Råd-köpa en M3 P

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

PracTesla
Inlägg: 84
Blev medlem: 28 jun 2020 23:43

Råd-köpa en M3 P

Inlägg av PracTesla »

Hej,

Först och främst, tack för ett bra och intressant forum. Jag har läst en hel del och det är mycket bra. Även en del i mitt ämne, men ibland lite inaktuellt så kör en ny tråd. Hoppas ni kan ha lite överseende :)

Jag är inne på att köpa en Blå, Tesla M3P.
Köper den kontant och privat, så då blir ju det så liten skillnad mellan Performance och SR. Jag har några funderingar/frågor. Jag är av den försiktiga sorten och vill läsa på ordentligt innan köp. Kalla mig, jävligt snål och försiktig om ni vill :)

1. Kvalitén, jag har inte möjlighet att hänga på verkstäder. När man hämtar en bil för 700+, måste det ju vara bra kvalité, visst smågrejor men på de stora hela. OCh då, på verkstan måste man bli bra bemött. Vad har ni för tankar om det?

2. Autopilot eller helt självkörande? Värt 66k? I mina ögon verkar det vara AP som gäller så långt? Vad är egentligen den exakta skillnaden? Säg att jag kör Malmö-Göteborg, kan total självkörning, styra helt på motorvägen? Sätta max speed på säg 110km/h och den kör om själv osv? Från påfart till avfart sägs det? Kalla mig korkad, men skulle gärna vilja få lite exempel ur real life. På recensioner/you tube får man inte riktigt fram det på ett tillräckligt bra sätt tycker jag. Förklara gärna och ta lite exempel, vore uppskattat! :)

3. Kvalitén på lacken, skiljer sig blå ut på något sätt? Har de åtgärdat och börjat lackera där dörrarna sitter?

4. Kommer ej ha laddning hemma (lägenhet) men väl på jobbet varje dag. Bör väl räcka tillräckligt? Hur funkar det att ladda via ett vanligt uttag? Visst tar tid, men är det relativt enkelt? Adapter? Något man får med?
Skulle ni säga att en sån lösning funkar bra? Bor i södra delen av Sverige.

5. Hur mycket sämre blir batteriet? Hört om 2-3% första året sedan ca 1-2% om året? Siktar på att ha bilen minst 5år. Räckvidden, blir ju 530*0,9 (om man laddar max 0,9 för att hjälpa batteriet så bra som möjligt), =477km, kan iskallt räkna med 420km alla dagar i veckan i min bok. Är jag rätt ute?

6. Ladda på "skitstolpar", dvs ej SC, vad är er erfarenhet? Även i vanliga "eluttag", erfarenhet?

7. Golfgrejorna, hur bra funkar det att slänga in 2 bagar, 2 vagnar? Jag har kört en Tesla, men ej testat det då såklart.

8. På sikt, barnvagn och skit, erfarenheter?

9. Kvalitétskänslan, vs BMW, vs Audi, vs Merca? Vad säger ni?

10. 20tum fälgar sure, men vinterdäck för 40k+, känns väldigt dyrt. Hur löser ni det på ett OK sätt? Bor som sagt i Skåne och är ju ändå rätt OK vinter.

11. Stänkskydd, lackskydd, vad rekommenderas?

12. Kommer ej ha möjligheten att ha bilen ansluten till WIFI varje dag (lägenhet) , nackdel/hur löser ni det?

13. Parkera, hur bra fungerar Teslas parkera själv i total självkörning?

14. Punka på vägen, hur löser Tesla det? Är däcken punkteringsfria?

15. Om elen tar slut, hur funkar det då? Bärgare helt enkelt? Eller kan en annan Tesla "tanka" över lite ström?

Ni får ursäkta hälften av frågorna är säker dumma. Men, vore så galet gött att få lite bra svar och kunna få lite info från er som har en Tesla Model 3 idag. Kommer köpa min bil sent i år eller nästa vår, har sagt att jag ska ner till 85kg från dagens 100 innan det är aktuellt. Så beroende på det och dessa 60k bidrag från staten (kommer de gälla även 2021?) så blir det iår eller senare till våren. Ej sugen på att plocka ut bilen till hösten/vintern.

