Solcellskollen

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Solcellskollen

Inlägg av tor-ake »

I mitt område är det i princip så att man bara kan få rörligt pris, och jag har hittills sålt till Eon. Fick fem öre för elen jag sålde i april och åtta öre i mars.

Nu har det ju varit speciella omständigheter, men om man gör en kalkyl tycker jag inte man ska räkna på gångna års höga spotpriser och förmånliga avtal. Framförallt inte under en tio-12 års period.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Solcellskollen

Inlägg av LasseTM »

PhR34k skrev:
nek0 skrev:
PhR34k skrev:
Nilp skrev:
Är riktigt sugen på att sätta upp solpaneler på villan. Har läst på en del och börjat ta in lite offerter.

1. Ni som har en anläggning redan, vad är ert råd gällande storlek? Vår förbrukning av el inkl. Värme är ca 10500kwh per år. Vi har elbil sen oktober och beräknad ökning av el är ca 30% så total årlig förbrukning mellan 13-14000 kWh om man har elbil dvs. Villan står i skåne med tak i ssö riktning utan skuggning. Jag tänker att optimal storlek på anläggning runt 10-11kw, vad tror ni? Skulle jag maxa taket kanske jag kan komma upp i 14kw men känns onödigt stort samt att kostnad och budget drar iväg.

2. Finns massa olika verktyg att räkna ROI på men med en 10kw anläggning har jag kommit fram till att mellan 10-12 år att den ska vara avbetald, Verkar det rimligt?
Vi har installerat ett gäng anläggningar, du ska inte installera mer än det du förbrukar för då kommer du få börja betala skatt. Du blir klassad som småskalig eltillverkare.


Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Har man EON betalar man ingen skatt om man producerar mer än man förbrukar själv. Det man förlorar är 60öre från staten för elen som överstiger årsförbrukningen.
Hur menar du att man förlorar 60 öre från staten? Dessutom betalar tex Vattenfall runt 70öre per kWh som man säljer typ halva mot vad man betalar.
Jag har gammalt fritidshus som förbrukar rätt mycket med pool, attefallare osv. Vi ligger på runt 30000kWh om året och jag har en liten anläggning på 6.3kWh (21 paneler) mitt rekord hittills har varit på 42kWh på en dag med solpanelerna, utav de 42 sålde jag runt 20 för små pengar. Det bästa hade varit att ha ett batteri som kunde lagra överskottet, att sälja är inte förmånligt.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Att lagra i batteri är ännu värre, ett batteri åldras och dör det gör inte elnätet.
Även om du får ett 50kWh för 30k så är det en dålig affär med Sveriges billiga elpriser.
Det som kostar idag är ju överföringen och i Stockholm kostar den 77öre/kWh inkl skatt med vattenfall.
Får du då 60öre tillbaka så förlorar du 17 öre i överföring att köpa tillbaka din el.
Räknar man dessutom att man säljer på dagen när elen generellt är lite dyrare och köper på kvällen natten så är det nästan +-0 med timpris.
Försök att hitta den ekonomin i ett batteri.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Solcellskollen

Inlägg av jonas »

Jag är kund hos vattenfall. I två år har jag haft spot+40. Nu är det sämre tider med spot+20. Så jag är rätt nöjd ändå.

Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Solcellskollen

Inlägg av 12man »

Att elpriset är högst mitt på dagen är en historisk sanning som inte kommer att bestå, så här ser det ut idag, och kommer bli normen
20200601_074550.jpg
ms 76132 "Eleamore"
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Solcellskollen

Inlägg av Nilp »

LasseTM skrev:
PhR34k skrev:
nek0 skrev:
PhR34k skrev:
Nilp skrev:
Är riktigt sugen på att sätta upp solpaneler på villan. Har läst på en del och börjat ta in lite offerter.

