Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av mati »

Black skrev:
Rekordet slås ändå av Mariestad med 25:-/30min laddning...
Bara den som är i nöd kommer att ladda där...

Tycker att det borde vara max ca 2-3kr/kw för att ladda... Allt annat är ocker...
Götene tar 1,10kr/minut för AC-laddning om jag inte minns fel. All annan parkering är gratis. Världens dyraste ström, till och med Ionity bleknar i jämförelse. Beroende på bil kan det bli över 18kr/kWh. Vem ska ladda där? Jag har inte sett en enda bil på denna laddplatsen sedan de höjde priset för två år sedan.
AC-stolpar används ju oftast av hybrider, men bara när laddning inte kostar mer än bensin, vilket det ju gör med enorm marginal i det här fallet. Och rena elbilar behöver ju allra oftast inte ladda vid en sådan stolpe. Skulle det på nåt sätt krisa så finns det faktiskt en gratisstolpe någon km bort.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av Svenssons »

[quote="mati"]Det är numera extremt sällsynt att man kan ladda där dagtid. Men när där är ledigt och man kan ladda med 11kW är strömmen man får mer värd än parkeringsavgiften, man går alltså ändå plus. Hybriderna gör dock inte det. :lol:
/quote]
Om det är samma hybrider som står där hela dagarna så kan det vara så att kommunen inte ser att det finns något behov av fler laddstolpar. De som finns laddas det ju bara några få kWh per dag från...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
Om det är samma hybrider som står där hela dagarna så kan det vara så att kommunen inte ser att det finns något behov av fler laddstolpar. De som finns laddas det ju bara några få kWh per dag från...
Det är nog inte samma bilar hela tiden. Det är tvärtom ganska stor omsättning på bilar tror jag. När man kommer tillbaka till bilen efter att man har handlat eller käkat lunch så brukar det vara andra bilar än när man kom. Nej. Jag tror snarare att stolpen ger ifrån sig rätt många kWh varje dag, och det kan vara precis det som är problemet. Laddning är nämligen gratis och av någon anledning har Lidköpings kommun inte fått till någon betallösning. Det hänger väl ihop med att kommunen inte får sälja el som jag fattat det.
Den dagen de inför samma betalmodell (och priser) som grannkommunerna så kommer de två laddplatserna på torget bli lika tomma (och asfalten därunder lika vit av fågelskit) som i Götene, Vara eller Mariestad. Och där har man säkert för länge sedan konstaterat att det inte finns något större behov för laddstolpar. De fåtal som finns används ju aldrig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
rae8c
Inlägg: 8
Blev medlem: 29 maj 2020 23:03

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av rae8c »

Gällande laddhybrider som står vid laddarna så är ju det tyvärr så att dessa behöver kopplas in oftare (och länge pga låg effekt) för att faktiskt köra på el. Om platserna används så är ju problemet att det finns för få, inte vem som använder de som finns, även om det innebär att man idag inte alltid kan ladda.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Svenssons skrev:
Om det är samma hybrider som står där hela dagarna så kan det vara så att kommunen inte ser att det finns något behov av fler laddstolpar. De som finns laddas det ju bara några få kWh per dag från...
Det är nog inte samma bilar hela tiden. Det är tvärtom ganska stor omsättning på bilar tror jag. När man kommer tillbaka till bilen efter att man har handlat eller käkat lunch så brukar det vara andra bilar än när man kom. Nej. Jag tror snarare att stolpen ger ifrån sig rätt många kWh varje dag, och det kan vara precis det som är problemet. Laddning är nämligen gratis och av någon anledning har Lidköpings kommun inte fått till någon betallösning. Det hänger väl ihop med att kommunen inte får sälja el som jag fattat det.
Den dagen de inför samma betalmodell (och priser) som grannkommunerna så kommer de två laddplatserna på torget bli lika tomma (och asfalten därunder lika vit av fågelskit) som i Götene, Vara eller Mariestad. Och där har man säkert för länge sedan konstaterat att det inte finns något större behov för laddstolpar. De fåtal som finns används ju aldrig.
Om det är full ruljans på stolparna så är det ju iaf ganska bra ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Black skrev:
Rekordet slås ändå av Mariestad med 25:-/30min laddning...
Bara den som är i nöd kommer att ladda där...

Tycker att det borde vara max ca 2-3kr/kw för att ladda... Allt annat är ocker...
Götene tar 1,10kr/minut för AC-laddning om jag inte minns fel. All annan parkering är gratis. Världens dyraste ström, till och med Ionity bleknar i jämförelse. Beroende på bil kan det bli över 18kr/kWh. Vem ska ladda där? Jag har inte sett en enda bil på denna laddplatsen sedan de höjde priset för två år sedan.
AC-stolpar används ju oftast av hybrider, men bara när laddning inte kostar mer än bensin, vilket det ju gör med enorm marginal i det här fallet. Och rena elbilar behöver ju allra oftast inte ladda vid en sådan stolpe. Skulle det på nåt sätt krisa så finns det faktiskt en gratisstolpe någon km bort.
*LOL* Vilka priser!! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av martinot »

Schelin skrev:
Har bestridit men inte fått något svar. Aldrig gjort det tidigare, så vet inte gången tänkte att de kanske skulle svara att de lagt ner det. De kanske har mycket att göra Bild

S75D sep 2016
S75D dec 2018
Nyfiken; hur gick det med ärendet?

Hade varit roligt att få återkoppling i tråden, och hoppas att det gick bra för dig!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar