Nyköpt p85d

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Nyköpt p85d!

Inlägg av Kriper »

nek0 skrev:
Kriper skrev:
Japp!
Tyckte att den såg bekant ut :)
Berätta mer!
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Nyköpt p85d!

Inlägg av nek0 »

Kriper skrev:
nek0 skrev:
Kriper skrev:
Japp!
Tyckte att den såg bekant ut :)
Berätta mer!
Nej har inte mycket mer att berätta än att jag sett bilen många gånger i Huskvarna-Jönköping
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Nyköpt p85d!

Inlägg av +46 »

Grattis!
Den har garanterat pluschassi. Det var först framåt juni/juli 2015 som Tesla började leverera P85D utan pluschassi.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Nyköpt p85d!

Inlägg av Kriper »

Tack som fan! Den känns som en annan värld jämfört med s85.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Nyköpt p85d!

Inlägg av Remuz »

Var är alla bilder?!
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Nyköpt p85d!

Inlägg av jeppe_sthlm »

Grattis! Har flera gånger tänkt tanken att uppgradera till en P85D... Nu har jag dock en P85, som är nåt mitt emellan, men den smällen man får med D-modellerna är nåt speciellt :-)
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Nyköpt p85d!

Inlägg av Kriper »

Remuz skrev:
Var är alla bilder?!
Haha! Bilder kommer när vi får leverans. Men kort sagt så är den silver med mörkgrå 21 turbin, svart inredning, svart pianolack och ljust innertak.
Jag var så till mig efter provkörningen att jag glömde att ta bilder...
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Nyköpt p85d!

Inlägg av Kriper »

jeppe_sthlm skrev:
Grattis! Har flera gånger tänkt tanken att uppgradera till en P85D... Nu har jag dock en P85, som är nåt mitt emellan, men den smällen man får med D-modellerna är nåt speciellt :-)
Åja! p85+ kommer nog att bli en framtida klassiker, så den ska du nog hålla hårt i.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Nyköpt p85d!

Inlägg av nek0 »

Kriper skrev:
Remuz skrev:
Var är alla bilder?!
Haha! Bilder kommer när vi får leverans. Men kort sagt så är den silver med mörkgrå 21 turbin, svart inredning, svart pianolack och ljust innertak.
Jag var så till mig efter provkörningen att jag glömde att ta bilder...
För de lata :lol:
4b239b13-a2ab-40dd-8b18-c070d4fc49e2.jpg
ba904d49-7b4d-4da9-acb1-4abe66cd856e.jpg
3f78aacb-3c2f-489f-940d-a14386ed942e.jpg
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Nyköpt p85d!

Inlägg av Kriper »

:D Snyggt!
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Nyköpt p85d!

Inlägg av frippe »

jeppe_sthlm skrev:
Grattis! Har flera gånger tänkt tanken att uppgradera till en P85D... Nu har jag dock en P85, som är nåt mitt emellan, men den smällen man får med D-modellerna är nåt speciellt :-)
Har också varit sugen på att uppdatera till en p85d. Men har kollat på registrerad effekt på dem och det är en djungel vilken som har vilken effekt. Hittar ingen riktigt bra tolkning av vilken modell och år som har låg respektive hög effekt registrerad.

Väldigt snyggt med grå bil, gillar silvermetallic på bilar, enkla att hålla rent också.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Nyköpt p85d!

Inlägg av Kriper »

frippe skrev:
jeppe_sthlm skrev:
Grattis! Har flera gånger tänkt tanken att uppgradera till en P85D... Nu har jag dock en P85, som är nåt mitt emellan, men den smällen man får med D-modellerna är nåt speciellt :-)
Har också varit sugen på att uppdatera till en p85d. Men har kollat på registrerad effekt på dem och det är en djungel vilken som har vilken effekt. Hittar ingen riktigt bra tolkning av vilken modell och år som har låg respektive hög effekt registrerad.

