Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Lars Json
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 06 mar 2020 11:48
Ort: Nacka

Re: Audi e-tron

Inlägg av Lars Json »

Svenssons skrev:
Lars Json skrev:
Svenssons skrev:
Tanken med ättestupan är väl att man själv tar sig dit och gör affären kort. Moderna versionen känns lite mer utdragen och inte helt miljöanpassat...
Nja, i min värld så förde den yngre generationen de "oförmögna" till ättestupan för att spara på resurser. Det är väl nästan så man kan uppleva det som sker på äldreboenden idag?
Oavsett vad vi tycker att ättestupa är eller hur den ska användas så är det nog så att i realiteten är det bara en myt...
Förmodligen...
Modell 3 LR med dragkrok.
Beställd 2020 03 05.
Levererad 2020 03 23
Äntligen fossilfri.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Audi e-tron

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
Ättestupa enligt Lars Ekborg:

Det är en klassiker.

Norsk dramatisering av ättestupan...

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Man kan ju undra vad vi människor är till för och vad meningen med livet är. När allt kommer omkring så är livet bara en sexuellt överförd, livslång sjukdom med dödlig utgång. :?
Livets uppkomst är en slump, ett samspel av olika faktorer som råkar vara gynsamma för att liv i den mening som vi definierar det, uppstår.
Men människans uppkomst kan ju inte ha varit nåt annat än ett olycksfall. Ett misslyckande.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Audi e-tron

Inlägg av fth »

mati skrev:
Jerker skrev:
Man kan ju undra vad vi människor är till för och vad meningen med livet är. När allt kommer omkring så är livet bara en sexuellt överförd, livslång sjukdom med dödlig utgång. :?
Livets uppkomst är en slump, ett samspel av olika faktorer som råkar vara gynsamma för att liv i den mening som vi definierar det, uppstår.
Men människans uppkomst kan ju inte ha varit nåt annat än ett olycksfall. Ett misslyckande.
Hyfsat pessimistiska världsåskådningar ni uttrycker, jag hoppas att ni skämtar :D

Min syn är att universum skulle vara helt meningslöst utan intelligenta, levande varelser som kan se, förstå, och uppskatta det.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

Jerker skrev:
Ättestupa enligt Lars Ekborg:

Få humorinslag som håller så hög nivå under så lång tid. Ironin är helt underbar och än mer aktuell i dagens glesbygd med starkt SD-fäste. :lol:
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

Åter till topic.
Någon som vet hur batteri-degraderingen ter sig på en e-tron. Tas det från bruttokapaciteten eller nettokapaciteten eller från både och?
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Audi e-tron

Inlägg av Mr S »

Jag kan inte svara på din fråga. Men jag kan säga att vi snart haft vår 55:a i ett år, 20000 km och märker ingen degradering.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jerker »

Robertrimmevik skrev:
Jerker skrev:
Ättestupa enligt Lars Ekborg:

Få humorinslag som håller så hög nivå under så lång tid. Ironin är helt underbar och än mer aktuell i dagens glesbygd med starkt SD-fäste. :lol:
Ja, att herrar Gamlin och Wolgers var ironiska råder det väl inga tvivel om. Det intressanta är vad publiken skrattar mest åt, och varför. Det som drar ner mest entusiastiska skratt är när han kallar Fatima för hottentott och därefter säger att man ska göra med dem som de gör med hotentotterna i Amerika. Undrar varför det var så roligt på 60-talet?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Mr S skrev:
Jag kan inte svara på din fråga. Men jag kan säga att vi snart haft vår 55:a i ett år, 20000 km och märker ingen degradering.
Samma här. 2000 mil och ingen degradering som man märker av.

Vi har gjort vår första husvagnsrunda iår. Det var ju så snorkallt hela våren och vi kände inte för det, det blev alltså ingenting förrän nu. Senast vi åkte med husvagn var i slutet på oktober. Då var det runt nollgradigt och förbrukningen pendlade omkring 40-45kWh/100km.
Idag var det 20 grader. Vi tog en Corona-anpassad tur på 10 mil enkel väg. Man ska ju inte åka så långt säger de. Det gick alltså bara till Tiveden denna gången. En lagom lång tur med husvagn som inte kräver någon snabbladdning.. (F*ck Ionity :P )
Ditvägen gick via E20, lätt motvind, ungefär 50m höjdskillnad uppför. Efter prick 100,5km var vi framme och bilen visade 51% kvarvarande batteri. Drygt 40kWh/100km, dvs lite mer än 20 mils räckvidd. Helt ok.
Idag åkte vi hem. Nu landade förbrukningen på 33 kWh/100km. Höjdskillnaden till vår fördel och lätt medvind kompenserade för igår. De första 3 milen tog vi dessutom lite mindre vägar, jag körde mellan 60 och 80, och då låg förbrukningen bara runt 30kWh/100km. Sen kom vi ut på E20 igen och jag körde resten av sträckan med farthållare, dvs bilen bestämde hastigheten. Det var ändå oväntat låg förbrukning. Ungefär 37kWh/100km i snitt totalt alltså. Detta var nog de mest optimala förhållanden man kan tänka sig. Runt 20 grader, och torra vägar. Men då vet man i alla fall storleksordningen på räckvidden med husvagn.
Intressant att se hur annorlunda farthållaren beter sig när man drar släp. Bilen kör mycket lugnare än vanligt. Redan 400-500m inför en korsning eller avfart börjar den redan sakta ner. Mycket tidigare än vanligt. Den tar avfarterna så försiktigt att man med gott samvete kan låta bilen köra själv. Ganska häftigt att den gör så. Det blir extremt avslappnad körning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Ja det är ju så att e-tron har viss självkörningsförmåga. Adaptiv förarassistent med adaptiv farthållare, filhållnings- assistent etc.

Är allt aktiverat och jag har kört vägsträckan en gång tidigare, då verkar den lärt sig riktigt bra att sakta ned med endast regen inför rondeller och trafikljus.

Och jag har även märkt att den anpassar sig för släpet också.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Off Grid Byggaren skrev:
Ja det är ju så att e-tron har viss självkörningsförmåga. Adaptiv förarassistent med adaptiv farthållare, filhållnings- assistent etc.

Är allt aktiverat och jag har kört vägsträckan en gång tidigare, då verkar den lärt sig riktigt bra att sakta ned med endast regen inför rondeller och trafikljus.

Och jag har även märkt att den anpassar sig för släpet också.
Den anpassar ju inbromsning även till bakomliggande trafikläget. Finns det bilar bakom så bromsar den senare än när det är helt fritt. Däremot så kan väl detta inte fungera när man drar husvagn. Bilen ser ju inte med sin radar genom vagnen. Då skiter den väl i om det finns bilar bakom antar jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Första turen till landet fram och tillbaka i riktigt sommarväder och man blir glad av den lägre förbrukningen. Sträckan är 15 mil varav 5 genom Sthlm med E18/E4 i 85 ca, sen mot Stälje ca 1 mil i 105, Stälje - Nyk 7 mil med ”riktig” motorväg i 115 och slutligen 2 mil landsväg i 85. Landade på 22,3 ner och 23 upp då det var motvind. 19-22 grader. Förbrukade 40% av batteriet ned och 42% upp. Har 21-tummare och är rätt nöjd med att jag valde dem iom att räckvidden blir helt ok ändå på sommaren. Har kört denna sträcka ett 20-tal gånger sedan oktober och haft förbrukning mellan 22 och 29. Högsta har varit med 20” på vintern men blött och motvind.
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Gällande degradering så ger mig ovan tur på 15 mil med förbrukning på 22.3 en förbrukad energi på 33.45 kWh vilket motsvarar prick 40% av tillgänglig energi på 83.6 kWh i batteriet. SoC var 60% vid ankomst så ingen degradering här vad jag kan se. Precis under 2000 mil körda. Ska få bilen uppdaterad på tisdag så jag tänkte be om batteristatus då.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

macky skrev:
Gällande degradering så ger mig ovan tur på 15 mil med förbrukning på 22.3 en förbrukad energi på 33.45 kWh vilket motsvarar prick 40% av tillgänglig energi på 83.6 kWh i batteriet. SoC var 60% vid ankomst så ingen degradering här vad jag kan se. Precis under 2000 mil körda. Ska få bilen uppdaterad på tisdag så jag tänkte be om batteristatus då.
Intressant att se vad dom rapporterar :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Audi e-tron

Inlägg av Gustafsson »

Alla litiumbatterier degraderar ju. Frågan är ju när man kan börja se det i praktiken, gissar att man med mjukvara kan hålla degraderingen ”dold” för alla bilar som inte tillåter 100% SOC.
Borde ändå visa sig i lite långsammare laddning mot slutet först spekulerar jag.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Gustafsson skrev:
Alla litiumbatterier degraderar ju. Frågan är ju när man kan börja se det i praktiken, gissar att man med mjukvara kan hålla degraderingen ”dold” för alla bilar som inte tillåter 100% SOC.
Borde ändå visa sig i lite långsammare laddning mot slutet först spekulerar jag.
Precis, man funderar på hur mycket som försvinner av bufferten som ju ska vara rätt stor på toppen och när det märks på laddningen i slutet. Jag har hittills laddad DC kanske 10 ggr och det var mycket länge sedan nu så jag har inte sett ngt egentligen. Blir inte mycket långresor för tillfället av förklarliga skäl.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Senast jag har snabbladdat var i början av januari, 5 månader sedan, och då märkte jag ingen som helst minskning av varken laddhastigheten eller den tillgängliga kapaciteten. Min bil har knappt rullat sedan dess, jag har inte ens bytt till sommardäck förrän nu i fredags, och den har alltså precis passerat 2000 mil.
Ingen märkbar degradering med andra ord.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Goblin
elbilist
Inlägg: 67
Blev medlem: 17 feb 2020 20:38

Re: Audi e-tron

Inlägg av Goblin »

Fick idag informationen att min bil kommer produceras V27, sen tar det väl 4-6veckor att skeppa hit den. Förhoppningsvis får jag den innan semestern är slut. :D

Leveransrekordet för min del var när jag beställde min förra A6a - 2 månader nästan exakt tog det från beställning till att jag fick nyckeln. Bilen låstes för produktion bara några minuter efter att jag lämnat säljaren vilket jag surt upptäckte då jag 20min efteråt ringde och ville lägga till en sak jag hade missat.:P
Nissan Leaf 2
e-tron 55 Proline
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Goblin skrev:
Fick idag informationen att min bil kommer produceras V27, sen tar det väl 4-6veckor att skeppa hit den. Förhoppningsvis får jag den innan semestern är slut. :D

Leveransrekordet för min del var när jag beställde min förra A6a - 2 månader nästan exakt tog det från beställning till att jag fick nyckeln. Bilen låstes för produktion bara några minuter efter att jag lämnat säljaren vilket jag surt upptäckte då jag 20min efteråt ringde och ville lägga till en sak jag hade missat.:P
Kul, hoppas att transporterna flyter som de ska. Vad blir det för ngt?
Goblin
elbilist
Inlägg: 67
Blev medlem: 17 feb 2020 20:38

Re: Audi e-tron

Inlägg av Goblin »

macky skrev:
Goblin skrev:
Fick idag informationen att min bil kommer produceras V27, sen tar det väl 4-6veckor att skeppa hit den. Förhoppningsvis får jag den innan semestern är slut. :D

Leveransrekordet för min del var när jag beställde min förra A6a - 2 månader nästan exakt tog det från beställning till att jag fick nyckeln. Bilen låstes för produktion bara några minuter efter att jag lämnat säljaren vilket jag surt upptäckte då jag 20min efteråt ringde och ville lägga till en sak jag hade missat.:P
Kul, hoppas att transporterna flyter som de ska. Vad blir det för ngt?
Jo vi får hoppas det:).

Det blev denna spec:
E-tron 55 Proline
Vitmetallik - (hellackerad)
21-tumsfälgar
Sportstolar alcantara
Tonade rutor
Dragkrok
Backkamera
19-tums vinterhjul (sanslöst vad man kan ta betalt för ett par vinterhjul...)
Nissan Leaf 2
e-tron 55 Proline
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Goblin skrev:
macky skrev:
Goblin skrev:
Fick idag informationen att min bil kommer produceras V27, sen tar det väl 4-6veckor att skeppa hit den. Förhoppningsvis får jag den innan semestern är slut. :D

Leveransrekordet för min del var när jag beställde min förra A6a - 2 månader nästan exakt tog det från beställning till att jag fick nyckeln. Bilen låstes för produktion bara några minuter efter att jag lämnat säljaren vilket jag surt upptäckte då jag 20min efteråt ringde och ville lägga till en sak jag hade missat.:P
Kul, hoppas att transporterna flyter som de ska. Vad blir det för ngt?
Jo vi får hoppas det:).

Det blev denna spec:
E-tron 55 Proline
Vitmetallik - (hellackerad)
21-tumsfälgar
Sportstolar alcantara
Tonade rutor
Dragkrok
Backkamera
19-tums vinterhjul (sanslöst vad man kan ta betalt för ett par vinterhjul...)
Vinterhjul är dyrt. Köpte på ebay men det var inte heller gratis. :D
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Audi e-tron

Inlägg av dfa »

Goblin skrev:
Fick idag informationen att min bil kommer produceras V27, sen tar det väl 4-6veckor att skeppa hit den. Förhoppningsvis får jag den innan semestern är slut. :D
Fick du transporttiden bekräftad av säljaren?
Min skall byggas vecka 29, men säljaren garderade sig och vågade inte lova leverans förän i september på grund av skakiga transporter.
Hoppas (och tror) att det går snabbare.
Goblin
elbilist
Inlägg: 67
Blev medlem: 17 feb 2020 20:38

Re: Audi e-tron

Inlägg av Goblin »

dfa skrev:
Goblin skrev:
Fick idag informationen att min bil kommer produceras V27, sen tar det väl 4-6veckor att skeppa hit den. Förhoppningsvis får jag den innan semestern är slut. :D
Fick du transporttiden bekräftad av säljaren?
Min skall byggas vecka 29, men säljaren garderade sig och vågade inte lova leverans förän i september på grund av skakiga transporter.
Hoppas (och tror) att det går snabbare.
När jag beställt förut så har de sagt samma tid för transporten så jag antar att säljaren bara sa en standardtid denna gång också. Båten stannar ju i Södertälje hamn och jag har beställt bilen av Audi Södertälje vilket kanske minskar leveranstiden något hoppas jag.
Nissan Leaf 2
e-tron 55 Proline
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 328
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Audi e-tron

Inlägg av Macki »

Hade min bil inne på uppdatering och nämnde hur illa appen fungerade så de skulle titta på det.
De fick en felkod på ett styrdon och fick beställa ett nytt, 3-5 arbetsdagar.
Fick en 55a som lånebil i 7dagar.
Och nu har den funkat klockrent i ca 1 månad.
Känns riktigt skönt att det löst sig! Och för er som har haft liknande problem be Audi kolla på det, ska även finnas en uppdatering för fjärrstyrning också men det hjälpte inte på min utan var ett styrdon som va paj.
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Hade massor av strul under hösten/vintern med appen som många andra men skulle säga att den varit felfri sedan februari ungefär och jag har inte aktivt gjort ngt. Så om man fortfarande har problem kan det nog vara läge att kolla upp.
Skriv svar