Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av TiborBlomhall »

Elbilsskeptiker: "kan man ens åka långt med de där sakerna?"

Elbilist: *åker Ystad-Haparanda-Ystad för skojs skull*
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Generalbogge »

Grymt Jerker. Då har vi fått en referens tid att försöka slå :)
Eller en kWh förbrukning att förbättra, om man istället vill försöka köra snålare.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Jerker »

Generalbogge skrev:
Grymt Jerker. Då har vi fått en referens tid att försöka slå :)
Eller en kWh förbrukning att förbättra, om man istället vill försöka köra snålare.
Blir nog inte svårt att slå tiden med tanke på att Tibor körde snabbare i minusgrader. Jag tror att mina täta laddningar tog mycket tid. Det blir ju mycket ställtid vid varje laddstopp och det tar mer tid än man tänker på. Det jag har skrivit som tid för laddstopp är ju mellan när jag stannar och när jag kör iväg igen, så tiden att svänga av och på E4 räknas in i körtiden. Skulle vara intressant att jämföra med en SR+ som gick in för så få laddstopp som möjligt.

Men jag är själv förvånad över den låga förbrukningen med tanke på hur många mil 110 och 120 det är!
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av nek0 »

TiborBlomhall skrev:
Elbilsskeptiker: "kan man ens åka långt med de där sakerna?"

Elbilist: *åker Ystad-Haparanda-Ystad för skojs skull*
Det är väl klart att man inte kan åka långt med en elbil :)
Man åker längre istället :lol:
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av lator »

Ja, varför ska man sitta hemma och tveka när man kan ta sig en roadtrip hux flux...? Jag slår vad om att du Jerker inte skulle ha gjort samma sak med din Zoe så detta är ytterligare ett konstaterande av hur duktiga Tesla är på att skapa ett användbart elbilsalternativ.

Som många vet så ingår jag i gruppen "galningar" med den lilla skillnaden att jag inte har någon Tesla. Men jag drar mig inte för att ta en 2014 Leaf 24 och dra till Göteborg över en helg. :o Köra ner ett litet flyttlass till dotterns nya lägenhet i Stockholm (från 5 mil norr om Östersund) med en Leaf 40 bara "fram och tillbaka"... Eller hyra en Tesla i Gbg och köra 7 länder och 420 mil över en påskhelg tillsammans med ovan nämnda dotter (inte i år med Corona). Så, det är nog tur att jag inte har en Tesla för däckskontot skulle knäcka mig... ;)

Jag tycker att det är uppfriskande med spontana och dåraktiga infall av denna typ så jag stöttar dig Jerker och alla andra som kan tänka sig att hitta på liknande saker som Generalbogge när han startade den här tråden. Jag hoppas att hans idé också hamnar på de utförda uppdragens lista med många deltagare, mig inräknad! :)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Jerker »

lator skrev:
Ja, varför ska man sitta hemma och tveka när man kan ta sig en roadtrip hux flux...? Jag slår vad om att du Jerker inte skulle ha gjort samma sak med din Zoe så detta är ytterligare ett konstaterande av hur duktiga Tesla är på att skapa ett användbart elbilsalternativ.

Som många vet så ingår jag i gruppen "galningar" med den lilla skillnaden att jag inte har någon Tesla. Men jag drar mig inte för att ta en 2014 Leaf 24 och dra till Göteborg över en helg. :o Köra ner ett litet flyttlass till dotterns nya lägenhet i Stockholm (från 5 mil norr om Östersund) med en Leaf 40 bara "fram och tillbaka"... Eller hyra en Tesla i Gbg och köra 7 länder och 420 mil över en påskhelg tillsammans med ovan nämnda dotter (inte i år med Corona). Så, det är nog tur att jag inte har en Tesla för däckskontot skulle knäcka mig... ;)

Jag tycker att det är uppfriskande med spontana och dåraktiga infall av denna typ så jag stöttar dig Jerker och alla andra som kan tänka sig att hitta på liknande saker som Generalbogge när han startade den här tråden. Jag hoppas att hans idé också hamnar på de utförda uppdragens lista med många deltagare, mig inräknad! :)
Tja... Jag åkte ju flera ggr ToR Nyköping-Malmö med min Zoe, både 22 kWh och 41 kWh. Men inte samma dag. Men jag åkte ju ner till Halmstad och provkörde Tesla S och X när jag bara hade haft Zoen ett halvår. Det gjorde jag på en dag. Åkte kl 6, var nere i Halmstad kl 13, provkörde bilarna och sen hem igen och var hemma vid midnatt.

