Bila till Spanien - UD avråder

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1975
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Bila till Spanien - UD avråder

Inlägg av pejvic »

PhR34k skrev:
Nu är bilen packad. Vi åker imorgon bitti och första stoppet blir Trelleborg för att ta färjan till Travemünde sedan vidare till Valence i Frankrike för att stanna på hotell och slutligen resa vidare in i Spanien. Räknar med att vara framme på Onsdagkväll.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
rapporterar du löpande här? hur allt går mm?
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Bila till Spanien - UD avråder

Inlägg av PhR34k »

pejvic skrev:
PhR34k skrev:
Nu är bilen packad. Vi åker imorgon bitti och första stoppet blir Trelleborg för att ta färjan till Travemünde sedan vidare till Valence i Frankrike för att stanna på hotell och slutligen resa vidare in i Spanien. Räknar med att vara framme på Onsdagkväll.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
rapporterar du löpande här? hur allt går mm?
Absolut. BildBild

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Fredrik j
Inlägg: 10793
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Bila till Spanien - UD avråder

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:
Mickep skrev:
tycker man skall läsa villkoren i försäkringen. Det är de som gäller, oavsett vad någon telefonförsäljare säger.
I detta fallet så skriver t.ex. TH såhär ” Försäkringen gäller inte för vård-, behandlings-, rese- eller andra kostnader i samband med sjukdom eller olycksfall som är förutsägbara före avresan från Sverige”.

Nu tror jag knappast att de skulle göra det men de skulle försöka luta sig mot den punkten ifall man drabbats av Covid-19 utomlands. Men det skulle som sagt ge dem så dålig PR så jag skulle inte bli förvånad om de tagit beslutet att försäkringen gäller trots avrådan från UD.
Blir man sjuk i ett annat EU-land-land har man rätt till samma sjukvård som det landets egna invånare. Glöm inte försäkringskassans försäkringskort.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2236
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Bila till Spanien - UD avråder

Inlägg av frippe »

OfarligTesla skrev:
Mickep skrev:
tycker man skall läsa villkoren i försäkringen. Det är de som gäller, oavsett vad någon telefonförsäljare säger.
I detta fallet så skriver t.ex. TH såhär ” Försäkringen gäller inte för vård-, behandlings-, rese- eller andra kostnader i samband med sjukdom eller olycksfall som är förutsägbara före avresan från Sverige”.

Nu tror jag knappast att de skulle göra det men de skulle försöka luta sig mot den punkten ifall man drabbats av Covid-19 utomlands. Men det skulle som sagt ge dem så dålig PR så jag skulle inte bli förvånad om de tagit beslutet att försäkringen gäller trots avrådan från UD.
Varför inte om nu villkoren säger det?
Ser inte det alls som att det skulle vara dålig PR, snarare helt rätt. Och upplever nog att det finns tillräckligt många som skulle hålla med denna sommaren.

Med tanke på att försäkringsbolagen utan problem kan strandsätta svenskar i andra fall när försäkringen inte gäller så förstår inte jag varför de inte skulle göra samma för covid-19. Det är inte direkt en okänd situation och ett medvetet risktagande att åka söderut just denna sommaren.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Bila till Spanien - UD avråder

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:
Blir man sjuk i ett annat EU-land-land har man rätt till samma sjukvård som det landets egna invånare. Glöm inte försäkringskassans försäkringskort.
Ja så är det, men det finns ju en hel del som kan kosta ändå som en familj gärna vill ha teckning för. T.ex. om övrig familj stannar kvar om någon blev riktigt sjuk.
frippe skrev:
Varför inte om nu villkoren säger det?
Ser inte det alls som att det skulle vara dålig PR, snarare helt rätt. Och upplever nog att det finns tillräckligt många som skulle hålla med denna sommaren.

Med tanke på att försäkringsbolagen utan problem kan strandsätta svenskar i andra fall när försäkringen inte gäller så förstår inte jag varför de inte skulle göra samma för covid-19. Det är inte direkt en okänd situation och ett medvetet risktagande att åka söderut just denna sommaren.
Även om t.ex. 60% skulle hålla med om det så är det 40% man kan göra arga, att ha som policy att det gäller utan att basunera ut det i medier gör ingen arg.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2236
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Bila till Spanien - UD avråder

Inlägg av frippe »

OfarligTesla skrev:
Fredrik j skrev:
Blir man sjuk i ett annat EU-land-land har man rätt till samma sjukvård som det landets egna invånare. Glöm inte försäkringskassans försäkringskort.
Ja så är det, men det finns ju en hel del som kan kosta ändå som en familj gärna vill ha teckning för. T.ex. om övrig familj stannar kvar om någon blev riktigt sjuk.
frippe skrev:
Varför inte om nu villkoren säger det?
Ser inte det alls som att det skulle vara dålig PR, snarare helt rätt. Och upplever nog att det finns tillräckligt många som skulle hålla med denna sommaren.

Med tanke på att försäkringsbolagen utan problem kan strandsätta svenskar i andra fall när försäkringen inte gäller så förstår inte jag varför de inte skulle göra samma för covid-19. Det är inte direkt en okänd situation och ett medvetet risktagande att åka söderut just denna sommaren.
Även om t.ex. 60% skulle hålla med om det så är det 40% man kan göra arga, att ha som policy att det gäller utan att basunera ut det i medier gör ingen arg.
Fast det är ingen policy, det är ett villkor i försäkringen. Och min erfarenhet av de flesta försäkringsbolag är att de är väldigt duktiga på att följa sina villkor. Det om något har de som en policy att göra.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Bila till Spanien - UD avråder

Inlägg av e5m1r »

Moment 22
Försäkringsbolag återbetalar inte bokad resa pga covid 19 för att ud avråder
Samtidig täcker dem inga covid 19 relaterade kostnader i ett land som ud avråder resa till
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Bila till Spanien - UD avråder

Inlägg av OfarligTesla »

frippe skrev:
Fast det är ingen policy, det är ett villkor i försäkringen. Och min erfarenhet av de flesta försäkringsbolag är att de är väldigt duktiga på att följa sina villkor. Det om något har de som en policy att göra.
Det är rätt vanligt att man gör undantag från villkoren (och alltså godkänner skador man faktiskt skulle kunna motivera att neka enligt villkoren), antingen som en policy som gäller under en period (som man gissningsvis gjort nu) eller i enstaka falla där man tycker att det vore inhumant att neka.

Det finns också fall där det handlar om en bedömning huruvida försäkringstagaren borde förstått att risken för skada var hög, det är något som kan gå vidare till domstol (i det här fallet vi diskuterar nu så är det ju en sådan bedömning). Det finns då stor sannolikhet att man godkänner skadorna för att slippa strul och rättsprocesser samt dålig PR, det är helt enkelt billigare att bara betala ut lite.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Bila till Spanien - UD avråder

Inlägg av HelectriC »

e5m1r skrev:
Moment 22
Försäkringsbolag återbetalar inte bokad resa pga covid 19 för att ud avråder
Samtidig täcker dem inga covid 19 relaterade kostnader i ett land som ud avråder resa till
gör dom inte? i Norge får vi allt tillbaks om vi inte kan åka pga UDs rekommendationer. Jag fick till och med klartecken att betala slutsumman på en resa i förra veckan eftersom man inte vet hur situationen ser ut i juli/augusti. Går det inte att resa, får vi rubbet tillbaks från försäkringen. Så länge ursprungliga reservationen är gjord innan Covid-19 började i mars, så är vi safe (ekonomiskt)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Bila till Spanien - UD avråder

Inlägg av PhR34k »

Laddat i Ödeshög, var lite bilar men inga problem folk fattar det här med varannan stolpe.
Nu på väg mot Markaryd för långladdning

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Bila till Spanien - UD avråder

Inlägg av PhR34k »

Markyd nu, långladdning och nästa stopp är Löddeköping.
Ingen liten takbox på Sen

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Bild
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Bila till Spanien - UD avråder

Inlägg av HelectriC »

jeez, det måste väl vara ett sånt tak-tält eller?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Bila till Spanien - UD avråder

Inlägg av EnTraktor »

Var i Spanien ska du?
Själv flög jag ner i fredags och ska bila upp XP100DL på torsdag från Marbella till Stockholm.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Bila till Spanien - UD avråder

Inlägg av PhR34k »

HelectriC skrev:
jeez, det måste väl vara ett sånt tak-tält eller?
Hah, vet faktiskt inte. Såg gammal ut bara, inte aerodynamisk för fem öre.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Bila till Spanien - UD avråder

Inlägg av PhR34k »

EnTraktor skrev:
Var i Spanien ska du?
Själv flög jag ner i fredags och ska bila upp XP100DL på torsdag från Marbella till Stockholm.
Vi ska ner till Torrevieja.
Kul resa upp för dig Bild

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Bila till Spanien - UD avråder

Inlägg av PhR34k »

Nu är vi ombord Trelleborg - Travemünde färjan och har börjat åka. Båten ska vara framme kl 00.30, därifrån ska vi sedan rakt igenom Tyskland för att tillslut nå hotellet nära Valence I Frankrike. Blir att köra genom hela natten, förmiddagen och en kort stund på eftermiddagen.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Bila till Spanien - UD avråder

Inlägg av e5m1r »

HelectriC skrev:
e5m1r skrev:
Moment 22
Försäkringsbolag återbetalar inte bokad resa pga covid 19 för att ud avråder
Samtidig täcker dem inga covid 19 relaterade kostnader i ett land som ud avråder resa till
gör dom inte? i Norge får vi allt tillbaks om vi inte kan åka pga UDs rekommendationer. Jag fick till och med klartecken att betala slutsumman på en resa i förra veckan eftersom man inte vet hur situationen ser ut i juli/augusti. Går det inte att resa, får vi rubbet tillbaks från försäkringen. Så länge ursprungliga reservationen är gjord innan Covid-19 började i mars, så är vi safe (ekonomiskt)
LF tex

https://www.lansforsakringar.se/bergsla ... om-corona/
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Bila till Spanien - UD avråder

Inlägg av PhR34k »

Nu, första stoppet i Tyskland. Bispingen blev det, helt tomt på bilar.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Bila till Spanien - UD avråder

Inlägg av PhR34k »

Sista laddstoppet nu innan vi lämnar Tyskland och går in i Frankrike. Verkar inte nå hastigheter över 130kW, vad kan det bero på?

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Bila till Spanien - UD avråder

Inlägg av thnis »

PhR34k skrev:
Sista laddstoppet nu innan vi lämnar Tyskland och går in i Frankrike. Verkar inte nå hastigheter över 130kW, vad kan det bero på?

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Är lite nyfiken. Åker ni via Mulhouse i Frankrike?
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Verdi

Re: Bila till Spanien - UD avråder

Inlägg av Verdi »

Från och med idag avråder inte UD resor till 10 länder. Däribland Frankrike och Spanien.

https://www.expressen.se/nyheter/corona ... 10-lander/
wcarlsson
Inlägg: 114
Blev medlem: 15 jun 2020 15:45

Re: Bila till Spanien - UD avråder

Inlägg av wcarlsson »

Tack för uppdateringarna. Trevlig resa!
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Bila till Spanien - UD avråder

Inlägg av PhR34k »

thnis skrev:
PhR34k skrev:
Sista laddstoppet nu innan vi lämnar Tyskland och går in i Frankrike. Verkar inte nå hastigheter över 130kW, vad kan det bero på?

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Är lite nyfiken. Åker ni via Mulhouse i Frankrike?
Stämmer. Passerade förbi Mullhouse för en timme sen.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Bila till Spanien - UD avråder

Inlägg av PhR34k »

wcarlsson skrev:
Tack för uppdateringarna. Trevlig resa!
Tack Bild

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Skriv svar