Bygga egen snabbladdare för företag

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Bygga egen snabbladdare för företag

Inlägg av Zalman3 »

Vad kostar det att bygga en egen snabbladdare för exempelvis taxiföretaget?

Keywatt
24kW CCS DC laddare
Pris 106.000kr exkl moms
https://försäljning.orustengineering.se ... duct_id=50


Pulse QC50-1
50kW CCS DC laddare
Pris 220.000kr exkl moms
https://försäljning.orustengineering.se ... duct_id=58

Kombinera med solceller, och du kan få ner kWh priset rejält.

Är det nån här på forumet som köpt en egen DC laddare och hur blev ekonomin?


EDIT:
Borde gå att få 50 till 90% i investeringsstöd.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
klippan
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 13 mar 2017 22:21

Re: Bygga egen snabbladdare för företag

Inlägg av klippan »

Vad går kostnaden på för ny matning?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Bygga egen snabbladdare för företag

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det är endast publika laddare som kan få stöd.

I övrigt max 15 000:- per laddpunkt.

Det bör väl minst vara 100 kW laddare om syftet är snabbladdning.

Elnätet som ska anslutas till har en hög avgift.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Bygga egen snabbladdare för företag

Inlägg av Zalman3 »

"Det är endast publika laddare som kan få stöd."
Om man tar 20kr per kWh lär det ju vara få externa som laddar. Den så kallade Ionitymodellen.

"Det bör väl minst vara 100 kW laddare om syftet är snabbladdning."
Vad kostar en 100kW DC laddare?

"Elnätet som ska anslutas till har en hög avgift."
Vad kostar det?
Lönar sig batterilagring, för att sänka anslutningsavgift?

I Norge kostar en Tesla Semi med 800km i räckvidd 1.500.000Nok.
https://www.tesla.com/no_NO/semi?redirect=no
Om den har 1000kWh batteri och V2X.
Är den ju en hyfsat stor och billig batteribank.

Elon pratade ju om 70 öre per kWh för att ladda Semin.
Kan man komma ner i den prisnivån med en hemmabyggd snabbladdare?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Bygga egen snabbladdare för företag

Inlägg av [JM] »

En solcellinverter glr ju det omvända men har samma typ av teknologi så ur ett prisperspektiv borde dom man kunna titta på vad dom kostar.

Du får 30kW för ca 40-50tkr
50kW för ca 60tkr
100kw för ca 100tkr
Men ett batteri kostar nog mer än det smakar
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Bygga egen snabbladdare för företag

Inlägg av ChristerSjo »

Har inte batterier en klen max effekt ut också. Dvs det går inte att ladda i några högre nivåer, eller?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Bygga egen snabbladdare för företag

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
"Det är endast publika laddare som kan få stöd."
Om man tar 20kr per kWh lär det ju vara få externa som laddar. Den så kallade Ionitymodellen.

"Det bör väl minst vara 100 kW laddare om syftet är snabbladdning."
Vad kostar en 100kW DC laddare?

"Elnätet som ska anslutas till har en hög avgift."
Vad kostar det?
Lönar sig batterilagring, för att sänka anslutningsavgift?

I Norge kostar en Tesla Semi med 800km i räckvidd 1.500.000Nok.
https://www.tesla.com/no_NO/semi?redirect=no
Om den har 1000kWh batteri och V2X.
Är den ju en hyfsat stor och billig batteribank.

Elon pratade ju om 70 öre per kWh för att ladda Semin.
Kan man komma ner i den prisnivån med en hemmabyggd snabbladdare?
Angående elnätsavgifter, om du är kopplad på lågspänning i Eons elnät så tar de 600 kr/månad i vanlig avgift och sen ytterligare 88,40 kr/kW och månad. Så ska du ha en 50 kW laddare så blir endast den fasta elnätsavgiften på 5 020 kr/månad exkl. moms. Sen vill de även ha överföringsavgift och energiskatt på all el du använder.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Bygga egen snabbladdare för företag

Inlägg av Zalman3 »

Kan nån förklara alla positioner, vad de betyder i denna bild?
Screenshot_20200629-212028_Samsung Internet.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Bygga egen snabbladdare för företag

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
Kan nån förklara alla positioner, vad de betyder i denna bild?
Screenshot_20200629-212028_Samsung Internet.jpg
Fast avgift, antar det är självklart

Effektavgift, beroende på hur högt effektuttag du har.

Överuttag, tror det är en straffavgift om du tar ut mer effekt en abonnemanget men någon annan får gärna tillrättavisa mig här om jag har fel.

Reaktiva effekten är den effekt som bildas i elnätet av viss ansluten utrustning som gör att all effekt går att använda. Om det är 400V trefas och 16A så kanske du ändå bara kan ladda sin elbil med 10,5 kW för de resterande 500W är reaktiv effekt. Denna kan du inte använda men den skapar ändå förluster i elnätet. Så har du utrustning som skapar reaktiva effekter i elnätet så får du betala extra.

Och sen lite fasta utgifter på det.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Bygga egen snabbladdare för företag

Inlägg av Zalman3 »

vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
Kan nån förklara alla positioner, vad de betyder i denna bild?
Screenshot_20200629-212028_Samsung Internet.jpg
Fast avgift, antar det är självklart

Effektavgift, beroende på hur högt effektuttag du har.

Överuttag, tror det är en straffavgift om du tar ut mer effekt en abonnemanget men någon annan får gärna tillrättavisa mig här om jag har fel.

Reaktiva effekten är den effekt som bildas i elnätet av viss ansluten utrustning som gör att all effekt går att använda. Om det är 400V trefas och 16A så kanske du ändå bara kan ladda sin elbil med 10,5 kW för de resterande 500W är reaktiv effekt. Denna kan du inte använda men den skapar ändå förluster i elnätet. Så har du utrustning som skapar reaktiva effekter i elnätet så får du betala extra.

Och sen lite fasta utgifter på det.

Förstår ju att om man har en 11.000 Volt anslutning så kan stora effekter överföras.

Men vilka amperestyrkor pratar vi om?

Om man tar ut 110kW, då blir alltså kostnaden 37.730kr exkl moms.

Men om man då tar ut mer än 110kW och taxan blir dubbelt så hög, 686kr/kW/år Hur räknar man då?

Varför blir överföringsavgiften högre på vintern?

När kan ett överuttag av reaktiv effekt uppstå?
Start av stor elmotor?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Bygga egen snabbladdare för företag

Inlägg av ChristerSjo »

Zalman3 skrev:

Varför blir överföringsavgiften högre på vintern?
För att det är större belastning på elnätet då?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Bygga egen snabbladdare för företag

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
Kan nån förklara alla positioner, vad de betyder i denna bild?
Screenshot_20200629-212028_Samsung Internet.jpg
Fast avgift, antar det är självklart

Effektavgift, beroende på hur högt effektuttag du har.

Överuttag, tror det är en straffavgift om du tar ut mer effekt en abonnemanget men någon annan får gärna tillrättavisa mig här om jag har fel.

Reaktiva effekten är den effekt som bildas i elnätet av viss ansluten utrustning som gör att all effekt går att använda. Om det är 400V trefas och 16A så kanske du ändå bara kan ladda sin elbil med 10,5 kW för de resterande 500W är reaktiv effekt. Denna kan du inte använda men den skapar ändå förluster i elnätet. Så har du utrustning som skapar reaktiva effekter i elnätet så får du betala extra.

Och sen lite fasta utgifter på det.

Förstår ju att om man har en 11.000 Volt anslutning så kan stora effekter överföras.

Men vilka amperestyrkor pratar vi om?

Om man tar ut 110kW, då blir alltså kostnaden 37.730kr exkl moms.

Men om man då tar ut mer än 110kW och taxan blir dubbelt så hög, 686kr/kW/år Hur räknar man då?

Varför blir överföringsavgiften högre på vintern?

När kan ett överuttag av reaktiv effekt uppstå?
Start av stor elmotor?
Kan erkänna att det var några år sedan jag tog min examen som inkluderade elkraft och att jag nu jobbar inom annat så har inte allt i huvudet längre.

Säg att du har ett abonnemang på 100 kW och du någon gång tar ut 110 kW(abonnemang och säkringsstorlek tror jag inte behöver matcha) så får du betala 6860 kr extra det året utöver abonnemanget på 100 kW.

Angående reaktiv effekt så är elmotor en sån sak som skapar reaktiva effekter och detta får du då betala nätägaren extra för. Det finns utrustning för att kompensera för de reaktiva effekterna så att du inte behöver betala nätägaren så mycket men då blir detta extra investeringar för dig.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Bygga egen snabbladdare för företag

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Zalman3 skrev:
vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
Kan nån förklara alla positioner, vad de betyder i denna bild?
Screenshot_20200629-212028_Samsung Internet.jpg
Fast avgift, antar det är självklart

Effektavgift, beroende på hur högt effektuttag du har.

Överuttag, tror det är en straffavgift om du tar ut mer effekt en abonnemanget men någon annan får gärna tillrättavisa mig här om jag har fel.

Reaktiva effekten är den effekt som bildas i elnätet av viss ansluten utrustning som gör att all effekt går att använda. Om det är 400V trefas och 16A så kanske du ändå bara kan ladda sin elbil med 10,5 kW för de resterande 500W är reaktiv effekt. Denna kan du inte använda men den skapar ändå förluster i elnätet. Så har du utrustning som skapar reaktiva effekter i elnätet så får du betala extra.

Och sen lite fasta utgifter på det.

Förstår ju att om man har en 11.000 Volt anslutning så kan stora effekter överföras.

Men vilka amperestyrkor pratar vi om?

Svar: Vid 1 ampere med trefas blir det 19 kW på detta högspänningsabonnemang. Upp till 5000 kW brukar det gå att få, blir då drygt 250 A i kabeln.

Om man tar ut 110kW, då blir alltså kostnaden 37.730kr exkl moms.

Men om man då tar ut mer än 110kW och taxan blir dubbelt så hög, 686kr/kW/år Hur räknar man då?

Svar: När du köper en högspänningsanslutning avtalas en nivå på effektuttaget med elnätsbolaget. Anslutningsavgiften beräknas på detta.
Rent tekniskt kan du ofta ta ut mer effekt, då blir det straffavgift. Som högspänningskund måste du ha koll på ditt effektuttag.

Varför blir överföringsavgiften högre på vintern?

Svar: På grund av effektbrist i elnätet vintertid

När kan ett överuttag av reaktiv effekt uppstå?

Svar: Inom äldre industrier med elmotorer som inte har frekvensstyning.

Start av stor elmotor?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Bygga egen snabbladdare för företag

Inlägg av Zalman3 »

"Svar: Vid 1 ampere med trefas blir det 19 kW på detta högspänningsabonnemang. Upp till 5000 kW brukar det gå att få, blir då drygt 250 A i kabeln."

Hur ser formeln ut?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Bygga egen snabbladdare för företag

Inlägg av Zalman3 »

I England har man redan egna laddstationer med batterilagring.

Exempel med BYD bussar och tesla batterier, så behöver man inte så dyra nätanslutningar.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Bygga egen snabbladdare för företag

Inlägg av Splfredde »

Spänningen x Strömen x Roten ur tre = Effekten

11000*1*1,75=19250


Zalman3 skrev:
"Svar: Vid 1 ampere med trefas blir det 19 kW på detta högspänningsabonnemang. Upp till 5000 kW brukar det gå att få, blir då drygt 250 A i kabeln."

Hur ser formeln ut?
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Bygga egen snabbladdare för företag

Inlägg av [JM] »

Splfredde skrev:
Spänningen x Strömen x Roten ur tre = Effekten

11000*1*1,75=19250


Zalman3 skrev:
"Svar: Vid 1 ampere med trefas blir det 19 kW på detta högspänningsabonnemang. Upp till 5000 kW brukar det gå att få, blir då drygt 250 A i kabeln."

Hur ser formeln ut?
11kc är alltså spänningen mellan de tre faserba på samma sätt som 400V i trefasen hemma.

Spänningen mellan en fas och nolla blir 6350V
Motsvarande 230V hemma.
Ifall du vill räkna vidare...
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Bygga egen snabbladdare för företag

Inlägg av Zalman3 »

[JM] skrev:
Splfredde skrev:
Spänningen x Strömen x Roten ur tre = Effekten

11000*1*1,75=19250


Zalman3 skrev:
"Svar: Vid 1 ampere med trefas blir det 19 kW på detta högspänningsabonnemang. Upp till 5000 kW brukar det gå att få, blir då drygt 250 A i kabeln."

Hur ser formeln ut?
11kc är alltså spänningen mellan de tre faserba på samma sätt som 400V i trefasen hemma.

Spänningen mellan en fas och nolla blir 6350V
Motsvarande 230V hemma.
Ifall du vill räkna vidare...
Vad är stegen?
11.000V
1000V
400V
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Bygga egen snabbladdare för företag

Inlägg av Zalman3 »

Zalman3 skrev:
"Svar: Vid 1 ampere med trefas blir det 19 kW på detta högspänningsabonnemang. Upp till 5000 kW brukar det gå att få, blir då drygt 250 A i kabeln."

Hur ser formeln ut?
I Norge finns ju SuC med 40st V3 250kW laddare.
Vore intressant att veta vilken anslutning de har.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Bygga egen snabbladdare för företag

Inlägg av [JM] »

Zalman3 skrev:
[JM] skrev:
Splfredde skrev:
Spänningen x Strömen x Roten ur tre = Effekten

11000*1*1,75=19250


Zalman3 skrev:
"Svar: Vid 1 ampere med trefas blir det 19 kW på detta högspänningsabonnemang. Upp till 5000 kW brukar det gå att få, blir då drygt 250 A i kabeln."

Hur ser formeln ut?
11kc är alltså spänningen mellan de tre faserba på samma sätt som 400V i trefasen hemma.

Spänningen mellan en fas och nolla blir 6350V
Motsvarande 230V hemma.
Ifall du vill räkna vidare...
Vad är stegen?
11.000V
1000V
400V
Tror inte det finns några "bestämda" steg.
De valigaste jag sett är:
400V
11kV
20kV
50kV
110kV
220kV
400kV

Men jag tror de flesta mellan 10 och 50kV benämns som "mellanspänning" av kraftfolk.
Jobbar inte med detta själv. Bara observationer som glad amatör.

Edit: Hittade detta examensarbete:
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 3553709549

Kolla figur 2.3 på sidan 13
Screenshot_20200630-235506_Drive.jpg
Skriv svar