Sen jag började köra elbil har jag ju inte låtit mig hindras på något sätt utan har använt den precis som jag använde fossilarna. Jag ändrade inte mitt tänkande kring hur jag skulle kunna använda mig av bilen. Det var bara att vänja sig vid att det tog lite längre tid än tidigare.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av lator »

Jerker skrev:
lator skrev:
Ja, varför ska man sitta hemma och tveka när man kan ta sig en roadtrip hux flux...? Jag slår vad om att du Jerker inte skulle ha gjort samma sak med din Zoe så detta är ytterligare ett konstaterande av hur duktiga Tesla är på att skapa ett användbart elbilsalternativ.
Tja... Jag åkte ju flera ggr ToR Nyköping-Malmö med min Zoe, både 22 kWh och 41 kWh. Men inte samma dag. Men jag åkte ju ner till Halmstad och provkörde Tesla S och X när jag bara hade haft Zoen ett halvår. Det gjorde jag på en dag. Åkte kl 6, var nere i Halmstad kl 13, provkörde bilarna och sen hem igen och var hemma vid midnatt.

Sen jag började köra elbil har jag ju inte låtit mig hindras på något sätt utan har använt den precis som jag använde fossilarna. Jag ändrade inte mitt tänkande kring hur jag skulle kunna använda mig av bilen. Det var bara att vänja sig vid att det tog lite längre tid än tidigare.
Jo, att resa ner till Malmö är ju görbart men att göra samma resa som du gjorde med din Model 3 är en annan sak menar jag... ;)

En annan fråga: Du har ju bokfört laddningen men varför finns det en post som sticker ut väldigt? När du åker hemifrån andra gången så stannar du i Norrköping och får väldigt mycket energi på kort tid... Är det en felskrivning eller vad påverkar laddhastigheten så mycket?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Jerker »

lator skrev:
En annan fråga: Du har ju bokfört laddningen men varför finns det en post som sticker ut väldigt? När du åker hemifrån andra gången så stannar du i Norrköping och får väldigt mycket energi på kort tid... Är det en felskrivning eller vad påverkar laddhastigheten så mycket?
Ah! Felskrivning! Både där och i Ödeshög. Har korrigerat nu!

Nej, en sån här sträckkörning hade jag nog aldrig gjort med Zoen, men att köra på semester upp till Haparanda hade jag absolut kunnat göra med Zoen. Men då utan stress.

Det finns en svensk (som bor i Norge) som gjorde en Europaresa med Zoen som han skrev om i FB-gruppen. Hela den familjen var så nöjda.
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Generalbogge »

Jag tänkte att detta skulle utföras med start i Ystad lördagen den 1:e augusti. Någon gång runt 10-11 tiden är nog lämpligt för start. Då passerar man Stockholm på kvällen (om man väljer den vägen d.v.s.). Så då borde det vara lugnt med trafiken där. Sedan är man väl framme cirka dygnet senare i Haparanda. Gemensam (frivillig) middag vid 18-19 tiden i Haparanda. Sedan en natts välbehövlig vila mellan söndagen och måndagen. Från Haparanda blir väl lämpligt med start runt 10-tiden på måndagen den 3:e augusti. Då är vi i Ystad på tisdagen, och kör en ny middag (om folk orkar) framåt eftermiddagen/kvällen.

Jag tänkte att vi använder Glympse-appen för att dela våra positioner, så kan folk som vill också följa det hela på distans.

I dagsläget så finns det lediga rum på hotell eller vandrarhem i Haparanda mellan den 2:a och 3:e. Och i Ystad med omnejd, finns det ett stort utbud boenden att tillgå.

Hoppas att detta kan locka fler deltagare än mig :)

Så vilka fler hänger på? Antingen båda sträckorna eller bara på en av dem.

Båda sträckorna (1-4/8):
generalbogge


Bara Ystad-Haparanda (1-2/8):


Bara Haparanda-Ystad (3-4/8):
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Generalbogge »

Kom på att det vore intressant om man lägger till vilken bil man tänkte köra med också.

Båda sträckorna (1-4/8):
generalbogge - MS 90D -2017


Bara Ystad-Haparanda (1-2/8):

Bara Haparanda-Ystad (3-4/8):
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av lator »

Generalbogge skrev:
Kom på att det vore intressant om man lägger till vilken bil man tänkte köra med också.

Båda sträckorna (1-4/8):
generalbogge - MS 90D -2017
Lator - MS 90D 2016

Bara Ystad-Haparanda (1-2/8):

Bara Haparanda-Ystad (3-4/8):
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av lator »

Ja, vadå... Lite semester ska man väl ha i sommar också så jag har bokat en poolbil för resan. :)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Fredrik j »

lator skrev:
Ja, vadå... Lite semester ska man väl ha i sommar också så jag har bokat en poolbil för resan. :)
En poolbil:
FFFBEA76-54E4-40CC-941A-2B2EA063A231.jpeg
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Bjelke »

lator skrev:
Ja, vadå... Lite semester ska man väl ha i sommar också så jag har bokat en poolbil för resan. :)
:lol: Självklart 8-)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Generalbogge »

Eller kanske en sådan här.
poolbil.JPG
Trevligt att du hakar på lator. Två äldre MS 90D. Intressant att se om det blir någon skillnad mellan dessa båda.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av lator »

De där bilarna på bilderna är ju inga Teslor... Jag menar RIKTIGA poolbilar!
Bara Cybertrkk kommer så kan man ha en pool på flaket men idag får man nöja sig med vad Moveabout erbjuder...
42279570_10204891416121196_1194202926369734656_o.jpg
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
maccis
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 12 apr 2019 14:18

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av maccis »

Synd att man ska jobba på måndagen den 3:e, hade varit kul att vart med o kört annars.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av lator »

Generalbogge skrev:
Jag tänkte att detta skulle utföras med start i Ystad lördagen den 1:e augusti. Någon gång runt 10-11 tiden är nog lämpligt för start. Då passerar man Stockholm på kvällen (om man väljer den vägen d.v.s.). Så då borde det vara lugnt med trafiken där. Sedan är man väl framme cirka dygnet senare i Haparanda. Gemensam (frivillig) middag vid 18-19 tiden i Haparanda. Sedan en natts välbehövlig vila mellan söndagen och måndagen. Från Haparanda blir väl lämpligt med start runt 10-tiden på måndagen den 3:e augusti. Då är vi i Ystad på tisdagen, och kör en ny middag (om folk orkar) framåt eftermiddagen/kvällen.

Jag tänkte att vi använder Glympse-appen för att dela våra positioner, så kan folk som vill också följa det hela på distans.

I dagsläget så finns det lediga rum på hotell eller vandrarhem i Haparanda mellan den 2:a och 3:e. Och i Ystad med omnejd, finns det ett stort utbud boenden att tillgå.

Hoppas att detta kan locka fler deltagare än mig :)

Så vilka fler hänger på? Antingen båda sträckorna eller bara på en av dem.

Båda sträckorna (1-4/8):
generalbogge


Bara Ystad-Haparanda (1-2/8):


Bara Haparanda-Ystad (3-4/8):
Jag tror att vi måste göra lite mera reklam för denna utmaning! :)

Det skulle ju vara klart kul om vi blev åtminstone 5-10 bilar, gärna av olika märken och modeller, så att man får lite jämförelsematerial.
Ska vi lägga ut lite lockbeten på andra ställen? (Facebook)
Ska vi bjuda in vissa människor, t.ex Björn Nyland?
Ska vi prata med Elbil Sverige om detta?
Eller ska vi acceptera att vi bara är två i Sverige som är tokiga nog att tävla längs Sverige i en helt onödig utmaning...? :roll: :lol:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 328
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Macki »

Jag är super sugen att vara med men jag börjar jobba den 3e :cry:
Får se om jag kan lösa det på nått sätt :?:
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Generalbogge »

lator skrev:

Jag tror att vi måste göra lite mera reklam för denna utmaning! :)

Det skulle ju vara klart kul om vi blev åtminstone 5-10 bilar, gärna av olika märken och modeller, så att man får lite jämförelsematerial.
Ska vi lägga ut lite lockbeten på andra ställen? (Facebook)
Ska vi bjuda in vissa människor, t.ex Björn Nyland?
Ska vi prata med Elbil Sverige om detta?
Eller ska vi acceptera att vi bara är två i Sverige som är tokiga nog att tävla längs Sverige i en helt onödig utmaning...? :roll: :lol:
Har promotat lite på Facebook och andra kanaler. Har också kollat lite med andra bekanta, som också har elbil, och har kanske en Hyundai Kona som hänger på. Inte lätt att hitta ett datum som passar alla.
Och det är nog inte så många som är tokiga nog att slösa sin tid på sånt här :)

curik och svenssons har ju också visat visst intresse, så kanske det tillkommer någon till härifrån.

Men nu bumpas tråden i alla fall, kanske kan fånga någons intresse.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av EnTraktor »

Bor i Sthlm och skulle kunna tänka mig att åka Sthlm-Haparanda.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Generalbogge »

EnTraktor skrev:
Bor i Sthlm och skulle kunna tänka mig att åka Sthlm-Haparanda.
Så roligt, det kanske är fler som kan tänkas köra den sträckan istället. Kul om vi kunde försöka få till så att vi kommer fram hyfsat samtidigt.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Bozzman
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 20 sep 2018 21:25

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Bozzman »

Jätte kul ide. Vi bor i Luleå och skulle då följa till Happis och sedan ner till Ystad för att sist återvända hem till Luleå, Model S 14 ;)
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av Generalbogge »

Jätte trevligt att det verkar bli några fler. Är alla sugna på gemensam middag i Haparanda på kvällen den 2/8, så kan jag boka bord någonstans.

Uppdaterad deltagarlista.

Båda sträckorna (1-4/8):
generalbogge - MS 90D -2017
Lator - MS 90D 2016

Bara Ystad-Haparanda (1-2/8):

Bara Haparanda-Ystad (3-4/8):
Bozzman - MS 2014

Stockholm - Haparanda - Stockholm:
EnTraktor - MS/M3/MX (är det dagsformen som avgör?)
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Inlägg av fth »

Jag hakar kanske också på Sthlm-Haparanda, men blir i så fall kvar ett par dagar där uppe. Har ni någon tanke om vilken tid avfärd från Stockholm blir?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar