Råd-köpa en M3 P

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3247
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Råd-köpa en M3 P

Inlägg av Niklas Z »

Det som är knepigt med laddning från schuko-uttag är att det är vanligare med variationer hur installationen är gjord, jämfört med en laddbox eller t ex ett rött trefasuttag.
Man kan räkna med att de senare har egen kabel från elcentral fram till ladduttaget och att kontaktblecken är rejäla.
När det gäller schuko så kan kabeldragningen fram till uttaget se ut lite hur som helst. Det kan vara en obruten kabel från elcentral till uttaget, men det kan också vara så att det finns flera kopplingsdosor och annat på vägen till uttaget man pluggar in sin laddkabel i. Sådant gör att det är svårare att bedöma kvaliteten på installationen.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 964
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Råd-köpa en M3 P

Inlägg av Toja »

Schuko problemet:
Dra man ny kabel bör det vara en 2,5 kvadrater. Många har tunnare kabel.
Sen är inte uttaget gjort för att ta ut så mycket kraft under så lång tid.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Råd-köpa en M3 P

Inlägg av SwedishAdvocate »

Toja skrev:
Schuko problemet:
Dra man ny kabel bör det vara en 2,5 kvadrater. Många har tunnare kabel.
Sen är inte uttaget gjort för att ta ut så mycket kraft under så lång tid.
Hade jag ingen aning om när jag kopplade in en hyrd Nissan Leaf en gång i ett vanligt vägguttag... Det var ju 'trevligt' att det gick vägen...

Finns det ingen 'strypt' mängd ström som är säker att dra över tid från ett vanligt vägguttag? Om det finns en sådan säker mängd ström -- hur lång tid tar det då att ladda stora batteriet på en Model 3 vore ju lite kul att veta...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Råd-köpa en M3 P

Inlägg av Bjelke »

SwedishAdvocate skrev:
Toja skrev:
Schuko problemet:
Dra man ny kabel bör det vara en 2,5 kvadrater. Många har tunnare kabel.
Sen är inte uttaget gjort för att ta ut så mycket kraft under så lång tid.
Hade jag ingen aning om när jag kopplade in en hyrd Nissan Leaf en gång i ett vanligt vägguttag... Det var ju 'trevligt' att det gick vägen...

Finns det ingen 'strypt' mängd ström som är säker att dra över tid från ett vanligt vägguttag? Om det finns en sådan säker mängd ström -- hur lång tid tar det då att ladda stora batteriet på en Model 3 vore ju lite kul att veta...
I princip kan man bränna ett uttag även om man bara drar nån ampere, om det är dålig kontakt (slitet uttag) och
man drar ström under en lite längre tid.
Så egentligen finns det ingen ”säker” nivå, det är fräscha grejer som är viktigt...
Jag laddade också min Leaf från ett vanligt uttag i flera år på 10A och det funkade perfekt, men det var ett helt
nytt uttag osv :)
På jobbet laddade jag tom på 14,3A och det funkade också bra, även det med helt nya grejer :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 311
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Råd-köpa en M3 P

Inlägg av TechNerd »

SwedishAdvocate skrev:
Finns det ingen 'strypt' mängd ström som är säker att dra över tid från ett vanligt vägguttag? Om det finns en sådan säker mängd ström -- hur lång tid tar det då att ladda stora batteriet på en Model 3 vore ju lite kul att veta...
Alla schuko-laddare jag sett som följer med bilar laddar på max 12A, så de är redan "strypta" (rekommendationen verkar ligga på 8-10A från elsäkerhetsverket).
Vad jag förstått är största problemet när fjädrarna i kontakterna blir för gamla och det blir lite glapp mellan stickproppen och kontakten. Då kan kan bli gnistbildning där.

Jag har laddat på 16A på vanlig schuko många gånger, dock med nyare uttag och med en laddare som mäter temperaturen vid schuko-kontakten som säkerhetsåtgärd.
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Råd-köpa en M3 P

Inlägg av MarkusL »

8. Har en Emmaljunga city nånting och den går in, man fåt ta av sittdelen och vända den uppochner bara.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Råd-köpa en M3 P

Inlägg av taliz »

10. Kolla dom "vanliga" däcksidorna, de flesta har massvis med fälgar och däck till Model 3 numera, inkl Performance. Tex: abswheels, tyred, bythjul, oclbrorsons, megahjul, dekk24
Finns även en tråd specifikt för M3P: viewtopic.php?f=51&t=17907

14. Vägassistans ingår, dvs du ringer bara upp så skickar de bärgare som tar dig till närmaste däckverkstad.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Råd-köpa en M3 P

Inlägg av tor-ake »

PracTesla skrev:
14. Kommer köpa punkakittet, men är inte den händige (extremt enkelt för siffror istället) hur lätt löser man det som "kostym-nisse"?
Jag, som är lite över normalhändig skulle rekommendera att du struntar i punka-kit i vanlig bemärkelse, alltså den där geggan i burk med kompressor. Köp i så fall *enbart* en liten kompressor. Varför?

Jo - en punktering som du kan laga med burk-geggan är i princip bara sådana som däckverkstäderna lagar med plugg, alltså pyspunka, lokaliserad i mönstret. Större skador eller om den är i däcksidan fixar inte geggan alls, det tar bara längre tid för däckverkstaden att göra rent, plus retar upp däcksnubben.

Har du en liten pyspunka är det bättre att, om möjligt pumpa upp däcket så att du kommer fram till målet. Kan du ta dig hem kan du sätta på ett vinterdäck tillfälligt. Kan du inte ta dig hem kan du ringa tesla assistans och vänta på den plats du väljer själv. Går det inte att pumpa upp alls då hade inte geggan hjälpt ändå

Om du vill öva lite på att vara händig är det bättre att beställa ett plugg-kit och ha med dig, tillsammans med kompressorn och en liten saxdomkraft.
Finns att köpa lite överallt men här är julas, den har jag använt ett par ggr:
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... ts-600209/

Du måste i praktiken kunna ta av hjulet för att använda den, men den förstör inte däcket, och skitar inte ned. Kriteriet för att använda den är att punkteringen är orsakad av en spik eller skruv som gått mer eller mindre rakt in i däcket, så att corden inte är för skadad. I slutändan bör du åka till en däckverkstad hursomhelst, men ett pluggat däck kan man köra många mil på.

Kompressorn hjälper också om man råkat ut för "skämtare" som luftat däcken via ventilen.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Råd-köpa en M3 P

Inlägg av 12man »

Tips lite dyrare med gaspatroner från biltema
1 (1).jpeg
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
JGur
Teslaägare
Inlägg: 101
Blev medlem: 09 jun 2018 22:10
Ort: Skåne

Re: Råd-köpa en M3 P

Inlägg av JGur »

5. Läs på mer om räckvidd så du vet vad du kan förvänta dig. 420 km på 90% låter som en glädjekalkyl.
// Mikael
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Råd-köpa en M3 P

Inlägg av M3apan »

JGur skrev:
5. Läs på mer om räckvidd så du vet vad du kan förvänta dig. 420 km på 90% låter som en glädjekalkyl.
kan funka på sommaren, ifall man ligger och cruisar 70-väg i laglig fart i medvind. Men ja, i vardagen är det en glädjekalkyl.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 660
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Råd-köpa en M3 P

Inlägg av Elix747 »

M3apan skrev:
JGur skrev:
5. Läs på mer om räckvidd så du vet vad du kan förvänta dig. 420 km på 90% låter som en glädjekalkyl.
kan funka på sommaren, ifall man ligger och cruisar 70-väg i laglig fart i medvind. Men ja, i vardagen är det en glädjekalkyl.
Min sommarförbrukning i år ligger på 166 Wh/km.
Mest motorväg, lite landsväg och stad. Det ger ca 44 mil räckvidd eller ca 36 mil om man utnyttjar 80%
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Råd-köpa en M3 P

Inlägg av taliz »

Även på motorväg i 130kmh har jag legat runt 170-180 i förbrukning nu sommartid.
Dvs kör man saktare, eller landsväg, så går det definitivt att nå 42 mil på 90%.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Ruthen
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 15 feb 2020 19:45

Re: Råd-köpa en M3 P

Inlägg av Ruthen »

5. Säg att du använder 80% av batteriets kapacitet så skulle jag enligt min erfarenhet räkna med 25-35 mil. Motorväg i 120km/h så kommer man inte så mycket längre än 25mil, dock tycker jag det är fullt tillräckligt.
M3P - Såld
ID.4 Max
fredrikwt
Inlägg: 7
Blev medlem: 19 okt 2019 08:14

Re: Råd-köpa en M3 P

Inlägg av fredrikwt »

Kapar tråden lite då den hanterade en del av mina funderingar med :)
Jag har själv ett sak rött trefas uttag i mitt garage, huset är uppsäkrat och ny elcentral sen två år tillbaka... innebär en sådan 3 fas att man inte behöver installera en laddbox? ( Att man inte behöver göra det direkt?)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Råd-köpa en M3 P

Inlägg av Bjelke »

fredrikwt skrev:
Kapar tråden lite då den hanterade en del av mina funderingar med :)
Jag har själv ett sak rött trefas uttag i mitt garage, huset är uppsäkrat och ny elcentral sen två år tillbaka... innebär en sådan 3 fas att man inte behöver installera en laddbox? ( Att man inte behöver göra det direkt?)
Ja på sätt och vis, kabeln som följer med bilen är bara för enfas men det
funkar att ladda med (Om nu den röda adaptern följer med),
men vill du ladda med trefas så behöver du en annan laddkabel (Tesla mfl säljer det också)...
Eller så köper du en laddbox och monterar en sladd med röda kontakten på som då
passar i ditt uttag i garaget, funkar perfekt! ;) "Bjelkemetoden" :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar