Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Teslaspolen »

Tillverkar dom fortfarande MCU1? I så fall, varför?
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Generalbogge »

Mitt förra inlägg letade sig visst in i tidigare text.

Men det var detta jag skrev i alla fall:
"Man kunde ju hoppas på att MCU1:orna tar slut, så att de tvingas sätta in nyare MCU:er istället."
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
joem65
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 14 jan 2019 13:58

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av joem65 »

joem65 skrev:
tomla skrev:
joem65 skrev:
joem65 skrev:

http://www.allsystemsgo.nl
Tack för tipset! Ska plocka ur min MCU och ta ur Tegra-kortet och skicka ner det till Holland innan den svartnar helt.
Nu är MCU:n bortskruvad från bilen och Tegra-kortet urtagen från MCU:n och på väg ner till Holland. Tog knappt en timme och gick ovanligt smidigt om man följde videon på YouTube. Kopplade tillbaka MCU:n igen pga att den sköter tydligen om laddningen av 12Volts batteriet som annars kan bli urladdad om den får stå för länge.
Var din skärm helt svart?
Jag läser om den är helt död så är sannolikheten sämre att dom lyckas rädda informationen i minnet.
Jag är lite orolig att skicka dit mitt minne i onödan om sannolikheten är låg att det skall lyckas.
Nej, min MCU var inte svart, bara flera felsymtom. Oläsliga tecken, reset minst en gång i veckan, väldigt seg emellanåt, tappar 3G-mottagningen m.m. Dessutom har min bil gått över 17.000 mil så jag tog det säkra före det osäkra och skickade iväg den. Dessutom, som du skriver, finns ju risken att det inte går att återställa informationen om den svartnar helt vilket kan få till följd att du istället får byta ut hela MCU:n hos Telsa för xxxxx antal kronor, eller köra omkring med en handikappad bil.

Jag kan återkoppla när jag får tillbaka min Tegra-kort hur allt har gått...
Efter tre veckor(!) har jag äntligen fått tillbaka mitt Tegrakort och nu åter installerat i bilen och allt funkar perfekt! Om ni ska göra samma sak och skicka ner kortet till Holland, skicka INTE med Postnord! Trots att jag betalade extra för Expressfrakt lag de paketet på en båt som tog TVÅ veckor på sig att komma fram. När väl kortet var framme fixade Dennis på "All Systems Go" allt på några timmar! Kortet skickades i retur från Holland med UPS som naturligtvis också lyckades strula till det så det tog fyra dagar extra att komma fram.

Men som sagt, MCU:n verkar fungera som den ska, och nu känns det mycket bättre slippa oroa sig för att den ska helt plötsligt ska svarta. Har ändå använt bilen under tiden jag väntat på att få tillbaka kortet och det har funkat bra, men med följande begränsningar:
* Hastigheten visades i miles/h
* Ingen blinkers (varningsblinkerns fungerar dock)
* Inget hellyse
* Om strålkastareglaget stod på Auto innan, funkar varken halvljus eller varselljus på dagen om man inte tejpar för fotosensorn på vindrutan, då tänds halvljuset.
* AC och DC-laddning fungerar, men vid DC-laddning indikerade min bil 0kW laddhastighet fast den laddade för fullt.
* Ingen kilometerräknare eller trippmätare. Jag har kört ungefär 200 mil under tiden som inte har registrerats. Har samma mätarställning idag som den 30 juni när jag plockade ur kortet.
* Värme, kyla och ventilation fungerar, men upplevdes som seg. Tog tid att få ner temperaturen i kupén om den blivit varm.
* Naturligtvis ingen navigation, röstkommando, radio, Spotify eller fungerade mobilapp.

Känns skönt att "Tesse" äntligen är tillbaka till sitt gamla jag igen.
2024 Model 3 RWD Highland med dragkrok
2017 Model X 60D med dragkrok
2020 Model 3 LR med dragkrok
2014 Model S 85 AP1 med MCU2
10kWp solpaneler med Fronius växelriktare
Användarvisningsbild
AndersBosson
Teslaägare
Inlägg: 106
Blev medlem: 30 sep 2019 22:59
Ort: Tjörn

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av AndersBosson »

2B20EED9-2311-4176-93C0-D46AE48DC4ED.png
F3423B84-13B9-4F59-AC04-E31FB8D5CA69.png
Fick följande idag :evil:
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 359
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av d3marcus »

Pinsamt kundbemötande av Tesla. Detta är ju ett designfel som varit känt en längre tid. Hade de haft den minst känsla för kundvård hade de prioriterat beställningar av MCU2 och satt in i alla bilar som som har det defekta minnet. Givetvis gratis för kunderna som betalat 700-1200k för sin bil.

Galet att prioritet pruttkuddar, retrospel och Twitter framför kundvård.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av frippe »

Problemet för ett SC är nog att hela Tesla har kass uppföljning på flödet av reservdelar. Lokalt på SC kan de möjligen få veta hur det ser ut i Sverige och kanske i Holland. Men flödet över Atlanten ligger nog utanför deras need to know område. I sann hierarkisk ordning.

Problemet med mcu2 är att det är en väldigt stor apparat att uppgradera till. Det är inte direkt bara att byta mcu utan det tillkommer väldigt mycket.

Men oaktat det borde tesla hantera minnes problemet bättre än de gör. Och jag hoppas processen i usa kan slå de på fingrarna rejält. För det kan inte vara rätt att vältra över en kostnad för designfelet på bilägaren och dess försäkringsbolag.
Model Y LR.
Model S70D
Nima
Inlägg: 25
Blev medlem: 12 jul 2015 11:55
Ort: Växjö

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Nima »

Nu har även våran skärm slocknat. den är frå 2015 0ch har strax gått 10000 mil. Det hände i går morgon i samband med att jag försökte initiera en aviserad uppdatering via appen. Då jag inte lyckades provade jag "fjärr-tuta" utan resultat. Provade även att starta klimatanläggningen och det gick bra.
Men vad värre är den går inte att stänga av den. Tesla support försökte också utan resultat. Som väl är står bilen hemma på gården och får energi via laddkabeln.
I väntan på assistans tänkte jag bryta strömmen till klimatanläggningen och letar efter säkringsboxarna som enligt en Youtube video skall vara 3st.
Jag hittar nr 2. och nr. 3 men inte 1:an. Är det någon som vet var den finns? Bifogar länk till videon!
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av frippe »

Nima skrev:
Nu har även våran skärm slocknat. den är frå 2015 0ch har strax gått 10000 mil. Det hände i går morgon i samband med att jag försökte initiera en aviserad uppdatering via appen. Då jag inte lyckades provade jag "fjärr-tuta" utan resultat. Provade även att starta klimatanläggningen och det gick bra.
Men vad värre är den går inte att stänga av den. Tesla support försökte också utan resultat. Som väl är står bilen hemma på gården och får energi via laddkabeln.
I väntan på assistans tänkte jag bryta strömmen till klimatanläggningen och letar efter säkringsboxarna som enligt en Youtube video skall vara 3st.
Jag hittar nr 2. och nr. 3 men inte 1:an. Är det någon som vet var den finns? Bifogar länk till videon!
Nope, jag bröt strömmen totalt istället, kopplade ur både HV kontakten som 12V batteriet. Det tog även effektivt bort pin2drive. Glöm bara inte att ha ett fönster neddraget så du kan ta dig in i bilen om något går snett.
Model Y LR.
Model S70D
Nima
Inlägg: 25
Blev medlem: 12 jul 2015 11:55
Ort: Växjö

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Nima »

frippe skrev:
Nima skrev:
Nu har även våran skärm slocknat. Den är från 2015 och har strax gått 10000 mil. Det hände i går morgon i samband med att jag försökte initiera en aviserad uppdatering via appen. Då jag inte lyckades provade jag "fjärr-tuta" utan resultat. Provade även att starta klimatanläggningen och det gick bra.
Men vad värre är den går inte att stänga av den. Tesla support försökte också utan resultat. Som väl är står bilen hemma på gården och får energi via laddkabeln.
I väntan på assistans tänkte jag bryta strömmen till klimatanläggningen och letar efter säkringsboxarna som enligt en Youtube video skall vara 3st.
Jag hittar nr 2. och nr. 3 men inte 1:an. Är det någon som vet var den finns? Bifogar länk till videon!
Nope, jag bröt strömmen totalt istället, kopplade ur både HV kontakten som 12V batteriet. Det tog även effektivt bort pin2drive. Glöm bara inte att ha ett fönster neddraget så du kan ta dig in i bilen om något går snett.
Var hittar man anvisningar om var dessa kontakter sitter?
Nima
Inlägg: 25
Blev medlem: 12 jul 2015 11:55
Ort: Växjö

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Nima »

Nima skrev:
frippe skrev:
Nima skrev:
Nu har även våran skärm slocknat. Den är från 2015 och har strax gått 10000 mil. Det hände i går morgon i samband med att jag försökte initiera en aviserad uppdatering via appen. Då jag inte lyckades provade jag "fjärr-tuta" utan resultat. Provade även att starta klimatanläggningen och det gick bra.
Men vad värre är den går inte att stänga av den. Tesla support försökte också utan resultat. Som väl är står bilen hemma på gården och får energi via laddkabeln.
I väntan på assistans tänkte jag bryta strömmen till klimatanläggningen och letar efter säkringsboxarna som enligt en Youtube video skall vara 3st.
Jag hittar nr 2. och nr. 3 men inte 1:an. Är det någon som vet var den finns? Bifogar länk till videon!
Nope, jag bröt strömmen totalt istället, kopplade ur både HV kontakten som 12V batteriet. Det tog även effektivt bort pin2drive. Glöm bara inte att ha ett fönster neddraget så du kan ta dig in i bilen om något går snett.
Var hittar man anvisningar om var dessa kontakter sitter?
Nu har jag studerat de videos som fanns i tråden om bortkoppling av både 12V batteriet och d:o HV.
Med detta så fick jag stopp på luftkonditioneringen också. Däremot händer inget med skärmen då jag återansluter i omvänd ordning.
Vidare så verkar allt lungt och stilla i bilen fas skärmen är lika svart som förut.
Nu får bilen invänta transport till Malmö på måndag.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av frippe »

Nima skrev:
frippe skrev:
Nima skrev:
Nu har även våran skärm slocknat. Den är från 2015 och har strax gått 10000 mil. Det hände i går morgon i samband med att jag försökte initiera en aviserad uppdatering via appen. Då jag inte lyckades provade jag "fjärr-tuta" utan resultat. Provade även att starta klimatanläggningen och det gick bra.
Men vad värre är den går inte att stänga av den. Tesla support försökte också utan resultat. Som väl är står bilen hemma på gården och får energi via laddkabeln.
I väntan på assistans tänkte jag bryta strömmen till klimatanläggningen och letar efter säkringsboxarna som enligt en Youtube video skall vara 3st.
Jag hittar nr 2. och nr. 3 men inte 1:an. Är det någon som vet var den finns? Bifogar länk till videon!
Nope, jag bröt strömmen totalt istället, kopplade ur både HV kontakten som 12V batteriet. Det tog även effektivt bort pin2drive. Glöm bara inte att ha ett fönster neddraget så du kan ta dig in i bilen om något går snett.
Var hittar man anvisningar om var dessa kontakter sitter?
Kolla här:
https://rts.i-car.com/images/pdf/oem-in ... /28635.pdf

Beroende på hur gammal din bil är sitter 12v batteriet antingen höger sida framför passageraren, i frunken. Eller mitt på bakom frunken.

HV är den loop som finns i frunken framför passageraren. Ser du i länken.

Om du kopplar ur 12v batteriet bör bilen vara öppen, annars går larmet.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av kangru »

Min gick sönder igår, 85D ifrån Nov2015 gått ungefär 8500mil. Har Allianz försäkringen och fick bilen bärgad till SC i UV samt hyrbil av TryggHansa. Antar att vi blir utan Tesla ett par veckor nu men vi får se vad SC säger i nästa vecka.

Med Pin2Drive på så kunde jag inte köra eller göra något då appen inte kunde styra något i bilen men dock kunde få info ifrån bilen. Tesla har dålig koll på Allianz och vad den ger rätt till så krävdes tyvärr ett antal samtal och jobb av mig som jag inte hade förväntat mig pga felaktig info ifrån Tesla under timmarna vi försökte få igång saker och kom fram till att bärgning behövdes.

Jag förstår tyvärr varför Allianz inte förlänger sin försäkring givet hur mycket kostnader dem har pga diverse typfall hos 2014-2016 teslorna.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av bylund »

Jag hade samma problem, jag vet inte hur många gånger jag fick påpeka det var Tesla, enligt försäkringsvillkoren, som skulle sköta kontakten med Allianz, inte jag. I princip varje kontakt med dem kom det upp på ett eller annat sätt. Detta var med Segeltorp.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
JorgenM
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 maj 2015 15:10
Ort: Uppsala

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av JorgenM »

Jag sällar mig också till alla de som har fått en svart skärm, Model S från 2015-12 med 7250 mil på mätaren.

Förstår inte varför inte försäkringsbolagen kräver att de bara byter ut emmc'n (även om jag tycker de borde ta allt på goodwill), högre kostnader för försäkringsbolaget lär vi ju alla få vara med att betala!

/Jörgen
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Fredrik j »

JorgenM skrev:
Jag sällar mig också till alla de som har fått en svart skärm, Model S från 2015-12 med 7250 mil på mätaren.

Förstår inte varför inte försäkringsbolagen kräver att de bara byter ut emmc'n (även om jag tycker de borde ta allt på goodwill), högre kostnader för försäkringsbolaget lär vi ju alla få vara med att betala!

/Jörgen
Eller att försäkringsbolagen påpekar för tillverkaren att kundernas maskinskada försäkring till slut inte gäller. Det var vad som hände för Saab när dom fick förlänga garantin på motorerna p.g.a. problem med vevhusventilationen.
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Viper »

Tror det är dax snart för våran ... har börjat krångla senaste månaden.

Går inte längre att gå in på "Trips"-menyn (reboot direkt). Idag kunde jag inte navigera/ta upp en rutt (reboot) ... 9200mil o snart fyra år gammal bil ...

Har felanmält till Tesla, felsökning på distans pågår. Hyffsat trist att inte Tesla tar sig i kragen o bara tar smällen. Uselt ut miljöhänsyn också om massor med MCU:er bara skrotas.
Model S 75D 2016 Midnight silver
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av frippe »

Viper skrev:
Tror det är dax snart för våran ... har börjat krångla senaste månaden.

Går inte längre att gå in på "Trips"-menyn (reboot direkt). Idag kunde jag inte navigera/ta upp en rutt (reboot) ... 9200mil o snart fyra år gammal bil ...

Har felanmält till Tesla, felsökning på distans pågår. Hyffsat trist att inte Tesla tar sig i kragen o bara tar smällen. Uselt ut miljöhänsyn också om massor med MCU:er bara skrotas.
När vi bytte vår så påstod de på SC att de gamla går iväg och rekonditioneras för att användas vid andra reparationer.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Mangodash
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 12 jun 2019 14:26
Ort: Sjöbo

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Mangodash »

frippe skrev:
Viper skrev:
Tror det är dax snart för våran ... har börjat krångla senaste månaden.

