I regel ja, hotellräkningar är oftast högre än restaurangnotor. Teoretiskt hade du kunnat ladda batteriet för uppåt 90 kr om elen var miljömärkt och från vindkraft eller liknande. Det är ju inte obetydliga pengar.Schelin skrev:Är man mindre värdefull gäst om man äter och dricker än om man sover?mjwahl skrev:Nja, men jag tycker nog att elbilsförare behöver visa lite folkvett och inte utgå från att alla laddare ska vara gratis och tillgängliga automatiskt bara för att det rent praktiskt går att parkera och starta laddningen.LarsL skrev:Det vi som elbilister skulle kunna kräva av Elite Hotell är ju att de får upp en tydlig skylt som visar att man måste ha tillstånd från Receptionen.
Det ä väl inte för mycket begärt att be om lov först? Särskilt när man inte är hotellgäst utan en restauranggäst.
S75D
Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Moderator: Redaktion
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Nja 3h x 11kw = 33kw typ 33krmjwahl skrev:I regel ja, hotellräkningar är oftast högre än restaurangnotor. Teoretiskt hade du kunnat ladda batteriet för uppåt 90 kr om elen var miljömärkt och från vindkraft eller liknande. Det är ju inte obetydliga pengar.Schelin skrev:Är man mindre värdefull gäst om man äter och dricker än om man sover?mjwahl skrev:Nja, men jag tycker nog att elbilsförare behöver visa lite folkvett och inte utgå från att alla laddare ska vara gratis och tillgängliga automatiskt bara för att det rent praktiskt går att parkera och starta laddningen.LarsL skrev:Det vi som elbilister skulle kunna kräva av Elite Hotell är ju att de får upp en tydlig skylt som visar att man måste ha tillstånd från Receptionen.
Det ä väl inte för mycket begärt att be om lov först? Särskilt när man inte är hotellgäst utan en restauranggäst.
S75D
S75D
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Det finns så vansinnigt många varianter och sätt att betala på att det blir helt snurrigt. Om de nu bemödar sig som en del i sin marknadsföring(?) att sätta upp laddare så borde de också kunna informera oss om hur vi ska använda dem. Annars blir ju liksom marknadsföringen omvänd, vilket de nog snart kommer märka på sin Facebook sida.mjwahl skrev:Nja, men jag tycker nog att elbilsförare behöver visa lite folkvett och inte utgå från att alla laddare ska vara gratis och tillgängliga automatiskt bara för att det rent praktiskt går att parkera och starta laddningen.LarsL skrev:Det vi som elbilister skulle kunna kräva av Elite Hotell är ju att de får upp en tydlig skylt som visar att man måste ha tillstånd från Receptionen.
Det ä väl inte för mycket begärt att be om lov först? Särskilt när man inte är hotellgäst utan en restauranggäst.
Ser jag en laddare med skylt och utan betalningsmöjligheter så antar jag att restaurangen/hotellet bjuder på laddning medan jag besöker dem.
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Antar att du körde in på området till laddaren precis bredvid denna skylt utan att ha passerat en zonskylt?Schelin skrev:Var förbi idag och de har inte ändrat skyltningen på stolpen. Står gäller ej elbilar som laddas under zonskylten, så då måste man väl få stanna och ladda om man är gäst till hotellet enligt andra skylten som dock saknar ett P ovan sig
S75D
Om det är så, bör boten vara helt ogiltlig efterzon en zonskylt måste sättas upp på SAMTLIGA lagliga infarter.
Då kan de knappast hävda att du parkerat i en ZON med parkeringsförbud.
Skyltarna på bilden ovan anger endast förbjudet att parkera med udantag av elbilar som laddas!
Svårt att se men står det överträdelse 18 på boten?
Finns någon närmare beskrivning vad det är?
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Nope. Ingen zon på den parkeringen. Du vinner plättlätt. Ingen av zonskyltarna där gäller vägstumpen in till laddarna, det är bara p-förbudsskylten som upphävs vid laddning enligt tilläggsskylt.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
- JonasPersson
- Teslaägare
- Inlägg: 278
- Blev medlem: 17 feb 2016 10:55
- Ort: Dvärsätt
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Nyfiken om hur det gick med detta?
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh
Life is too short to drive boring cars
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh
Life is too short to drive boring cars
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Jag är dålig på p regler men av bilden så tolkar jag det som att det är parkeringsförbud men inte för fordon som laddar? Finns ingenting om tillstånd, tidsbegränsning eller något annat.
Jag hade inte betalat.
Jag hade inte betalat.