1. Ni som har en anläggning redan, vad är ert råd gällande storlek? Vår förbrukning av el inkl. Värme är ca 10500kwh per år. Vi har elbil sen oktober och beräknad ökning av el är ca 30% så total årlig förbrukning mellan 13-14000 kWh om man har elbil dvs. Villan står i skåne med tak i ssö riktning utan skuggning. Jag tänker att optimal storlek på anläggning runt 10-11kw, vad tror ni? Skulle jag maxa taket kanske jag kan komma upp i 14kw men känns onödigt stort samt att kostnad och budget drar iväg.

2. Finns massa olika verktyg att räkna ROI på men med en 10kw anläggning har jag kommit fram till att mellan 10-12 år att den ska vara avbetald, Verkar det rimligt?
Vi har installerat ett gäng anläggningar, du ska inte installera mer än det du förbrukar för då kommer du få börja betala skatt. Du blir klassad som småskalig eltillverkare.


Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Har man EON betalar man ingen skatt om man producerar mer än man förbrukar själv. Det man förlorar är 60öre från staten för elen som överstiger årsförbrukningen.
Hur menar du att man förlorar 60 öre från staten? Dessutom betalar tex Vattenfall runt 70öre per kWh som man säljer typ halva mot vad man betalar.
Jag har gammalt fritidshus som förbrukar rätt mycket med pool, attefallare osv. Vi ligger på runt 30000kWh om året och jag har en liten anläggning på 6.3kWh (21 paneler) mitt rekord hittills har varit på 42kWh på en dag med solpanelerna, utav de 42 sålde jag runt 20 för små pengar. Det bästa hade varit att ha ett batteri som kunde lagra överskottet, att sälja är inte förmånligt.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Att lagra i batteri är ännu värre, ett batteri åldras och dör det gör inte elnätet.
Även om du får ett 50kWh för 30k så är det en dålig affär med Sveriges billiga elpriser.
Det som kostar idag är ju överföringen och i Stockholm kostar den 77öre/kWh inkl skatt med vattenfall.
Får du då 60öre tillbaka så förlorar du 17 öre i överföring att köpa tillbaka din el.
Räknar man dessutom att man säljer på dagen när elen generellt är lite dyrare och köper på kvällen natten så är det nästan +-0 med timpris.
Försök att hitta den ekonomin i ett batteri.
Håller med där. Att köpa ett batteri lönar sig inte ekonomiskt. Då ska anledningen vara om man bor otillgängligt där det är mycket strömavbrott för att ha som säkerhet. Vi har haft kanske 5 kortare strömavbrott de senaste 10 åren så ingen anledning för mig.

Att bara jämföra med elpriserna nu när i stort sett all industri i hela Europa stått stilla är inte heller så representativt men visst är det så att den stora besparingen är ju att inte behöva köpa. besparingen blir spotpris + skatt + överföring + moms.

För att jag ska tycka att det är värt det vill jag ha en avkasting runt 10%/år
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Solcellskollen

Inlägg av 12man »

3-juni-2019 1+2 var helg, pre corona
20200601_085029.jpg
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Solcellskollen

Inlägg av nek0 »

PhR34k skrev:
nek0 skrev:
PhR34k skrev:
Nilp skrev:
Är riktigt sugen på att sätta upp solpaneler på villan. Har läst på en del och börjat ta in lite offerter.

1. Ni som har en anläggning redan, vad är ert råd gällande storlek? Vår förbrukning av el inkl. Värme är ca 10500kwh per år. Vi har elbil sen oktober och beräknad ökning av el är ca 30% så total årlig förbrukning mellan 13-14000 kWh om man har elbil dvs. Villan står i skåne med tak i ssö riktning utan skuggning. Jag tänker att optimal storlek på anläggning runt 10-11kw, vad tror ni? Skulle jag maxa taket kanske jag kan komma upp i 14kw men känns onödigt stort samt att kostnad och budget drar iväg.

