Jerker skrev:Finns det säkert, men inte jag!Pontus skrev:Men jag förstår fortfarande inte varför man valt till FSD. Finns det någon här på forumet som har en model 3 SR+ och betalat 66 tkr för att få FSD?
Inte jag heller...
Moderator: Redaktion
Jerker skrev:Finns det säkert, men inte jag!Pontus skrev:Men jag förstår fortfarande inte varför man valt till FSD. Finns det någon här på forumet som har en model 3 SR+ och betalat 66 tkr för att få FSD?
Jag är också mångårig läsare med ungefär samma bakgrund - min pappa läste (och läser fortfarande) tidningen, jag läste hans och sen har det även blivit tradition att jag får årsprenumerationen i julklapp. Jag tycker generellt tidningen är rätt bra och befriande chosefri och utan det överdrivet teknikhurtiga som jag kan uppleva att tidningar som t.ex. Teknikens Värld och AMS stå för. Men ibland är det helt klart lite fånigt och man tycker nästan skribenterna gör sig dummare än de är bara för sakens skull, istället för att sakligt förklara hur det ligger till.tor-ake skrev:Gammal ViBilägare-läsare här, (sedan 80-talet, min far prenumererade, och sedan jag själv i många år) värt att veta är att objektiviteten inte är på topp i den tidningen. Det är liksom det som är grejen, de agerar som mer eller mindre "vanliga människor", men som råkar jobba på OKQ8 förlag.
SAAB-ägare var heligt förbannade på dem i åratal för att de "klankade" på typiska SAAB-grejer som gemene man tycker är knepigt, men som SAAB-ägare förstår och uppskattar. Vi är de nya SAAB-ägarna helt enkelt. Det är bara att vänja sig.
Jag slutade läsa när de skrev "vanliga människor" artiklar om elbilar, helt utan objektivitet, och enbart var ute efter att bekräfta sina fördomar om elbilar, som t.ex. att skriva om räckviddsångest när de cirkulerade runt i Stockholmsområdet med en Leaf, i närheten av *många* CHAdeMO snabbladdare. Typ: "Det knyter sig i magen och svetten bryter fram, nu står det 15 km kvar i batteriet, men det är 16km hem" (till OKQ8-garaget på Sveavägen 155).
Till skillnad från "vanliga människor" brukar de dock klicka de lite hursomhelst i utrustningslistorna. Antar att de ser en möjlighet att skriva någon fiffig artikel i sin tidning om det.
Jag har också försökt begripa varför de gjorde det valet. Jag har skrivit åtskilliga artikelkommentarer på deras hemsida och ställt frågan, men aldrig fått något svar eller kommentar tillbaka från någon av skribenterna.Pontus skrev:Men jag förstår fortfarande inte varför man valt till FSD. Finns det någon här på forumet som har en model 3 SR+ och betalat 66 tkr för att få FSD?
I autopiloten som är standard ingår farthållare med avståndshållare till bilen framför så där tror jag inte det gör någon skillnad om man har FSD eller inte. Det man inte kan göra är att byta fil utan att AP stängs av och givetvis inte få rekommendationer om att byta fil för att köra om långsammare bilar vilket man får i FSD eller Enhanced Auto Pilot när den fanns.Mickep skrev:Ni som inte valt FSD. Hur är farthållaren. Är det något ni saknar? (som ni tycker borde inkluderas i baspriset).
dvs hur är autopiloten? (dvs ej fsd)
Nu kunde jag inte hålla mig längre så jag skickade ett mail till redaktionen och frågade efter en förklaring. Återstår att se vad svaret blir.StefL skrev:Jag är också mångårig läsare med ungefär samma bakgrund - min pappa läste (och läser fortfarande) tidningen, jag läste hans och sen har det även blivit tradition att jag får årsprenumerationen i julklapp. Jag tycker generellt tidningen är rätt bra och befriande chosefri och utan det överdrivet teknikhurtiga som jag kan uppleva att tidningar som t.ex. Teknikens Värld och AMS stå för. Men ibland är det helt klart lite fånigt och man tycker nästan skribenterna gör sig dummare än de är bara för sakens skull, istället för att sakligt förklara hur det ligger till.tor-ake skrev:Gammal ViBilägare-läsare här, (sedan 80-talet, min far prenumererade, och sedan jag själv i många år) värt att veta är att objektiviteten inte är på topp i den tidningen. Det är liksom det som är grejen, de agerar som mer eller mindre "vanliga människor", men som råkar jobba på OKQ8 förlag.
