Köpa första Teslan

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

elvislaban
Inlägg: 3
Blev medlem: 30 jun 2020 22:13

Köpa första Teslan

Inlägg av elvislaban »

Har bestämt mig, blir en Tesla. Men är helt grön. Gillar S, snygg, bra att lasta i osv. Tittat lite på 3 också men tycker inte den är så snygg faktiskt men är inte omöjlig. Helst vill jag hålla mig inom 4-500 000 kr. Vad är det smartaste valet? Stort tack på förhand. Har exempelvis tittat på denna https://www.blocket.se/vi/90708352.htm men även funderat lite på denna som gått mkt men har nytt batteri o styrenhet, https://www.blocket.se/vi/90707718.htm

Mvh Ola
Senast redigerad av elvislaban, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14382
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Köpa första Teslan

Inlägg av taliz »

En 3a är billigare i drift, försäkring samt du får 60k i miljöbonus på en ny. All hårdvara, infotainment etc är det senaste och den laddar mkt snabbare. Då får du dessutom 4 års garanti.
En "gammal" S utan garanti kan diverse "dyrt" gå sönder på, och tekniken är inte den senaste.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
elvislaban
Inlägg: 3
Blev medlem: 30 jun 2020 22:13

Re: Köpa första Teslan

Inlägg av elvislaban »

Ok, tack. Jag får kanske ta en funderare på en 3:a igen men S är bra mkt snyggare :)
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpa första Teslan

Inlägg av SwedishAdvocate »

Äger själv ingen Tesla. Skulle väl kunna säga att jag tyvärr inte prioriterat min privatekonomi tillräckligt. Men skulle väl precis som du kunna köpa en beg. S om jag lånar 50-150K. Om det nu inte vore för att jag precis sagt upp mig från jobbet… Min farsa har en 3AWDLR…

Eftersom du anger den ’budgeten’ som du gör…

Om jag vore dig skulle jag verkligen läsa på innan jag köper en beg. S…

En av bilarna har till exempel öppningsbart soltak. Som jag förstår det har det varit en hel del problem med det inkl. läckor och div skrammel/missljud. Det öppningsbara soltaket togs vidare ur produktion efter några år (?), och tyvärr säger väl det med en del...

Har bilen luftfjädring? Kikade bara lite snabbt på de två annonserna. Så vitt jag kan se framgår det inte om bilarna har luftfjädring eller vanlig mekanisk. Som jag förstår det har Tesla använt Mercedeskomponenter i sin luftfjädring. Dessa kan gå sönder. Vad kan det kosta att laga utan garanti?

Att byta ngn slags kontrollenhet till mittskärmen som har ett minne som kommer(?!) paja kostar t.ex. ca 15.000 utan garanti.

Det här är bara några få saker… Som jag förstår det så finns det rätt mycket som man behöver ’ha koll på’ om man vill känna sig hyffsat säker på att kunna vara nöjd med ett sånt här bilköp på lite sikt — som att ha en bil utan div småskrammel och missljud i kupén t.ex…

Så igen: Om jag vore dig skulle jag verkligen läsa på innan jag köper en beg. S…

Under avdelningen tycke och smak: Personligen tycker jag de nyare (fram)sätena är betydligt snyggare än de som ursprungligen kom med bilen… Ena bilen ovan har de gamla…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
elvislaban
Inlägg: 3
Blev medlem: 30 jun 2020 22:13

Re: Köpa första Teslan

Inlägg av elvislaban »

Tack för bra tankar, inser att jag får läsa på lite mer men är en djungel med allt man ska tänka på :) Kanske får bli en Panamera diesel ändå, är mitt andra alternativ, men har alltid velat ha en S ända sedan den kom ut men inte haft råd förrän nu.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Köpa första Teslan

Inlägg av juristen »

Du kan titta på min under Säljes, den har Teslas begagnatgaranti kvar till maj 2021 (funkar typ som nybilsgaranti) och ligger i nedre delen av din budget.

Bilens spec saknar de "sköra" tillvalen som är dyra att reparera, då den har plåttak (=tystare och inga läckage eller dyra stenskott), är bakhjuldriven (= inga främre drivaxelproblem), standardfjädring (= likvärdig komfort som luftfjädringen men utan knarr och knak, billigare att reparera, mer hållbart) och är solid svart (lättare och billigare än metallic att bättra om det skulle behövas), vilket borgar för ett tryggt och billigt ägande även efter garantin gått ut. Gratis Supercharging och billig försäkring. Den var då klart billigare än en ny model 3 SR för mig, både i inköp och drift och jag kan inte se hur det skulle vara annorlunda idag. Speciellt då man idag kan fixa datorn/eMMC för kring 5000 efter garantin gått ut och batterigarantin räcker till april 2022 så är det inte mycket som kan orsaka dålig nattsömn. Har skrivit mer i "annonsen".

viewtopic.php?f=21&t=20924

Svårt att hitta ett tryggare köp för mindre pengar.
Senast redigerad av juristen, redigerad totalt 2 gång.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Tjosansa
Teslaägare
Inlägg: 160
Blev medlem: 13 mar 2016 15:25
Ort: Umeå

Re: Köpa första Teslan

Inlägg av Tjosansa »

elvislaban skrev:
Tack för bra tankar, inser att jag får läsa på lite mer men är en djungel med allt man ska tänka på :) Kanske får bli en Panamera diesel ändå, är mitt andra alternativ, men har alltid velat ha en S ända sedan den kom ut men inte haft råd förrän nu.
Då tycker jag du ska gå på en S. Den är hur snygg som helst.
Har själv en 3 och jag är nöjd med mitt val.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpa första Teslan

Inlägg av SwedishAdvocate »

elvislaban skrev:
Tack för bra tankar, inser att jag får läsa på lite mer men är en djungel med allt man ska tänka på :) Kanske får bli en Panamera diesel ändå, är mitt andra alternativ, men har alltid velat ha en S ända sedan den kom ut men inte haft råd förrän nu.
Trodde du hade bestämt dig för att köpa en Tesla… :(

En Panamera Diesel tycker jag så klart inte att du ska köpa... 8-)

Om jag nu skrämt bort dig från en beg. S och du inte kan sträcka dig till 3:a (eller inte vill det av ngn annan anledning) så finns det även fordonsgasbilar som ett i alla fall lite klimatsmartare alternativ än diesel/bensin.

I praktiken är det idag (nästan) enbart så kallad biogas — dvs metangas från biologiskt avfall -- som man tankar när man fyller på fordonsgas.

Jag har själv en sån bil — en beg Golf VII Kombi från 2015 som jag haft i tre år. Innan dess körde jag en beg. Passat som också gick på forsongas.

Med fordonsgas jämfört med diesel el. bensin blir det dessutom mindre pengar till militärdiktaturer som Saudiarabien eller Iran.

Jag förstår om du inte vill ha en Golf, men Audi har även gasmodeller.
Både A5 (fyradörrars) och A4 kombi finns i gasutförande.

Som t.ex. de här:

https://www.bytbil.com/kronobergs-lan/p ... 7-14018455

https://www.bytbil.com/ostergotlands-la ... 9-14298337

https://www.bytbil.com/ostergotlands-la ... 2-14131089

På Golfen har jag inte haft några mekaniska problem. Den hade ca 2000 mil när jag köpte den. Nu har den 12.000+

Det enda som är, är att man tydligen bör kolla så det inte blir beläggningar i bensinsystemet eftersom man typ enbart kör dem på gas. Det gör i alla fall jag. I praktiken har jag alltid bara kollat att den drar jämnt på fullgasacc. på tvåans växel (med varm motor så klart). Detta gör jag ca en gång i månaden.

Det kan även hända att bensin blir liggande länge i bensintanken, så man får se till att bränna upp den (och sen så klart fylla på lite ny) i alla fall en gång i halvåret.

För att hålla koll på bensintanken och beläggningsgrejen ovan gör man så klart bara en liten anteckning i mobilen eller likn. när man 'åtgärdade' de här grejerna senast.

Gasbilar har vidare som jag förstår det hållit andrahandsvärdet hyfsat bra.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpa första Teslan

Inlägg av SwedishAdvocate »

"Det enda som är, är att man tydligen bör kolla så det inte blir beläggningar i bensinsystemet eftersom man typ enbart kör dem på gas. Det gör i alla fall jag. I praktiken har jag alltid bara kollat att den drar jämnt på fullgasacc. på tvåans växel (med varm motor så klart) när bilen går på bensin. Detta gör jag ca en gång i månaden."

...skulle det vara.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpa första Teslan

Inlägg av SwedishAdvocate »

"Gasbilar har vidare som jag förstår det hållit andrahandsvärdet hyfsat bra."

...som i betydligt bättre än motsvarande diesel- eller bensinbilar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpa första Teslan

Inlägg av SwedishAdvocate »

juristen skrev:
.../ då man idag kan fixa datorn/eMMC för kring 5000 efter garantin gått ut /...
Jag hade tydligen fel om det här. Bra att det är 5000 iställer för 15.000! 8-)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14382
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Köpa första Teslan

Inlägg av taliz »

En Panamera diesel är ett svart hål för dina pengar. :shock:
Extremt dyr att laga och underhålla, höga drift och försäkringskostnader samt bedrövligt andra(tredje?)handsvärde.
Sen är ju diesel sjukt tråkigt och miljövidrigt dessutom.
En gammal S framstår som rena gudagåvan i jämförelse. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Köpa första Teslan

Inlägg av jeppe_sthlm »

Nog svårt att hitta en äldre bil av något märke som inte behöver reparationer. En reparationsbudget måste man alltid ha på en äldre bil.

Dyrare bilar har oftare dyrare teknik som kan vara kostsamt att laga.

Teslan är dock som sagt långt från reparationskostnaderna på äldre lyx-tyskar med lite motor i. Framförallt har du inga dyra servicear att se fram emot.

Klart du ska ha en S om du har ställt dig in på det!
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpa första Teslan

Inlägg av SwedishAdvocate »

jeppe_sthlm skrev:
.../ Klart du ska ha en S om du har ställt dig in på det!
Det tycker ju så klart jag med! 8-)

Av de tre alternativen beg. S, beg Panamera eller beg/ny A4/A5 Fordonsgas är ju en beg. S det som är det överlägset bästa valet ur miljösynpunkt. Och helt klart också det överlägset häftigaste valet! 8-)

Jag var förhoppningsvis överdrivet försiktig i mitt första inlägg...

Jag har själv aldrig funderat på en beg. S eftersom jag hittills inte haft råd. Skulle så klart gärna vilja ha en 3:a, (ny) men har tyvärr inte råd med det heller. Om jag skulle köpa en beg. S som jag beskriver ovan skulle jag få stoppa in hela sparkapitalet, och det är ju nog inte särskilt smart (har även ett bostadslån på 1,6 Mkr…).

Och det verkar som du har åtminstone ett snäpp bättre ekonomi än jag har…

Jag vet ju inte, men det verkar som du har råd att betala lite reparationer ifall det skulle uppstå.

Jag personligen vet dock inte vilka kostnader det skulle kunna handla om.

Jag vet inte heller hur Tesla’s Goodwill-policy ser ut…

Om en bil t.ex. är 4,5 år gammal och ett av de motoriserade handtagen går sönder. Får man betala det själv då eller tar Tesla hela kostnaden? Om Tesla inte tar hela kostnaden — hur mycket kostar en sån grej?

Det är 8 års garanti på batteri och drivlina (minns inte om det även finns en milbegränsning...). Men kan det hända att ljudbilden från drivlinan förändras över tid och hur ser Tesla konkret på det? Hur mycket ljud menar de är ’normalt’? Eller har Tesla helt 'löst' scenarior som dessa nu för tiden? Som sagt: Jag vet inte.

Om jag hade råd skulle jag personligen köpa en ny 3LR med dragkrok istället för en beg. S. Dels av skäl som de ovanstående, men även eftersom jag själv inte behöver en så stor bil som en S. Men eftersom du nämner lastförmågan verkar ju dina behov vara annorlunda.

Men: Om jag av ngn anledning skulle köpa en beg. S skulle jag själv vilja skaffa mig koll på typ allt som skulle kunna hända, och bilda mig en uppfattning om ungefär hur sannolikt det är att vissa ’tänkbara komplikationer’ kan uppstå. Och jag skulle vilja veta hur ett ’värstafallsscenario’ skulle kunna påverka min ekonomi.

Men vi är ju alla olika…
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Köpa första Teslan

Inlägg av Bjelke »

juristen skrev:
Du kan titta på min under Säljes, den har Teslas begagnatgaranti kvar till maj 2021 (funkar typ som nybilsgaranti) och ligger i nedre delen av din budget.

Bilens spec saknar de "sköra" tillvalen som är dyra att reparera, då den har plåttak (=tystare och inga läckage eller dyra stenskott), är bakhjuldriven (= inga främre drivaxelproblem), standardfjädring (= likvärdig komfort som luftfjädringen men utan knarr och knak, billigare att reparera, mer hållbart) och är solid svart (lättare och billigare än metallic att bättra om det skulle behövas), vilket borgar för ett tryggt och billigt ägande även efter garantin gått ut. Gratis Supercharging och billig försäkring. Den var då klart billigare än en ny model 3 SR för mig, både i inköp och drift och jag kan inte se hur det skulle vara annorlunda idag. Speciellt då man idag kan fixa datorn/eMMC för kring 5000 efter garantin gått ut och batterigarantin räcker till april 2022 så är det inte mycket som kan orsaka dålig nattsömn. Har skrivit mer i "annonsen".

viewtopic.php?f=21&t=20924

Svårt att hitta ett tryggare köp för mindre pengar.
När jag skulle byta min Leaf till en Tesla så kikade jag just på bilar med plåttak/stålfjädring/svart lack/bakhjulsdrift
för minsta möjliga risk :)
Fri SUC är ju najs också :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar