Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Generalbogge »

Det var ju ett tag sedan som Tibor defilerade hem med vinsten i SECC 2018 (Haparanda - Ystad) med en MS 100D. Och eftersom Corona nu ställer till bekymmer med semesterplaner utomlands, så har jag funderat på om det inte är läge för att testa denna stäckan på nytt. Det har ju kommit lite nya spelare på marknaden, som säkert kan utmana rekordet. Tänker främst på M3 LR. Det har ju också tillkommit lite fler laddare sedan dess, som gör att resan kan planeras och köras med flera alternativa stopp. Eftersom jag är skåning, så tänkte jag att då får jag börja i Ystad, köra till Haparanda, för att sedan köra tillbaka till Ystad igen.

Men jag vill ju inte göra detta ensam. Så tänkte därför kolla intresse om det är fler som vill deltaga?
Tänker att man kan ju vara med en av sträckorna, om man nu inte vill köra båda.
Hade varit kul om vi kunde få lite olika modeller och årskullar. Själv har jag en MS 90D från 2017, och det hade varit intressant att se hur den står sig mot nya MS LR, M3 LR, eller en jämngammal MS75D t.ex.
Andra elbils märken hade ju också varit intressant. Där har det ju också kommit nya bilar/modeller, och så har ju t.ex Ionity byggt ut hyfsat, i södra Sverige i alla fall.

Jag är öppen för en helg någon gång under juli eller augusti, eller någon vardag sista veckorna i augusti.

Så då behövs det bara fler deltagare. Vilka är intresserade?

Länk till Glympse
https://glympse.com/!SECC2020

Uppdaterad deltagarlista 2020-07-30:

Båda sträckorna (1-4/8):
generalbogge - MS 90D -2017
Lator - MS 90D -2016
Shven - MX LR
iAkita - Kia eNiro

Bara Ystad-Haparanda (1-2/8):
Lophornis - Hyundai Ioniq 28kWh

Bara Haparanda-Ystad (3-4/8):
Bozzman - MS -2014
Lukasf - M3 LR AWD (eventuellt)

Haparanda - Stockholm:
EnTraktor - MS 100D
Senast redigerad av Generalbogge, redigerad totalt 5 gång.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Curik »

Kul initiativ! För mig hänger det lite på arrangemanget. 2018 verkade det som att man i SECC inte fick använda sig av Superchargers exempelvis. Sånt skulle jag bara bli trött på. :D
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Generalbogge »

Håller med. Givetvis så ska vi använda oss utav SuC, annars blir det jobbigt. Det gjorde även Tibor i SECC 2018.
Jag tänker mig att det blir en mer inofficiell tävling. Inte så mycket till arrangemang, mer än gemensam startdag/starttid för respektive sträcka. Möjligt att man får ha flera starttider samma dag, om det blir stort intresse, så att man inte riskerar att fylla första/nästa SuC. Man skall kanske mer se det som ett experiment, och ett trevligt event. Det behöver ju inte ens vara så att alla måste starta på t.ex 100% laddning, utan någon kanske startar på 50% och måste ladda tidigare, men att det kanske inte spelar någon större roll i slutändan. Och så behöver vi ju förstås använda oss av någon app, typ Glympse, för att kunna följa alla deltagare. Sedan hade ju någon gemensam middag på respektive slutsträcka varit trevligt.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av fth »

Eftersom du tänkte dig en tävling ToR så kan man ju också tänka sig valfri start/slutpunkt, då skulle fler kunna delta, och risken för kö på SuC minskar?

Det enda kravet är ju då att man passerar Haparanda och Ystad, det blir ju lite krångligare att hålla reda på hur man ligger till, men det går ju att lösa genom att hålla koll på tillryggalagd sträcka.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Svenssons »

Jag är intresserad men det kan krocka med andra engagemang. Hade velat köra Östersjön runt i år men den får vänta pga Corona. Jag lär nog ta jumboplatsen bland Teslor med min Model X P90D med 22"... Startar också i Ystad ifall jag kan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Generalbogge »

fth skrev:
Eftersom du tänkte dig en tävling ToR så kan man ju också tänka sig valfri start/slutpunkt, då skulle fler kunna delta, och risken för kö på SuC minskar?

Det enda kravet är ju då att man passerar Haparanda och Ystad, det blir ju lite krångligare att hålla reda på hur man ligger till, men det går ju att lösa genom att hålla koll på tillryggalagd sträcka.

/fth
Det var därför jag tänkte att då deltar man endast på en av sträckorna. Så om man kör ifrån t.ex Stockholm, så kan man välja att då köra ner till Ystad först och vara med på den norrgående "tävlingen", eller så kör man till Haparanda, och deltar i den södergående. Detta är nog det bästa alternativet för de flesta, som inte bor i direkt närhet till antingen Ystad eller Haparanda.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Generalbogge »

Svenssons skrev:
Jag är intresserad men det kan krocka med andra engagemang. Hade velat köra Östersjön runt i år men den får vänta pga Corona. Jag lär nog ta jumboplatsen bland Teslor med min Model X P90D med 22"... Startar också i Ystad ifall jag kan.
Trevligt. Ja, Östersjön runt hade också varit intressant. Hoppas att SuC kan bli utbyggt till att inkludera även Baltikum, så att det blir lättare. Då är jag gärna med. Kanske nästa sommar.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av fth »

Generalbogge skrev:
fth skrev:
Eftersom du tänkte dig en tävling ToR så kan man ju också tänka sig valfri start/slutpunkt, då skulle fler kunna delta, och risken för kö på SuC minskar?

Det enda kravet är ju då att man passerar Haparanda och Ystad, det blir ju lite krångligare att hålla reda på hur man ligger till, men det går ju att lösa genom att hålla koll på tillryggalagd sträcka.

/fth
Det var därför jag tänkte att då deltar man endast på en av sträckorna. Så om man kör ifrån t.ex Stockholm, så kan man välja att då köra ner till Ystad först och vara med på den norrgående "tävlingen", eller så kör man till Haparanda, och deltar i den södergående. Detta är nog det bästa alternativet för de flesta, som inte bor i direkt närhet till antingen Ystad eller Haparanda.
Absolut, men man skulle också kunna starta samtidigt, men från valfri plats, dvs köra X-Haparanda-Ystad-X, och den som kommer hem först vinner, det var så jag menade.

Med Glympse eller liknande så skulle man nog kunna hacka en "leaderboard" som håller koll på hur stor andel av totalsträckan som varje bil har tillryggalagt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av M3apan »

Vi har tänkt köra Sthlm-Abisko (som det ser ut nu) i juli någon gång. Då kan man ju lika gärna ta sig en avstickare till Haparanda på vägen! Dock blir det för mastigt att ta sig till Ystad först, men kan gärna vara med på sträckan från Sthlm. M3P.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av lator »

Denna typ av utflykter är något som tilltalar mig... ;)

Jag är väl en lite udda fågel i denna samling av Tesla-entusiaster då jag har följt Tesla sedan ca 2006 och kört en hel del Tesla genom åren dock utan att äga någon.
Min avsikt har alltid varit att köpa mig en Tesla men olika omständigheter i livet har gjort att det inte har funnits tillräckligt ekonomiskt utrymme, hittills... ;) (hoppet är det sista som lämnar människan sägs det...) Så jag brukar unna mig lite helghyra ibland bara för att inte tappa känslan och det skulle jag ju kunna göra igen... :)

Jag har en, kanske numera lite okänd, historia som den som startade SuCC (SuperCharger Challenge) för fyra år sedan... (tiden går fort). För er som har tillkommit på senare tid så finns tråden här. viewtopic.php?f=10&t=4007&hilit=superchargerchallenge
Detta med Ystad - Haparanda är ju en annan utmaning men man kan också kombinera det med en version av SuCC.

