Begränsad garanti (beg bil) vs nybilsgaranti - skillnad?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Dr Gold
Inlägg: 11
Blev medlem: 31 mar 2020 10:03

Begränsad garanti (beg bil) vs nybilsgaranti - skillnad?

Inlägg av Dr Gold »

Som rubriken säger!

Jag försöker få klart för mig vad det är för inskränkningar i den begränsade garanti som Tesla erbjuder när man köper begagnad bil av dem, jämfört med nybilsgarantin. Jag har försökt läsa garantivillkoren men jag tycker att texten är för snårig och abstrakt för att man ska få en bild av "verkliga fall". Så jag sätter mitt hopp till att det finns mycket erfarenhet här på forumet. Finns det någon som kan ge mig exempel på vad Tesla historiskt har åtgärdat inom ramen för den begränsade garantin, och kanske viktigare, vad de har nekat (men som skulle ha täckts av nybilsgarantin)?

Konkret exempel: Om jag köper en begagnad model S och handtagen börjar strula, kan jag räkna med att det täcks? Eller det här problemet med att stora skärmen slocknar efter X antal tusen mil, som diskuterats i en seperat tråd?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Begränsad garanti (beg bil) vs nybilsgaranti - skillnad?

Inlägg av e5m1r »

Vad tesla har gjort och gör gällande garantier nybils som begränsat har varierat med tiden ( till det sämre på senare tid) och dessutom varierat från SC till SC och ibland också från SA till SA
Svaret på din fråga är det beror på :)
Generellt kan man säga att är det inte förslitning så ska det täckas men då är frågan om förslitning är handtaget ?
MCU lär täckas
En fick nyligen nekad nybilsgarant för scrollhjul som gått sönder hävdar yttre åverkan
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: Begränsad garanti (beg bil) vs nybilsgaranti - skillnad?

Inlägg av fimpen »

e5m1r skrev:
Vad tesla har gjort och gör gällande garantier nybils som begränsat har varierat med tiden ( till det sämre på senare tid) och dessutom varierat från SC till SC och ibland också från SA till SA
Svaret på din fråga är det beror på :)
Generellt kan man säga att är det inte förslitning så ska det täckas men då är frågan om förslitning är handtaget ?
MCU lär täckas
En fick nyligen nekad nybilsgarant för scrollhjul som gått sönder hävdar yttre åverkan
Vi har haft en Model S i snart tre år, som vi köpte som CPO med 4 år/8000 mil garanti. Det har varit en del ”issues”, dörrhandtag, spolarvätskepump men även hjullager och allt har fixats på garanti utan knussel. Sedvanliga problemen att de är svåra att få tag på ibland gäller nog lika för nya och begagnade, så kör på och köp. Begagnatgarantin bedömer jag som helt likvärdig. Snarast bättre med CPO eftersom du kan hoppas att den förre ägaren hittat och åtgärdat fabrikationsfelen, och bilarna är superbra slitvargar, absolut inga problem att de gått några tusen mil. Låt specifikationerna styra istället!

/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Begränsad garanti (beg bil) vs nybilsgaranti - skillnad?

Inlägg av bylund »

Jag vet inte vad som eventuellt skiljer sig, men det kan vara värt att påpeka att de även kallar nybilsgarantin "begränsad nybilsgaranti", så man ska nog inte läsa in för mycket i ordet "begränsad" när man gör jämförelsen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Dr Gold
Inlägg: 11
Blev medlem: 31 mar 2020 10:03

Re: Begränsad garanti (beg bil) vs nybilsgaranti - skillnad?

Inlägg av Dr Gold »

Aha, tack för feedback! Låter som att det är lite av ett lotteri, dock med ungefär samma vinstchans som med nybilsgarantin...

Vi får se hur det blir men det lutar åt att jag köper en lott :lol:
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: Begränsad garanti (beg bil) vs nybilsgaranti - skillnad?

Inlägg av fimpen »

Dr Gold skrev:
Aha, tack för feedback! Låter som att det är lite av ett lotteri, dock med ungefär samma vinstchans som med nybilsgarantin...

Vi får se hur det blir men det lutar åt att jag köper en lott :lol:
Det är nog bra att åtminstone "lite" se det som en lott, även om jag är rätt säker på att det är vinst på de allra flesta. Jag har köpt två vinstlotter hittills ;-)

/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Begränsad garanti (beg bil) vs nybilsgaranti - skillnad?

Inlägg av [JM] »

Vad menar Tesla egentligen med sin garanti på begagnade bilar?
garanti1.PNG
Är det 4 år och 8000 mil extra från och med det datum man köper bilen. Dvs om den är 1 år gammal nu och gått 2500mil så gäller beg-garantin till 5år och 10500mil?
På denna beg-tesla står det som på bilden ovan:
Gäller 4 år eller 80 000 km från när du tar leverans. Garanti på batteri och drivlina gäller till och med juli 2025, obegränsad km.
https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7 ... edirect=no
Har dom definierat obegränsat = 8000?


läser man i den här:
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... nty-sv.pdf
så står det:
Den begränsade garantin för begagnade fordon gäller fordon som är yngre än fyra år och med en
vägmätare som visar mindre än 80 000 km (50 000 miles) vid tiden för Teslas leverans.
Begagnade fordon täcks av den begränsade garantin i 4 år eller upp till 80 000 km
(50 000 miles), beroende på vilket som inträffar först, från leveransdatumet.


Men det fram går inte om dom menar relativt eller absolut tid och sträcka....
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Begränsad garanti (beg bil) vs nybilsgaranti - skillnad?

Inlägg av e5m1r »

Det är max 4 år gammal bil eller en som rullar i 8000mil
Så låt oss leka med tanken men en bil som maxat imen och åren så gäller den nya garantin till 16000mil eller 8 år gammal bil
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Dr Gold
Inlägg: 11
Blev medlem: 31 mar 2020 10:03

Re: Begränsad garanti (beg bil) vs nybilsgaranti - skillnad?

Inlägg av Dr Gold »

Ok, har nu funderat ett varv till. Om vi utgår från att garantin på begagnade bilar är samma som den på nya bilar, då borde det innebära att det räcker med halvförsäkring även på en begagnad bil?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Begränsad garanti (beg bil) vs nybilsgaranti - skillnad?

Inlägg av Bjelke »

Dr Gold skrev:
Ok, har nu funderat ett varv till. Om vi utgår från att garantin på begagnade bilar är samma som den på nya bilar, då borde det innebära att det räcker med halvförsäkring även på en begagnad bil?
Nja, det är fortfarande bara tills bilen är 3 år, sedan blir det helförsäkring ändå
oavsett hur bilens garanti ser ut... Det är två olika saker...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Begränsad garanti (beg bil) vs nybilsgaranti - skillnad?

Inlägg av frippe »

Dr Gold skrev:
Ok, har nu funderat ett varv till. Om vi utgår från att garantin på begagnade bilar är samma som den på nya bilar, då borde det innebära att det räcker med halvförsäkring även på en begagnad bil?
Nej för vagnskadegarantin har gått ut.

Garanti som bilsäljaren ger ska inte blandas samman med vagnskadegaranti. De täcker olika saker.

Vagnskadegaranti täcker skador på bilen, exempelvis vid kollission eller skadegörelse.
Garanti från säljare täcker felaktigheter som fanns med från det att bilen byggdes.
Model Y LR.
Model S70D
Dr Gold
Inlägg: 11
Blev medlem: 31 mar 2020 10:03

Re: Begränsad garanti (beg bil) vs nybilsgaranti - skillnad?

Inlägg av Dr Gold »

frippe skrev:
Nej för vagnskadegarantin har gått ut.

Garanti som bilsäljaren ger ska inte blandas samman med vagnskadegaranti. De täcker olika saker.
Ah, ja så är det ju förstås! Tack för klarläggande. Och vagnskadegarantin är tre år, inte sant?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Begränsad garanti (beg bil) vs nybilsgaranti - skillnad?

Inlägg av frippe »

Dr Gold skrev:
frippe skrev:
Nej för vagnskadegarantin har gått ut.

Garanti som bilsäljaren ger ska inte blandas samman med vagnskadegaranti. De täcker olika saker.
Ah, ja så är det ju förstås! Tack för klarläggande. Och vagnskadegarantin är tre år, inte sant?
Exakt.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
bolleboll
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 18 jan 2019 03:42
Ort: Linköping

Re: Begränsad garanti (beg bil) vs nybilsgaranti - skillnad?

Inlägg av bolleboll »

frippe skrev:
Dr Gold skrev:
frippe skrev:
Nej för vagnskadegarantin har gått ut.

Garanti som bilsäljaren ger ska inte blandas samman med vagnskadegaranti. De täcker olika saker.
Ah, ja så är det ju förstås! Tack för klarläggande. Och vagnskadegarantin är tre år, inte sant?
Exakt.
Jag har försökt hitta information om vagnskadegarantin. I andra bilmodeller har det stått i användamanulen, men jag hittar inget i den och jag har även tittat i dokumntet för begränsade kaross garantin.
Någon som vet var man kan läsa att vagnskadegarantin är 3år och vilken självrisk man har?
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.
Användarvisningsbild
Patrick
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 03 apr 2019 03:22
Ort: Kållered

Re: Begränsad garanti (beg bil) vs nybilsgaranti - skillnad?

Inlägg av Patrick »

Garantin ska vara samma...begränsad står för att den är tidsbestämt och km-bestämd...lite förvirrande med ordet bestämd men det är förmodligen en dålig översättning från amerikanska.
Skriv svar