hittade denna:
När du registrerat din ansökan i Boverkets ansökningssystem och samtliga lagfarna fastighetsägare har signerat ansökan registreras den i den aktuella länsstyrelsens handläggningssystem.
Måste frun in och göra något också? Ansökte i maj förra året, kompletterade med kvitton i augusti när allt var klart. Har inte hört ett pip sedan dess..
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Solcellskollen

Inlägg av Zalman3 »

Många vill installera solceller men stödpengarna är på upphällningen.
Regeringen, Centern och Liberalerna skjuter därför till 200 extra miljoner i vårändringsbudgeten.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6j ... -varbudget
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Solcellskollen

Inlägg av evilirish »

evilirish skrev:
Läste lite på "vanliga frågor" på Boverket, och hittade denna:
När du registrerat din ansökan i Boverkets ansökningssystem och samtliga lagfarna fastighetsägare har signerat ansökan registreras den i den aktuella länsstyrelsens handläggningssystem.
Måste frun in och göra något också? Ansökte i maj förra året, kompletterade med kvitton i augusti när allt var klart. Har inte hört ett pip sedan dess..
Svarar mig själv: La till frågan, hon signerade och då fick jag sms att ärendet skickats till länsstyrelsen.
Jag kan ju tycka att det inte var helt uppenbart att man var tvungen att lägga till make/maka för att det hela skulle gå vidare. Inga varningar, ingen form av information angående detta någonstans under själva ansökningen.. Bara ett valfritt "medsökande-fält".
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Solcellskollen

Inlägg av +46 »

Jag har märkt att i min SolarEdge app så visar solcellerna en högre produktion än vad som visas om man läser av produktionen direkt från växelriktaren. Kan det bero på att appen visar produktionen före energiförluster i växelriktaren? På en månad visar appen ett par procent högre produktion än vad som registreras i växelriktaren.
Installerat 13,2 kWp solceller
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Solcellskollen

Inlägg av Nilp »

Är riktigt sugen på att sätta upp solpaneler på villan. Har läst på en del och börjat ta in lite offerter.

1. Ni som har en anläggning redan, vad är ert råd gällande storlek? Vår förbrukning av el inkl. Värme är ca 10500kwh per år. Vi har elbil sen oktober och beräknad ökning av el är ca 30% så total årlig förbrukning mellan 13-14000 kWh om man har elbil dvs. Villan står i skåne med tak i ssö riktning utan skuggning. Jag tänker att optimal storlek på anläggning runt 10-11kw, vad tror ni? Skulle jag maxa taket kanske jag kan komma upp i 14kw men känns onödigt stort samt att kostnad och budget drar iväg.

2. Finns massa olika verktyg att räkna ROI på men med en 10kw anläggning har jag kommit fram till att mellan 10-12 år att den ska vara avbetald, Verkar det rimligt?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Solcellskollen

Inlägg av nek0 »

Nilp skrev:
Är riktigt sugen på att sätta upp solpaneler på villan. Har läst på en del och börjat ta in lite offerter.

1. Ni som har en anläggning redan, vad är ert råd gällande storlek? Vår förbrukning av el inkl. Värme är ca 10500kwh per år. Vi har elbil sen oktober och beräknad ökning av el är ca 30% så total årlig förbrukning mellan 13-14000 kWh om man har elbil dvs. Villan står i skåne med tak i ssö riktning utan skuggning. Jag tänker att optimal storlek på anläggning runt 10-11kw, vad tror ni? Skulle jag maxa taket kanske jag kan komma upp i 14kw men känns onödigt stort samt att kostnad och budget drar iväg.

2. Finns massa olika verktyg att räkna ROI på men med en 10kw anläggning har jag kommit fram till att mellan 10-12 år att den ska vara avbetald, Verkar det rimligt?
Vi förbrukar 13-14000kWh och har installerat 13,53 kWp. Ser ingen anledning varför man inte ska maxa taket upp till förbrukningen.
ROI räknar jag som du ca 2 år längre tid än installatören räknade fram.
Vår anläggning har varit i gång sedan december och i år har vi fått 5,96 MWh
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Solcellskollen

Inlägg av PhR34k »

Nilp skrev:
Är riktigt sugen på att sätta upp solpaneler på villan. Har läst på en del och börjat ta in lite offerter.

