Nyfiken eller inte, fakta är att 50% av bilarna som säljs i Norge inte är elbilar och en stor del av dessa hade kunnat vara elbilar och täckt ägarens körmönster utan större problem. Det finns alltid en liten andel som har speciella krav (köra tung hästtransport långa sträckor utan att förlita sig på laddinfrastruktur tex) men de flesta hade klarar sig fint med de elbilsalternativ som finns.Laban skrev:Jag tycker tvärtom att i princip alla jag pratar med är extremt nyfikna på elbilar. Sen saknas det fortfarande vettiga alternativ modellmässigt. Model Y, ID.4 osv kommer täcka in en stor del av den svenska marknaden men mer måste till.HelectriC skrev:Men det stämmer ändå inte. I Norge får du mängder av elbilar som kostar lika mycket som motsvarande fossilbil, men i 50% av fallen köps fossilbil ändå. Pratar du aldrig med folk ute? Jag får det bekräftat varje dag att väldigt många inte vill ha elbil av många olika orsaker, priset är inte ett.
Men okunskapen är fortfarande stor. Fick svara på lite frågor i helgen. "Men jag som ska köra 12-13 mil tur och retur till jobbet varje dag, då blir det väl problem med en elbil" ? "Vi" vet ju att det är precis för den typen av körning man ska ha en elbil.
VW I.D
Moderator: Redaktion
Re: VW I.D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: VW I.D
Har ni helt bortsett från att bilar inte bara köps på hårda kalkyler utan även på andra helt subjektiva faktorer? Det är ju inte speciellt revolutionerande eller kontroversiellt.
- carl-pedal
- Teslaägare
- Inlägg: 220
- Blev medlem: 07 dec 2016 20:55
Re: VW I.D
Många köper ju de bilar som passar deras efterblivna hjärnor istället för att köpa nåt vettigt. Det var många år sedan som jag slutade förstå hur någon kan köpa ny avgasbil annat än att man är en entusiast av historiska bilar.
Kommer det någon VW ID snart eller?
Kommer det någon VW ID snart eller?
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: VW I.D
Vilket år?Anonymous FTW skrev:Vecka 37 blir det.carl-pedal skrev:Kommer det någon VW ID snart eller?
Re: VW I.D
Det är ju många val medmänniskor gör som man inte förstår. Man får försöka förlika sig med att alla inte resonerar lika.carl-pedal skrev:Många köper ju de bilar som passar deras efterblivna hjärnor istället för att köpa nåt vettigt. Det var många år sedan som jag slutade förstå hur någon kan köpa ny avgasbil annat än att man är en entusiast av historiska bilar.
Kommer det någon VW ID snart eller?
Re: VW I.D
Till kund? Eller bara till åf?Anonymous FTW skrev:Vecka 37 blir det.carl-pedal skrev:Kommer det någon VW ID snart eller?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: VW I.D
Har gillat elbilar sen Prius kom men om inte Tesla och supercharger funnits så hade vi bara haft någon liten elbil som pendlarbil och även haft en fossilbil. Att köpa en etron eller eniro och köra runt med en bärkasse med laddtaggar och en telefon full av eländiga appar hade kännts som ett steg bakåt mot en fossilbil.Fredrik j skrev:Det är ju många val medmänniskor gör som man inte förstår. Man får försöka förlika sig med att alla inte resonerar lika.carl-pedal skrev:Många köper ju de bilar som passar deras efterblivna hjärnor istället för att köpa nåt vettigt. Det var många år sedan som jag slutade förstå hur någon kan köpa ny avgasbil annat än att man är en entusiast av historiska bilar.
Kommer det någon VW ID snart eller?
Re: VW I.D
Jag har ju startat elbilslivet med en Tesla och på det viset har jag fastnat i elbilsträsket. Naturligtvis är det ett steg bakåt med en e-tron när det kommer till snabbladdningsmöjligheterna, men det är fortfarande så mycket bättre med en elbil jämfört med en fossilbil. Jag skulle inte gärna vilja gå tillbaka till fossildrift.MarkusL skrev:Har gillat elbilar sen Prius kom men om inte Tesla och supercharger funnits så hade vi bara haft någon liten elbil som pendlarbil och även haft en fossilbil. Att köpa en etron eller eniro och köra runt med en bärkasse med laddtaggar och en telefon full av eländiga appar hade kännts som ett steg bakåt mot en fossilbil.Fredrik j skrev:Det är ju många val medmänniskor gör som man inte förstår. Man får försöka förlika sig med att alla inte resonerar lika.carl-pedal skrev:Många köper ju de bilar som passar deras efterblivna hjärnor istället för att köpa nåt vettigt. Det var många år sedan som jag slutade förstå hur någon kan köpa ny avgasbil annat än att man är en entusiast av historiska bilar.
Kommer det någon VW ID snart eller?
Men om Tesla inte hade funnits så är jag ganska säker på att jag hade fortfarande haft åtminstone en fossilbil idag, kanske ingen elbil alls. En e-tron som instegsbil i elbilsvärlden hade jag aldrig ens övervägt. Man kan utan överdrift säga att det är Teslas fel att jag har en e-tron idag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Jämförelse ID3 vs VW e-Golf.
ID3
25 520 €
VW e-Golf
23 324 €
https://www.ludego.com/vergleich-vw-e-golf-und-vw-id-3/
Mycket uppgifter om ID3.
https://www.ludego.com/reservierung-vw-i-d/
ID3
25 520 €
VW e-Golf
23 324 €
https://www.ludego.com/vergleich-vw-e-golf-und-vw-id-3/
Mycket uppgifter om ID3.
https://www.ludego.com/reservierung-vw-i-d/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Bara folk som inte använt sin förbokning? Ingen som nappade? Vad händer m deras biljetter, hamnar bilarna på kontinenten istället?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: VW I.D
Mer info om ID3.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Inlägg: 507
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: VW I.D
Trist om det stämmer att man måste vara ansluten till laddare när man vill fjärrstyra värme/kyla via appen.Zalman3 skrev:Mer info om ID3.
Re: VW I.D
Kona hade liknande dock utan app när jag ägde en. Det gick inte att värma/kyla om sladden inte var inkopplad. Konstig programmering helt klart.BEV[e-Rage] skrev:Trist om det stämmer att man måste vara ansluten till laddare när man vill fjärrstyra värme/kyla via appen.Zalman3 skrev:Mer info om ID3.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: VW I.D
Zoen hade nåt liknande. Att programmera in värme/kyla till ett visst klockslag funkade bara om sladden var i. Däremot kunde man starta värme/kyla med nyckelkortet och då gick det 5 minuter. Men om det var under 40% batteri funkade inte det heller. Och nyckelkortet har ju inte hur lång räckvidd som helst.HelectriC skrev:Kona hade liknande dock utan app när jag ägde en. Det gick inte att värma/kyla om sladden inte var inkopplad. Konstig programmering helt klart.BEV[e-Rage] skrev:Trist om det stämmer att man måste vara ansluten till laddare när man vill fjärrstyra värme/kyla via appen.Zalman3 skrev:Mer info om ID3.
Re: VW I.D
Laddkurva. Ser bra ut för sin prisklass. Jämfört med sina konkurrenter menar jag... Just nu ångrar jag att jag inte pröjsade för 1'st, för nu strular min mini cooperD... Hoppades kunna vänta med bilbyte två år, men men...
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: VW I.D
Ganska ok. Påminmer lite om "gamla" Tesla-kurvan, min S90D laddade ungefär på det viset, den höll 100kW något längre, men föll brantare efter 50%.vigge50 skrev:Här är en bild, tänk på att den börjar på 27% så ett tag håller den 100 kW i alla fall.
ID3 verkar kunna laddas fullt utan att det tar evigheter, vilket jag anser är bra. Synd att man inte ser hela kurvan, men det är ingen e-tron, den saken är klar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Men tror du inte de är mer eller mindre 100kW under 27% med tanke på hur rakt den ligger upp till ca 30%?mati skrev:Ganska ok. Påminmer lite om "gamla" Tesla-kurvan, min S90D laddade ungefär på det viset, den höll 100kW något längre, men föll brantare efter 50%.vigge50 skrev:Här är en bild, tänk på att den börjar på 27% så ett tag håller den 100 kW i alla fall.
ID3 verkar kunna laddas fullt utan att det tar evigheter, vilket jag anser är bra. Synd att man inte ser hela kurvan, men det är ingen e-tron, den saken är klar.
Ja de är väl såklart ingen garanti de är så men skulle förvåna mig om de är långt ifrån så..
Känns som batterierna egentligen skulle kunna toppa lite högre om tillät mer effekt in samtidigt gör de nog väldigt lite skillnad i tid.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: VW I.D
Appen funkar ju med Zoe så man behöver inte starta via nyckelkortet men jag håller med om att det är dumt.Jerker skrev:Zoen hade nåt liknande. Att programmera in värme/kyla till ett visst klockslag funkade bara om sladden var i. Däremot kunde man starta värme/kyla med nyckelkortet och då gick det 5 minuter. Men om det var under 40% batteri funkade inte det heller. Och nyckelkortet har ju inte hur lång räckvidd som helst.HelectriC skrev:Kona hade liknande dock utan app när jag ägde en. Det gick inte att värma/kyla om sladden inte var inkopplad. Konstig programmering helt klart.BEV[e-Rage] skrev:Trist om det stämmer att man måste vara ansluten till laddare när man vill fjärrstyra värme/kyla via appen.Zalman3 skrev:Mer info om ID3.
Jag har 6km till jobbet och kan inte starta värme när det är under 30% batteri eller vad nu gränsen är.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: VW I.D
Synd att jag inte kan portugisiska. För jag fattar inte hur de fick kurvan. Stod de och filmade hela laddningen och petade in data för hand efteråt? Isf börjar data vid 32%,första mätpunkten, och data innan är gissat till detsamma.vigge50 skrev:Här är en bild, tänk på att den börjar på 27% så ett tag håller den 100 kW i alla fall.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: VW I.D
Tror och tror. Jag vet inte. Jag tänkte mest på Teslas 90-batteri som laddar skitlångsamt under 10%. Inte att jag tror att VW:s batteri fungerar likadant, men jag hade gärna sett kurvan. E-trons laddkurva börjar nånstans vid lite drygt 140kW och jobbar sig sedan sakta uppåt till max 155kW allt eftersom spänningen i batteriet ökar. Det kan ju lika väl vara så att VW:s batteri fungerar på samma sätt, att det börar nånstans under 100kW, toppar en kort stund vid 100kW för att sedan resultera i kurvan som vi ser.chaffis75 skrev:Men tror du inte de är mer eller mindre 100kW under 27% med tanke på hur rakt den ligger upp till ca 30%?
Ja de är väl såklart ingen garanti de är så men skulle förvåna mig om de är långt ifrån så..
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Jag skrev "tror" just med tanke på att jag vet hur tesla kurvorna ser ut så ja absolut vore de intressant att se hela kurvan.. Vi får väl vänta till tesla björn får tag på en bil, han brukar testa de på ett bra sätt.mati skrev:Tror och tror. Jag vet inte. Jag tänkte mest på Teslas 90-batteri som laddar skitlångsamt under 10%. Inte att jag tror att VW:s batteri fungerar likadant, men jag hade gärna sett kurvan. E-trons laddkurva börjar nånstans vid lite drygt 140kW och jobbar sig sedan sakta uppåt till max 155kW allt eftersom spänningen i batteriet ökar. Det kan ju lika väl vara så att VW:s batteri fungerar på samma sätt, att det börar nånstans under 100kW, toppar en kort stund vid 100kW för att sedan resultera i kurvan som vi ser.chaffis75 skrev:Men tror du inte de är mer eller mindre 100kW under 27% med tanke på hur rakt den ligger upp till ca 30%?
Ja de är väl såklart ingen garanti de är så men skulle förvåna mig om de är långt ifrån så..
Så jo jag håller med dig även om jag tycker denna bilden säger en hel del och täcker den viktigaste biten.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: VW I.D
Jag håller med. Bilden säger tillräckligt mycket så vi vet vad bilen kan och vad den inte kan. Men jag hade hoppats på en laddkurva som liknar e-Golfens rätt så platta kurva hela vägen, fast på en högre nivå, så att man hade t.ex. kunnat säga att den laddar dubbelt så snabbt. Men så verkar inte vara fallet. Sen får vi se var förbrukningen hamnar. Den kanske tar igen lite på den punkten. Fast jag tror ärligt talat inte att det blir så stor skillnad för e-Golfen är ju redan väldigt snål.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14