BEE oftast "upp till 50kW" är väl det enda vettiga alternativet och det sågas ju
nästan varje gång jag tar upp det
För är det något som gemene man förstår så är det just laddeffekt, den ska vara hög det fattar alla...
Undrar hur många jag känner som köpt eller funderar på en hybrid nu
Är bilen bara tillräckligt snål är Bee ett jättebra alternativ, förutsatt man har flat rate. 40-50kW duger gott och väl när bilen inte drar så mycket, som t.ex. vår e-Golf. Det som är mest tragiskt med detta är att det inte bara blir billigare utan det går även fortare att komma fram jämfört med en törstig bil som e-tron, eftersom man laddar betydlig fler mil per tidsenhet på en 50kW-laddare. Men vem begriper det?
Överdriver du inte nu? Eller är Golfen verkligen 3 ggr så snål som Audin?
Nej, varför skulle den vara det? Jag pratar om 50kW-laddning.
På 30 minuter laddar e-Golfen ungefär 13 mil på en 50kW-laddare (max 40kW laddeffekt, 1,5kWh/mil).
E-tron får bara 10 mil under samma tidsperiod (max 50kW laddeffekt, 2,5kWh/mil). Troligen mindre eftersom de flesta 50kW-laddare oftast inte kommer upp i 50kW, snarare 40-45kW.
Har man alltså ingen 150kW-laddare till hands, vilket är ganska vanligt i Sverige, så kan e-Golfen faktiskt vara den snabbare bilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
50kW är helt klart tillräckligt med Ioniq iaf. Alltså verkligen. Men den är ju otroligt snål också. Helt sjukt faktiskt vilka siffror man får så här års....
I en eTron är det ju toksegt.
Jag brukar ibland ladda vid besök om det är 1 - ett längre besök, typ en vecka då man behöver laaddning. eller 2 - ett vändande besök där destinationsladd gör att man kan komma fram på ångorna och åka med fullt pack. Typ över natt eller så, där ladd kan lösas smidigt. Kör alltid låg ström givetvis om de inte har box. Absolut max 7A om schuko.
Hur lång är en långresa? När jag är på långutflykt med barnbarnen startar jag som alltid med batteriet laddat med billig ström hemma. Någonstans där vi vänder köper jag en snabbladdning. Jag laddar kanske inte fullt, bara så att det räcker hem. Kostnaden blir någonstans mellan billiga strömmen hemma och den dyrare snabbladdningen. Om vi kan utnyttja billigare destinationsladdning under tiden vi äter, åker tåg, går på museum mm gör vi förstås det. Om man med långresa menar ännu längre dagsetapper kan man många ställen köpa billig nattladdning. Då blir det kanske hälften av milen som är på den dyrare snabbladdning. Jag brukar jämföra med att gå ut och äta. Det är dyrare, men eftersom man äter mest hemma blir månadskostnaden eller snittpriset på en måltid inte så mycket högre. Sen kommer det alltid finnas tidningar som sitter och räknar ut vad en större elbil med husvagn drar vintertid i motlut och motvind på motorväg i -30 och vad det kostar om man konsekvent väljer absolut dyraste laddstationen. Det ger häftiga rubriker.
BEE oftast "upp till 50kW" är väl det enda vettiga alternativet och det sågas ju
nästan varje gång jag tar upp det
För är det något som gemene man förstår så är det just laddeffekt, den ska vara hög det fattar alla...
Undrar hur många jag känner som köpt eller funderar på en hybrid nu
Är bilen bara tillräckligt snål är Bee ett jättebra alternativ, förutsatt man har flat rate. 40-50kW duger gott och väl när bilen inte drar så mycket, som t.ex. vår e-Golf. Det som är mest tragiskt med detta är att det inte bara blir billigare utan det går även fortare att komma fram jämfört med en törstig bil som e-tron, eftersom man laddar betydlig fler mil per tidsenhet på en 50kW-laddare. Men vem begriper det?
Överdriver du inte nu? Eller är Golfen verkligen 3 ggr så snål som Audin?
Nej, varför skulle den vara det? Jag pratar om 50kW-laddning.
På 30 minuter laddar e-Golfen ungefär 13 mil på en 50kW-laddare (max 40kW laddeffekt, 1,5kWh/mil).
E-tron får bara 10 mil under samma tidsperiod (max 50kW laddeffekt, 2,5kWh/mil). Troligen mindre eftersom de flesta 50kW-laddare oftast inte kommer upp i 50kW, snarare 40-45kW.
Har man alltså ingen 150kW-laddare till hands, vilket är ganska vanligt i Sverige, så kan e-Golfen faktiskt vara den snabbare bilen.
Nu har det för några veckor sedan öppnats åtta 150 kW CCS laddare i Sundsvall, fast med rätt högt laddpris hos Ionyity.
Använd Meingau för 0,35 eur/kwh, eller chargepoint för 73kr flat fee.
Med Maingau kostar det 0,65 eur/kWh om man laddar i Sverige plus vad jag kan utläsa 0,1 eur/minut ovanpå det priset. Så det blir ändå runt 7 SEK/kWh. Lite billigare än att ladda direkt på Ionity. För att komma ner till 0,35 eur måste man vara tysk och använda Maingau som elleverantör för exempelvis hemmet så det blir lite svårt för oss svenskar att dra nytta av det erbjudandet.
Chargepoint är intressant. Måste vara att de glömt konfa om i sitt system när Ionity tog bort flat-rate. Är nog bara en tidsfråga innan det försvinner. Lär om inte annat uppdagas när volymerna ökar. Men fram tills dess såklart ett bra alternativ
Nu har det för några veckor sedan öppnats åtta 150 kW CCS laddare i Sundsvall, fast med rätt högt laddpris hos Ionyity.
Använd Meingau för 0,35 eur/kwh, eller chargepoint för 73kr flat fee.
Med Maingau kostar det 0,65 eur/kWh om man laddar i Sverige plus vad jag kan utläsa 0,1 eur/minut ovanpå det priset. Så det blir ändå runt 7 SEK/kWh. Lite billigare än att ladda direkt på Ionity, men inte direkt billigt...
Chargepoint är intressant. Måste vara att de glömt konfa om i sitt system när Ionity tog bort flat-rate. Är nog bara en tidsfråga innan det försvinner. Lär om inte annat uppdagas när volymerna ökar. Men fram tills dess såklart ett bra alternativ
Så du menar att Sverige är mkt dyrare än Norge och andra länder?
Teslabjörn provade nyss i Norge:
Hej
Har släkt i Karlstad och där finns ju Tesla SC så det är ju väldigt smidigt.
/Henric
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Hur är etiken när man besöker någon som har en laddstation? (dvs egen laddare) Antar att man ber att få låna, men betalar man för sig? (eller skall man se att man betalat med den med vinflaskan man har med sig?)
Hur lång är en långresa? När jag är på långutflykt med barnbarnen startar jag som alltid med batteriet laddat med billig ström hemma. Någonstans där vi vänder köper jag en snabbladdning. Jag laddar kanske inte fullt, bara så att det räcker hem. Kostnaden blir någonstans mellan billiga strömmen hemma och den dyrare snabbladdningen. Om vi kan utnyttja billigare destinationsladdning under tiden vi äter, åker tåg, går på museum mm gör vi förstås det. Om man med långresa menar ännu längre dagsetapper kan man många ställen köpa billig nattladdning. Då blir det kanske hälften av milen som är på den dyrare snabbladdning. Jag brukar jämföra med att gå ut och äta. Det är dyrare, men eftersom man äter mest hemma blir månadskostnaden eller snittpriset på en måltid inte så mycket högre. Sen kommer det alltid finnas tidningar som sitter och räknar ut vad en större elbil med husvagn drar vintertid i motlut och motvind på motorväg i -30 och vad det kostar om man konsekvent väljer absolut dyraste laddstationen. Det ger häftiga rubriker.
Nej det handlar inte bara om häftiga rubriker utan också häftiga bedrägerier
Hur är etiken när man besöker någon som har en laddstation? (dvs egen laddare) Antar att man ber att få låna, men betalar man för sig? (eller skall man se att man betalat med den med vinflaskan man har med sig?)
Jag brukar tänka så att de får ladda gratis hos mig när de hälsar på i sin tur ungefär som att man bjuder tillbaka med mat och logi. Det förutsätter ju förstås att de hälsar på så det inte blir ensidigt.
Sen kan man nog tänka att de som har laddstation är mer intresserade och mer förstående än övriga
Hur är etiken när man besöker någon som har en laddstation? (dvs egen laddare) Antar att man ber att få låna, men betalar man för sig? (eller skall man se att man betalat med den med vinflaskan man har med sig?)
Hemma hos oss kan alla våra besökare ladda utan att betala för det. Easee 3x10A står för laddningen
Jag skrev ett mejl till Maingau häromveckan och frågade hur det kommer sig att de tar ett så pass stort påslag just i Sverige. Svaret var att de inte vill sponsra de dyra laddoperatörerna, samtidigt som de vill ta samma pris överallt, oavsett vilken laddoperatör man använder. Det är med andra ord den dyraste som sätter priset. Ändå märkligt, i Norge tar de ju inget påslag alls. Är laddning i Sverige verkligen så mycket dyrare? Tydligen.
Och Ionity sponsrar de ju ändå. Så sett är argumentet lite konstigt.
Hursomhelst så kommer jag inte ladda hos Ionity, varken med Maingau eller någon annan. De ska bojkottas. Punkt. Antingen tills de självdör eller tills de tar sitt förnuft till fånga och inför vettiga priser.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Danmark har jättehögt påslag. Samtidigt som energikonder inte har något någonstans.(verkar dock vara begränsat till ung 300 kwh/mån för att folk inte skall missbruka). Ser man på vad energikunderna betalar så blir ionity helt acceptabelt. Hallo vattenkraft.
Danmark har jättehögt påslag. Samtidigt som energikonder inte har något någonstans.(verkar dock vara begränsat till ung 300 kwh/mån för att folk inte skall missbruka). Ser man på vad energikunderna betalar så blir ionity helt acceptabelt. Hallo vattenkraft.
Men i Danmark är elen faktiskt jättedyr. Så sett är det kanske befogat med påslaget där. Men här i Sverige har vi ju bland världens lägsta elpriser.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag skrev ett mejl till Maingau häromveckan och frågade hur det kommer sig att de tar ett så pass stort påslag just i Sverige. Svaret var att de inte vill sponsra de dyra laddoperatörerna, samtidigt som de vill ta samma pris överallt, oavsett vilken laddoperatör man använder. Det är med andra ord den dyraste som sätter priset. Ändå märkligt, i Norge tar de ju inget påslag alls. Är laddning i Sverige verkligen så mycket dyrare? Tydligen.
Och Ionity sponsrar de ju ändå. Så sett är argumentet lite konstigt.
Hursomhelst så kommer jag inte ladda hos Ionity, varken med Maingau eller någon annan. De ska bojkottas. Punkt. Antingen tills de självdör eller tills de tar sitt förnuft till fånga och inför vettiga priser.
Jag tolkar prismodellen som att i Sverige kostar det 29,24 ct/kWh extra medan i tex Norge och Finland (Übriges europäisches Ausland) kostar det 4,87 ct/kWh extra.
I vilket fall knappast lönt med Maingau i Sverige men kanske för utlandsresor om man lyckas passera Danmark.
Jag tolkar prismodellen som att i Sverige kostar det 29,24 ct/kWh extra medan i tex Norge och Finland (Übriges europäisches Ausland) kostar det 4,87 ct/kWh extra.
I vilket fall knappast lönt med Maingau i Sverige men kanske för utlandsresor om man lyckas passera Danmark.
Helt rätt. Men observera att nuvarande priset är med 16% corona-moms, från och med årsskiftet gäller den gamla momssatsen på 19% igen.
F ö håller jag med, inte lönt i Sverige eller Danmark. Fast i Danmark kostar all snabbladdning skjortan. Det landet vill man helst passera utan laddstopp, om man nu har en bil som klarar det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Danmark har jättehögt påslag. Samtidigt som energikonder inte har något någonstans.(verkar dock vara begränsat till ung 300 kwh/mån för att folk inte skall missbruka). Ser man på vad energikunderna betalar så blir ionity helt acceptabelt. Hallo vattenkraft.
Men i Danmark är elen faktiskt jättedyr. Så sett är det kanske befogat med påslaget där. Men här i Sverige har vi ju bland världens lägsta elpriser.
Danmark har jättehögt påslag. Samtidigt som energikonder inte har något någonstans.(verkar dock vara begränsat till ung 300 kwh/mån för att folk inte skall missbruka). Ser man på vad energikunderna betalar så blir ionity helt acceptabelt. Hallo vattenkraft.
Men i Danmark är elen faktiskt jättedyr. Så sett är det kanske befogat med påslaget där. Men här i Sverige har vi ju bland världens lägsta elpriser.
Danmark som har så mycket billig vindkraft?
Danskarna betalar ca 2.50DKK/kWh HEMMA! Hyrde ett hus nu i veckan där de hade röd industrikontakt, mycket bra! Men fick betala 2.50DKK för strömmen, dvs ca 3.50SEK, men vad gör man inte när man har långt till SuC.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Danmark har jättehögt påslag. Samtidigt som energikonder inte har något någonstans.(verkar dock vara begränsat till ung 300 kwh/mån för att folk inte skall missbruka). Ser man på vad energikunderna betalar så blir ionity helt acceptabelt. Hallo vattenkraft.
Men i Danmark är elen faktiskt jättedyr. Så sett är det kanske befogat med påslaget där. Men här i Sverige har vi ju bland världens lägsta elpriser.
Danmark som har så mycket billig vindkraft?
Danskarna betalar ca 2.50DKK/kWh HEMMA! Hyrde ett hus nu i veckan där de hade röd industrikontakt, mycket bra! Men fick betala 2.50DKK för strömmen, dvs ca 3.50SEK, men vad gör man inte när man har långt till SuC.
Fast man får väl anta att IONITY inte betalar hushållselpriser utan snarare priser för ”non-household consumers” och då har ju Danmark lägst priser och Sverige näst lägst i Europa enligt denna sammanställning (2019): https://ec.europa.eu/eurostat/statistic ... _consumers
Hur är etiken när man besöker någon som har en laddstation? (dvs egen laddare) Antar att man ber att få låna, men betalar man för sig? (eller skall man se att man betalat med den med vinflaskan man har med sig?)
Hemma hos oss kan alla våra besökare ladda utan att betala för det. Easee 3x10A står för laddningen
Haft många nya besökare efter att du skrev det här?