Går inte längre att gå in på "Trips"-menyn (reboot direkt). Idag kunde jag inte navigera/ta upp en rutt (reboot) ... 9200mil o snart fyra år gammal bil ...

Har felanmält till Tesla, felsökning på distans pågår. Hyffsat trist att inte Tesla tar sig i kragen o bara tar smällen. Uselt ut miljöhänsyn också om massor med MCU:er bara skrotas.
När vi bytte vår så påstod de på SC att de gamla går iväg och rekonditioneras för att användas vid andra reparationer.
Fick höra samma från Malmö SC. dom skickas till holland för att fixas och återanvändas
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av kangru »

Mangodash skrev:
frippe skrev:
Viper skrev:
Tror det är dax snart för våran ... har börjat krångla senaste månaden.

Går inte längre att gå in på "Trips"-menyn (reboot direkt). Idag kunde jag inte navigera/ta upp en rutt (reboot) ... 9200mil o snart fyra år gammal bil ...

Har felanmält till Tesla, felsökning på distans pågår. Hyffsat trist att inte Tesla tar sig i kragen o bara tar smällen. Uselt ut miljöhänsyn också om massor med MCU:er bara skrotas.
När vi bytte vår så påstod de på SC att de gamla går iväg och rekonditioneras för att användas vid andra reparationer.
Fick höra samma från Malmö SC. dom skickas till holland för att fixas och återanvändas
Min offert (som Allianz betalar) har följande enhet specad: MCU,MDLSX,EU/JPN/HK/MC/TW/SK,LTE RMN(1098050- 99-H)

Samt att det står "Alla delar är nya om inte annat anges" vilket jag inte tycker att det går på något sätt. Priset för hela kalaset är 18558kr inkl. moms. Spännande är att man har tagit 2700kr i betalt för "general diagnosis" vilket känns en aning udda givet felet men men.
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Viper »

kangru skrev:
Mangodash skrev:
frippe skrev:
Viper skrev:
Tror det är dax snart för våran ... har börjat krångla senaste månaden.

Går inte längre att gå in på "Trips"-menyn (reboot direkt). Idag kunde jag inte navigera/ta upp en rutt (reboot) ... 9200mil o snart fyra år gammal bil ...

Har felanmält till Tesla, felsökning på distans pågår. Hyffsat trist att inte Tesla tar sig i kragen o bara tar smällen. Uselt ut miljöhänsyn också om massor med MCU:er bara skrotas.
När vi bytte vår så påstod de på SC att de gamla går iväg och rekonditioneras för att användas vid andra reparationer.
Fick höra samma från Malmö SC. dom skickas till holland för att fixas och återanvändas
Min offert (som Allianz betalar) har följande enhet specad: MCU,MDLSX,EU/JPN/HK/MC/TW/SK,LTE RMN(1098050- 99-H)

Samt att det står "Alla delar är nya om inte annat anges" vilket jag inte tycker att det går på något sätt. Priset för hela kalaset är 18558kr inkl. moms. Spännande är att man har tagit 2700kr i betalt för "general diagnosis" vilket känns en aning udda givet felet men men.
Ok, jag hoppas att dom återanvänds då iallafall, enda felet då är att det är sjukt dyrt :cry:
Model S 75D 2016 Midnight silver
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av kangru »

kangru skrev:
Mangodash skrev:
frippe skrev:
Viper skrev:
Tror det är dax snart för våran ... har börjat krångla senaste månaden.

Går inte längre att gå in på "Trips"-menyn (reboot direkt). Idag kunde jag inte navigera/ta upp en rutt (reboot) ... 9200mil o snart fyra år gammal bil ...

Har felanmält till Tesla, felsökning på distans pågår. Hyffsat trist att inte Tesla tar sig i kragen o bara tar smällen. Uselt ut miljöhänsyn också om massor med MCU:er bara skrotas.
När vi bytte vår så påstod de på SC att de gamla går iväg och rekonditioneras för att användas vid andra reparationer.
Fick höra samma från Malmö SC. dom skickas till holland för att fixas och återanvändas
Min offert (som Allianz betalar) har följande enhet specad: MCU,MDLSX,EU/JPN/HK/MC/TW/SK,LTE RMN(1098050- 99-H)

Samt att det står "Alla delar är nya om inte annat anges" vilket jag inte tycker att det går på något sätt. Priset för hela kalaset är 18558kr inkl. moms. Spännande är att man har tagit 2700kr i betalt för "general diagnosis" vilket känns en aning udda givet felet men men.
Har pratat med SC nu och dem hävdar att den är refurbished (har frågat hur det anges givet vad som skrivs i övrigt i offerten - jag gissar att man kommer hävda att det skulle framgått av att det står RMN men det har jag svårt att acceptera) och att jag får 1års garanti på den. Jag frågade om det finns samma systematiska fel på den som på den som nu är trasig, skall bli spännande att se vad jag får för svar.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av Fredrik j »

kangru skrev:
Jag frågade om det finns samma systematiska fel på den som på den som nu är trasig, skall bli spännande att se vad jag får för svar.
Det aktar dom sig nog noga från att göra då många försäkringsbolag har den typen av fel exkluderade ur maskinskadeförsäkringen.
T.ex. trygg-hansa.
Gäller inte för:
”Fabrikations-, material, konstruktionsfel eller definierade och fastställda seriefel.”
Användarvisningsbild
JorgenM
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 maj 2015 15:10
Ort: Uppsala

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av JorgenM »

kangru skrev:
Har pratat med SC nu och dem hävdar att den är refurbished (har frågat hur det anges givet vad som skrivs i övrigt i offerten - jag gissar att man kommer hävda att det skulle framgått av att det står RMN men det har jag svårt att acceptera) och att jag får 1års garanti på den. Jag frågade om det finns samma systematiska fel på den som på den som nu är trasig, skall bli spännande att se vad jag får för svar.
Har du fått något svar? Jag har tid för reparation den 21/8, men jag antar att de inte har några reservdelar så tiden kommer nog bara att "försvinna" :cry: .
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av frippe »

JorgenM skrev:
kangru skrev:
Har pratat med SC nu och dem hävdar att den är refurbished (har frågat hur det anges givet vad som skrivs i övrigt i offerten - jag gissar att man kommer hävda att det skulle framgått av att det står RMN men det har jag svårt att acceptera) och att jag får 1års garanti på den. Jag frågade om det finns samma systematiska fel på den som på den som nu är trasig, skall bli spännande att se vad jag får för svar.
Har du fått något svar? Jag har tid för reparation den 21/8, men jag antar att de inte har några reservdelar så tiden kommer nog bara att "försvinna" :cry: .
Det snurrade runt något inlägg i en av FB-grupperna om Tesla att det i USA erbjuds en betydligt billigare lösning. Byte av kortet inne i MCU istället för utbyte av hela. Tar visserligen lite längre tid men rejält billigare. Runt $488 tydligen.

Men det kanske inte hunnit över atlanten än.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
JorgenM
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 maj 2015 15:10
Ort: Uppsala

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X

Inlägg av JorgenM »

frippe skrev:
Det snurrade runt något inlägg i en av FB-grupperna om Tesla att det i USA erbjuds en betydligt billigare lösning. Byte av kortet inne i MCU istället för utbyte av hela. Tar visserligen lite längre tid men rejält billigare. Runt $488 tydligen.

Men det kanske inte hunnit över atlanten än.
Står lite tidigare i tråden om en kille i holland som gör det för €350, i sverige hittade jag någon firma som gjorde det för c:a 10kkr (men eftersom min är en leasingbil törs jag inte göra något)...
Skriv svar