ladda med 16A Tesla S 2017?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

rible12
Inlägg: 5
Blev medlem: 25 feb 2020 07:26

ladda med 16A Tesla S 2017?

Inlägg av rible12 »

Hej,

Min fråga är kort,
Hur får jag till 16A laddning med min Tesla S100 2017 från mitt röda 3 fas uttag hemma i garaget? Jag har ca 20m mellan bil och 3 fas uttag.
Bifogar bild på vilka sladdar jag har att tillgå:
samlade bilder.PNG
Vilket är det enklast och mest kost effektiva att få 16A laddning till bilen givet mina förutsättningar?

Ser tacksamt framemot era svar. :)

Bästa häls
Rickard
Användarvisningsbild
zed
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 18 feb 2019 20:46

Re: ladda med 16A Tesla S 2017?

Inlägg av zed »

Hej!
Klassisk fråga :)
Här finns lite alternativ viewtopic.php?f=51&t=14486&start=40
Kort svar, kör med UMC(bild4), dra ut stickproppen och sätt i blå CEE(bild 2)
Enfas CEE bör gå hyfsat att använda förlängningssladd med, ger 16A/3,7 kW och räcker nästan till full laddning över natten. Som vanligt så gäller att inte ha skarvsladd upprullad eller liggande i härva.
Adapter till enfas och skarvkabel
https://laddstoppet.se/adaptrar/adapter ... -cee-1-fas
https://www.biltema.se/bygg/el/skarvsla ... 2000021073
Eller om du är elhändig, köp skarvkabel ovan och byt till stickpropp 44-560 i han-änden (bläddra ner till STICKPROPP 3-FAS 16A) och välj själv vilken av tre faser du vill använda till bilen.
https://www.biltema.se/bygg/elinstallat ... 2000018411
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: ladda med 16A Tesla S 2017?

Inlägg av Svenssons »

Med blå adapter blir det aldrig mer än en fas vilket i och för sig lär räcka för att ladda bilen om det inte är några bekymmer att dra 16A.

16 A på en fas är dock rätt mycket, trefas och 6A laddar snabbare och minskar risken att en säkring går. Kräver dock ny UMC eftersom du verkar ha den nya enfas plus att trefas förlängningskabel är bra mycket mer kostsam.

https://shop.tesla.com/en_se/product/co ... -connector
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: ladda med 16A Tesla S 2017?

Inlägg av Remuz »

Vet att du inte frågar efter detta men bästa är att köpa en WC som du monterar en röd handske på. Wc monterar du nära bilen och sedan drar du vanlig 3fas förlängning till den. Bor du i Stockholm kan jag och sonen komma och hjälpa till
P85D svart/svart med gratis SuC
rible12
Inlägg: 5
Blev medlem: 25 feb 2020 07:26

Re: ladda med 16A Tesla S 2017?

Inlägg av rible12 »

Remuz skrev:
Vet att du inte frågar efter detta men bästa är att köpa en WC som du monterar en röd handske på. Wc monterar du nära bilen och sedan drar du vanlig 3fas förlängning till den. Bor du i Stockholm kan jag och sonen komma och hjälpa till
WC?
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: ladda med 16A Tesla S 2017?

Inlägg av LasseTM »

rible12 skrev:
Remuz skrev:
Vet att du inte frågar efter detta men bästa är att köpa en WC som du monterar en röd handske på. Wc monterar du nära bilen och sedan drar du vanlig 3fas förlängning till den. Bor du i Stockholm kan jag och sonen komma och hjälpa till
WC?
Wall connector
https://shop.tesla.com/product/wall-connector

Du kan bygga en egen 3 fas laddare annars för dryga 2000:- om du är lite händig.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: ladda med 16A Tesla S 2017?

Inlägg av tor-ake »

OP skrev:
Vilket är det enklast och mest kost effektiva att få 16A laddning till bilen givet mina förutsättningar?

Ser tacksamt framemot era svar. :)
LasseTM skrev:

Du kan bygga en egen 3 fas laddare annars för dryga 2000:- om du är lite händig.
:lol: :lol: :P

Går sällan en dag utan ett asgarv när man är medlem på det här forumet. :!:
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: ladda med 16A Tesla S 2017?

Inlägg av e5m1r »

Trefas utifrån förutsättningar är =0 då UMC ( sista bilden ) är en fas
Annars kan du köpa en trefas till blå enfas adapter

https://m.thomann.de/se/stairville_cee_ ... DMQAvD_BwE

och en färlängningskabel

https://www.getcamping.se/campingutrust ... o_s=gplase
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: ladda med 16A Tesla S 2017?

Inlägg av LasseTM »

tor-ake skrev:
OP skrev:
Vilket är det enklast och mest kost effektiva att få 16A laddning till bilen givet mina förutsättningar?

Ser tacksamt framemot era svar. :)
LasseTM skrev:

Du kan bygga en egen 3 fas laddare annars för dryga 2000:- om du är lite händig.
:lol: :lol: :P

Går sällan en dag utan ett asgarv när man är medlem på det här forumet. :!:
Vad är det som är roligt? Knappast någon häxmagi i våra laddare idag, sitter en krets som skickar en pwm signal samt en kontaktor.
Öppna valfri laddare och kolla vad som sitter i den, ta sedan bort alla onödiga funktioner så har den en enkel och stabil laddare.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: ladda med 16A Tesla S 2017?

Inlägg av Svenssons »

Det är lite oklart om frågan gäller 16A enfas eller 16A trefas. Helt olika lösningar (och kostnader) beroende av enfas/trefas.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
joem65
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 14 jan 2019 13:58

Re: ladda med 16A Tesla S 2017?

Inlägg av joem65 »

Har du ett rött trefasuttag hemma 3 x 16A så kan ju detta Tesla originaltillbehör vara ett bra alternativ.

https://shop.tesla.com/en_se/product/co ... -connector

Aningens dyr dock, billigare då med en fast installerad WC enligt tipset ovan.

Har du sedan 20 meter mellan bilen och det röda trefasuttaget kan du ju även komplettera med en trefas skarvsladd.

https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... dd-403097/
2024 Model 3 RWD Highland med dragkrok
2017 Model X 60D med dragkrok
2020 Model 3 LR med dragkrok
2014 Model S 85 AP1 med MCU2
10kWp solpaneler med Fronius växelriktare
Användarvisningsbild
Milo14
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 11 jan 2018 17:08

Re: ladda med 16A Tesla S 2017?

Inlägg av Milo14 »

De första månaderna innan vi monterade en WC här hemma laddade jag vår Tesla Model S 2018 från vårt röda 3-fas uttag i garaget kopplat med en förlängningssladd från Biltema (20 meter, kostade ca 800kr). Funkade hur bra som helst förutom att det var trist att ha sladden liggande i en hög på marken. Precis som föregående skribent nämner, fast med en sladd från Jula.

Med vänlig hälsning,
Micke
Model S75D. Beställd 26 oktober. Levererad 6 mars. AP2, vita "skinnsäten", sjukt skön bil!
rible12
Inlägg: 5
Blev medlem: 25 feb 2020 07:26

Re: ladda med 16A Tesla S 2017?

Inlägg av rible12 »

Svenssons skrev:
Det är lite oklart om frågan gäller 16A enfas eller 16A trefas. Helt olika lösningar (och kostnader) beroende av enfas/trefas.
Nu verkar ja ha kolla på 1fas, så maxxad 3 fas laddning hade varit önskvärt att veta? Till låg kost.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: ladda med 16A Tesla S 2017?

Inlägg av Svenssons »

rible12 skrev:
Svenssons skrev:
Det är lite oklart om frågan gäller 16A enfas eller 16A trefas. Helt olika lösningar (och kostnader) beroende av enfas/trefas.
Nu verkar ja ha kolla på 1fas, så maxxad 3 fas laddning hade varit önskvärt att veta? Till låg kost.
16A endast ger knappt 3,7 kW. På 10 timmar har du då laddat 37kWh eller ca 18 mils räckvidd om förbrukningen är 2 kWh per mil. 16A på en fas är troligen max vad ledningen kan dra och risken är stor att det går en säkring ifall du har någon annan last på samma fas. Kan t.ex vara spis/ugn, vattenkokare, dammsugare, kyl/frys eller värmekälla.

Kör du istället trefas som du kan få ut från den röda CEE så skulle du kunna få ut tre gånger så mycket om du kör 16A, dvs 11 kW, 110 kWh på 10 timmar motsvarande 55 mils räckvidd. Nu har bilens batteri inte så stor kapacitet och det lär väl nästan aldrig hända att du kommer hem med precis 0 procent kvar i batteriet. Skulle man dra 16 A från trefas så har man dessutom samma problem som enfas fast på samtliga faser till huset. Laddar man istället med t.ex 8A från trefas så har man rätt bra marginal vad kabel och säkringar klarar av plus att man laddar i drygt 5,5 kW, 55 kWh på10 timmar eller drygt 27 mil per natt. Det är snabbare än enfas och troligen fullt tillräckligt.

Problemet är att trefas är lite dyrare än enfas plus att den UMC/laddbox du har är för enfas så du måste dessutom köpa en sådan anpassad för trefas. Ett par exempel har angetts här, Teslas UMC för trefas/röd kontakt+förlängningskabel för trefas eller en Tesla WallConnector som är tänkt att monteras fast även ifall det skulle gå att koppla in den via röd CEE genom vad vi här på forumet kallar Bjelke-metoden (efter forummedlemmen). Monteras WallConnectorn fast så man slipper förlängningskabel så ska det även installeras en jordfelsbrytare typ B för den. Kör du med en WallConnector via Bjelkemetoden bör du dessutom kolla upp så det sitter en jordfelsbrytare för uttaget.

Trefas kostar alltså rätt så mycket mer med tanke på vad för utrustning du har idag men är både säkrare, mindre risk för problem och ger snabbare laddning.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: ladda med 16A Tesla S 2017?

Inlägg av tor-ake »

LasseTM skrev:
tor-ake skrev:
OP skrev:
Vilket är det enklast och mest kost effektiva att få 16A laddning till bilen givet mina förutsättningar?

Ser tacksamt framemot era svar. :)
LasseTM skrev:

Du kan bygga en egen 3 fas laddare annars för dryga 2000:- om du är lite händig.
:lol: :lol: :P

Går sällan en dag utan ett asgarv när man är medlem på det här forumet. :!:
Vad är det som är roligt? Knappast någon häxmagi i våra laddare idag, sitter en krets som skickar en pwm signal samt en kontaktor.
Öppna valfri laddare och kolla vad som sitter i den, ta sedan bort alla onödiga funktioner så har den en enkel och stabil laddare.
Jo jo, du (och jag) kan säkert knåpa ihop en laddbox, men när jag läste OPs inlägg och ditt var det lite som att någon frågar efter vägen till ett hotell och får rådet att åka till brädgården och sedan bygga sig ett lösvirkeshus från scratch. Ta inte illa upp, men jag tyckte det var festligt. :lol:
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: ladda med 16A Tesla S 2017?

Inlägg av LasseTM »

tor-ake skrev:
LasseTM skrev:
tor-ake skrev:
OP skrev:
Vilket är det enklast och mest kost effektiva att få 16A laddning till bilen givet mina förutsättningar?

Ser tacksamt framemot era svar. :)
LasseTM skrev:

Du kan bygga en egen 3 fas laddare annars för dryga 2000:- om du är lite händig.
:lol: :lol: :P

Går sällan en dag utan ett asgarv när man är medlem på det här forumet. :!:
Vad är det som är roligt? Knappast någon häxmagi i våra laddare idag, sitter en krets som skickar en pwm signal samt en kontaktor.
Öppna valfri laddare och kolla vad som sitter i den, ta sedan bort alla onödiga funktioner så har den en enkel och stabil laddare.
Jo jo, du (och jag) kan säkert knåpa ihop en laddbox, men när jag läste OPs inlägg och ditt var det lite som att någon frågar efter vägen till ett hotell och får rådet att åka till brädgården och sedan bygga sig ett lösvirkeshus från scratch. Ta inte illa upp, men jag tyckte det var festligt. :lol:

Han frågade efter något kostnadseffektivt och jag gav han vägledning ;) men jag kan ju hålla med om att det knappast är för alla.
Jag tror helt ärligt att jag spenderade mindre tid att bygga min egna laddbox kontra tiden jag spenderade på att jaga en umc med 3-fas, för 6900:- tycker jag är för dyrt som de kostar nya med tanke på hur många som går sönder.
Tyvärr kvalitén på umc lite sisådär precis som med WC, går min laddbox sönder så tar det 1-2min att felsöka samt 5 minuter och byta komponent.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Skriv svar