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Har bestridit men inte fått något svar. Aldrig gjort det tidigare, så vet inte gången tänkte att de kanske skulle svara att de lagt ner det. De kanske har mycket att göra
S75D sep 2016
S75D dec 2018
S75D sep 2016
S75D dec 2018
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Jag bestred en uppenbart felaktig bot (zon med parkeringsförbud 22-06, men jag stod på skyltad p-plats). Först svarade genom att förklara vad en zon var. Jag svarade de med att förklara hur p-skylt fungerar inom zon. Jag fick aldrig något svar där de bad om ursäkt för att de var så dåliga på parkeringsregler att de aldrig borde ens försökt driva p-bolag. Jag gissar att du inte kommer att höra mer i detta ärende.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Kanske de gör så, aldrig lägga tid/pengar om det inte kan inbringa några slantar.bylund skrev:Jag bestred en uppenbart felaktig bot (zon med parkeringsförbud 22-06, men jag stod på skyltad p-plats). Först svarade genom att förklara vad en zon var. Jag svarade med att förklara hur p-skylt fungerar inom zon. Jag fick aldrig något svar där de bad om ursäkt för att de var så dåliga på parkeringsregler att de aldrig borde ens försökt driva p-bolag. Jag gissar att du inte kommer att höra mer i detta ärende.
S75D sep 2016
S75D dec 2018
- selfish
- Teslaägare
- Inlägg: 272
- Blev medlem: 19 dec 2015 08:42
- Ort: Fjollträsk - men född i Norrbotten
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Borde se ut som vänstra skylten.
Vid laddplatsen borde det sitta en P-skylt E19 sant T24 under.
Jag är övertygad om att tingsrätt skulle fria dig då p-skyltningen inte är korrekt utförd och det är orimligt för dig att följa felaktig skyltning.
Därför kan ingen kontrollavgift utfärdas.
Men troligen inte värt tiden...
HOJAB sköter bara administrationen, det verkar ju vara SECURITAS som sköter själva p-övervakningen enligt boten.
Hälsningar
Selfish
P3D | Shareholder
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Man kanske får förhålla sig till elbilsladdning på samma sätt som umgänge enligt den nya samtyckeslagen - Du kan inte sticka in kontakten innan du har inhämtat samtycke från laddstationen.
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Jag förstår att det är menat som ett skämt, men alltså... Smaklöst.mjwahl skrev:Man kanske får förhålla sig till elbilsladdning på samma sätt som umgänge enligt den nya samtyckeslagen - Du kan inte sticka in kontakten innan du har inhämtat samtycke från laddstationen.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3601
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Jag parkerade vid böda sand, där är det zon parkering med avgift. Inom zonen finns tesla destination charging med denna skylt.
Ska jag betala för parkering eller?
Betalade ej och fick ingen bot på rutan men ser på sentry film en securitas gubbe som tar kort/filmar reg plåten. Kan det komma en bot på posten?
Ska jag betala för parkering eller?
Betalade ej och fick ingen bot på rutan men ser på sentry film en securitas gubbe som tar kort/filmar reg plåten. Kan det komma en bot på posten?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- metchristian
- Teslaägare
- Inlägg: 872
- Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
- Ort: Örbyhus
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Mig veterligen måste de sätta en på bilen för att det skall va giltigt? Troligen kontrollerar de bara hur länge du står.. ingen skylt om maxtid? Vid vissa tesla laddare har jag sett skylt Max 45min tex.Tellus skrev:Jag parkerade vid böda sand, där är det zon parkering med avgift. Inom zonen finns tesla destination charging med denna skylt.
Ska jag betala för parkering eller?
Betalade ej och fick ingen bot på rutan men ser på sentry film en securitas gubbe som tar kort/filmar reg plåten. Kan det komma en bot på posten?
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Betala inte, utan bestrid om den kommer! En P-skylt går före eventuella zonskyltar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Enligt en katig p-lisa i Lidköping gäller avgift enligt infart parkering trots att det är en p-skylt med elbilsskylt under vid laddplatserna. Påstod att det också prövats rättsligt. Jag brukar aldrig chansa. Kostar för mycket i böter för några få kronor i avgift.
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Märkligt hur p-bolsg har egna regler i samhället, får staten % utav deras intäkter?
Deras falturatid mot tex företag är samma som mot privatpersoner, ibland hinner jag inte hantera killarnas p-böter innan de går vidare till påminnelse/inkasso. Jag tar hand om posten varje måndag och ibland oftare om jag är på kontort men ibland tar det några dagar innan jag tar mig dit än så har jag en inläsningstjänst för fakturor men det är bara att glömma att skicka p-boten dit för då kommer den hinna komma till kronkalle plus att ibland betalar jag den men då har dröjt en dag extra så då får man en påminnelseavgift på 160 kr.
Sjukt att företag i Sverige får bete sig på detta vis helt lagligt, alla företagare och deras organisationer skulle gå ihop och kräva förändring.
Tack för mig och min rant
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Deras falturatid mot tex företag är samma som mot privatpersoner, ibland hinner jag inte hantera killarnas p-böter innan de går vidare till påminnelse/inkasso. Jag tar hand om posten varje måndag och ibland oftare om jag är på kontort men ibland tar det några dagar innan jag tar mig dit än så har jag en inläsningstjänst för fakturor men det är bara att glömma att skicka p-boten dit för då kommer den hinna komma till kronkalle plus att ibland betalar jag den men då har dröjt en dag extra så då får man en påminnelseavgift på 160 kr.
Sjukt att företag i Sverige får bete sig på detta vis helt lagligt, alla företagare och deras organisationer skulle gå ihop och kräva förändring.
Tack för mig och min rant
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Jag hörde samma sak, troligen samma p-lisa jag har pratat med. Jag påpekade också att vissa städer undantar laddplatserna från P-avgiften, men hon mendade att det inte är tillåtet.Black skrev:Enligt en katig p-lisa i Lidköping gäller avgift enligt infart parkering trots att det är en p-skylt med elbilsskylt under vid laddplatserna. Påstod att det också prövats rättsligt. Jag brukar aldrig chansa. Kostar för mycket i böter för några få kronor i avgift.
Jag chansar inte heller. Framförallt inte när parkeringen kostar 7kr/tim som i Lidköping. Det känns ju mer som ett symboliskt belopp, inget att bråka om.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Vid Gränby ishall i Uppsala parkerade fick jag en kontrollavgift för många år sedan. Vid infarten fanns en parkeringsförbudszonskylt 22-06 eller liknande, men jag parkerade över natten vid en skyltad p-plats inom zonen. P-bolaget gav med sig när jag förklarade att en p-skylt går före zonskylt.
Jag kan förstå att syftet var att man inte ville att någon skulle parkera över natten där, men det var inte så man hade skyltat.
Jag kan förstå att syftet var att man inte ville att någon skulle parkera över natten där, men det var inte så man hade skyltat.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Vi har egna regler i Lidköping. Betalar också här, på ett sätt är det bra så att platserna inte utnyttjas som gratisparkering. Mina räkningar från SMS park brukar landa på runt 10 kr i månaden. Men egentligen ingen avgift och en bot ska gå att överklaga.mati skrev:Jag hörde samma sak, troligen samma p-lisa jag har pratat med. Jag påpekade också att vissa städer undantar laddplatserna från P-avgiften, men hon mendade att det inte är tillåtet.Black skrev:Enligt en katig p-lisa i Lidköping gäller avgift enligt infart parkering trots att det är en p-skylt med elbilsskylt under vid laddplatserna. Påstod att det också prövats rättsligt. Jag brukar aldrig chansa. Kostar för mycket i böter för några få kronor i avgift.
Jag chansar inte heller. Framförallt inte när parkeringen kostar 7kr/tim som i Lidköping. Det känns ju mer som ett symboliskt belopp, inget att bråka om.
Elbilist sedan 2014
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19530
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Kan bara hålla med, onödigt och vidrigt beteende.PhR34k skrev:Märkligt hur p-bolsg har egna regler i samhället, får staten % utav deras intäkter?
Deras falturatid mot tex företag är samma som mot privatpersoner, ibland hinner jag inte hantera killarnas p-böter innan de går vidare till påminnelse/inkasso. Jag tar hand om posten varje måndag och ibland oftare om jag är på kontort men ibland tar det några dagar innan jag tar mig dit än så har jag en inläsningstjänst för fakturor men det är bara att glömma att skicka p-boten dit för då kommer den hinna komma till kronkalle plus att ibland betalar jag den men då har dröjt en dag extra så då får man en påminnelseavgift på 160 kr.
Sjukt att företag i Sverige får bete sig på detta vis helt lagligt, alla företagare och deras organisationer skulle gå ihop och kräva förändring.
Tack för mig och min rant
Borde det inte vara 30 dagar numera?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Nu är det ju tyvärr så att Lidköpings enda två laddplatser på torget är mer eller mindre alltid upptagna av hybrider. Det är numera extremt sällsynt att man kan ladda där dagtid. Men när där är ledigt och man kan ladda med 11kW är strömmen man får mer värd än parkeringsavgiften, man går alltså ändå plus. Hybriderna gör dock inte det.Klintan skrev:Vi har egna regler i Lidköping. Betalar också här, på ett sätt är det bra så att platserna inte utnyttjas som gratisparkering. Mina räkningar från SMS park brukar landa på runt 10 kr i månaden. Men egentligen ingen avgift och en bot ska gå att överklaga.
Ganska tragiskt egentligen att Lidköping inte klarar av att sätta upp några fler laddstolpar. Den ensamma på torget kan ju numera anses vara antik, och jag hoppades i flera år att den kanske skulle få lite sällskap. En snabbladdare i stan hade inte heller varit helt fel. Men det verkar inte så. Och de kommuner som har installerat några stolpar på sistone, som t.ex. Vara, tar så mycket betalt att ingen vill ladda där.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Rekordet slås ändå av Mariestad med 25:-/30min laddning...
Bara den som är i nöd kommer att ladda där...
Tycker att det borde vara max ca 2-3kr/kw för att ladda... Allt annat är ocker...
Bara den som är i nöd kommer att ladda där...
Tycker att det borde vara max ca 2-3kr/kw för att ladda... Allt annat är ocker...
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
RFID: SEK 2,50 ink. moms/kWh med Park & Charge ialf.Black skrev:Rekordet slås ändå av Mariestad med 25:-/30min laddning...
Bara den som är i nöd kommer att ladda där...
Tycker att det borde vara max ca 2-3kr/kw för att ladda... Allt annat är ocker...
M3P 2020