Stort tack till er som sitter på svaren. Kommer hjälpa mig i min beslutsångest :)
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Råd-köpa en M3 P

Inlägg av M3apan »

Svarar på ett par av frågorna, har själv en P som gått ca 3.300 mil hittills:

1. Har bytt blinkersspaken/modulen/mekanismen eller vad det nu var ("treblink" funkade inte), vilket dom kom ut med en ranger och gjorde. Hade en liten leveransskada i lacken som fixades när det passade mig, fick lånebil under tiden. Alltid bra mottagande på SC!

4. Kanske behövs lite fler parametrar för att svara bättre på den frågan (körsträcka, vilken typ av laddning, etc). Men jag har haft exakt samma upplägg och det funkar utmärkt med att ladda enbart på jobbet.

7. 2 bagar utan problem. Även fler än så. Vagn vet ej.

9. Gick från fullsmetad BMW 545 till model 3. Även om kvalitetskänslan inte på alla plan är jämförbar med tysken, så väger fördelarna överlag upp alla dagar i veckan.

10. Köp tredjeparts. Har själv 18" med kvalitetsdäck (friktion) som gick på totalt 14k.

12. Behövs inte. Den säger till när det finns en ny uppdatering att hämta, då kopplar du upp mot mobilen och laddar ner. Brukar ta 10-15 minuter.

15. Bärgare eller låååång skarvsladd!

Du kommer inte ångra ditt köp!
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Råd-köpa en M3 P

Inlägg av SwedishAdvocate »

Jag har inte själv någon 3, men tycker jag kan bidra lite ändå. Farsan fick en av de första i landet. Tror hans AWD LR kom någon gång under andra leveransveckan.

1: Så vitt jag vet har han ’bara’ bytt höger bakljus (inte delen på bakluckan). Det var kondens i det. Som jag förstod det gick det bra och snabbt. Han anmälde sig via en app. och fick en tid i Malmö.

8 & 9: Å ena sidan kvalitetskänsla. Å andra sidan barn.

Som jag förstår det: I den takt som mänskligheten släpper ut växthusgaser i atmosfären idag så har vi max 7 år kvar för att ha en ca 60% chans att stoppa den globala uppvärmingen på 1,5 grad celsius. Men tydligen kommer ett stopp av förbränning av fossila bränslen innebära att mängden strålningsreflekterande aerosoler från brända fossila bränslen avtar i atmosfären vilket i sig kommer öka temperaturen markant… Så du får väl välja vad du tycker är viktigast: elbil eller kvalitetskänsla a la BMW, Audi eller Merca… Jag tycker kvalitén i farsans 3:a är mer än helt ok. Jag har dock själv en Golf VII (2015/fordonsgas)…

10. Som jag förstår det kan man ha 18-tums vinterdäck på en 3P. Men jag kanske har fel här…

11. Nu levereras alla 3 med (små) stänkskydd från fabrik. Men gissar att det beror på hur du kör. Kommer du gasa mycket när hjulen är vinklade så de kan blästra karossen kanske det är klokt att montera större stänkskydd samt plastfolie där karossen kan bli blästrad. 3P är trots allt en väldigt motorstark bil… Men det är bara en gissning från min sida…

Tips för viktnedgång: Jag vägde en gång ca 8 kilo för mycket (ca 90 kg) när jag var ~38 år. Sluta ät socker och försök dra ner på fett. Alltså inget godis, glass, chips, läsk eller dylikt. Försök äta lite mindre portioner. Jag gick ner typ enbart genom att justera kosten. Men det är naturligtvis bra att röra på sig med. Promenera. Försök komma igång och jogga. Men läs på så du inte överanstränger dig i början. Ju mer du rör dig desto bättre. Kan du köra några gympass är det naturligtvis också bra. Mer muskler förbränner mer fett dygnet runt. Prioritera de stora muskelgrupperna först i början — dvs ben och rumpa. Ett kg viktnedgång i veckan är väl rimligt. Då borde du kunna fixa det på fyra månader.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Råd-köpa en M3 P

Inlägg av SwedishAdvocate »

7. Jag har också spelat golf en gång i tiden. Då bar jag mina klubbor med en sån där bag som har bärrem som en ryggsäck så man kan fördela vikten över båda axlarna. Golf är inte särskilt jobbigt. Om du börjar bära klubborna själv blir det i alla fall lite mer motion… Då blir det 2 bagar och en vagn istället…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Råd-köpa en M3 P

Inlägg av kikat »

Har haft min LR ett år och kan konstatera:

1, 9. Kvalitén är helt OK. Då jag gått från en BMW till en Tesla så kan jag konstatera att det är ju inget BMW dunk i dörrarna och interiören inte riktigt samma fina materialval men godkänt ändå tycker jag.
Funktionen och bemötandet på service centret är otroligt bra enligt mig. Här finns det många åsikter om vad som är bra och dåligt bemötande, men själv förväntar jag mig inget överdådigt lyx, att de bugar och hälsar mig välkommen, att de tvättar min bil gratis eller att de gör övriga saker med bilen som jag inte sagt till om när jag lämnar in en bil på service.
Du bokar in serviceåtgärd i appen. Om det finns några oklarheter så kontaktar de dig via SMS oftast närmsta arbetsdag, Finns det inga oklarheter kommer de inte kontakta dig alls.
Numera vill de helst skicka ut en mobil servicebil till din adress. Är det åtgärder den mobila servicebilen inte kan göra kommer du bli ombokad till ditt närmaste service center.

2. Nu har jag inte FSD men tycker AP räcker långt. FSD kan ju byta fil själv på motorvägen men när du väl lärt dig hantera autosteer så är det inget du kommer sakna.
Att en Model3 i dagens utförande blir helt självkörande inom 5 år har jag mycket svårt att tro på och 66k är inte dagens funktioner i FSD värda.

3. Tycker inte lacken är sämre än andra bilar. Alla färger är bra, förutom svart för där kommer du se minsta lilla skavank och stenskott. För stenskott kommer det oavsett bil. En gång svart bil, aldrig mer svart bil säger jag.

4, 6. Om du laddar dagligen på jobbet är det inga problem alls att inte kunna ladda hemma. Blir ju gratis för dig dessutom. Men att ladda i vanligt eluttag är brandfarligt och otroligt långsamt. Knappt lönt enligt mig men har man inget val så. Du får med en laddare som passar i vanligt eluttag och en typ2-kabel som passar i laddboxar.

5. Ingen som vet hur batteriet är efter 5 år men äldre Teslor ligger väl på det du skriver så det stämmer förmodligen även på Model 3.
Om du inte behöver räckvidden på 90% så tycker jag det är onödigt att ladda såpass högt. Jag brukar ligga på runt 50-70% och bara öka om jag ska köra långt.

7, 8. Bagageutrymmet är djupt så förmodligen inga problem med 2 bagar, vagnar, så länge du kan fälla ihop vagnen så den går in i hålet.
Finns även ett stort hål under bagageutrymmet som rymmer en hel del. Kanske inte en golfbag men några ryggsäckar åtminstone.

10. Finns tredjeparts att köpa så du behöver inte köpa Teslas.

11. De medföljande stänkskydden räcker. Men bör modifieras så att grus kan rinna ur dem. Jag byter till de stora splashguard när jag byter till vinterdäck, och till de vanliga när jag byter till sommardäck. Någon form av lackbehandling skadar inte, bilen blir mer lättvättad då. Om du gillar tvätta bilen ofta eller köra runt med skitig bil så behöver du ingen lackbehandling.

12. Bilen behöver inte wifi. Uppdateringar kommer ändå över LTE men räkna med att det tar längre tid innan du får uppdateringar än om du skulle haft bilen på wifi.

13. Har inte FSD men skulle inte våga bilen parkera själv ändå. Min tidigare bil hade självparkering, använde 1 gång under 4 år, främst för att testa.

14. Ej punkteringsfria. Finns däckrepareringskit att köpa från Tesla för 1000kr eller så får du ringa bärgning som på de flesta bilar.

15. Bärgning eller ta med reservdunk (portabelt elaggregat), men att få slut på ström bör vara lika sällsynt som att få slut på fossilbränsle. Finns dessutom fler ställen att tanka en elbil på än vad det finns att tanka sin gamla fossilare på.

En sista kommentar är eftersom du ska köpa privat. Har du funderat på att köpa begagnad? Då du ska köpa till våren bör priserna på begagnade M3:or dalat ganska mycket. Anledningen är höstens batteripresentation och att Model Y närmar sig Europa så folk försöker bli av med sina 3:or. Du kan nog tjäna 100-150k på att köpa en begagnad till våren.
Teslaägare är oftast rädda om sina bilar enligt min erfarenhet så skicket bör vara i det närmaste toppskick på de flesta begagnade. Tesla lägger även upp begagnade på deras sida som de fått i inbyte, då är de genomgångna av Tesla.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Råd-köpa en M3 P

Inlägg av LasseTM »

Jag hade inte köpt en blå, min SR+ är blå och det är sällan lacken kommer till sin rätta.
Det måste vara mycket ljus och bilen måste vara klinisk ren för att man ska få wow effekten av lacken, men jag upplever att man ser tvättrepir extremt lätt i den blå lacken.
Jag är sugen att byta till en vit bil bara för att slippa se eländet, jag tvättar ändå alltid för hand med dubbla hinkar enligt konstens alla regler.
Men bakluckan måste man ju ta på lacken för att stänga tyvärr och min bil ser "förjävlig" ut där för att vara 6 månader gammal.
När jag tittar på vita så syns inte dessa mikrorepor alls lika tydligen, den blå lacken framhäver dem verkligen.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
wilfried
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 23 jan 2017 14:47

Re: Råd-köpa en M3 P

Inlägg av wilfried »

7 Man måste fälla baksätet för att få in två bagar. En bag går in på tvären.
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör

2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: Råd-köpa en M3 P

Inlägg av Jjonas »

LasseTM skrev:
Jag hade inte köpt en blå, min SR+ är blå och det är sällan lacken kommer till sin rätta.
Det måste vara mycket ljus och bilen måste vara klinisk ren för att man ska få wow effekten av lacken, men jag upplever att man ser tvättrepir extremt lätt i den blå lacken.
Jag är sugen att byta till en vit bil bara för att slippa se eländet, jag tvättar ändå alltid för hand med dubbla hinkar enligt konstens alla regler.
Men bakluckan måste man ju ta på lacken för att stänga tyvärr och min bil ser "förjävlig" ut där för att vara 6 månader gammal.
När jag tittar på vita så syns inte dessa mikrorepor alls lika tydligen, den blå lacken framhäver dem verkligen.
Tycker tvärtom. Blå är fantastiskt fin. Inte speciellt känslig. Har iofs gjort en Ditec behandling på min och gillar att tvätta då och då. Blå är lätt vackraste färgen om man gillar att sköta om sin bil. ;)
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Råd-köpa en M3 P

Inlägg av OfarligTesla »

1. Har du tur är kvalitén som andra bilar som inte går sönder, jag har haft 2 bilar som båda varit mer eller mindre felfria (förutom något skrammel och något som visade sig vara buggig mjukvara). På verkstan blir man dock inte alltid bra bemött om man måste leta sig dit.

2. Hade EAP innan men nu vanlig AP, jag är skeptisk till att betala extra för FSD. AP fungerar riktigt bra och det du måste göra är att byta fil själv.

4. Vi har allmänna stolpar runt hörnet men den mesta laddning sker på jobbet och det fungerar bra.

7. 2 bagar och 2 vagnar lär bli tight om du inte fäller säten, vi kör mellanstorlek på bagar och 3 blir riktigt tight men fungerar om man tar ut drivers.

9. Kvalitétskänsla klart under tyskarna i samma prisklass, techkänsla klart över. Dock är det ju ingen Dacia utan det är ju en hyfsatt trevlig bil att sitta i även om man bara tänker kvalitétskänsla.

10. Går att skaffa tredjepartsfälgar som är 18", tar man inte leverans på vintern kan man ju lösa det så. Jag valde LR AWD av den anledningen, ville inte ha 20" på varken sommaren eller vintern och jag tog leverans på vintern så behövde vinterdäck från start.

11. Förra bilen hade keramiskt, nu har jag stenskottsfolie över hela. Till nästa bil känns det som jag kommer ta keramiskt och spara prisskillnaden till att lacka om något utifall att det skulle behövas.

12. Jag uppgraderar min genom att antingen lägga en 4G puck i bilen men oftast köra tethering till telefonen medan jag ändå kör någonstans och den indikerar att det finns en update.
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Råd-köpa en M3 P

Inlägg av M3apan »

kikat skrev:
Har haft min LR ett år och kan konstatera:

1, 9. Kvalitén är helt OK. Då jag gått från en BMW till en Tesla så kan jag konstatera att det är ju inget BMW dunk i dörrarna och interiören inte riktigt samma fina materialval men godkänt ändå tycker jag.
Funktionen och bemötandet på service centret är otroligt bra enligt mig. Här finns det många åsikter om vad som är bra och dåligt bemötande, men själv förväntar jag mig inget överdådigt lyx, att de bugar och hälsar mig välkommen, att de tvättar min bil gratis eller att de gör övriga saker med bilen som jag inte sagt till om när jag lämnar in en bil på service.
Du bokar in serviceåtgärd i appen. Om det finns några oklarheter så kontaktar de dig via SMS oftast närmsta arbetsdag, Finns det inga oklarheter kommer de inte kontakta dig alls.
Numera vill de helst skicka ut en mobil servicebil till din adress. Är det åtgärder den mobila servicebilen inte kan göra kommer du bli ombokad till ditt närmaste service center.
Håller helt med i jämförelsen med BMW. Kan passa på och nämna att jag faktiskt hade mer problem med min BMW 5-serie (köptes ny 2016) första året än vad jag haft med trean. Så är det förstås inte för alla, men i mitt fall. Då räknar jag INTE med dom 3 rattarna jag blev av under tiden jag ägde bilen. När det gäller service/verkstad rankar jag dessutom Tesla högre (hittills).
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Råd-köpa en M3 P

Inlägg av SwedishAdvocate »

SwedishAdvocate skrev:
10. Som jag förstår det kan man ha 18-tums vinterdäck på en 3P. Men jag kanske har fel här…
Tror jag hade fel här. Andra i tråden skriver också att 18 tum funkar. Men: Har inte 3P så stora bromsok att 18 tum inte passar? 19-tums tredjepart kanske passar. Men gissar att det är viktigt att kolla dimension, ET mm med Tesla....
SwedishAdvocate skrev:
11. Nu levereras alla 3 med (små) stänkskydd från fabrik. Men gissar att det beror på hur du kör. Kommer du gasa mycket när hjulen är vinklade så de kan blästra karossen kanske det är klokt att montera större stänkskydd samt plastfolie där karossen kan bli blästrad. 3P är trots allt en väldigt motorstark bil… Men det är bara en gissning från min sida…
Vet inte riktigt hur jag tänkte här. Det jag menar ovan är gaspådrag vid kurvtagning. Men då är ju hjulen vinklade in i hjulhusen eller bort från bilen... Det var lite sent igår när jag skrev det här...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Verdi

Re: Råd-köpa en M3 P

Inlägg av Verdi »

SwedishAdvocate skrev:
SwedishAdvocate skrev:
10. Som jag förstår det kan man ha 18-tums vinterdäck på en 3P. Men jag kanske har fel här…
Tror jag hade fel här. Andra i tråden skriver också att 18 tum funkar. Men: Har inte 3P så stora bromsok att 18 tum inte passar? 19-tums tredjepart kanske passar. Men gissar att det är viktigt att kolla dimension, ET mm med Tesla....
SwedishAdvocate skrev:
11. Nu levereras alla 3 med (små) stänkskydd från fabrik. Men gissar att det beror på hur du kör. Kommer du gasa mycket när hjulen är vinklade så de kan blästra karossen kanske det är klokt att montera större stänkskydd samt plastfolie där karossen kan bli blästrad. 3P är trots allt en väldigt motorstark bil… Men det är bara en gissning från min sida…
Vet inte riktigt hur jag tänkte här. Det jag menar ovan är gaspådrag vid kurvtagning. Men då är ju hjulen vinklade in i hjulhusen eller bort från bilen... Det var lite sent igår när jag skrev det här...

Finns tydligen 18" som passar också. Taliz har skrivit att han har det.

Det stänker från hjulen även om man inte spinner med framhjulen. Det stänker även från bakhjulen. Och man behöver inte köra på grusväg för att det ska bli så. I Sverige har vi ju gott om löst grus på många vägar vintertid. Kollar jag bakom hjulen på min Model S så är lacken matt och sliten där, så det är inte bara ett Model 3-problem.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8501
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Råd-köpa en M3 P

Inlägg av Pontus »

LasseTM skrev:
Jag hade inte köpt en blå, min SR+ är blå och det är sällan lacken kommer till sin rätta.
Det måste vara mycket ljus och bilen måste vara klinisk ren för att man ska få wow effekten av lacken, men jag upplever att man ser tvättrepir extremt lätt i den blå lacken.
Jag är sugen att byta till en vit bil bara för att slippa se eländet, jag tvättar ändå alltid för hand med dubbla hinkar enligt konstens alla regler.
Men bakluckan måste man ju ta på lacken för att stänga tyvärr och min bil ser "förjävlig" ut där för att vara 6 månader gammal.
När jag tittar på vita så syns inte dessa mikrorepor alls lika tydligen, den blå lacken framhäver dem verkligen.
Jag har haft en blå, en svart och nu en vit trea. Blå är nog den jag tyckte var snyggast av dom men lite, inte mycket, mikrorepor syntes dock i ett mycket soligare klimat än här. Sedan är nog vit den minst känsliga även om smuts syns bra. Svart är nog den sista färgen jag skulle välja igen.
Så blå skulle jag säga är ett bra val.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Råd-köpa en M3 P

Inlägg av taliz »

Funkar utmärkt med tredjepart 18" på M3P(skall vara ET35 och urfasade i navet). Teslas original 18" passar inte.

Gällande alla frågor så är det inget att oroa sig för, det löser sig när du har bilen. :mrgreen:
Skulle du mot förmodan inte vara nöjd kan du ju returnera den inom en vecka utan kostnad.

Jag har kört ca 3k mil med min M3P nu, bor också i Skåne. Perfekt bil att bränna runt här med på alla fina småvägar. 8-)

Ps. Kom ihåg referal-kod.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Råd-köpa en M3 P

Inlägg av SwedishAdvocate »

9. Mer om kvalité: Bästa sättet att ta reda på det här för din egen del är väl att svänga förbi Tesla i Malmö (eller Gbg) om du har möjlighet ngn gång och göra en egen bedömning. Jag gissar att det är möjligt att även boka provkörning hos Tesla på ngt sätt.
____

...och skulle det vara någon av dina frågor som du känner att du inte får besvarad här på forumet så gissar jag även att Tesla väldigt gärna svarar på frågor eftersom du är seriöst intresserad av en 3P...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Råd-köpa en M3 P

Inlägg av pefreli »

wilfried skrev:
7 Man måste fälla baksätet för att få in två bagar. En bag går in på tvären.
Jag får in FYRA bärbagar UTAN att fälla sätet... :lol:

Lägg de långa stickorna för sig.

Bagageutrymmet är mkt djupt och perfekt för golfbagar. Verkar anpassat för just golfbagar. Jag har inte lyckats få in golfbagar på längden i några andra bilar jag ägt. Tror inte det går på några andra bilar i samma klass.

Finns filmer på YouTube om detta.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Råd-köpa en M3 P

Inlägg av Bjelke »

Ska bli kul att se om någon av er får någon respons ;)
Men kanske kanske så :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Råd-köpa en M3 P

Inlägg av pefreli »

Förhoppningsvis har vi inte skrämt bort hen. :?
För vi vill ju att fler ska få upp ögonen för denna fantastiska bil som ger en oöverträffad total ägarupplevelse.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Råd-köpa en M3 P

Inlägg av OfarligTesla »

pefreli skrev:
wilfried skrev:
7 Man måste fälla baksätet för att få in två bagar. En bag går in på tvären.
Jag får in FYRA bärbagar UTAN att fälla sätet... :lol:

Lägg de långa stickorna för sig.

Bagageutrymmet är mkt djupt och perfekt för golfbagar. Verkar anpassat för just golfbagar. Jag har inte lyckats få in golfbagar på längden i några andra bilar jag ägt. Tror inte det går på några andra bilar i samma klass.

Finns filmer på YouTube om detta.
Hur får du in bagarna med klubbor på den ledden? Försöker jag det sticker klubborna ut en bra bit. Man får klämma in dem på sniskan och utnyttja hålrummet till vänster.
PracTesla
Inlägg: 84
Blev medlem: 28 jun 2020 23:43

Re: Råd-köpa en M3 P

Inlägg av PracTesla »

Oj oj, här går det undan! Grymt! Tack för alla bra svar. Uppskattas mycket. Såpass mycket cash så man vill ändå vara rätt säker på sina grejor. Har tänkt ha bilen minst 5år också.

1. Verkar som er upplevda kvalité ändå är rätt hög, ungefär som förväntat. Sen kanske materialen inte är lika premium som tyskarna heller, men mjukvara betydligt bättre.

2. Jag har landat i att nöja mig med autopilot. FSD kan man ju enkelt köpa till i efterhand om man skulle vilja.

3. Inget direkt att just den blå lacken skulle vara kass, det blir den eller den gråa tänker jag mig. Gillar den blå, men måste kolla in lite mer.

4. Förstår att man inte ska ladda direkt på vanligt sätt. Det kommer undvikas, sen förstår jag det som att en jobb-laddnings lösning kommer fungera fint. Sen finns det ju även på Ica, MCD osv tänker jag. Även på lite övriga håll och kanter som jag förstår. Är det verkligen brandfarligt att ladda i ett vanligt uttag? Känns inte som man borde få med en sån adapter om det vore så?
Att ladda på SC, där behövs ingen adapter osv, utan är väl bara att koppla in sig har jag förstått :)

7. Golfgrejorna, det betraktar jag som löst.

8. Hur är det med barnvagn? Hur enkelt blir den delen? Har ej barn nu och dröjer väl något år iaf kanske.. Ser lite min "lucka" här för att skaffa en sån här bil...

9. Kvalitetskänslan: Inte riktigt som BMW/Audi/Mercedes men väl gott ändå. Ska känna och klämma lite mera på det. Och även provköra självfallet. Har varit i kontakt med Tesla Malmö och det är på g. Dock redan kört en LR och det var ju minst sagt gött!

10. Vinterdäck, har ni något bra exempel? Länk? Vill få ett grepp om kostnaden för det.

11. Stänkskydden, verkar vara en del tycke och smak. Jag kommer köra handtvätt och jag kommer gilla att tvätta bilen. Sen kommer jag troligtvis inte köra speciellt mycket vintertid och då ha garage. Dock ändå, lite osäker. Men en didec behandling eller dylikt kan väl vara en god idé kanske? Samt sätta upp lite extra stänkskydd ev.

12. OK utan wifi.

13. Skippar FSD.

14. Kommer köpa punkakittet, men är inte den händige (extremt enkelt för siffror istället) hur lätt löser man det som "kostym-nisse"?

15. HAha portabelt elaggregat.. som går på diesel då eller? Bara för skojsskull, vad kostar ett sånt? Har du nån länk?

Tack även för tipsen om viktnedgång. I mitt fall, är de snarare motivationen som ballat ur lite, men med en M3P som "slutmål" är det nog fan dags att tappa lite.

Hur ser det förresten ut med elbilsbidraget? Är väl spikat 2020 ut men sen mer tveksamt?

Yes, kommer definitivt lösa referral code, kör man sig egen får man 1500km, förstår jag. Använder man någon annan får man 1500 och den andra 1500, korrekt?

Gissar att trådlös laddning kommer vara standard framåt?

Ang köpa begagnat, är det helt klart ett alternativ det också. Men när jag kollar just nu, är det ju knappt en skillnad i pris. Därav har jag bara tänkt en ny, sen plus att jag ska ha bilen i iaf 5år, är tänkt. Ni nämnde något om batteripresentation? Något som Tesla kommer ha under hösten antar jag? Det kan inte bli så att de uppgraderar batteriet i Model3? Som jag ser nu, är Model Y inget alternativ för min del, den känns lite för mycket "SUV" hållet, och sämre räckvidd+acceleration (om än knappt märkbart tänker jag). Någon som vet om fler eventuella uppgraderingar som kan göras i hårdvaran till 2021 års modell?

Återigen, stort tack för era svar. Riktigt uppskattat!
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 964
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Råd-köpa en M3 P

Inlägg av Toja »

4. Ladda i vanligt uttag funkar, men man ska inte göra det i gamla uttag med gamla ledningar. Man ska ha det sonen nödlösning. Det är bättre att fixa en blå eller röd 3 fas om det går.

Jag hade nytt 220 uttag första året i vår Brf. Men jag laddare vara med 8 A.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
PracTesla
Inlägg: 84
Blev medlem: 28 jun 2020 23:43

Re: Råd-köpa en M3 P

Inlägg av PracTesla »

Jag förstår. Det får bli som nödlösning.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Råd-köpa en M3 P

Inlägg av SwedishAdvocate »

Toja skrev:
4. Ladda i vanligt uttag funkar, men man ska inte göra det i gamla uttag med gamla ledningar. Man ska ha det sonen nödlösning. Det är bättre att fixa en blå eller röd 3 fas om det går.

Jag hade nytt 220 uttag första året i vår Brf. Men jag laddare vara med 8 A.
Det handlar väl om att belastningen på elsystemet kan bli för hög, vilket kan ge för varma ledningar om dem är för gamla.

Men tyvärr kan jag inte förklara exakt hur det funkar eftersom jag slarvade med fysiken/elläran på gymnasiet... :oops:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Råd-köpa en M3 P

Inlägg av SwedishAdvocate »

Farsan bor i ett hus från tidigt 80-tal. En elektriker har installerat Teslas egen laddstation. Men han måste ange en begränsning (via mittskärmen inne i bilen) på hur mycket el bilen drar från systemet. Annars kan det bli för hög total belastning och då kommer det gå proppar…

Ngt sånt — men som sagt — exakt hur det funkar kan jag tyvärr inte förklara…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Råd-köpa en M3 P

Inlägg av SwedishAdvocate »

SwedishAdvocate skrev:
Farsan bor i ett hus från tidigt 80-tal. En elektriker har installerat Teslas egen laddstation. Men han måste ange en begränsning (via mittskärmen inne i bilen) på hur mycket el bilen drar från systemet. Annars kan det bli för hög total belastning och då kommer det gå proppar…

Ngt sånt — men som sagt — exakt hur det funkar kan jag tyvärr inte förklara…
...men trots ovan nämnda begränsning har han inga som helst problem att ladda batteriet fullt över natten ifall han skulle behöva.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar