Köpråd begagnad Model S
Moderator: Redaktion
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5525
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Köpråd begagnad Model S
Problem med DU är ovanliga efter 2015. D modellerna fördelar dessutom de elektriska pållarna på två drivlinor, vilket bara det gör belastningen på den bakre DU mycket mindre. Vill minnas att bilar med VIN < 40000 var hårt drabbade, men att problemet närmast är borta nu.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Köpråd begagnad Model S
Dvs det påverkar bara de med fyrhjulsdrift alltså?Gustafsson skrev:Problem med DU är ovanliga efter 2015. D modellerna fördelar dessutom de elektriska pållarna på två drivlinor, vilket bara det gör belastningen på den bakre DU mycket mindre. Vill minnas att bilar med VIN < 40000 var hårt drabbade, men att problemet närmast är borta nu.
MS P85 2014
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5525
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Köpråd begagnad Model S
Nä tvärtomBernando skrev:Dvs det påverkar bara de med fyrhjulsdrift alltså?Gustafsson skrev:Problem med DU är ovanliga efter 2015. D modellerna fördelar dessutom de elektriska pållarna på två drivlinor, vilket bara det gör belastningen på den bakre DU mycket mindre. Vill minnas att bilar med VIN < 40000 var hårt drabbade, men att problemet närmast är borta nu.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Köpråd begagnad Model S
Ah, läste lite tokigtGustafsson skrev:Nä tvärtomBernando skrev:Dvs det påverkar bara de med fyrhjulsdrift alltså?Gustafsson skrev:Problem med DU är ovanliga efter 2015. D modellerna fördelar dessutom de elektriska pållarna på två drivlinor, vilket bara det gör belastningen på den bakre DU mycket mindre. Vill minnas att bilar med VIN < 40000 var hårt drabbade, men att problemet närmast är borta nu.
MS P85 2014
Re: Köpråd begagnad Model S
Säg om man bokar en service innan 4 år / 8000 mil garantin går ut. Vad ska man be de göra / leta efter? Och antar de inte gör arbetet helt gratis trots garantin?Verdi skrev:Grattis!FundersamTeslaSpek skrev:Så var man ägare till en Model S
Frågan är nu hur realistisk min plan var att få den servad på SC innan 4år/8000mil garantin går ut (November 2020). Jag får ringa Tesla såklart, men jag undrar om man bara kan begära en service för man "vill", om någon har erfarenhet kring detta.
Som det skrevs tidigare i tråden är jag beredd att få byta MCU så småningom, den visar i dagsläget inga tecken på eMMC failure vad jag kan utröna (såklart begränsad kunskap om hur man kollar det i detalj men jag stegade igenom hela systemet och körde alla funktioner jag kunde hitta och märke inte av att det buggade eller tog relativt lång tid att göra något speciellt). Inga bubblor på skärmen eller tecken på något läckage, ej heller gulnade kanter. Är detta något man kan förutse alls eller är den bara död en morgon när man skall rulla iväg?
Det som hade varit trevligt att få hanterat under garantin är däremot luftfjädringen, tacklucka och / eller eventuellt andra problem med drive unit som verkar bytas "ofta" / vara problematiska. Drive unit kanske går under 8 års garantin på batteri och drivlina som jag tolkar det.
Bortsett från dessa funderingen så var hemfärden på dryga 20 mil det roligaste jag haft i en bil (avseende körning), det blir nog till att hitta många ursäkter för en biltripp i den nära framtiden känner jag!
Du kan boka service när du vill. Faktiskt är det så man gör för bilen kommer inte säga till att den vill ha service. Och inte Tesla heller.
MCU-haveriet handlar om nåt minne som skrivs sönder. Jag vet inte säkert men tror det kan komma helt plötsligt även om en del har sagt att skärmen varit seg och startat om av sig själv en tid innan. Gulnade kanter kom på senare variant av skärmen och har mest drabbat nyare bilar. Det är ett lim som blir missfärgat med tiden tydligen.
Re: Köpråd begagnad Model S
Elexotico skrev:Säg om man bokar en service innan 4 år / 8000 mil garantin går ut. Vad ska man be de göra / leta efter? Och antar de inte gör arbetet helt gratis trots garantin?Verdi skrev:Grattis!FundersamTeslaSpek skrev:Så var man ägare till en Model S
Frågan är nu hur realistisk min plan var att få den servad på SC innan 4år/8000mil garantin går ut (November 2020). Jag får ringa Tesla såklart, men jag undrar om man bara kan begära en service för man "vill", om någon har erfarenhet kring detta.
Som det skrevs tidigare i tråden är jag beredd att få byta MCU så småningom, den visar i dagsläget inga tecken på eMMC failure vad jag kan utröna (såklart begränsad kunskap om hur man kollar det i detalj men jag stegade igenom hela systemet och körde alla funktioner jag kunde hitta och märke inte av att det buggade eller tog relativt lång tid att göra något speciellt). Inga bubblor på skärmen eller tecken på något läckage, ej heller gulnade kanter. Är detta något man kan förutse alls eller är den bara död en morgon när man skall rulla iväg?
Det som hade varit trevligt att få hanterat under garantin är däremot luftfjädringen, tacklucka och / eller eventuellt andra problem med drive unit som verkar bytas "ofta" / vara problematiska. Drive unit kanske går under 8 års garantin på batteri och drivlina som jag tolkar det.
Bortsett från dessa funderingen så var hemfärden på dryga 20 mil det roligaste jag haft i en bil (avseende körning), det blir nog till att hitta många ursäkter för en biltripp i den nära framtiden känner jag!
Du kan boka service när du vill. Faktiskt är det så man gör för bilen kommer inte säga till att den vill ha service. Och inte Tesla heller.
MCU-haveriet handlar om nåt minne som skrivs sönder. Jag vet inte säkert men tror det kan komma helt plötsligt även om en del har sagt att skärmen varit seg och startat om av sig själv en tid innan. Gulnade kanter kom på senare variant av skärmen och har mest drabbat nyare bilar. Det är ett lim som blir missfärgat med tiden tydligen.
De gör ingen service gratis. De letar inte efter fel gratis heller. Däremot fixar de kända fel gratis om du har garanti.
Re: Köpråd begagnad Model S
Hej, HW 3 är den senaste autopilothårdvaran.. Det ger inte så mycket fördel just nu då programvaran inte är klar.. Skall nog köpa en model x till höst/vinter så jag kan lägga ut den för försäljning här innan den går till kvarndammen..TobbeTesla skrev:Om det var riktat till mig så kan det säkerligen vara intressant.jos32 skrev:Hej
Jag har en S75 pärlemovit 2017 som jag funderar på att sälja till höst/vinter.. (inte den jag nämnde i tråden tidigare)
Den har dock gått 8000 mil men den har total självkörning och fri laddning..
Det som suger är att den har hw2.0 och jag jagar Tesla med en blåslampa för att få uppgradera den till HW3.0
Premiumstolar, premiumpaket..
HW2.0 respektive 3.0 är en sån grej som inte säger mig någonting så du får gärna utveckla
- TobbeTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 394
- Blev medlem: 01 feb 2020 22:16
Re: Köpråd begagnad Model S
Ok. Jag behöver hitta en senast under augusti eller början av september så då kanske inte din är aktuell? Vad siktar du på för pris?jos32 skrev:Hej, HW 3 är den senaste autopilothårdvaran.. Det ger inte så mycket fördel just nu då programvaran inte är klar.. Skall nog köpa en model x till höst/vinter så jag kan lägga ut den för försäljning här innan den går till kvarndammen..TobbeTesla skrev:Om det var riktat till mig så kan det säkerligen vara intressant.jos32 skrev:Hej
Jag har en S75 pärlemovit 2017 som jag funderar på att sälja till höst/vinter.. (inte den jag nämnde i tråden tidigare)
Den har dock gått 8000 mil men den har total självkörning och fri laddning..
Det som suger är att den har hw2.0 och jag jagar Tesla med en blåslampa för att få uppgradera den till HW3.0
Premiumstolar, premiumpaket..
HW2.0 respektive 3.0 är en sån grej som inte säger mig någonting så du får gärna utveckla
Skickat från min HD1903 via Tapatalk
Re: Köpråd begagnad Model S
Nä det jag tänkte. Om man inte har några fel (peppar peppar) kan man ju inte boka service.Verdi skrev:Elexotico skrev:Säg om man bokar en service innan 4 år / 8000 mil garantin går ut. Vad ska man be de göra / leta efter? Och antar de inte gör arbetet helt gratis trots garantin?Verdi skrev:Grattis!FundersamTeslaSpek skrev:Så var man ägare till en Model S
Frågan är nu hur realistisk min plan var att få den servad på SC innan 4år/8000mil garantin går ut (November 2020). Jag får ringa Tesla såklart, men jag undrar om man bara kan begära en service för man "vill", om någon har erfarenhet kring detta.
Som det skrevs tidigare i tråden är jag beredd att få byta MCU så småningom, den visar i dagsläget inga tecken på eMMC failure vad jag kan utröna (såklart begränsad kunskap om hur man kollar det i detalj men jag stegade igenom hela systemet och körde alla funktioner jag kunde hitta och märke inte av att det buggade eller tog relativt lång tid att göra något speciellt). Inga bubblor på skärmen eller tecken på något läckage, ej heller gulnade kanter. Är detta något man kan förutse alls eller är den bara död en morgon när man skall rulla iväg?
Det som hade varit trevligt att få hanterat under garantin är däremot luftfjädringen, tacklucka och / eller eventuellt andra problem med drive unit som verkar bytas "ofta" / vara problematiska. Drive unit kanske går under 8 års garantin på batteri och drivlina som jag tolkar det.
Bortsett från dessa funderingen så var hemfärden på dryga 20 mil det roligaste jag haft i en bil (avseende körning), det blir nog till att hitta många ursäkter för en biltripp i den nära framtiden känner jag!
Du kan boka service när du vill. Faktiskt är det så man gör för bilen kommer inte säga till att den vill ha service. Och inte Tesla heller.
MCU-haveriet handlar om nåt minne som skrivs sönder. Jag vet inte säkert men tror det kan komma helt plötsligt även om en del har sagt att skärmen varit seg och startat om av sig själv en tid innan. Gulnade kanter kom på senare variant av skärmen och har mest drabbat nyare bilar. Det är ett lim som blir missfärgat med tiden tydligen.
De gör ingen service gratis. De letar inte efter fel gratis heller. Däremot fixar de kända fel gratis om du har garanti.
Re: Köpråd begagnad Model S
Elexotico skrev:Nä det jag tänkte. Om man inte har några fel (peppar peppar) kan man ju inte boka service.Verdi skrev:Elexotico skrev:Säg om man bokar en service innan 4 år / 8000 mil garantin går ut. Vad ska man be de göra / leta efter? Och antar de inte gör arbetet helt gratis trots garantin?Verdi skrev:Grattis!FundersamTeslaSpek skrev:Så var man ägare till en Model S
Frågan är nu hur realistisk min plan var att få den servad på SC innan 4år/8000mil garantin går ut (November 2020). Jag får ringa Tesla såklart, men jag undrar om man bara kan begära en service för man "vill", om någon har erfarenhet kring detta.
Som det skrevs tidigare i tråden är jag beredd att få byta MCU så småningom, den visar i dagsläget inga tecken på eMMC failure vad jag kan utröna (såklart begränsad kunskap om hur man kollar det i detalj men jag stegade igenom hela systemet och körde alla funktioner jag kunde hitta och märke inte av att det buggade eller tog relativt lång tid att göra något speciellt). Inga bubblor på skärmen eller tecken på något läckage, ej heller gulnade kanter. Är detta något man kan förutse alls eller är den bara död en morgon när man skall rulla iväg?
Det som hade varit trevligt att få hanterat under garantin är däremot luftfjädringen, tacklucka och / eller eventuellt andra problem med drive unit som verkar bytas "ofta" / vara problematiska. Drive unit kanske går under 8 års garantin på batteri och drivlina som jag tolkar det.
Bortsett från dessa funderingen så var hemfärden på dryga 20 mil det roligaste jag haft i en bil (avseende körning), det blir nog till att hitta många ursäkter för en biltripp i den nära framtiden känner jag!
Du kan boka service när du vill. Faktiskt är det så man gör för bilen kommer inte säga till att den vill ha service. Och inte Tesla heller.
MCU-haveriet handlar om nåt minne som skrivs sönder. Jag vet inte säkert men tror det kan komma helt plötsligt även om en del har sagt att skärmen varit seg och startat om av sig själv en tid innan. Gulnade kanter kom på senare variant av skärmen och har mest drabbat nyare bilar. Det är ett lim som blir missfärgat med tiden tydligen.
De gör ingen service gratis. De letar inte efter fel gratis heller. Däremot fixar de kända fel gratis om du har garanti.
Service kan du ju boka. Det är inga reparationer på en sån.
Re: Köpråd begagnad Model S
Varför skulle dom leta upp fel som du inte känner till och som dom får betala på garantin?Elexotico skrev:Säg om man bokar en service innan 4 år / 8000 mil garantin går ut. Vad ska man be de göra / leta efter? Och antar de inte gör arbetet helt gratis trots garantin?
Re: Köpråd begagnad Model S
För att det brukar ingå i en (bil)service?Fredrik j skrev:Varför skulle dom leta upp fel som du inte känner till och som dom får betala på garantin?
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Re: Köpråd begagnad Model S
Nja, leta fel gör de väl inte. I en service finns det ett antal saker de ska kolla upp, på olika sätt. Men fel som finns på andra system eller komponenter går de inte igenom. Och en service är mest en ganska snabb, ytlig kontroll att bilen går som den ska.olza skrev:För att det brukar ingå i en (bil)service?Fredrik j skrev:Varför skulle dom leta upp fel som du inte känner till och som dom får betala på garantin?
Model Y LR.
Model S70D
Re: Köpråd begagnad Model S
Jag har fått flera saker fixade på garanti som jag inte kände till själv innan jag lämnade in bilen på service. En gång bytte de rentav ut UMC:n för att de tyckte att den verkade som att den kanske skulle ge upp om ett tag. Men detta var för några år sedan, vet inte om det är likadant längre.frippe skrev:Nja, leta fel gör de väl inte. I en service finns det ett antal saker de ska kolla upp, på olika sätt. Men fel som finns på andra system eller komponenter går de inte igenom. Och en service är mest en ganska snabb, ytlig kontroll att bilen går som den ska.olza skrev:För att det brukar ingå i en (bil)service?Fredrik j skrev:Varför skulle dom leta upp fel som du inte känner till och som dom får betala på garantin?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Köpråd begagnad Model S
Tur skulle jag nog säga. Eller snarare tror det ändrats med åren då goodwill aktiviteter minskat i takt med ökat antal teslor på vägarna.bylund skrev:Jag har fått flera saker fixade på garanti som jag inte kände till själv innan jag lämnade in bilen på service. En gång bytte de rentav ut UMC:n för att de tyckte att den verkade som att den kanske skulle ge upp om ett tag. Men detta var för några år sedan, vet inte om det är likadant längre.frippe skrev:Nja, leta fel gör de väl inte. I en service finns det ett antal saker de ska kolla upp, på olika sätt. Men fel som finns på andra system eller komponenter går de inte igenom. Och en service är mest en ganska snabb, ytlig kontroll att bilen går som den ska.olza skrev:För att det brukar ingå i en (bil)service?Fredrik j skrev:Varför skulle dom leta upp fel som du inte känner till och som dom får betala på garantin?
Eller låg kanske de sakerna de rättade till på deras kontrollista.
Model Y LR.
Model S70D
- TobbeTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 394
- Blev medlem: 01 feb 2020 22:16
Re: Köpråd begagnad Model S
Jösses det är verkligen en djungel att köpa sin första begagnade Tesla Model S
Och då har jag inte börjat kolla på dem i verkligheten än för att hitta ett fint exemplar utan bara börjat orientera mig i årsmodeller, utrustning osv...
Och då har jag inte börjat kolla på dem i verkligheten än för att hitta ett fint exemplar utan bara börjat orientera mig i årsmodeller, utrustning osv...
Re: Köpråd begagnad Model S
Man kan ju tänka sig att det uppstår en intressekonflikt om det är tillverkaren själv som också gör servicen.olza skrev:För att det brukar ingå i en (bil)service?Fredrik j skrev:Varför skulle dom leta upp fel som du inte känner till och som dom får betala på garantin?
Re: Köpråd begagnad Model S
När du frågar nördar så får man svar där efter. Samma sak gäller alla bilar, ju djupare du tittar desto mer frågor hittar du.
Tesla har väldigt få delar som kan gå sönder om du jämför med en med fossil motor.
Tesla har väldigt få delar som kan gå sönder om du jämför med en med fossil motor.
TobbeTesla skrev:Jösses det är verkligen en djungel att köpa sin första begagnade Tesla Model S
Och då har jag inte börjat kolla på dem i verkligheten än för att hitta ett fint exemplar utan bara börjat orientera mig i årsmodeller, utrustning osv...
Re: Köpråd begagnad Model S
Som förstagångsköpare var det väldigt skönt att ha garanti kvar. Då fixades det mesta väldigt snabbt av SC. Även smådetaljer.tomla skrev:När du frågar nördar så får man svar där efter. Samma sak gäller alla bilar, ju djupare du tittar desto mer frågor hittar du.
Tesla har väldigt få delar som kan gå sönder om du jämför med en med fossil motor.TobbeTesla skrev:Jösses det är verkligen en djungel att köpa sin första begagnade Tesla Model S
Och då har jag inte börjat kolla på dem i verkligheten än för att hitta ett fint exemplar utan bara börjat orientera mig i årsmodeller, utrustning osv...
Model Y LR.
Model S70D
Re: Köpråd begagnad Model S
Tyvärr är det ganska rörigt att veta vad som ingår.TobbeTesla skrev:Jösses det är verkligen en djungel att köpa sin första begagnade Tesla Model S
Och då har jag inte börjat kolla på dem i verkligheten än för att hitta ett fint exemplar utan bara börjat orientera mig i årsmodeller, utrustning osv...
Exempelvis finns:
S60 med
60 kWh batteri
60kWh (som man kan låsa upp till 75 kWh batteri)
S75 med
75kWh batteri
85 kWh batteri
Gratis laddning, följer det med till ny ägare?
Hur länge har man Premium Connect?
Har den Autopilot AP1, AP2, AP2,5, AP3?
MCU1 eller MCU2?
Är autopiloten aktiverad?
Finns FSD, eller är den beställd och betald?
Är det en "Raven" med nya motorn, nya fjädringen?
Kan den ladda på CCS med adapter?
Följer UMC 1 eller 3fas med?
Har tidigare ägare köpt ett servicepaket, finns det service kvar att göra?
Kolla däcken noga. Snednötta däck=fel på hjulinställning.
Gör fullgas accs.
Hör om det skramlar från drivaxlar.
Kolla att alla handtag fungerar, mycket vanligt fel.
Kolla om MCU skärmen har gula kanter, vanligt fel.
Är MCUn bytt?
Ett minne i MCU1 kan ge upp.
Kolla bromsar, går p-bromsen i och ur som den ska?
Fråga när 12V batteriet var bytt, original är inte så bra.
Kolla hur du kopplar in 12v utifrån.
Har den 3G eller 4G?
Har den luftfjädring och vinterpaket?
Åk och snabbladda, kolla hur snabbt det går.
Är du nöjd med laddhastigheten?
Allmänt känns S som en evighetsmaskin.
Aluminium kaross och batteri+elmotor och drivlina med 8års garanti utan milbegränsning.
Uppgraderingsbar MCU och AP.
Finns dom som kört en S 106.000 mil!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Köpråd begagnad Model S
Mycket bra sammanfattat!Zalman3 skrev:Tyvärr är det ganska rörigt att veta vad som ingår.TobbeTesla skrev:Jösses det är verkligen en djungel att köpa sin första begagnade Tesla Model S
Och då har jag inte börjat kolla på dem i verkligheten än för att hitta ett fint exemplar utan bara börjat orientera mig i årsmodeller, utrustning osv...
Exempelvis finns:
S60 med
60 kWh batteri
60kWh (som man kan låsa upp till 75 kWh batteri)
S75 med
75kWh batteri
85 kWh batteri
Gratis laddning, följer det med till ny ägare?
Hur länge har man Premium Connect?
Har den Autopilot AP1, AP2, AP2,5, AP3?
MCU1 eller MCU2?
Är autopiloten aktiverad?
Finns FSD, eller är den beställd och betald?
Är det en "Raven" med nya motorn, nya fjädringen?
Kan den ladda på CCS med adapter?
Följer UMC 1 eller 3fas med?
Har tidigare ägare köpt ett servicepaket, finns det service kvar att göra?
Kolla däcken noga. Snednötta däck=fel på hjulinställning.
Gör fullgas accs.
Hör om det skramlar från drivaxlar.
Kolla att alla handtag fungerar, mycket vanligt fel.
Kolla om MCU skärmen har gula kanter, vanligt fel.
Är MCUn bytt?
Ett minne i MCU1 kan ge upp.
Kolla bromsar, går p-bromsen i och ur som den ska?
Fråga när 12V batteriet var bytt, original är inte så bra.
Kolla hur du kopplar in 12v utifrån.
Har den 3G eller 4G?
Har den luftfjädring och vinterpaket?
Åk och snabbladda, kolla hur snabbt det går.
Är du nöjd med laddhastigheten?
Allmänt känns S som en evighetsmaskin.
Aluminium kaross och batteri+elmotor och drivlina med 8års garanti utan milbegränsning.
Uppgraderingsbar MCU och AP.
Finns dom som kört en S 106.000 mil!
Model S akilleshälar: AC, MCU, handtag, 12V, p-bromsar (kom en SB för några år sedan som funkar bra) panoramatak som läcker eller kärvar är också vanligt. Jag hade aldrig köpt en S utan garanti, av den enkla anledningen att jag tycker om att sova gott om nätterna
- TobbeTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 394
- Blev medlem: 01 feb 2020 22:16
Re: Köpråd begagnad Model S
Tusen tack för den sammanfattningen, några punkter hade jag koll på men vissa andra är helt nya för mig så som "Raven" och CCS adapter. När kom Raven?Zalman3 skrev:Tyvärr är det ganska rörigt att veta vad som ingår.TobbeTesla skrev:Jösses det är verkligen en djungel att köpa sin första begagnade Tesla Model S
Och då har jag inte börjat kolla på dem i verkligheten än för att hitta ett fint exemplar utan bara börjat orientera mig i årsmodeller, utrustning osv...
Exempelvis finns:
S60 med
60 kWh batteri
60kWh (som man kan låsa upp till 75 kWh batteri)
S75 med
75kWh batteri
85 kWh batteri
Gratis laddning, följer det med till ny ägare?
Hur länge har man Premium Connect?
Har den Autopilot AP1, AP2, AP2,5, AP3?
MCU1 eller MCU2?
Är autopiloten aktiverad?
Finns FSD, eller är den beställd och betald?
Är det en "Raven" med nya motorn, nya fjädringen?
Kan den ladda på CCS med adapter?
Följer UMC 1 eller 3fas med?
Har tidigare ägare köpt ett servicepaket, finns det service kvar att göra?
Kolla däcken noga. Snednötta däck=fel på hjulinställning.
Gör fullgas accs.
Hör om det skramlar från drivaxlar.
Kolla att alla handtag fungerar, mycket vanligt fel.
Kolla om MCU skärmen har gula kanter, vanligt fel.
Är MCUn bytt?
Ett minne i MCU1 kan ge upp.
Kolla bromsar, går p-bromsen i och ur som den ska?
Fråga när 12V batteriet var bytt, original är inte så bra.
Kolla hur du kopplar in 12v utifrån.
Har den 3G eller 4G?
Har den luftfjädring och vinterpaket?
Åk och snabbladda, kolla hur snabbt det går.
Är du nöjd med laddhastigheten?
Allmänt känns S som en evighetsmaskin.
Aluminium kaross och batteri+elmotor och drivlina med 8års garanti utan milbegränsning.
Uppgraderingsbar MCU och AP.
Finns dom som kört en S 106.000 mil!
Re: Köpråd begagnad Model S
Det underlättar ju inte direkt att tesla inte jobbar årsmodeller... Raven tror jag kom runt april 19. Dvs en model S från 2019 kan vara med den drivlinan... eller inte!TobbeTesla skrev:
Tusen tack för den sammanfattningen, några punkter hade jag koll på men vissa andra är helt nya för mig så som "Raven" och CCS adapter. När kom Raven?
-
- Inlägg: 211
- Blev medlem: 09 jan 2020 17:57
Re: Köpråd begagnad Model S
Mer info:M3apan skrev:Det underlättar ju inte direkt att tesla inte jobbar årsmodeller... Raven tror jag kom runt april 19. Dvs en model S från 2019 kan vara med den drivlinan... eller inte!TobbeTesla skrev:
Tusen tack för den sammanfattningen, några punkter hade jag koll på men vissa andra är helt nya för mig så som "Raven" och CCS adapter. När kom Raven?
https://www.tesla.com/sv_SE/blog/longes ... en-farther
- TobbeTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 394
- Blev medlem: 01 feb 2020 22:16
Re: Köpråd begagnad Model S
Tack då är det iaf en sak jag inte behöver sätta mig in i, jag letar äldre 2014 eller 2016/2017 med faceliftM3apan skrev:Det underlättar ju inte direkt att tesla inte jobbar årsmodeller... Raven tror jag kom runt april 19. Dvs en model S från 2019 kan vara med den drivlinan... eller inte!TobbeTesla skrev:
Tusen tack för den sammanfattningen, några punkter hade jag koll på men vissa andra är helt nya för mig så som "Raven" och CCS adapter. När kom Raven?