2. Finns massa olika verktyg att räkna ROI på men med en 10kw anläggning har jag kommit fram till att mellan 10-12 år att den ska vara avbetald, Verkar det rimligt?
Vi har installerat ett gäng anläggningar, du ska inte installera mer än det du förbrukar för då kommer du få börja betala skatt. Du blir klassad som småskalig eltillverkare.


Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Har man EON betalar man ingen skatt om man producerar mer än man förbrukar själv. Det man förlorar är 60öre från staten för elen som överstiger årsförbrukningen.
Hur menar du att man förlorar 60 öre från staten? Dessutom betalar tex Vattenfall runt 70öre per kWh som man säljer typ halva mot vad man betalar.
Jag har gammalt fritidshus som förbrukar rätt mycket med pool, attefallare osv. Vi ligger på runt 30000kWh om året och jag har en liten anläggning på 6.3kWh (21 paneler) mitt rekord hittills har varit på 42kWh på en dag med solpanelerna, utav de 42 sålde jag runt 20 för små pengar. Det bästa hade varit att ha ett batteri som kunde lagra överskottet, att sälja är inte förmånligt.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Hur jag menar är så här. Säljer man 10000kWh och köper 8000kWh så får man 60 öre för 8000kWh och inte för all el man säljer
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Solcellskollen

Inlägg av [JM] »

Nilp skrev:
Är riktigt sugen på att sätta upp solpaneler på villan. Har läst på en del och börjat ta in lite offerter.

1. Ni som har en anläggning redan, vad är ert råd gällande storlek? Vår förbrukning av el inkl. Värme är ca 10500kwh per år. Vi har elbil sen oktober och beräknad ökning av el är ca 30% så total årlig förbrukning mellan 13-14000 kWh om man har elbil dvs. Villan står i skåne med tak i ssö riktning utan skuggning. Jag tänker att optimal storlek på anläggning runt 10-11kw, vad tror ni? Skulle jag maxa taket kanske jag kan komma upp i 14kw men känns onödigt stort samt att kostnad och budget drar iväg.

2. Finns massa olika verktyg att räkna ROI på men med en 10kw anläggning har jag kommit fram till att mellan 10-12 år att den ska vara avbetald, Verkar det rimligt?
Maxa installationen skulle jag säga. Varför?
1* Bidraget kan du bara få en gång per byggnad.
2* Det finns en del fasta kostnader som är typ samma oberoende på storleken av installationen. Den procentuella inverkan blir då mindre ju större anläggning du har.
3* En inverter på 15kw är inte 50% dyrare än en på 10kw.
https://shop.solelgrossisten.se/product ... iktare/374
10kw kostar här 36tkr och en på 15kw kostar 41tkr.
Dvs återbetalningstiden blir kortare ju större anläggning du har.

Ang ROI så är typ 10-12 år helt rimligt.
Jag räknar på 9 år för min 15kw som jag installerar själv.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Solcellskollen

Inlägg av thebishop »

Har man pengarna skall man inte ens tänka ROI nödvändigtvis - utan vad alternativ (förhållandevis) riskfri intäkt hade varit (dvs, behåll pengarna på banken eller liknande)
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Solcellskollen

Inlägg av thebishop »

Och för att svara på trådskaparen: vi hade ca 15-18.000 kwh innan tesla (bilen drar väl kanske 5.000 till per år). Vi maxade takytan och producerad ca 11.000 per år nu (ca 13kWp). Hade vi haft plats med mer så hade vi satt upp det av just de marginaleffekterna som nämnts (varje extra kWp kostar mindre på marginalen när man ändå gör jobbet). Så tyvärr täcker vi bara ca hälften, men med avkastning på till och med dåliga 3% (det lär bli mycket bättre...) så är det bättre än banken.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 605
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Solcellskollen

Inlägg av Anderzzon »

thebishop skrev:
Har man pengarna skall man inte ens tänka ROI nödvändigtvis - utan vad alternativ (förhållandevis) riskfri intäkt hade varit (dvs, behåll pengarna på banken eller liknande)
Tänkte precis säga samma sak. Om man investerar i fonder sitter man ju aldrig och räknar på när investeringen ska vara återbetald. Enligt denna avhandling ökar dessutom en solcellsinstallation värdet på villan med 3x investeringen: https://bit.ly/2MvhfIp
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Solcellskollen

Inlägg av Nilp »

Riktigt bra kommentarer!

Håller med om att marginalkostnaden för att sätta upp 40 paneler jämfört med 30 är låg. Frågan är väl om man kan tjäna igen det inom rimlig tid.

Och ja, jämfört med att ha pengarna på banken så är solpaneler en betydligt bättre lösning. :)

En annan fråga, jag har främst tittat på kinesiska paneler med half cell teknik, svarta och runt 320w effekt vilket verkar vara sweet spot på pris prestanda. Med 12 års produkt garanti och 80% effekt garanti på 25 år.. det finns ju t.ex. LG paneler som är något mer effektiva, har 25 års produktgaranti och 90% effektgarani på 25 år. Tycker ni det är värt extra kostnaden?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Solcellskollen

Inlägg av nek0 »

Nilp skrev:
Riktigt bra kommentarer!

Håller med om att marginalkostnaden för att sätta upp 40 paneler jämfört med 30 är låg. Frågan är väl om man kan tjäna igen det inom rimlig tid.

Och ja, jämfört med att ha pengarna på banken så är solpaneler en betydligt bättre lösning. :)

En annan fråga, jag har främst tittat på kinesiska paneler med half cell teknik, svarta och runt 320w effekt vilket verkar vara sweet spot på pris prestanda. Med 12 års produkt garanti och 80% effekt garanti på 25 år.. det finns ju t.ex. LG paneler som är något mer effektiva, har 25 års produktgaranti och 90% effektgarani på 25 år. Tycker ni det är värt extra kostnaden?
Jag vet inte om det är värt men känns bättre för mig att ha bättre paneler.
Köpte själv de här
https://www.polarpumpen.se/solceller/so ... gKgKvD_BwE
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Solcellskollen

Inlägg av Nilp »

nek0 skrev:
Nilp skrev:
Riktigt bra kommentarer!

Håller med om att marginalkostnaden för att sätta upp 40 paneler jämfört med 30 är låg. Frågan är väl om man kan tjäna igen det inom rimlig tid.

Och ja, jämfört med att ha pengarna på banken så är solpaneler en betydligt bättre lösning. :)

En annan fråga, jag har främst tittat på kinesiska paneler med half cell teknik, svarta och runt 320w effekt vilket verkar vara sweet spot på pris prestanda. Med 12 års produkt garanti och 80% effekt garanti på 25 år.. det finns ju t.ex. LG paneler som är något mer effektiva, har 25 års produktgaranti och 90% effektgarani på 25 år. Tycker ni det är värt extra kostnaden?
Jag vet inte om det är värt men känns bättre för mig att ha bättre paneler.
Köpte själv de här
https://www.polarpumpen.se/solceller/so ... gKgKvD_BwE
Ja, dom verkar riktigt bra. Bra garantier också. Premium. :)
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 10 aug 2019 16:07

Re: Solcellskollen

Inlägg av TeslaM3 »

Finns det några snygga effektiva solceller som liknar taket, typ som Teslas solceller? Är Teslas lika effektiva som vanliga som säljs idag eller förlorar man effekt pga formen på dom?
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Solcellskollen

Inlägg av Teslaspolen »

TeslaM3 skrev:
Finns det några snygga effektiva solceller som liknar taket, typ som Teslas solceller? Är Teslas lika effektiva som vanliga som säljs idag eller förlorar man effekt pga formen på dom?
Du tänker på solar roof? De har sämre effektivitet mot vanliga paneler. Det finns t.ex svenska Soltech Energy som har en liknande lösning.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Solcellskollen

Inlägg av thebishop »

Jag skulle säga att det beror på hur mycket yta du har på taket. Jag hade begränsad yta och ville maxa effekten, så det blev SunPower Maxeon Black (350W per panel som dessutom är något mindre än de flesta andra så fick in en extra rad... Dessutom snyggare - helsvarta). Har man gott om takyta så är det nog lönsammare att istället fläska på med många fler billigare paneler och ta att de inte är lika effektiva och kanske tappar lite mer över tiden, men gärna med ivf 10 år garanti. (SunPower har 25 år och bra effektgaranti, men de är dyra förhållandevis).
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Solcellskollen

Inlägg av dd88 »

Benders har soltak som passar både deras platta pannor samt tvåkupiga:

https://www.benders.se/sortiment/solpaneler/
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Solcellskollen

Inlägg av fth »

dd88 skrev:
Benders har soltak som passar både deras platta pannor samt tvåkupiga:

https://www.benders.se/sortiment/solpaneler/
"Benders" produkter ShingEl och SunWAVE är egentligen Soltech Energys respektive Midsummer Solar Roofs produkter.

Midsummer har också en lösning för falsat plåttak, som även kan köpas "färdigt" i Clix "klick"-tak som ger ett utseende liknande falsat plåttak.

Den sistnämnda var jag lite intresserad av eftersom jag har just Clilx-tak på mitt lantställe, men effekt/m2 tyckte jag var för låg för att vara riktigt intressant.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solcellskollen

Inlägg av mati »

Jäklar vilken dålig sol-juli det har varit. Med god marginal sämst juli någonsin, bara januari, februari och mars var sämre (av begripliga skäl). Helt otroligt. Vilken kass sommar.
Dags att bygga ett vattenkraftverk i stupröret.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Solcellskollen

Inlägg av heldiggrisen »

Juni var hyfsat, med flera dagar ”perfekt” kurva här i Malmö.
Juli med många tunga gråa ”0-dagar” gav ungefär 20% lägre produktion än juni.
Även med ”dålig” produktion i juli, så nollar jag en elräkning den här månaden också, och då kommer skatteavdrag på 60öre kWh på toppen av det.

Juli:produktion 1011 kWh, köpt 181 kWh av Eon, använt 181 kWh av egen produktion, sålt 830 kWh.

En mycket lönsam investering.
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Solcellskollen

Inlägg av Nilp »

heldiggrisen skrev:
Juni var hyfsat, med flera dagar ”perfekt” kurva här i Malmö.
Juli med många tunga gråa ”0-dagar” gav ungefär 20% lägre produktion än juni.
Även med ”dålig” produktion i juli, så nollar jag en elräkning den här månaden också, och då kommer skatteavdrag på 60öre kWh på toppen av det.

Juli:produktion 1011 kWh, köpt 181 kWh av Eon, använt 181 kWh av egen produktion, sålt 830 kWh.

En mycket lönsam investering.
Vad har du för storlek på din anläggning?

Vi får vår installerad v36, ska bli grymt spännande. :)
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Solcellskollen

Inlägg av heldiggrisen »

23 panel á 300W. Ungefär 40kvm, 6,9kW, men eftersom panelen nog producerar strax över 300W, så pikar jag strax över 7kW under optimala förhållanden (soligt, Max 20 gradar)

Lycka till
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Solcellskollen

Inlägg av Nilp »

Låter bra. Kul att höra. Bra med lite referensproduktion från Malmöregionen.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Solcellskollen

Inlägg av heldiggrisen »

Nilp skrev:
Låter bra. Kul att höra. Bra med lite referensproduktion från Malmöregionen.
Såhär kan en graf se ut (gårdagens med Lite eftermiddagsmoln). Maxproduktion en dag i Maj med optimal temperatur och molnfritt ligger på strax under 60kWh.
97D4B8DB-961A-41C9-9E0A-0CCE67A9D8CE.jpeg
Skriv svar