Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Polestar 2

Inlägg av Mickep »

Hur öppnar folk laddluckan? Man rör på den. (väldigt få som tar upp mobilen eftersom det blir 3-4 extra steg). Hur exakt svårt är det att stänga? Jämför med bakluckan som är betydligt tyngre. (det är egentligen bara ett krav för att priset är så högt och man förväntar sig att den funktionen skall finnas där). Hade polestar kostat hälften hade inget saknat det, men ingen hade klagat om den fanns heller). Tycker polestar gjorde rätt.
Om det skulle vara enklare att öppna framluckan (frunken) får man fundera på om men hellre ser att den åker upp under färd på autobahn för att någon unge tryck på appen eller ej.
men jag tycker att funken inte behövs alls (bara om man vill betala dyrt för tomhet eftersom ingen motor finns där), fack med storlek som passar för laddkablar är precis det utrymme som behövs enligt mig, (så man slipper dem i backluckan).
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Polestar 2

Inlägg av Svenssons »

Laddluckan på min bil öppnas under tiden jag för kontakten mot luckan efter att jag tryckt på knappen på samma kontakt när jag tog den. Hela förfarandet tar väl ca 2-3 sekunder och sker i en rörelse . Rör aldrig bilen med handen.

Rätt sällan jag rör utsidan av bilen över huvudtaget. Förardörren öppnas när jag kommer fram till bilen och stängs när jag trycker på bromsen alternativt när jag går ifrån bilen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Polestar 2

Inlägg av Mickep »

När jag går in i affärer öppnas butikdörren automatiskt. Det hela tar väl 2 sekunder. Detta har absolut inget att göra med polstar 2.

Är det obekvämt att trycka för att öppna laddluckan. Nej, behövs det en motor? Nej. Har folk som inte haft motor betalt för att sätta dit någon? Har folk som inte haft motoriserad baklucka betalat extra för att montera? Jag tror det senare är mer frekvent. Inget ont om laddluckan men det är nog en sak man gillar men inget man inte kan leva utan.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Mickep skrev:
När jag går in i affärer öppnas butikdörren automatiskt.
Troligtvis finns det folk här som inte orkar handla i butiker där dom får öppna dörren själva.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Laddluckan på min bil öppnas under tiden jag för kontakten mot luckan efter att jag tryckt på knappen på samma kontakt när jag tog den. Hela förfarandet tar väl ca 2-3 sekunder och sker i en rörelse . Rör aldrig bilen med handen.

Rätt sällan jag rör utsidan av bilen över huvudtaget. Förardörren öppnas när jag kommer fram till bilen och stängs när jag trycker på bromsen alternativt när jag går ifrån bilen.
Hur är det med ytterdörren därhemma? Rör du den? Om inte, när tänkte du åtgärda problemet? Automatiska skåpsluckor i köket? Kylskåpet?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Polestar 2

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Laddluckan på min bil öppnas under tiden jag för kontakten mot luckan efter att jag tryckt på knappen på samma kontakt när jag tog den. Hela förfarandet tar väl ca 2-3 sekunder och sker i en rörelse . Rör aldrig bilen med handen.

Rätt sällan jag rör utsidan av bilen över huvudtaget. Förardörren öppnas när jag kommer fram till bilen och stängs när jag trycker på bromsen alternativt när jag går ifrån bilen.
Hur är det med ytterdörren därhemma? Rör du den? Om inte, när tänkte du åtgärda problemet? Automatiska skåpsluckor i köket? Kylskåpet?
Har jag sagt att det är ett problem att öppna dörrar? Konstaterar bara hur det funkar på min bil och minns hur det funkade på mina föräldrars bilar för 30-40 år sedan. Jag har inte behövt fixa något alls för att få funktionen som min bil har idag, den kom med dessa funktioner. Man behöver inte bli kränkt för att en modell har något som en annan modell har, valet är fritt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

roligt att laddluckan ska vara ett sånt tema :D Självklart är PS2 laddlucka stor och klumpig. Avbeställer jag bilen pga det? Nej, verkligen inte. Finns det någon som ska beställa bil, men avstår PS2 enbart pga luckan? Nej, tror inte det.

Så där ja, nu kan vi gå vidare till att diskutera nåt annat än laddluckan. Tex den fantastiska ventilationen i röven, som jag ser fram emot något enormt. Efter 110mil under helgen i Teslas plaststolar, så satt jag och tänkte på hur fantastiskt det skal bli med ventilation!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Laddluckan på min bil öppnas under tiden jag för kontakten mot luckan efter att jag tryckt på knappen på samma kontakt när jag tog den. Hela förfarandet tar väl ca 2-3 sekunder och sker i en rörelse . Rör aldrig bilen med handen.

Rätt sällan jag rör utsidan av bilen över huvudtaget. Förardörren öppnas när jag kommer fram till bilen och stängs när jag trycker på bromsen alternativt när jag går ifrån bilen.
Hur är det med ytterdörren därhemma? Rör du den? Om inte, när tänkte du åtgärda problemet? Automatiska skåpsluckor i köket? Kylskåpet?
Har jag sagt att det är ett problem att öppna dörrar? Konstaterar bara hur det funkar på min bil och minns hur det funkade på mina föräldrars bilar för 30-40 år sedan. Jag har inte behövt fixa något alls för att få funktionen som min bil har idag, den kom med dessa funktioner. Man behöver inte bli kränkt för att en modell har något som en annan modell har, valet är fritt.
Inte kränkt alls. Förstår mig bara inte på var det är påväg med att det verkar vara en tävling i hur man kan glida igenom livet med minimal ansträngning. Personligheten verkar tveklöst vara vanligast bland teslaägare som vars högsta önskan verkar vara att helt slippa köra sin bil och t.ex. väntar otåligt på en funktion som parkerar bilen själv så att man slipper.
Som no cost option så är det väl ok men skulle inte betala 1kr för något sånt i min bil och det gick att undvika.
Ser ärligt inte poängen med en självkörande bil som kräver övervakning och är lite överraskad över att så många tycker det är viktigt.
Självstängande dörrar/laddlucka ser jag som ett rent handikapphjälpmedel och är lite nervös att "teslakopierande" bland biltillverkarna kommer göra att jag också kommer behöva betala för alla dessa funktioner på min nästa bil. Man får väl göra sitt yttersta för att försäka förmedla till tillverkarna att det inte är nödvändigt för att sälja bilar.
Jag tror många av dom fått för sig det precis som många teslaägare också tror att biltillverkare måste attrahera just dom för att lyckas i framtiden.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Polestar 2

Inlägg av Svenssons »

Ganska säker på att framtida Polestar kommer med smidigare lösning. Har inget att göra med Tesla.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Ganska säker på att framtida Polestar kommer med smidigare lösning. Har inget att göra med Tesla.
Säkert. Behövs lucka egentligen?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Förresten, om det nu (enligt vissa) är ett problem att frunken blir repig om man använder den frekvent.... hur repig kommer inte denna luckan bli då? :roll:

(Nä, jag tror inte det är något direkt problem. Kan inte minnas att tankluckor varit särskilt repiga. Å andrasidan öppnades och stängdes de inte flera ggr varje dag...)
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

Så ni diskuterar fortfarande laddluckan? :shock: :lol:

När jag kom till det här forumet för några år sen trodde jag folk skämtade om den där luckan när de skrev att de var arga för att Tesla inte bytt till en självstängande åt dem osv. Men nu inser jag att det är fullt allvar. :D

Det är ju en skitgrej. Har inga som helst problem med i3:ans manuella lucka. Hjärnan ställer om sig direkt. Däremot är det lite lurigt när man får en äldre lånebil av Tesla som saknar självstängande lucka. Den glömmer jag bort hela tiden.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Laddluckan på min bil öppnas under tiden jag för kontakten mot luckan efter att jag tryckt på knappen på samma kontakt när jag tog den. Hela förfarandet tar väl ca 2-3 sekunder och sker i en rörelse . Rör aldrig bilen med handen.

Rätt sällan jag rör utsidan av bilen över huvudtaget. Förardörren öppnas när jag kommer fram till bilen och stängs när jag trycker på bromsen alternativt när jag går ifrån bilen.
Hur är det med ytterdörren därhemma? Rör du den? Om inte, när tänkte du åtgärda problemet? Automatiska skåpsluckor i köket? Kylskåpet?
Den låga nivån av automation i ett modernt kök är för mig faktiskt ett av de största dagliga irritationsmomenten. No joke.
Helt otroligt att man 2020 skall behöva spendera massa tid varje dag på samma monotona uppgifter.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Förresten, om det nu (enligt vissa) är ett problem att frunken blir repig om man använder den frekvent.... hur repig kommer inte denna luckan bli då? :roll:

(Nä, jag tror inte det är något direkt problem. Kan inte minnas att tankluckor varit särskilt repiga.)

Nu var det Bjelke och några till här på forumet som skrev att jag inte borde ha laddkabeln i frunken då huven blir sliten. Och mycket riktigt så var det lite slitet så då började jag ha laddkabeln i bakluckan istället. Mycket mer än så är det inte.

Lite OT: Jag höll mig borta härifrån ett par månader i våras. Mycket på grund av dig. Nu börjar jag känna lite likadant som innan den pausen. För mig förstör du mycket av det här forumet med din fanboyism. Jag gillar verkligen min Tesla men varje gång jag utsätts för dina obalanserade och hånfulla utfall mot allt som det inte står Tesla på och ditt lika arroganta försvar av Teslas produkter så gillar jag den lite mindre. Jag kanske inte borde känna så men det göra jag.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
taliz skrev:
Förresten, om det nu (enligt vissa) är ett problem att frunken blir repig om man använder den frekvent.... hur repig kommer inte denna luckan bli då? :roll:

(Nä, jag tror inte det är något direkt problem. Kan inte minnas att tankluckor varit särskilt repiga.)

Nu var det Bjelke och några till här på forumet som skrev att jag inte borde ha laddkabeln i frunken då huven blir sliten. Och mycket riktigt så var det lite slitet så då började jag ha laddkabeln i bakluckan istället. Mycket mer än så är det inte.

Lite OT: Jag höll mig borta härifrån ett par månader i våras. Mycket på grund av dig. Nu börjar jag känna lite likadant som innan den pausen. För mig förstör du mycket av det här forumet med din fanboyism. Jag gillar verkligen min Tesla men varje gång jag utsätts för dina obalanserade och hånfulla utfall mot allt som det inte står Tesla på och ditt lika arroganta försvar av Teslas produkter så gillar jag den lite mindre. Jag kanske inte borde känna så men det göra jag.
Men snälla rara. Vi diskuterar inte Tesla nu, vi diskuterar laddluckor.
Du drog upp att frunken bli repig om man använder den ofta. Samtidigt säger du att det inte är ngt problem med manuell laddlucka, som man använder flera ggr varje dag.
Båda är lackerade ytor utan annat skydd än klarlack.
Kan du inte förklara logiken i att den ena klarar det utan problem, men inte den andra?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:

Men snälla rara. Vi diskuterar inte Tesla nu, vi diskuterar laddluckor.
Du drog upp att frunken bli repig om man använder den ofta. Samtidigt säger du att det inte är ngt problem med manuell laddlucka, som man använder flera ggr varje dag.
Båda är lackerade ytor utan annat skydd än klarlack.
Kan du inte förklara logiken i att den ena klarar det utan problem, men inte den andra?

Diskuterar och diskuterar. Du hyllar Tesla och sågar konkurrenterna. Precis som vanligt. Detta trots att konkurrenten, Polestar 2 i detta fallet, har tydliga fördelar gentemot Model 3. Dock kan du inte tillstå en enda nackdel hos Teslan. Det bara går inte. Allt är helt fantastiskt. Fördelarna (laddluckan) går inte att leva utan och nackdelarna (manuell baklucka) är inga som helst problem...

Laddluckan behöver man inte trycka så hårt på. Räcker med ett finger. Huven måste man trycka dit distinkt med hela handflatan. Går inte att jämföra slitaget.

ps. Varför laddar du flera ggr varje dag?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
taliz skrev:

Men snälla rara. Vi diskuterar inte Tesla nu, vi diskuterar laddluckor.
Du drog upp att frunken bli repig om man använder den ofta. Samtidigt säger du att det inte är ngt problem med manuell laddlucka, som man använder flera ggr varje dag.
Båda är lackerade ytor utan annat skydd än klarlack.
Kan du inte förklara logiken i att den ena klarar det utan problem, men inte den andra?

Diskuterar och diskuterar. Du hyllar Tesla och sågar konkurrenterna. Precis som vanligt. Detta trots att konkurrenten, Polestar 2 i detta fallet, har tydliga fördelar gentemot Model 3. Dock kan du inte tillstå en enda nackdel hos Teslan. Det bara går inte. Allt är helt fantastiskt. Fördelarna (laddluckan) går inte att leva utan och nackdelarna (manuell baklucka) är inga som helst problem...

Laddluckan behöver man inte trycka så hårt på. Räcker med ett finger. Huven måste man trycka dit distinkt med hela handflatan. Går inte att jämföra slitaget.

ps. Varför laddar du flera ggr varje dag?
Var har jag "hyllat" Tesla? Jag ifrågasätter dåliga lösningar, det är allt.
Varför är du så himla känslig för att min bil passar mig bra? Får den inte göra det?

I see, men samtidigt sprider ju handflatan ut trycket.
Vi får se vem som har rätt helt enkelt. :mrgreen:

Innan jag kör så måste jag koppla ifrån laddsladden, och varje kväll koppla till. Behöver jag ladda på vägen blir det ytterligare X öppningar och stängningar... eller hur?
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 359
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Polestar 2

Inlägg av d3marcus »

Verkligen avundsjuk på Googles marknadsledande röststyrning i Polestar 2. Där ligger Tesla år efter.
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: Polestar 2

Inlägg av Jjonas »

Verdi skrev:
taliz skrev:
Förresten, om det nu (enligt vissa) är ett problem att frunken blir repig om man använder den frekvent.... hur repig kommer inte denna luckan bli då? :roll:

(Nä, jag tror inte det är något direkt problem. Kan inte minnas att tankluckor varit särskilt repiga.)

Nu var det Bjelke och några till här på forumet som skrev att jag inte borde ha laddkabeln i frunken då huven blir sliten. Och mycket riktigt så var det lite slitet så då började jag ha laddkabeln i bakluckan istället. Mycket mer än så är det inte.

Lite OT: Jag höll mig borta härifrån ett par månader i våras. Mycket på grund av dig. Nu börjar jag känna lite likadant som innan den pausen. För mig förstör du mycket av det här forumet med din fanboyism. Jag gillar verkligen min Tesla men varje gång jag utsätts för dina obalanserade och hånfulla utfall mot allt som det inte står Tesla på och ditt lika arroganta försvar av Teslas produkter så gillar jag den lite mindre. Jag kanske inte borde känna så men det göra jag.
Ett tips är att det finns en funktion för att ignorera användare! Så slipper du ta paus igen menar jag. ;)
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Jjonas skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
Förresten, om det nu (enligt vissa) är ett problem att frunken blir repig om man använder den frekvent.... hur repig kommer inte denna luckan bli då? :roll:

(Nä, jag tror inte det är något direkt problem. Kan inte minnas att tankluckor varit särskilt repiga.)

Nu var det Bjelke och några till här på forumet som skrev att jag inte borde ha laddkabeln i frunken då huven blir sliten. Och mycket riktigt så var det lite slitet så då började jag ha laddkabeln i bakluckan istället. Mycket mer än så är det inte.

Lite OT: Jag höll mig borta härifrån ett par månader i våras. Mycket på grund av dig. Nu börjar jag känna lite likadant som innan den pausen. För mig förstör du mycket av det här forumet med din fanboyism. Jag gillar verkligen min Tesla men varje gång jag utsätts för dina obalanserade och hånfulla utfall mot allt som det inte står Tesla på och ditt lika arroganta försvar av Teslas produkter så gillar jag den lite mindre. Jag kanske inte borde känna så men det göra jag.
Ett tips är att det finns en funktion för att ignorera användare! Så slipper du ta paus igen menar jag. ;)
Jag använder den funktionen (nej, det är inte mot Taliz) men det kommer fortfarande upp att personen postat något. Man slipper se vad, men nyfiken som man är så tittar man efter och så är det igång.

Som jag skrev tidigare är jag rädd för att andra tillverkare kopierar Teslas lösningar i tron att det är ett krav för att sälja bilar. Man glömmer bort sin egen kundbas som ju i dom flesta fall är många gånger större än Teslas. En balans som tillfredställer bägge är naturligtvis bäst och ett vinnande koncept. Hoppas att få se det och inte 10 Teslakopior på marknaden.

Något jag är glad om vi slipper är karmlösa dörrar. Jag har det på Porschen och har haft det tidigare på en annan bil. Kass lösning som inte fungerar utan specialbehandling på vintern. Skulle verkligen ogilla om fler tog efter Tesla på den punkten. Själv kommer jag troligtvis inte köpa en bil med karmlösa dörrar för åretrunt-bruk igen. Om det inte utvecklas vidare med eluppvärmda lister eller något liknande. Men bäst är ju en rutram. Tycker jag.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Polestar 2

Inlägg av mans71 »

Fredrik j skrev:
Något jag är glad om vi slipper är karmlösa dörrar. Jag har det på Porschen och har haft det tidigare på en annan bil. Kass lösning som inte fungerar utan specialbehandling på vintern. Skulle verkligen ogilla om fler tog efter Tesla på den punkten. Själv kommer jag troligtvis inte köpa en bil med karmlösa dörrar för åretrunt-bruk igen. Om det inte utvecklas vidare med eluppvärmda lister eller något liknande. Men bäst är ju en rutram. Tycker jag.
Just det där var jag också orolig för baserat på min erfarenhet från att åka Porsche på vintern. Det har visat sig vara precis noll problem under mina 3 vintrar med Tesla. ”Specialbehandlingen” är att värma kupen, något jag hade gjort även om det fanns karmar på dörren. Jag har bytt uppfattning och landat i att jag gillar lösningen :)
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Jag köpte ett silikonstift och drog det en gång över alla lister inför vintern.
Vet inte om det gjorde nån skillnad men hade inga problem med att ngt fastnade iaf.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

mans71 skrev:
Fredrik j skrev:
Något jag är glad om vi slipper är karmlösa dörrar. Jag har det på Porschen och har haft det tidigare på en annan bil. Kass lösning som inte fungerar utan specialbehandling på vintern. Skulle verkligen ogilla om fler tog efter Tesla på den punkten. Själv kommer jag troligtvis inte köpa en bil med karmlösa dörrar för åretrunt-bruk igen. Om det inte utvecklas vidare med eluppvärmda lister eller något liknande. Men bäst är ju en rutram. Tycker jag.
Just det där var jag också orolig för baserat på min erfarenhet från att åka Porsche på vintern. Det har visat sig vara precis noll problem under mina 3 vintrar med Tesla. ”Specialbehandlingen” är att värma kupen, något jag hade gjort även om det fanns karmar på dörren. Jag har bytt uppfattning och landat i att jag gillar lösningen :)
En "riktig" dörr med karm är även bra för ljudisoleringen i de flesta fall. Även om det fungerar tillräckligt bra med karmlösa dörrar (är så även på i3:an) så hade jag hellre haft dörrar med karm.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

enda fördelen med karmlösa dörrar är ju att det ser coolt ut om man öppnar dörrarna med fönstret nere. Men eftersom Tesla vägrar implementera den universella lösningen som typ alla andra har där man stänger rutorna genom att hålla inne låsknappen, så går det ju intre att göra en cool exit med Teslan och sen stänga fönstren med FOBen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

mans71 skrev:
Fredrik j skrev:
Något jag är glad om vi slipper är karmlösa dörrar. Jag har det på Porschen och har haft det tidigare på en annan bil. Kass lösning som inte fungerar utan specialbehandling på vintern. Skulle verkligen ogilla om fler tog efter Tesla på den punkten. Själv kommer jag troligtvis inte köpa en bil med karmlösa dörrar för åretrunt-bruk igen. Om det inte utvecklas vidare med eluppvärmda lister eller något liknande. Men bäst är ju en rutram. Tycker jag.
Just det där var jag också orolig för baserat på min erfarenhet från att åka Porsche på vintern. Det har visat sig vara precis noll problem under mina 3 vintrar med Tesla. ”Specialbehandlingen” är att värma kupen, något jag hade gjort även om det fanns karmar på dörren. Jag har bytt uppfattning och landat i att jag gillar lösningen :)
Det där med att värma kupen är ju inget nytt. Jag har fjärrstyrd dieselvärmare i min Volvo och kommer aldrig till kall bil med lite planering. Däremot vill jag bara värma upp den så isen på rutorna försvinner. Att behöva värma upp hela bilen så att rutorna släpper helt resulterar sannolikt i en för varm bil.
Antar att det är personligt men jag föredrar förvärmning så jag precis slipper skrapa rutor och att det inte är råkallt i bilen. Eftersom jag ju har ytterkläderna på mig tycker jag det är behagligast att sen köra med rattvärme och varmluft på fötterna vilket är dom två ställen där jag normalt fryser.
Det händer även att jag plötsligt med kort varsel måste iväg när bilen är frusen och får duscha spray på rutan.
Karmlösa dörrar tillför inget extra utan bara ett bekymmer. Vad är det du gillar med lösningen? Estetiskt?
Skriv svar