Jag fattar inte hur Cybertrucken kan vara så populär men det är den ju tydligen. Över 650000 beställningar. Säg runt 100000kr per såld bil i förtjänst. Det blir 65 miljarder kronor i ren vinst Tesla redovisar väl sina marginaler exklusive utvecklingskostnader men ändå...
Jag fattar inte hur Cybertrucken kan vara så populär men det är den ju tydligen. Över 650000 beställningar. Säg runt 100000kr per såld bil i förtjänst. Det blir 65 miljarder kronor i ren vinst Tesla redovisar väl sina marginaler exklusive utvecklingskostnader men ändå...
Tesla lär inte ha några problem att sälja 650 000 Cybertruck men det kommer ske över några år. Dels för att Tesla inte kommer kunna producera så många bilar på kort tid, dels så ligger förbeställningarna utspridda på hela klotet. Det är troligen så att Cybertrucken kommer produceras på den kontinent som köparen är på och det finns inte fabriker överallt ännu. Sedan kommer en förbeställning inte betyda omedelbar lagd order när det väl är dags. Alla som här förbeställt kommer inte heller behöva lägga en order. Det lär dock vägas upp av att det finns de som inte vill lägga en förbeställning men som sedan kan tänka sig att köpa en när det väl går.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Som jämförelse låg ju förbeställningarna på model 3 på 500 000 bilar redan innan produktionen startade.
Man har väl producerat 500 000 idag men många har köpt helt utan förbeställning.
Jag fattar inte hur Cybertrucken kan vara så populär men det är den ju tydligen. Över 650000 beställningar. Säg runt 100000kr per såld bil i förtjänst. Det blir 65 miljarder kronor i ren vinst Tesla redovisar väl sina marginaler exklusive utvecklingskostnader men ändå...
Var försiktig med att tolka en "beställning" som en försäljning. Jag har "beställt" en men till 99% säkerhet kommer jag inte köpa en.
Ja det finns de som av någon anledning lägger reservationer på sådant som de inte avser köpa. Men antalet reservationer är ändå en bra indikation på intresse och att Tesla inte kommer ha problem med att sälja mängder av Cybertrucks. Det finns garanterat mängder av spekulanter som vill se och känna på den innan de lägger en reservation med.
CyberTruck kommer att sälja bättre än Model 3 i USA. Skulle inte bli förvånad om de kan sälja fler än 1 miljon CyberTrucks per år när de väl kan massproduceras.
CyberTruck kommer att sälja bättre än Model 3 i USA. Skulle inte bli förvånad om de kan sälja fler än 1 miljon CyberTrucks per år när de väl kan massproduceras.
Det såldes cirka 1 miljon F-serie pickuper 2019, jag har svårt att tro att Cybertruck ens kommer i närheten. Det såldes 1.2 miljoner Toyota Corolla, vilket var den bil det såldes mest av förra året.
Tesla sålde 367500 bilar förra året.
Även om kunderna skulle finnas så tror jag inte Tesla har kapaciteten att producera, leverera och underhålla en sån försäljningsökning.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
CyberTruck kommer att sälja bättre än Model 3 i USA. Skulle inte bli förvånad om de kan sälja fler än 1 miljon CyberTrucks per år när de väl kan massproduceras.
Att få kunderna att välja Cybertruck är en mycket större utmaning än att få de som köpt europeiska mellanklass-sedaner att välja Model 3. Viss skillnad i hur progressiva de olika kundgrupperna är.
CyberTruck kommer att sälja bättre än Model 3 i USA. Skulle inte bli förvånad om de kan sälja fler än 1 miljon CyberTrucks per år när de väl kan massproduceras.
Att få kunderna att välja Cybertruck är en mycket större utmaning än att få de som köpt europeiska mellanklass-sedaner att välja Model 3. Viss skillnad i hur progressiva de olika kundgrupperna är.
Som svensk har man ju lite svårt att greppa hur populära pickuperna är i US...
CyberTruck kommer att sälja bättre än Model 3 i USA. Skulle inte bli förvånad om de kan sälja fler än 1 miljon CyberTrucks per år när de väl kan massproduceras.
Att få kunderna att välja Cybertruck är en mycket större utmaning än att få de som köpt europeiska mellanklass-sedaner att välja Model 3. Viss skillnad i hur progressiva de olika kundgrupperna är.
Som svensk har man ju lite svårt att greppa hur populära pickuperna är i US...
Inte alls. Min poäng var att de som köper såna kanske inte är lika välvilligt inställda mot nymodigheter som elbilar. En betydligt mer konservativ kundgrupp.
CyberTruck kommer att sälja bättre än Model 3 i USA. Skulle inte bli förvånad om de kan sälja fler än 1 miljon CyberTrucks per år när de väl kan massproduceras.
Att få kunderna att välja Cybertruck är en mycket större utmaning än att få de som köpt europeiska mellanklass-sedaner att välja Model 3. Viss skillnad i hur progressiva de olika kundgrupperna är.
Som svensk har man ju lite svårt att greppa hur populära pickuperna är i US...
Inte alls. Min poäng var att de som köper såna kanske inte är lika välvilligt inställda mot nymodigheter som elbilar. En betydligt mer konservativ kundgrupp.
Min poäng också. Amerikanerna kör trucks för att dom älskar dom och som tydligt i filmen jag länkar till så är det inte bara medelålders, konservativa vita män...
CyberTruck kommer att sälja bättre än Model 3 i USA. Skulle inte bli förvånad om de kan sälja fler än 1 miljon CyberTrucks per år när de väl kan massproduceras.
Att få kunderna att välja Cybertruck är en mycket större utmaning än att få de som köpt europeiska mellanklass-sedaner att välja Model 3. Viss skillnad i hur progressiva de olika kundgrupperna är.
Som svensk har man ju lite svårt att greppa hur populära pickuperna är i US...
Inte alls. Min poäng var att de som köper såna kanske inte är lika välvilligt inställda mot nymodigheter som elbilar. En betydligt mer konservativ kundgrupp.
Min poäng också. Amerikanerna kör trucks för att dom älskar dom och som tydligt i filmen jag länkar till så är det inte bara medelålders, konservativa vita män...
Bilen i filmen köptes av en synnerligen konservativ vit medelålders man. Sjukt konservativt att "köpa en bil åt sin fru". Varför fick hon inte köpa själv?
Det var entusiasmen över en truck jag menade. Den kändes genuin.
Jag är med på att pickuper är väldigt populära. Men sen förstår jag inte riktigt vad som är din poäng. Menar du att Cybertruck kommer sälja bra eller dåligt?
Frågan är väl om de blir entusiastiska över något så nyskapande som Cybertruck. Den ser inte ut som nånting annat och går på el. De som köper idag vill tydligen ha en 7-liters V8 och traditionellt utseende. Det är det jag menar är utmaningen som Tesla står inför.
Det var entusiasmen över en truck jag menade. Den kändes genuin.
Jag är med på att pickuper är väldigt populära. Men sen förstår jag inte riktigt vad som är din poäng. Menar du att Cybertruck kommer sälja bra eller dåligt?
Frågan är väl om de blir entusiastiska över något så nyskapande som Cybertruck. Den ser inte ut som nånting annat och går på el. De som köper idag vill tydligen ha en 7-liters V8 och traditionellt utseende. Det är det jag menar är utmaningen som Tesla står inför.
Min poäng är att vi med svenska ögon har svårt att förstå vad amerikanska bilköpare vill ha. Det det är ju t.o.m. svårt att med svenska ögon förstå vad svenska bilköpare vill ha...
Bilen i filmen köptes av en synnerligen konservativ vit medelålders man. Sjukt konservativt att "köpa en bil åt sin fru". Varför fick hon inte köpa själv?
En konservativ svenne som lever den amerikanska drömmen! Klart han köper en "truck" till sin fru ... inget konstigt alls. Förstå om man skulle komma hem med en sån ...
Bilen i filmen köptes av en synnerligen konservativ vit medelålders man. Sjukt konservativt att "köpa en bil åt sin fru". Varför fick hon inte köpa själv?
En konservativ svenne som lever den amerikanska drömmen! Klart han köper en "truck" till sin fru ... inget konstigt alls. Förstå om man skulle komma hem med en sån ...
Tycker nog att han har acklimatiserat sig ganska bra till det amerikanska sättet...
Det såldes cirka 1 miljon F-serie pickuper 2019, jag har svårt att tro att Cybertruck ens kommer i närheten. Det såldes 1.2 miljoner Toyota Corolla, vilket var den bil det såldes mest av förra året.
Tesla sålde 367500 bilar förra året.
Även om kunderna skulle finnas så tror jag inte Tesla har kapaciteten att producera, leverera och underhålla en sån försäljningsökning.
Tesla lär naturligtvis inte tillverka 1 miljon Cybertruck samma år som den lanseras men tror inte att 1 miljon CT per år är någon omöjlighet.
Förra året kom i princip alla bilar från en fabrik. När Cybertruck lanseras kommer minst 4 fabriker vara uppe och producera bilar. Ett par år senare lär nog en eller ett par fabriker till vara uppe och snurra. Årskapacitet på minst 1,5 miljoner bilar är sannolikt ett par år efter att CT börjat leverera.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Det såldes cirka 1 miljon F-serie pickuper 2019, jag har svårt att tro att Cybertruck ens kommer i närheten. Det såldes 1.2 miljoner Toyota Corolla, vilket var den bil det såldes mest av förra året.
Tesla sålde 367500 bilar förra året.
Även om kunderna skulle finnas så tror jag inte Tesla har kapaciteten att producera, leverera och underhålla en sån försäljningsökning.
Tesla lär naturligtvis inte tillverka 1 miljon Cybertruck samma år som den lanseras men tror inte att 1 miljon CT per år är någon omöjlighet.
Förra året kom i princip alla bilar från en fabrik. När Cybertruck lanseras kommer minst 4 fabriker vara uppe och producera bilar. Ett par år senare lär nog en eller ett par fabriker till vara uppe och snurra. Årskapacitet på minst 1,5 miljoner bilar är sannolikt ett par år efter att CT börjat leverera.
Och med tanke på hur konstruktionen ser ut så skulle jag inte bli förvånad om dom kan rampa upp produktionen
extremt snabbt även med Tesla-mått...
Men är inte lite av grejen att tillverkningsmetoden är billig(are än pressad plåtkaross) bara vid ganska små volymer då man slipper tunga verktygsinvesteringar? I miljonvolymer blir det billigare med vanlig pressad plåt?
Man slipper alla ramdetaljer, det är väl där vinsten ligger....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Electrek has now learned that Tesla might surprise with much higher deliveries than expected — even maybe getting close to beating its last Q2 record of 95,000 deliveries.
Tesla kan komma att rapportera en vinst för det andra kvartalet vilket skulle resultera i att de kan komma att inkluderas i S&P500. Kursen kan då komma att rusa ordentligt.