Väldigt snyggt med grå bil, gillar silvermetallic på bilar, enkla att hålla rent också.
Du kan "Fråga på annat fordon" hos Transportstyrelsen, där ser man vilken effekt bilana är registrerade med. Det lustiga i sammanhanget är att vår S85 med 378 hk är registrerad med 69 kW medan denna p85d är registrerad med 66 kW effekt. Kollade på en privatägd i Uppsala och den var reggad med över 500 kW! Kan man hoppas på billigare försäkring?
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nyköpt p85d!

Inlägg av Bjelke »

Kriper skrev:
frippe skrev:
jeppe_sthlm skrev:
Grattis! Har flera gånger tänkt tanken att uppgradera till en P85D... Nu har jag dock en P85, som är nåt mitt emellan, men den smällen man får med D-modellerna är nåt speciellt :-)
Har också varit sugen på att uppdatera till en p85d. Men har kollat på registrerad effekt på dem och det är en djungel vilken som har vilken effekt. Hittar ingen riktigt bra tolkning av vilken modell och år som har låg respektive hög effekt registrerad.

Väldigt snyggt med grå bil, gillar silvermetallic på bilar, enkla att hålla rent också.
Du kan "Fråga på annat fordon" hos Transportstyrelsen, där ser man vilken effekt bilana är registrerade med. Det lustiga i sammanhanget är att vår S85 med 378 hk är registrerad med 69 kW medan denna p85d är registrerad med 66 kW effekt. Kollade på en privatägd i Uppsala och den var reggad med över 500 kW! Kan man hoppas på billigare försäkring?
Hoppas kan man ju alltid :) men visst är oddsen lite bättre med låg registrerad effekt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Nyköpt p85d!

Inlägg av lator »

frippe skrev:
jeppe_sthlm skrev:
Grattis! Har flera gånger tänkt tanken att uppgradera till en P85D... Nu har jag dock en P85, som är nåt mitt emellan, men den smällen man får med D-modellerna är nåt speciellt :-)
Har också varit sugen på att uppdatera till en p85d. Men har kollat på registrerad effekt på dem och det är en djungel vilken som har vilken effekt. Hittar ingen riktigt bra tolkning av vilken modell och år som har låg respektive hög effekt registrerad.

Väldigt snyggt med grå bil, gillar silvermetallic på bilar, enkla att hålla rent också.
En enkel lathund säger att bilar registrerade före maj 2015 har den lägre effektangivelsen.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Nyköpt p85d!

Inlägg av lator »

Ett stort GRATTIS också till dig, Kriper! :)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Nyköpt p85d!

Inlägg av Kriper »

lator skrev:
Ett stort GRATTIS också till dig, Kriper! :)
Tack, snälla Lator, för de uppmuntrande orden! Jag älskar den här sidan då tonen är så bra. Folk är hjälpsamma och positiva. Heders!
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Nyköpt p85d!

Inlägg av Yxel »

Klicka på service, klicka på ytterligare fordonsinformation. Det kommer upp en ruta på skärmen som anger fjädringen. På min står det ”Plus”.
Grattis till en fantastisk bil. Kommer bli svårt att slita sig ifrån min. Men det kommer dyka upp en till salu så småningom :)
Håller med om, alla låneteslor jag kört (ca 10st) har inte varit i närheten av lika ”tight” som min.
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Nyköpt p85d!

Inlägg av Kriper »

Tack för värdefull info! :D
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Nyköpt p85d!

Inlägg av Kriper »

Fick en utskrift på option codes på bilen och glädjande har den PX01 :D Performance Plus

Performance Plus adds world class handling to the incredible acceleration of Model S Performance, while also improving range. After hundreds of iterations affecting every detail of the suspension, our vehicle dynamics team was able to achieve the rare outcome of improving both performance and efficiency. In addition to upgraded dampers, bushings, stabilizer bars and tires (Michelin Pilot Sport PS2), the rear tires are 20 mm wider and staggered for improved acceleration on low grip surfaces. Range improves 6 to 12 miles over regular 21" wheels.

X024
Performance Package

Dessutom PF01 Performance Legacy Package som jag gärna tar info och kommentarer om.

När jag gått igenom alla koder saknar bilen kofiberspoiler, dabradio och sound studio package. Den uppgraderad ljudanläggningen finns i vår nuvarande bil och den låter starkt och bra, hoppas att jag slipper bli besviken på standardljudet.
Senast redigerad av Kriper, redigerad totalt 1 gånger.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Nyköpt p85d!

Inlägg av Bernando »

Kriper skrev:
Fick en utskrift på option codes på bilen och glädjande har den PX01 :D Performance Plus

Performance Plus adds world class handling to the incredible acceleration of Model S Performance, while also improving range. After hundreds of iterations affecting every detail of the suspension, our vehicle dynamics team was able to achieve the rare outcome of improving both performance and efficiency. In addition to upgraded dampers, bushings, stabilizer bars and tires (Michelin Pilot Sport PS2), the rear tires are 20 mm wider and staggered for improved acceleration on low grip surfaces. Range improves 6 to 12 miles over regular 21" wheels.

X024
Performance Package

Dessutom PF01 Performance Legacy Package som jag gärna info och kommentarer om.

När jag gått igenom alla koder saknar bilen kofiberspoiler, dabradio och sound studio package. Den uppgraderad ljudanläggningen finns i vår nuvarande bil och den låter starkt och bra, hoppas att jag slipper bli besviken på standardljudet.
Var kan man se den listan?
MS P85 2014
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Nyköpt p85d!

Inlägg av Kriper »

Jag fick listan från Fordonsbolaget. Dom säljer många Teslor som Tesla själva inte vill sälja och vår säljare hade skickat över en löpare till SC i Infra City som fixade fram dokumentet.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Nyköpt p85d

Inlägg av Kriper »

Nu är hon hemma! Whoosh! Jäklar vad det drar iväg. Står och uppdaterar på Wifi och glänser i kvällsljuset. Nylackad huv som ser bra ut. Hela bilen ger ett fräscht intryck, snygg utanpå utan skador vare sig på kaross eller fälgar och en interiör som ser riktigt bra ut. Happy! :D
f%MiVHBaTV6qTgJNnR1Q0A.jpg
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2153
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Nyköpt p85d

Inlägg av jpetters »

Grym!
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Nyköpt p85d

Inlägg av nek0 »

Grattis! :D
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Nyköpt p85d

Inlägg av Kriper »

Sådär! Nu har Zelda tagit oss runt södra Sverige på en tur från Ingarö-Sunne-Tjörn-Simrishamn-Västervik-Ingarö. Snacka om Gran Tourismo! Snabb, bekväm, tyst och... Snål!
773 hk och dual motors drar mindre energi än vår gamla S85. I Stenungsund blev vi inparkerade och fick nytta av fjärrparkeringen i appen. Backade ut genom att trycka på telefonen. Jag älskart! Hoppas bara att ägaren till Volvon såg från hotellfönstret. Köra om tre bilar bakom en långtradare? BOOM! Från 80 till onämnbar hastighet på några korta sekunder.

Angående laddningshastigheten på Suc så tar det lite längre tid med flackare laddkurva än tidigare. Förr startade laddningen alltid över 100 kwh vid 50 km range men nu är det mer på 77-80 kwh samtidigt som spänningen inte avtar lika fort som tidigare. Fem minuter längre per laddstopp, typ.

I lördags laddade vi bilen fullt 380 km för att köra tor Ingarö-Rådmansö 285 km. Kom hem med 98 km kvar i range. Klart godkänt då bilen drar mindre än prognosen. :D
Det enda jag nojar för är en svart skärm som många vittnar om just nu på forumet. Annars är allt på topp!
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Skriv svar