SAAB-ägare var heligt förbannade på dem i åratal för att de "klankade" på typiska SAAB-grejer som gemene man tycker är knepigt, men som SAAB-ägare förstår och uppskattar. Vi är de nya SAAB-ägarna helt enkelt. Det är bara att vänja sig.
Jag slutade läsa när de skrev "vanliga människor" artiklar om elbilar, helt utan objektivitet, och enbart var ute efter att bekräfta sina fördomar om elbilar, som t.ex. att skriva om räckviddsångest när de cirkulerade runt i Stockholmsområdet med en Leaf, i närheten av *många* CHAdeMO snabbladdare. Typ: "Det knyter sig i magen och svetten bryter fram, nu står det 15 km kvar i batteriet, men det är 16km hem" (till OKQ8-garaget på Sveavägen 155).
Till skillnad från "vanliga människor" brukar de dock klicka de lite hursomhelst i utrustningslistorna. Antar att de ser en möjlighet att skriva någon fiffig artikel i sin tidning om det.
Som svensk tidning är den självklart också i någon mån partisk till förmån för Volvo, det är mitt bestämda intryck, även om även VAG på senare tid blivit lite av idoler för tidningen (vilket iof för mig som Skodaförare kan kännas som att jag har rätt )
Jag har också försökt begripa varför de gjorde det valet. Jag har skrivit åtskilliga artikelkommentarer på deras hemsida och ställt frågan, men aldrig fått något svar eller kommentar tillbaka från någon av skribenterna.Pontus skrev:Men jag förstår fortfarande inte varför man valt till FSD. Finns det någon här på forumet som har en model 3 SR+ och betalat 66 tkr för att få FSD?
Hur var det nu, du körde SAAB innan, va?Pontus skrev:Nu kunde jag inte hålla mig längre så jag skickade ett mail till redaktionen och frågade efter en förklaring. Återstår att se vad svaret blir.
Jag har faktiskt ägt en SAAB ett par månader innan jag fick min model S, så ja jag körde SAAB innantor-ake skrev:Hur var det nu, du körde SAAB innan, va?Pontus skrev:Nu kunde jag inte hålla mig längre så jag skickade ett mail till redaktionen och frågade efter en förklaring. Återstår att se vad svaret blir.
Jag tycker det är otroligt retligt med AP, man märker att den har något "bakom pannbenet" som inte får komma fram. Den vägrar t.ex. ofta köra om i högerfilen när det är någon "left lane hugger", eftersom det är mot reglerna, och vid påfarten Kista-E4s så slår den t.om. på blinkers, men byta fil, som är ett jäkla fipplande att göra manuellt:Pontus skrev:I autopiloten som är standard ingår farthållare med avståndshållare till bilen framför så där tror jag inte det gör någon skillnad om man har FSD eller inte. Det man inte kan göra är att byta fil utan att AP stängs av och givetvis inte få rekommendationer om att byta fil för att köra om långsammare bilar vilket man får i FSD eller Enhanced Auto Pilot när den fanns.Mickep skrev:Ni som inte valt FSD. Hur är farthållaren. Är det något ni saknar? (som ni tycker borde inkluderas i baspriset).
dvs hur är autopiloten? (dvs ej fsd)
Korta svaret: Bra
Förstår hur du menar just här, MEN, vi är faktiskt dom nya alfa romeo-ägarna! Delvis nischade bilar, med ibland tveksamma egenskaper samt kvalitet på vissa grejer, men SATANS vad roliga att köra! Och "spännande" att äga också. Minns nog hur det var med min 156:a där runt millennieskiftet...tor-ake skrev:SAAB-ägare var heligt förbannade på dem i åratal för att de "klankade" på typiska SAAB-grejer som gemene man tycker är knepigt, men som SAAB-ägare förstår och uppskattar. Vi är de nya SAAB-ägarna helt enkelt. Det är bara att vänja sig.
Jag brukar hoppa över steg 3 och 4(well, brukar nog blinka för det mesta, iaf om det är andra bakom).tor-ake skrev:...men byta fil, som är ett jäkla fipplande att göra manuellt:
1. Blinka vänster (annars kämpar bilen emot i steg 2)
2. Styr över i andra filen
3. Dubbeldra högerspaken
4. (när man kört om) Blinka höger (annars får man skarpa förmaningar) i steg 5
5. Styr över i högerfilen
6. Dubbeldra högerspaken
Så gör jag med min radarfarthållare. Sätter den på 130 på motorvägen och tar sikte på någon som kör 100+.pefreli skrev:Alternativt sätter man AP på 135-140 och ligger kvar i vänsterfilen. Problemet löst och FSD ej nödvändig!
Själv skulle jag dock aldrig göra det eftersom jag alltid håller mig till hastighetsgränserna.