Försäkringskostnad Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Fredrik j »

Bolagen har väl avtal med verkstäderna. Kanske är tesla dyrare?
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av LasseTM »

Fredrik j skrev:
Bolagen har väl avtal med verkstäderna. Kanske är tesla dyrare?
Här ligger säkert en del av sanningen, hade inte plus ett reportage om en Tesla som tantan krockat lite lätt men den hade varit stående i månader pga att Tesla vägrade släppa dokumentation till lokal verkstad.
Hon fick lånebil där försäkringen säkert täcker en del av kostnaden och hon fick stå för en del men det blir snabbt dyrt med en bil som bara står, samtidigt som säkert verkstaden vill ha betalt för parkeringsplatsen.

Dock är det sjukt konstigt att en M3 SR+ uttagen i december kostar säg 600:- månaden på mig och en annan SR+ uttagen +-10 dagar kan skilja 20% i pris.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
MikeTheMan
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 09 jul 2020 18:29
Ort: Stockholm

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av MikeTheMan »

Model 3P
Stockholm / Södermalm / Bostadsrätt / Man / 48 år / Inga skador
Halvförsäkring med: Tesla-paket, Hyrbil, Självriskrabatt
5118 / år
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Black »

Har TH idag för ca 7800 inkl <24år.
Tänkte byta till watercircles men det blir nästan samma 7400 inkl superbil som ska sänka sj risken rejält men glömt vilka moment det var. Någon kanske som har mer koll på vad superbil innebär? De andra har sjuka premier och jag bor ändå i småstad (skaraborg)...
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 853
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av loftux »

Trygg Hansa: Höjer från ca 12.000/år (första året) till 16.900.
Leasad företag, AWD, Nacka. Visserligen flyttat till Nacka i år, från Spånga (vilket brukar ha högre försäkring pga närhet till Tensta/Rinkeby), men av någon anledning är försäkringar dyrare i Nacka :!: :?:

Känns ju lite orimligt högt pris. Då det verkar finnas många Tesla i Nacka kanske det finns någon som kan ge ett tips på vem som vill försäkra en företagsleasad Model 3 till ett bra pris.

EDIT: Trygg Hansa vägrar göra något på priset. Hävdar att de går i förlust på produkten. Lite nonchit svar om att "lycka till hitta en billigare Du får bäl byta då"
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av snowtroll »

Har TH Tesla försäkring och den ligger nu på andra året på 6 472kr för Halv (utan den rabatt bonus man fick första året).
är försäkrad med address "Norrlands Hawaii" (Alnö), alltså i höjd mitt i Svea Rike :P


Mvh, Peter
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 10 aug 2019 16:07

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av TeslaM3 »

snowtroll skrev:
Har TH Tesla försäkring och den ligger nu på andra året på 6 472kr för Halv (utan den rabatt bonus man fick första året).
är försäkrad med address "Norrlands Hawaii" (Alnö), alltså i höjd mitt i Svea Rike :P


Mvh, Peter
Märkligt detta. Har också kollat runt och premierna är rätt höga överlag, främst med argumentet att de är dyra att laga men kollar man i tråden är det främst geografisk placering som styr premien.
Användarvisningsbild
Ioannis
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 aug 2020 10:40
Ort: Stockholm

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Ioannis »

Jag har själv valt att teckna IFs "stor bilförsäkring" för min M3, för 6251 kr per halvår. Bor i centrala Stockholm.
M3 Long Range 2020 - Midnight Silver - Helsvart interiör - 18" Aero-fälgar
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av LasseTM »

TeslaM3 skrev:
snowtroll skrev:
Har TH Tesla försäkring och den ligger nu på andra året på 6 472kr för Halv (utan den rabatt bonus man fick första året).
är försäkrad med address "Norrlands Hawaii" (Alnö), alltså i höjd mitt i Svea Rike :P


Mvh, Peter
Märkligt detta. Har också kollat runt och premierna är rätt höga överlag, främst med argumentet att de är dyra att laga men kollar man i tråden är det främst geografisk placering som styr premien.
Jag tycker det mer verkar vara från bil till bil, jag har tagit 20 regnummer från olika M3 dvs SR+, LR AWD och P från biluppgifter innan alla är sålda samma vecka och tillverkade ungefär samtidigt och ändå kan det diffa rätt mycket med mitt personnummer. Vill minnas att den billigaste jag hittade bland de olika var en P, och en SR+ låg ungefär lika högt i pris som en LR AWD i vissa fall osv även om försäkringsbolagen gärna hävdar att de tar betalt pga motoreffekten osv.

Sist avstod jag från att köpa en LR AWD pga försäkringskostnaden, då lig en SR+ för mig på halva kostnaden mot en LR AWD.
När jag kollar idag så är en P billigare än min gamla SR+ som jag hämtade ut i december 2019, ett rent lotteri mao.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 853
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av loftux »

Ioannis skrev:
Jag har själv valt att teckna IFs "stor bilförsäkring" för min M3, för 6251 kr per halvår. Bor i centrala Stockholm.
Företag? Har du med Hyrbil Extra? Fick just offert från IF, 6924 utan hyrbil extra, 7932 med. Dvs 15864 per år, vilket är billigare än TH 16918.
Centrala Stockholm känns som det borde kosta mer än Nacka.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
Ioannis
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 aug 2020 10:40
Ort: Stockholm

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Ioannis »

loftux skrev:
Ioannis skrev:
Jag har själv valt att teckna IFs "stor bilförsäkring" för min M3, för 6251 kr per halvår. Bor i centrala Stockholm.
Företag? Har du med Hyrbil Extra? Fick just offert från IF, 6924 utan hyrbil extra, 7932 med. Dvs 15864 per år, vilket är billigare än TH 16918.
Centrala Stockholm känns som det borde kosta mer än Nacka.
Privatägd. "Stor bilförsäkring" inkluderar hyrbil (självrisk 25 % av hyrbilskostnaden, max 75 dagar) + lite annat: självriskreducering, kupeskada, olycksfall, bilnyckel.
M3 Long Range 2020 - Midnight Silver - Helsvart interiör - 18" Aero-fälgar
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av ChristerSjo »

Förmånsbil. 281 kr/månad. LF
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
eizzmar
Teslaägare
Inlägg: 160
Blev medlem: 03 jun 2020 11:32

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av eizzmar »

Black skrev:
Har TH idag för ca 7800 inkl <24år.
Tänkte byta till watercircles men det blir nästan samma 7400 inkl superbil som ska sänka sj risken rejält men glömt vilka moment det var. Någon kanske som har mer koll på vad superbil innebär? De andra har sjuka premier och jag bor ändå i småstad (skaraborg)...
Bor i Lidköping och har kollat med diverse försäkringsbolag inför bilköp av M3 Performance. Ingen går under 11.000 för halvförsäkring per år. Billigast var Länsförsäkringar där jag då fick runt 11.000 efter en guldkundsrabatt på 20%. De andra ligger mellan 16-18.000 kronor. Jag har aldrig haft skada på bil eller övrigt.
Om det inte är tydligt redan nu så ja, jag är 22 år. Därav vet jag att åldern är den största faktorn till att det blir så dyrt.
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Black »

Kanske vore en bra idé att göra en stor "tråd" om försäkringar för Tesla?
-Vilka som försäkrar
-Olika tillägg tex superbil, stor, mm.
-Självrisknivåer och ev självriskreduceringar.
-behandling av ärenden/skador.
-premieexempel beroende på bil och bostad privat/företag.
-tips på rabatter via föreningar mm

Tycker det verkar vara dålig konkurrens mellan bolagen och överpriser.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av bonath »

Nu har jag haft min model 3, SR+ i ett år.

Man 65 år, villa med garage i Halmstad.
Har kollat på olika bolag, 2500 mil o halvförsäkring.

Fortsättning på Trygg Hansa, 4000 kr/år. (3300 förra året)
Folksam, där jag har de flesta försäkringarna, 6000 kr/år.
Swedbank Tre Kronor, 10 000 kr/år.

Uppdaterar om jag får fler "erbjudanden"... :twisted:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 853
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av loftux »

Har nu pratat med Water Circles, och de har inte tills nu en försäkring för företagsägda bilar. Har dock fått ett erbjudande som är circa 5.400 billigare än Trygg Hansa (dvs ungefär det pris TH har första året innan de skall klämma ut mer av dig).

Det enda stora som jag ser skiljer är att i Trygg Hansa ingår "Värdesäkring" i TeslaButik-paket, medans WaterCircles ersätter med marknadsvärde vid totalskada. Hur skall man värdera "Värdesäkring"? Får man verkligen ut en helt ny bil från TH eller blir det även där ett avdrag?
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 853
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av loftux »

loftux skrev:
Har nu pratat med Water Circles, och de har inte tills nu en försäkring för företagsägda bilar. Har dock fått ett erbjudande som är circa 5.400 billigare än Trygg Hansa (dvs ungefär det pris TH har första året innan de skall klämma ut mer av dig).

Det enda stora som jag ser skiljer är att i Trygg Hansa ingår "Värdesäkring" i TeslaButik-paket, medans WaterCircles ersätter med marknadsvärde vid totalskada. Hur skall man värdera "Värdesäkring"? Får man verkligen ut en helt ny bil från TH eller blir det även där ett avdrag?
Hittat villkoren för värdesäkring
Ersättning lämnas med 25% utöver marknadsvärdet när du köper en ny eller begagnad bil hos den återförsäljare där du köpte din bil. Marknadsvärdet plus 25% får inte överstiga bilens nyvärde.
Men detta står som villkor också
Värdesäkring gäller inte för leasade fordon
Så med andra ord är inte värdesäkring värt något alls för ett företag som leasar. Inte heller för en privatleasad bil.
Det är lite fult av Trygg Hansa att skriva ut det på försäkringshandlingarna under "tilläggspaket som ingår". Där står värdesäkring, men inte något "se villkor". De flesta bilarna för företag är väl leasade, därmed är "värdesäkring" värdelöst.

Byter nu bolag till Water Circles.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
SW6
Inlägg: 19
Blev medlem: 06 maj 2020 11:35

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av SW6 »

Finns fler datapunkter från er som nyligen hämtat ut er M3? Intressant att se hur priserna utvecklas.
Användarvisningsbild
rolundb
Teslaägare
Inlägg: 193
Blev medlem: 23 feb 2021 17:54

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av rolundb »

SW6 skrev:
Finns fler datapunkter från er som nyligen hämtat ut er M3? Intressant att se hur priserna utvecklas.
Betalar ca 500kr/mån i halvförsäkring genom Trygghansa för min P 2021.
M3P -21 (tidigare)
MYP -22 (nuvarande)
Användarvisningsbild
wilfried
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 23 jan 2017 14:47

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av wilfried »

SW6 skrev:
Finns fler datapunkter från er som nyligen hämtat ut er M3? Intressant att se hur priserna utvecklas.
Betalar ca 400kr/mån i halvförsäkring genom Trygghansa för min P 2021.
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör

2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
Denke
Inlägg: 52
Blev medlem: 28 dec 2020 15:47

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Denke »

Lite nyfiken hur resonemanget går bara, då jag ser att många verkar teckna halvförsäkringar.
På så dyra bilar som Tesla tänker jag att vagnskada är ett måste men som jag tolkar det så skippar många det.
Inte speciellt kul om man exempelvis råkar ut för en singelolycka och bilen får skador i chassit. Så står man där med en halvförsäkring.
Vad har jag missat ?
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Klintan »

Denke skrev:
Lite nyfiken hur resonemanget går bara, då jag ser att många verkar teckna halvförsäkringar.
På så dyra bilar som Tesla tänker jag att vagnskada är ett måste men som jag tolkar det så skippar många det.
Inte speciellt kul om man exempelvis råkar ut för en singelolycka och bilen får skador i chassit. Så står man där med en halvförsäkring.
Vad har jag missat ?
Vagnkadegaranti första tre åren...
Elbilist sedan 2014
Denke
Inlägg: 52
Blev medlem: 28 dec 2020 15:47

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Denke »

Klintan skrev:
Denke skrev:
Lite nyfiken hur resonemanget går bara, då jag ser att många verkar teckna halvförsäkringar.
På så dyra bilar som Tesla tänker jag att vagnskada är ett måste men som jag tolkar det så skippar många det.
Inte speciellt kul om man exempelvis råkar ut för en singelolycka och bilen får skador i chassit. Så står man där med en halvförsäkring.
Vad har jag missat ?
Vagnkadegaranti första tre åren...

Då klarnade det rätt mycket :)
bearBrum
Inlägg: 49
Blev medlem: 08 mar 2021 13:41
Ort: Göteborg

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av bearBrum »

SW6 skrev:
Finns fler datapunkter från er som nyligen hämtat ut er M3? Intressant att se hur priserna utvecklas.
Förlängde TryggHansas Teslaförsäkring som följde med vid lev idag; 388kr / mån för LR 2021.
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Försäkringskostnad Model 3

Inlägg av Martin E-tron »

Tar Tesla skador på glastaket under de 3 första åren ?

Spricker pga olycka av sten säg ?
Skriv svar