Hur hade du tänkt att det hela skulle gå till i praktiken? Gemensam start och fest vid målgången då man kan fira vinnaren och jämföra erfarenheter eller...? Själva körningen blir ju individuell antar jag, speciellt om man startar från olika punkter och en del kanske bara kör delsträckor... :roll:

Sen var det den lilla detaljen med körtid... Den ursprungliga SuCC avverkades som snabbast på knappt 1 1/2 dygn utan större mängder av sömn och då var sträckan ca 240 mil om jag minns rätt så visst går det att köra direkt (vilket Tibor med vänner visade) men det är inte speciellt lättsamt och kan väl inte direkt räknas till det säkraste sättet att resa... Ska man kanske lägga in några slags delmål med olika typer av test där? Ska "tävlingen" bara handla om snabbhet eller ska man kanske tänka sig flera delmoment som räknas in i totalen? Man kan säkert styra upp detta på olika sätt och kanske med olika klasser...? :?

Hur som helst så är jag intresserad men det kräver att jag hittar en bil... ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 868
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Delta »

Hyfsad lång resa ;)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av TiborBlomhall »

Haparanda-Ystad körde jag på 20 timmar 51 minuter

https://teslaclubsweden.se/resan-till-ystad/

Jag skulle definitivt avråda ifrån att åka returresan samma eller ens nästa dag.

Jag var tvungen att hålla hastighetsgränserna, har aldrig åkt igenom Stockholm så långsamt om vi säger så :? ;)

Kör man snabbare kommer man ju snabbare fram. Jag körde på vintern i -10 grader, på sommaren går det snabbare. Och Model 3 skulle nog också kunna gå snabbare iom lägre förbrukning och högre laddhastighet.

Stora skillnaden skulle snarare vara för andra elbilar som hade stora problem med laddinfrastrukturen, den här förbättrats mycket sen dess med bla Ionity.
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 328
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Macki »

Jag tycker detta låter rätt kul och om det passar med datum osv så hade jag hakat på med min etron 50.
Personligen tycker jag att dela upp i etapper med ett eller två stopp är mest vettigast men hade även sträckkört om det blir så, man får ha med sig någon i bilen oavsett.
Kul initiativ!
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Generalbogge »

fth skrev:
Generalbogge skrev:
fth skrev:
Eftersom du tänkte dig en tävling ToR så kan man ju också tänka sig valfri start/slutpunkt, då skulle fler kunna delta, och risken för kö på SuC minskar?

Det enda kravet är ju då att man passerar Haparanda och Ystad, det blir ju lite krångligare att hålla reda på hur man ligger till, men det går ju att lösa genom att hålla koll på tillryggalagd sträcka.

/fth
Det var därför jag tänkte att då deltar man endast på en av sträckorna. Så om man kör ifrån t.ex Stockholm, så kan man välja att då köra ner till Ystad först och vara med på den norrgående "tävlingen", eller så kör man till Haparanda, och deltar i den södergående. Detta är nog det bästa alternativet för de flesta, som inte bor i direkt närhet till antingen Ystad eller Haparanda.
Absolut, men man skulle också kunna starta samtidigt, men från valfri plats, dvs köra X-Haparanda-Ystad-X, och den som kommer hem först vinner, det var så jag menade.

Med Glympse eller liknande så skulle man nog kunna hacka en "leaderboard" som håller koll på hur stor andel av totalsträckan som varje bil har tillryggalagt.

/fth
Ja, det går säkert att ordna. Fast jag tänker mig en längre paus efter första uppfärden, så att tävla hela sträckan känns inte aktuellt för min del.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Generalbogge »

Macki skrev:
Jag tycker detta låter rätt kul och om det passar med datum osv så hade jag hakat på med min etron 50.
Personligen tycker jag att dela upp i etapper med ett eller två stopp är mest vettigast men hade även sträckkört om det blir så, man får ha med sig någon i bilen oavsett.
Kul initiativ!
Det hade varit kul med en etron. Tror också att detta genomförs bäst med två förare per bil. Personligen tilltalar det mig mest, att köra hela sträckan i ett streck, med de naturliga stoppen för laddning och mat. Sedan får det bli en paus i Haparanda, med förhoppningsvis gemensam middag och sedan en natts välbehövlig sömn, Innan det bär av söderut igen.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Zalman3 »

Generalbogge skrev:
Macki skrev:
Jag tycker detta låter rätt kul och om det passar med datum osv så hade jag hakat på med min etron 50.
Personligen tycker jag att dela upp i etapper med ett eller två stopp är mest vettigast men hade även sträckkört om det blir så, man får ha med sig någon i bilen oavsett.
Kul initiativ!
Det hade varit kul med en etron. Tror också att detta genomförs bäst med två förare per bil. Personligen tilltalar det mig mest, att köra hela sträckan i ett streck, med de naturliga stoppen för laddning och mat. Sedan får det bli en paus i Haparanda, med förhoppningsvis gemensam middag och sedan en natts välbehövlig sömn, Innan det bär av söderut igen.

Tyvärr är det öken att ladda CCS norr om Sundsvall.

En Taycan kan ladda i 270kW i Sundsvall...medans det tuffar på i 36kW i Umeå!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Generalbogge »

TiborBlomhall skrev:
Haparanda-Ystad körde jag på 20 timmar 51 minuter

https://teslaclubsweden.se/resan-till-ystad/

Jag skulle definitivt avråda ifrån att åka returresan samma eller ens nästa dag.

Jag var tvungen att hålla hastighetsgränserna, har aldrig åkt igenom Stockholm så långsamt om vi säger så :? ;)

Kör man snabbare kommer man ju snabbare fram. Jag körde på vintern i -10 grader, på sommaren går det snabbare. Och Model 3 skulle nog också kunna gå snabbare iom lägre förbrukning och högre laddhastighet.

Stora skillnaden skulle snarare vara för andra elbilar som hade stora problem med laddinfrastrukturen, den här förbättrats mycket sen dess med bla Ionity.
Ja, det har hänt en del sedan dess. En M3 LR som får köras normalt, tror jag kan kapa den tiden väsentligt. Är också enig om att det krävs en natts vila efter första sträckan. Och två förare per bil är nog också att rekommendera. Du är inte sugen på utmaningen igen? Nu när du har en egen Tesla och allt. :)
Eller förra gången fick vara nog?
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Jerker »

I söndags fick jag ett infall (eller anfall, om man så vill). Hade stått och snickrat och målat hemma oavbrutet de första två veckorna av min semester och knappt umgåtts med folk och bara kört till och från brädgården och livsmedelsbutiken. Jag behövde göra nåt annat, så jag satte mig i bilen och körde Nyköping-Haparanda-Ystad-Nyköping.

Det tog (effektiv tid) 43 timmar och 45 minuter varav 7 timmar och 17 minuter laddning. Jag sov en natt i bilen i Kalix och en natt hemma. Åkte hemifrån på söndagen kl 9:45 (stannade och provianterade i Nyköping men den tiden är bortklippt) och satte mig att sova i bilen vid 2:30-tiden efter att ha varit och vänt i Haparanda och laddat upp inför nattens camp mode i Kalix. Startade igen strax efter 6 på måndagsmorgonen och var tillbaka i hemmet vid 22-tiden. Startade sen kl 7 på tisdagen och körde söderöver. Det tog nästan exakt 7 timmar till Ystad där jag stannade och uträttade ett ärende som tog c:a en timme och sen kom jag hem igen kl 22.

När jag körde upp så tänkte jag inte så mycket utan lät bilen planera resan. Därför hoppade jag över några SuC men insåg att det var tungt att sitta och köra 2-3 timmar i sträck, så jag lade om taktiken och stannade vid alla SuC och planerade laddningen så att jag skulle ha 10-15% kvar i batteriet när jag kom fram till nästa. Det innebar att laddstoppen då blev 15-20 minuter långa och resorna på 1-1½ timmar. Det passade mig utmärkt för jag behövde sträcka på benen och gå på toa lite oftare. Dessutom blir det ju en mer tidseffektiv laddning, med tanke på laddkurvan, att dela upp laddningen i fler, kortare laddningar.

När jag åkte till Ystad valde jag att åka över Markaryd och Kristianstad. Så här såg mina laddstopp ut. Eftersom jag inte hade planerat detta så hade jag bara 80% i batteriet och skulle inte klara mig ända till Uppsala så jag fick skvätta i lite i Sillekrog. (Jag bor nästan mitt emellan Nyköping och Norrköping men precis efter E4) Jag laddade inte hemma på måndag natt utan bara på SuC:
Nyk-Hap-Yst-Nyk.JPG
Det blev 3343 km inkl att jag körde lite fel i Sundsvall så det blev en omväg på några km samt att jag missade avfarten i Uppsala och fick åka till nästa och vända. 157 Wh/km i snitt på hela resan. Det var nästan inget regn på norra halvan, bara nån enstaka skur. Började med runt 25 grader och det var nere på 13 i Haparanda. Tisdagens resa söderöver var oftast i regn och 13-17 grader. Givetvis följde jag slaviskt alla hastighetsbegränsningar och försökte också att inte behöva köra långsammare. Det var oftast enkelt eftersom det sällan var några proppar på vägen. Nästan inga vägarbeten.

Reflektioner:
Det är alltså inga som helst problem att åka långt med en SR+. SuC-nätet räcker även för den här bilen. Jag har inget emot lite tätare laddstop för det passar mig bra, men om man vill köra längre så går det att hoppa vissa SuC även i norra delen av landet även med denna bilen. Jag behöver ta pauser och det var nästan så att jag inte hann mer än att gå på toa och uträtta nåt ärende och sen var det dags att åka igen. Några gånger blev det så att jag laddade mer än jag behövde för att jag inte hann tillbaka till bilen snabbare än så. Så det som jag var van vid, att kunna sitta och surfa och läsa och skriva på FB och TSC, det blev det inte mycket tid över till!

Utrtåkigt att tvingas ligga och köra i 80, mil efter mil, på raka, breda, fina vägar nästan utan annan trafik och med tallskog på sidorna (alltså ingen bebyggelse att ta hänsyn till). Varför i allsindar man ska tvingas till 80 där är för mig helt obegripligt. Aldrig kö på nån SuC, behövde inte ens en enda gång dela stolppar med någon.
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 311
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av TechNerd »

Galning! :D
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Jerker »

TechNerd skrev:
Galning! :D
Ja, det här är ju inget som man pratar om med folk som står utanför den här sekten. :?
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av bonath »

Jerker skrev:
TechNerd skrev:
Galning! :D
Ja, det här är ju inget som man pratar om med folk som står utanför den här sekten. :?

Här får du en klapp på axeln! :lol:

Min resa Hd-Sthlm-Hd var likadan. Fick lämna thaibuffén i Norrköping för bilen var fulladdad.
Blev en laddglass i Toftaholm, ville se stället!
Inga problem med SR+. (än så länge)
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av fth »

Jerker skrev:
Ja, det här är ju inget som man pratar om med folk som står utanför den här sekten. :?
Helt rätt, detta är ju en aktivitet som ter sig helt meningslös för en utomstående, men som är fullständigt naturlig för oss.
”Hä löns int ́ förklar ́ för den som int ́ begrip”

- Ingemar Stenmark
:D :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Jerker »

fth skrev:
Jerker skrev:
Ja, det här är ju inget som man pratar om med folk som står utanför den här sekten. :?
Helt rätt, detta är ju en aktivitet som ter sig helt meningslös för en utomstående, men som är fullständigt naturlig för oss.
”Hä löns int ́ förklar ́ för den som int ́ begrip”

- Ingemar Stenmark
:D :D

/fth
Det ringde en bekant när jag närmade mig Ödeshög och var på väg hem. Han hörde att jag var ute och körde och undrade vad jag gjorde. Jag ljög givetvis ihop nåt annat! :D
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Bod »

Grymt! :D
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Jerker »

Jerker skrev:
Det ringde en bekant när jag närmade mig Ödeshög och var på väg hem. Han hörde att jag var ute och körde och undrade vad jag gjorde. Jag ljög givetvis ihop nåt annat! :D
Måste nog utveckla det här för det är rätt roligt: Den här vännen hade tillsammans med sin fru vart uppe i Piteå och flyttat ur en lägenhet efter sonen som studerat där. Så han beklagade sig över den långa resan dit på lördagen och och hem på måndagen. De åkte alltså samma sträcka som jag på måndagen! Och jag kunde inte säga nåt till honom, viket skulle bräcka deras bedrift med hästlängder! :lol:
Skriv svar