Vatten in i bakluckan - löst?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Vatten in i bakluckan - löst?

Inlägg av Tellus »

nek0 skrev:
Tellus skrev:
Efter tre misslyckade reparationsförsök har man rätt att häva köpet har jag för mig.
Jo, men det är inte billigt 0,5% per 100mil plus 0,5% månad . På en så dyr bil blir det lite pengar och sedan kanske är man nöjd med bilen i övrigt och vill behålla den
Ok, om bilen kostade 680 och nu är 14 månader och gått 2000mil så blir avdraget 116´
564000kr, lite mindre än vad dom begär på blocket.
Men finns väl inte så många alternativ om den ej går att laga.
Vår 15 månader gammal/1500mil har haft 0 fel, utöver en kromlist jag justera själv.
Vår andra 3a har haft 1 fel, bytt en parkeringssensor sladd.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19593
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vatten in i bakluckan - löst?

Inlägg av Bjelke »

Lite intressant om det är privatköp eller inte men en
reklamation gäller ju från det första
tillfället även om man just då inte specificerar vad man yrkar på (tex ny vara eller häva köpet), och
det här tillfället kom ju väldigt snart efter leverans, och att det sedan har tagit lång tid är inte direkt kundens fel här, och varan har ju inte precis varit fullt fungerande under denna tid heller, så jag är inte så säker på att nedsättningen skulle bli
så speciellt stor i det här fallet...
Jag skulle kräva en ny bil helt enkelt.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Vatten in i bakluckan - löst?

Inlägg av Snap02 »

Vilket problem? Man lär sig att ha snöborsten i bilen inte i bakluckan. Har man massa snö o sätter på uppvärmingen så vad händer om man öppnar bakluckan då? Snön åker ner det är fysikens tyngdlag inget konstigt.
Nästa gång soppar man bort snön innan man öppnar luckan.
Dörrhandtagen på 3 an kan frysa fast om smält vatten får ligga kvar bara torka torr vid sådan väder lek.

Optimalt? Nej men ingen bil är perfekt på allt. Vissa saker får man lära sig hantera leva med.
Om det regnar mycket och man har keramisk lackbehandling på bilen så öppnar man lite långsammare så svårt är det inte. Samma sak med dom fönsterlösa karmarna på bilen, inte optimalt alltid men störs man på det så köp en annan bil.
Fredrik j
Inlägg: 10890
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vatten in i bakluckan - löst?

Inlägg av Fredrik j »

Snap02 skrev:
Vilket problem? Man lär sig att ha snöborsten i bilen inte i bakluckan. Har man massa snö o sätter på uppvärmingen så vad händer om man öppnar bakluckan då? Snön åker ner det är fysikens tyngdlag inget konstigt.
Nästa gång soppar man bort snön innan man öppnar luckan.
Dörrhandtagen på 3 an kan frysa fast om smält vatten får ligga kvar bara torka torr vid sådan väder lek.

Optimalt? Nej men ingen bil är perfekt på allt. Vissa saker får man lära sig hantera leva med.
Om det regnar mycket och man har keramisk lackbehandling på bilen så öppnar man lite långsammare så svårt är det inte. Samma sak med dom fönsterlösa karmarna på bilen, inte optimalt alltid men störs man på det så köp en annan bil.
Senaste sidan har det handlat om att det regnat in när luckan varit stängd...
gube
Inlägg: 13
Blev medlem: 27 jun 2019 16:56

Re: Vatten in i bakluckan - löst?

Inlägg av gube »

Bjelke skrev:
Lite intressant om det är privatköp eller inte men en
reklamation gäller ju från det första
tillfället även om man just då inte specificerar vad man yrkar på (tex ny vara eller häva köpet), och
det här tillfället kom ju väldigt snart efter leverans, och att det sedan har tagit lång tid är inte direkt kundens fel här, och varan har ju inte precis varit fullt fungerande under denna tid heller, så jag är inte så säker på att nedsättningen skulle bli
så speciellt stor i det här fallet...
Jag skulle kräva en ny bil helt enkelt.
Företagsleasing på bilen som läcker in vatten när bakluckan är stängd. Inte säker på att det är lika enkelt att kräva en ny bil, men det är dags att kolla upp.
gube
Inlägg: 13
Blev medlem: 27 jun 2019 16:56

Re: Vatten in i bakluckan - löst?

Inlägg av gube »

Nu kanske problemet är löst. Tog en stund för dem att lista ut att de monterat gummilisten uppochner. Finns en vit prick på insidan som ska vara längst upp, den var istället längst ner...
Får hoppas att jag slipper vattenpölar och annat nu i framtiden.

Det skulle gå att begära en ny bil om de inte kan laga bilen på tre försök, även som företagare. Pratade med leasingföretaget som hänvisade mig till försäkringsbolaget.
Dock så skulle det bli en del pappersarbete för att få igenom allting. Bäst var tydligen att ta upp frågan med tillverkaren först och sedan försäkringsbolaget, som pratar med leasingföretaget. :lol:
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9347
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vatten in i bakluckan - löst?

Inlägg av bylund »

Vad har försäkringsbolaget med hävning av köpet att göra?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
gube
Inlägg: 13
Blev medlem: 27 jun 2019 16:56

Re: Vatten in i bakluckan - löst?

Inlägg av gube »

bylund skrev:
Vad har försäkringsbolaget med hävning av köpet att göra?
Ingen aning. Det var väl enklare för dem att svara på frågan om att kräva en ny bil, eftersom de har mer erfarenhet av liknande frågor, är min gissning.
Användarvisningsbild
Teslasse
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 17 dec 2019 12:52

Re: Vatten in i bakluckan - löst?

Inlägg av Teslasse »

gube skrev:
Hej!

Ingen annan som har problem med mycket vatten i bagageutrymmet?
Kanske är lätt att missa, om man inte har en gummimatta. Min bil är gjord mars 2019 och togs ut i april.

Juli 2019.
Vattenläckan upptäcks. Justering av gummilist som täcker elen vid ett av gångjärnen.

September 2019.
Tesla byter ut gummilist runt hålet på bilen, som åtgärd och justerar passformen på bakluckan.

Mars 2020.
Vattenläcka igen. Vatten innuti bakluckan och något hål bakom ena baklampan tätas samt försegling på själva luckan görs.
Tesla skyller på designen att det kommer in vatten när bakluckan är öppen(!)

Maj 2020.
Påpekar att det absolut inte händer när bakluckan är öppen och vatten droppar ner. Problemet sker när jag inte ens använder bilen och den står parkerad.
En hel vattenpöl denna gången.
Läcktestning bekräftar ytterliggare läcka. Bakluckan justeras så den ska ligga tätare mot gummilistan (den stora) på bilen.

Har haft inne bilen en massa gånger på garantireparation och har bokat en till, eftersom det fortfarande läcker.
Jag bryr mig inte alls om det läcker in när jag har bakluckan öppen och det regnar, men när den är stängd är det en helt annan sak. Risk för mögel och skit i framtiden om det hela tiden läcker in vatten när det regnar.
Tyvärr har det regnat in i vår baklucka också på något sätt, precis på samma ställe. Har inte så fin gummimatta så märkte först bara lite fukt men idag när jag undersökte närmare hittade jag en hel del vatten i det "djupa" utrymmet. Misstänker gummilisten, för jag tycker den ser ut att sitta konstigt. Bilen är på servicecenter redan och jag har lånebil.
Vit M3LR med drag.
Röd MYLR med drag.
gube
Inlägg: 13
Blev medlem: 27 jun 2019 16:56

Re: Vatten in i bakluckan - löst?

Inlägg av gube »

Teslasse skrev:
gube skrev:
Hej!

Ingen annan som har problem med mycket vatten i bagageutrymmet?
Kanske är lätt att missa, om man inte har en gummimatta. Min bil är gjord mars 2019 och togs ut i april.

Juli 2019.
Vattenläckan upptäcks. Justering av gummilist som täcker elen vid ett av gångjärnen.

September 2019.
Tesla byter ut gummilist runt hålet på bilen, som åtgärd och justerar passformen på bakluckan.

Mars 2020.
Vattenläcka igen. Vatten innuti bakluckan och något hål bakom ena baklampan tätas samt försegling på själva luckan görs.
Tesla skyller på designen att det kommer in vatten när bakluckan är öppen(!)

Maj 2020.
Påpekar att det absolut inte händer när bakluckan är öppen och vatten droppar ner. Problemet sker när jag inte ens använder bilen och den står parkerad.
En hel vattenpöl denna gången.
Läcktestning bekräftar ytterliggare läcka. Bakluckan justeras så den ska ligga tätare mot gummilistan (den stora) på bilen.

Har haft inne bilen en massa gånger på garantireparation och har bokat en till, eftersom det fortfarande läcker.
Jag bryr mig inte alls om det läcker in när jag har bakluckan öppen och det regnar, men när den är stängd är det en helt annan sak. Risk för mögel och skit i framtiden om det hela tiden läcker in vatten när det regnar.
Tyvärr har det regnat in i vår baklucka också på något sätt, precis på samma ställe. Har inte så fin gummimatta så märkte först bara lite fukt men idag när jag undersökte närmare hittade jag en hel del vatten i det "djupa" utrymmet. Misstänker gummilisten, för jag tycker den ser ut att sitta konstigt. Bilen är på servicecenter redan och jag har lånebil.
Förhoppningsvis så får du den nyare listen, som har en extra gummikant på, och om du har tur så monteras den rätt från början.

Läcker inte in vatten i bakluckan längre på min bil.
Användarvisningsbild
Teslasse
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 17 dec 2019 12:52

Re: Vatten in i bakluckan - löst?

Inlägg av Teslasse »

Tydligen tyckte de att vattnet kommit underifrån, någon plugg som inte satt som den skulle i botten på utrymmet, och att vattnet kommmit in den vägen (har dragkrok på, kanske därför). Jag är skeptisk, men såg ut som de justerat listen också, så vi får se!
Vit M3LR med drag.
Röd MYLR med drag.
Användarvisningsbild
arena999
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 30 okt 2020 12:20

Re: Vatten in i bakluckan - löst?

Inlägg av arena999 »

Det här med dåligt tätat vid baklucka (och andra problem). Löser Tesla det på garanti utan gnäll?
Jag har funderat på att köpa en Model 3 som har första reg datum tidigt 2019. Är det en risk att dessa "gamla" har mer problem?
Den här gått som leasing en kort tid, sedan demobil hos Tesla.
Men jag vill tro eftersom jag köper den direkt från Tesla att de ser till att den är tipptopp :)
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Vatten in i bakluckan - löst?

Inlägg av Tellus »

arena999 skrev:
Det här med dåligt tätat vid baklucka (och andra problem). Löser Tesla det på garanti utan gnäll?
Jag har funderat på att köpa en Model 3 som har första reg datum tidigt 2019. Är det en risk att dessa "gamla" har mer problem?
Den här gått som leasing en kort tid, sedan demobil hos Tesla.
Men jag vill tro eftersom jag köper den direkt från Tesla att de ser till att den är tipptopp :)
Nya listen fanns redan på de först levererade bilarna i Sverige, så om man får problem har det med felmonterad list att göra eller att inte bakluckan sluter tätt av annan orsak.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1597
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Vatten in i bakluckan - löst?

Inlägg av pefreli »

Jag har en bil från april-19 och har aldrig haft problem med vattenläckage.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
arena999
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 30 okt 2020 12:20

Re: Vatten in i bakluckan - löst?

Inlägg av arena999 »

Har köpt en -19 från Tesla och blev lovad att jag inte skulle få vatten i baklucken.
Första regndagen, öppnar bakluckan , vattnet rinner rakt ner.
Kan man se om man har "rätt list"?
Får bli ett samtal till Tesla iaf.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Vatten in i bakluckan - löst?

Inlägg av Elix747 »

arena999 skrev:
Har köpt en -19 från Tesla och blev lovad att jag inte skulle få vatten i baklucken.
Första regndagen, öppnar bakluckan , vattnet rinner rakt ner.
Kan man se om man har "rätt list"?
Får bli ett samtal till Tesla iaf.
Har för mig att det fanns bilar som inte höll tätt trots att bakluckan var stängd. Då blev det så klart vatten i trunken. Min är tät när luckan är stängd. Det finns dock tillfällen då det rinner droppar från luckan till taket ner mot trunken och som studsar över listen och det hamnar droppar i trunken.
Men det är ju små mängder men ändå lite irriterande.
Vad säger Tesla?
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare
Inlägg: 191
Blev medlem: 16 jun 2019 14:46
Ort: Helsingborg

Re: Vatten in i bakluckan - löst?

Inlägg av SALVETA »

Det borde ju finnas någon extra gummiflärp man kunde sätta på utanför den vanliga listen på rutan som fångade upp snabbare droppar. Kanske något man skulle kunna tillverka själv om det fanns någon lagom styv självhäftande list man kunde klippa till?
Skriv svar