1. Ni som har en anläggning redan, vad är ert råd gällande storlek? Vår förbrukning av el inkl. Värme är ca 10500kwh per år. Vi har elbil sen oktober och beräknad ökning av el är ca 30% så total årlig förbrukning mellan 13-14000 kWh om man har elbil dvs. Villan står i skåne med tak i ssö riktning utan skuggning. Jag tänker att optimal storlek på anläggning runt 10-11kw, vad tror ni? Skulle jag maxa taket kanske jag kan komma upp i 14kw men känns onödigt stort samt att kostnad och budget drar iväg.

2. Finns massa olika verktyg att räkna ROI på men med en 10kw anläggning har jag kommit fram till att mellan 10-12 år att den ska vara avbetald, Verkar det rimligt?
Vi har installerat ett gäng anläggningar, du ska inte installera mer än det du förbrukar för då kommer du få börja betala skatt. Du blir klassad som småskalig eltillverkare.


Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Solcellskollen

Inlägg av nek0 »

PhR34k skrev:
Nilp skrev:
Är riktigt sugen på att sätta upp solpaneler på villan. Har läst på en del och börjat ta in lite offerter.

1. Ni som har en anläggning redan, vad är ert råd gällande storlek? Vår förbrukning av el inkl. Värme är ca 10500kwh per år. Vi har elbil sen oktober och beräknad ökning av el är ca 30% så total årlig förbrukning mellan 13-14000 kWh om man har elbil dvs. Villan står i skåne med tak i ssö riktning utan skuggning. Jag tänker att optimal storlek på anläggning runt 10-11kw, vad tror ni? Skulle jag maxa taket kanske jag kan komma upp i 14kw men känns onödigt stort samt att kostnad och budget drar iväg.

2. Finns massa olika verktyg att räkna ROI på men med en 10kw anläggning har jag kommit fram till att mellan 10-12 år att den ska vara avbetald, Verkar det rimligt?
Vi har installerat ett gäng anläggningar, du ska inte installera mer än det du förbrukar för då kommer du få börja betala skatt. Du blir klassad som småskalig eltillverkare.


Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Har man EON betalar man ingen skatt om man producerar mer än man förbrukar själv. Det man förlorar är 60öre från staten för elen som överstiger årsförbrukningen.
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Solcellskollen

Inlägg av Nilp »

Toppen tack för svar.

Har också Eon som nätlevrantör.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Solcellskollen

Inlägg av PhR34k »

nek0 skrev:
PhR34k skrev:
Nilp skrev:
Är riktigt sugen på att sätta upp solpaneler på villan. Har läst på en del och börjat ta in lite offerter.

1. Ni som har en anläggning redan, vad är ert råd gällande storlek? Vår förbrukning av el inkl. Värme är ca 10500kwh per år. Vi har elbil sen oktober och beräknad ökning av el är ca 30% så total årlig förbrukning mellan 13-14000 kWh om man har elbil dvs. Villan står i skåne med tak i ssö riktning utan skuggning. Jag tänker att optimal storlek på anläggning runt 10-11kw, vad tror ni? Skulle jag maxa taket kanske jag kan komma upp i 14kw men känns onödigt stort samt att kostnad och budget drar iväg.

2. Finns massa olika verktyg att räkna ROI på men med en 10kw anläggning har jag kommit fram till att mellan 10-12 år att den ska vara avbetald, Verkar det rimligt?
Vi har installerat ett gäng anläggningar, du ska inte installera mer än det du förbrukar för då kommer du få börja betala skatt. Du blir klassad som småskalig eltillverkare.


Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Har man EON betalar man ingen skatt om man producerar mer än man förbrukar själv. Det man förlorar är 60öre från staten för elen som överstiger årsförbrukningen.
Hur menar du att man förlorar 60 öre från staten? Dessutom betalar tex Vattenfall runt 70öre per kWh som man säljer typ halva mot vad man betalar.
Jag har gammalt fritidshus som förbrukar rätt mycket med pool, attefallare osv. Vi ligger på runt 30000kWh om året och jag har en liten anläggning på 6.3kWh (21 paneler) mitt rekord hittills har varit på 42kWh på en dag med solpanelerna, utav de 42 sålde jag runt 20 för små pengar. Det bästa hade varit att ha ett batteri som kunde lagra överskottet, att sälja är inte förmånligt.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Skriv svar