Tesla3 i Vi Bilägares långtest 2020

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Tesla3 i Vi Bilägares långtest 2020

Inlägg av bonath »

Jerker skrev:
Pontus skrev:
Men jag förstår fortfarande inte varför man valt till FSD. Finns det någon här på forumet som har en model 3 SR+ och betalat 66 tkr för att få FSD?
Finns det säkert, men inte jag! ;)

Inte jag heller...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Tesla3 i Vi Bilägares långtest 2020

Inlägg av tor-ake »

Gammal ViBilägare-läsare här, (sedan 80-talet, min far prenumererade, och sedan jag själv i många år) värt att veta är att objektiviteten inte är på topp i den tidningen. Det är liksom det som är grejen, de agerar som mer eller mindre "vanliga människor", men som råkar jobba på OKQ8 förlag.

SAAB-ägare var heligt förbannade på dem i åratal för att de "klankade" på typiska SAAB-grejer som gemene man tycker är knepigt, men som SAAB-ägare förstår och uppskattar. Vi är de nya SAAB-ägarna helt enkelt. Det är bara att vänja sig. :P

Jag slutade läsa när de skrev "vanliga människor" artiklar om elbilar, helt utan objektivitet, och enbart var ute efter att bekräfta sina fördomar om elbilar, som t.ex. att skriva om räckviddsångest när de cirkulerade runt i Stockholmsområdet med en Leaf, i närheten av *många* CHAdeMO snabbladdare. Typ: "Det knyter sig i magen och svetten bryter fram, nu står det 15 km kvar i batteriet, men det är 16km hem" (till OKQ8-garaget på Sveavägen 155).

Till skillnad från "vanliga människor" brukar de dock klicka de lite hursomhelst i utrustningslistorna. Antar att de ser en möjlighet att skriva någon fiffig artikel i sin tidning om det.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Tesla3 i Vi Bilägares långtest 2020

Inlägg av StefL »

tor-ake skrev:
Gammal ViBilägare-läsare här, (sedan 80-talet, min far prenumererade, och sedan jag själv i många år) värt att veta är att objektiviteten inte är på topp i den tidningen. Det är liksom det som är grejen, de agerar som mer eller mindre "vanliga människor", men som råkar jobba på OKQ8 förlag.

SAAB-ägare var heligt förbannade på dem i åratal för att de "klankade" på typiska SAAB-grejer som gemene man tycker är knepigt, men som SAAB-ägare förstår och uppskattar. Vi är de nya SAAB-ägarna helt enkelt. Det är bara att vänja sig. :P

Jag slutade läsa när de skrev "vanliga människor" artiklar om elbilar, helt utan objektivitet, och enbart var ute efter att bekräfta sina fördomar om elbilar, som t.ex. att skriva om räckviddsångest när de cirkulerade runt i Stockholmsområdet med en Leaf, i närheten av *många* CHAdeMO snabbladdare. Typ: "Det knyter sig i magen och svetten bryter fram, nu står det 15 km kvar i batteriet, men det är 16km hem" (till OKQ8-garaget på Sveavägen 155).

Till skillnad från "vanliga människor" brukar de dock klicka de lite hursomhelst i utrustningslistorna. Antar att de ser en möjlighet att skriva någon fiffig artikel i sin tidning om det.
Jag är också mångårig läsare med ungefär samma bakgrund - min pappa läste (och läser fortfarande) tidningen, jag läste hans och sen har det även blivit tradition att jag får årsprenumerationen i julklapp. Jag tycker generellt tidningen är rätt bra och befriande chosefri och utan det överdrivet teknikhurtiga som jag kan uppleva att tidningar som t.ex. Teknikens Värld och AMS stå för. Men ibland är det helt klart lite fånigt och man tycker nästan skribenterna gör sig dummare än de är bara för sakens skull, istället för att sakligt förklara hur det ligger till.

Som svensk tidning är den självklart också i någon mån partisk till förmån för Volvo, det är mitt bestämda intryck, även om även VAG på senare tid blivit lite av idoler för tidningen (vilket iof för mig som Skodaförare kan kännas som att jag har rätt :lol: )

Pontus skrev:
Men jag förstår fortfarande inte varför man valt till FSD. Finns det någon här på forumet som har en model 3 SR+ och betalat 66 tkr för att få FSD?
Jag har också försökt begripa varför de gjorde det valet. Jag har skrivit åtskilliga artikelkommentarer på deras hemsida och ställt frågan, men aldrig fått något svar eller kommentar tillbaka från någon av skribenterna.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla3 i Vi Bilägares långtest 2020

Inlägg av Mickep »

Ni som inte valt FSD. Hur är farthållaren. Är det något ni saknar? (som ni tycker borde inkluderas i baspriset).
dvs hur är autopiloten? (dvs ej fsd)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8501
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Tesla3 i Vi Bilägares långtest 2020

Inlägg av Pontus »

Mickep skrev:
Ni som inte valt FSD. Hur är farthållaren. Är det något ni saknar? (som ni tycker borde inkluderas i baspriset).
dvs hur är autopiloten? (dvs ej fsd)
I autopiloten som är standard ingår farthållare med avståndshållare till bilen framför så där tror jag inte det gör någon skillnad om man har FSD eller inte. Det man inte kan göra är att byta fil utan att AP stängs av och givetvis inte få rekommendationer om att byta fil för att köra om långsammare bilar vilket man får i FSD eller Enhanced Auto Pilot när den fanns.
Korta svaret: Bra
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8501
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Tesla3 i Vi Bilägares långtest 2020

Inlägg av Pontus »

StefL skrev:
tor-ake skrev:
Gammal ViBilägare-läsare här, (sedan 80-talet, min far prenumererade, och sedan jag själv i många år) värt att veta är att objektiviteten inte är på topp i den tidningen. Det är liksom det som är grejen, de agerar som mer eller mindre "vanliga människor", men som råkar jobba på OKQ8 förlag.

SAAB-ägare var heligt förbannade på dem i åratal för att de "klankade" på typiska SAAB-grejer som gemene man tycker är knepigt, men som SAAB-ägare förstår och uppskattar. Vi är de nya SAAB-ägarna helt enkelt. Det är bara att vänja sig. :P

Jag slutade läsa när de skrev "vanliga människor" artiklar om elbilar, helt utan objektivitet, och enbart var ute efter att bekräfta sina fördomar om elbilar, som t.ex. att skriva om räckviddsångest när de cirkulerade runt i Stockholmsområdet med en Leaf, i närheten av *många* CHAdeMO snabbladdare. Typ: "Det knyter sig i magen och svetten bryter fram, nu står det 15 km kvar i batteriet, men det är 16km hem" (till OKQ8-garaget på Sveavägen 155).

Till skillnad från "vanliga människor" brukar de dock klicka de lite hursomhelst i utrustningslistorna. Antar att de ser en möjlighet att skriva någon fiffig artikel i sin tidning om det.
Jag är också mångårig läsare med ungefär samma bakgrund - min pappa läste (och läser fortfarande) tidningen, jag läste hans och sen har det även blivit tradition att jag får årsprenumerationen i julklapp. Jag tycker generellt tidningen är rätt bra och befriande chosefri och utan det överdrivet teknikhurtiga som jag kan uppleva att tidningar som t.ex. Teknikens Värld och AMS stå för. Men ibland är det helt klart lite fånigt och man tycker nästan skribenterna gör sig dummare än de är bara för sakens skull, istället för att sakligt förklara hur det ligger till.

Som svensk tidning är den självklart också i någon mån partisk till förmån för Volvo, det är mitt bestämda intryck, även om även VAG på senare tid blivit lite av idoler för tidningen (vilket iof för mig som Skodaförare kan kännas som att jag har rätt :lol: )

Pontus skrev:
Men jag förstår fortfarande inte varför man valt till FSD. Finns det någon här på forumet som har en model 3 SR+ och betalat 66 tkr för att få FSD?
Jag har också försökt begripa varför de gjorde det valet. Jag har skrivit åtskilliga artikelkommentarer på deras hemsida och ställt frågan, men aldrig fått något svar eller kommentar tillbaka från någon av skribenterna.
Nu kunde jag inte hålla mig längre så jag skickade ett mail till redaktionen och frågade efter en förklaring. Återstår att se vad svaret blir.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Tesla3 i Vi Bilägares långtest 2020

Inlägg av tor-ake »

Pontus skrev:
Nu kunde jag inte hålla mig längre så jag skickade ett mail till redaktionen och frågade efter en förklaring. Återstår att se vad svaret blir.
Hur var det nu, du körde SAAB innan, va? :P
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8501
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Tesla3 i Vi Bilägares långtest 2020

Inlägg av Pontus »

tor-ake skrev:
Pontus skrev:
Nu kunde jag inte hålla mig längre så jag skickade ett mail till redaktionen och frågade efter en förklaring. Återstår att se vad svaret blir.
Hur var det nu, du körde SAAB innan, va? :P
Jag har faktiskt ägt en SAAB ett par månader innan jag fick min model S, så ja jag körde SAAB innan :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Tesla3 i Vi Bilägares långtest 2020

Inlägg av tor-ake »

Pontus skrev:
Mickep skrev:
Ni som inte valt FSD. Hur är farthållaren. Är det något ni saknar? (som ni tycker borde inkluderas i baspriset).
dvs hur är autopiloten? (dvs ej fsd)
I autopiloten som är standard ingår farthållare med avståndshållare till bilen framför så där tror jag inte det gör någon skillnad om man har FSD eller inte. Det man inte kan göra är att byta fil utan att AP stängs av och givetvis inte få rekommendationer om att byta fil för att köra om långsammare bilar vilket man får i FSD eller Enhanced Auto Pilot när den fanns.
Korta svaret: Bra
Jag tycker det är otroligt retligt med AP, man märker att den har något "bakom pannbenet" som inte får komma fram. Den vägrar t.ex. ofta köra om i högerfilen när det är någon "left lane hugger", eftersom det är mot reglerna, och vid påfarten Kista-E4s så slår den t.om. på blinkers, men byta fil, som är ett jäkla fipplande att göra manuellt:
1. Blinka vänster (annars kämpar bilen emot i steg 2)
2. Styr över i andra filen
3. Dubbeldra högerspaken
4. (när man kört om) Blinka höger (annars får man skarpa förmaningar) i steg 5
5. Styr över i högerfilen
6. Dubbeldra högerspaken
7. Rinse and repeat
... nej, se det går inte!


Skulle man kunna köpa enbart filbyte för t.ex. 10.000kr hade jag lätt gjort det, men 66.000? Nej.
Är basic AP bättre än inget? Ja - mycket bättre än andra märkens aktiva farthållare.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla3 i Vi Bilägares långtest 2020

Inlägg av Jerker »

Tycker nu att farthållaren är riktigt bra och den har blivit bra mycket bättre på det dryga halvår som jag har haft min bil.

Håller med om det fruktansvärda meckandet att slå på och av AP vid omkörningar, men det har ju iofs inget med farthållaren att göra. Men oftast struntar jag att slå på AP när jag ligger i vänsterfil utan använder det bara i högerfil. Apropå AP så är den riktigt bra nu. Klarar rätt avancerade vägar med skarpa kurvor utan att göra nåt halsbrytande, klarar av vägar utan linjer. Körde nyligen på en bred nyasfalterad väg som nog ska bli 2+1, så den var riktigt bred och helt utan linjer, men AP lade sig snällt på rätt ställe till höger på vägen. Klarar och också vägarbeten med tillfälliga markeringar, koner, cementplintar etc. riktigt bra! Övergången från 2-filigt till 1-filigt i 2+1-vägar går och för det mesta helt rätt. Har kört mycket 2+1 de senaste dagarna och ibland blir den lite förvirras men oftast hittar den till högerfilen.

Det som är mest irriterande är att kartdatan inte avspeglar verkligheten utan man måste hålla på och ändra hastighet hela tiden. Men det är ju alltså inte Teslas fel, som vi rett ut i andra trådar. Så avläsning av hastighetsskyltar är något som jag ser fram emot, om det nu kommer till oss utan FSD?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Tesla3 i Vi Bilägares långtest 2020

Inlägg av tor-ake »

Nä det är sant, jag dillar om AP nu, inte själva farthållaren. Men den använder jag väldigt sällan, tänkte mer kombinationen aktiv farthållare+lane assist. Men det var ju inte frågan. Eller var det? :?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Tesla3 i Vi Bilägares långtest 2020

Inlägg av M3apan »

tor-ake skrev:
SAAB-ägare var heligt förbannade på dem i åratal för att de "klankade" på typiska SAAB-grejer som gemene man tycker är knepigt, men som SAAB-ägare förstår och uppskattar. Vi är de nya SAAB-ägarna helt enkelt. Det är bara att vänja sig. :P
Förstår hur du menar just här, MEN, vi är faktiskt dom nya alfa romeo-ägarna! Delvis nischade bilar, med ibland tveksamma egenskaper samt kvalitet på vissa grejer, men SATANS vad roliga att köra! Och "spännande" att äga också. Minns nog hur det var med min 156:a där runt millennieskiftet...
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla3 i Vi Bilägares långtest 2020

Inlägg av taliz »

tor-ake skrev:
...men byta fil, som är ett jäkla fipplande att göra manuellt:
1. Blinka vänster (annars kämpar bilen emot i steg 2)
2. Styr över i andra filen
3. Dubbeldra högerspaken
4. (när man kört om) Blinka höger (annars får man skarpa förmaningar) i steg 5
5. Styr över i högerfilen
6. Dubbeldra högerspaken
Jag brukar hoppa över steg 3 och 4(well, brukar nog blinka för det mesta, iaf om det är andra bakom).
Ser ingen anledning till att aktivera AP under omkörningen helt enkelt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Tesla3 i Vi Bilägares långtest 2020

Inlägg av tor-ake »

Ska man behöva styra själv när man kör om? :shock:

Har hänt ibland att jag blivit lite disträ och inte kommer ihåg om det är jag eller autopiloten som ansvarar för styrningen. Då när jag kört lite stockholmsslött (motorväg, hastighetsbegränsad till 80, och gott om misstänkta civilsnutbilar). "Oj vad nära mitträcket den kör, nehej jag har visst autostyrningen avslagen..." :?

För att undvika detta kan man antingen öka farten så att omkörningarna inte tar hela eftermiddagen, alternativt slå på autostyrning under omkörningen. Eftersom jag är än snål jäkel så undviker jag gärna fortkörningsböter. :P Plus att jag sällan har bråttom. Egentligen kanske jag skulle ligga kvar i högerfilen men jag vill ju inte skämma ut bilmärket, ser ju inte bra ut om en Model 3 ligger i snigeltempo bakom en Hyundai Getz och en Ford Focus t.ex. Lastbilar vill man ju inte heller ligga bakom, så man får en massa damm på bilen. Då måste man ju ha med sig en borste och borsta rent... :roll:
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Tesla3 i Vi Bilägares långtest 2020

Inlägg av pefreli »

Alternativt sätter man AP på 135-140 och ligger kvar i vänsterfilen. Problemet löst och FSD ej nödvändig!

Själv skulle jag dock aldrig göra det eftersom jag alltid håller mig till hastighetsgränserna. ;)
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla3 i Vi Bilägares långtest 2020

Inlägg av Fredrik j »

pefreli skrev:
Alternativt sätter man AP på 135-140 och ligger kvar i vänsterfilen. Problemet löst och FSD ej nödvändig!

Själv skulle jag dock aldrig göra det eftersom jag alltid håller mig till hastighetsgränserna. ;)
Så gör jag med min radarfarthållare. Sätter den på 130 på motorvägen och tar sikte på någon som kör 100+.
Går det för långsamt blinkar jag ut i vänsterfilen och bilen kör om i 130.
Skriv svar