Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Niklas Z »

Jerker skrev:
I smartphonens barndom fanns det några mobiler med utskjutbart fysiskt tangentbord. Jag hade en sån och det tyckte jag var den ultimata lösningen. Inget besvärligt att ha med sig.
Jag har också haft dylika tingestar. De tangentborden tyckte jag var minst lika dåliga att skriva på som virtuella tangentbord, men utan de senares flexibilitet och möjlighet till anpassning för olika appars behov. Det sämsta av två världar med andra ord.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Teslaspolen skrev:
Har inte haft några problem, och det finns alltid sätt att bli av med bloat, inkluderat på Samsung och andra. Utan att roota. ;)
OK, det är kanske möjligt men inte nåt som genomsnittsanvändaren gör.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Niklas Z skrev:
Jerker skrev:
I smartphonens barndom fanns det några mobiler med utskjutbart fysiskt tangentbord. Jag hade en sån och det tyckte jag var den ultimata lösningen. Inget besvärligt att ha med sig.
Jag har också haft dylika tingestar. De tangentborden tyckte jag var minst lika dåliga att skriva på som virtuella tangentbord, men utan de senares flexibilitet och möjlighet till anpassning för olika appars behov. Det sämsta av två världar med andra ord.
Vi har olika uppfattning. Det bästa vore ju om det fanns en möjlighet att välja det som passar var och en bäst.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Teslaspolen »

Jerker skrev:
Teslaspolen skrev:
Har inte haft några problem, och det finns alltid sätt att bli av med bloat, inkluderat på Samsung och andra. Utan att roota. ;)
OK, det är kanske möjligt men inte nåt som genomsnittsanvändaren gör.
Absolut inte. Och det är ju löjligt att man inte kan ta bort program man inte vill ha. OK jag förstår om de inte låter en ta bort "appen" som styr gränssnittet, men om dom absolut ska bunta in Facebook så ska jag absolut kunna ta bort det på vanligt vis utan att behöva beväpna mig med en dator och kommandotolken.
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev:
Alla skulle likna Iphone och utvecklarna slutade att tänka själva; de handlade i ren panik för att de skulle vara så lika Iphone som möjligt.
Undrar vilken bransch vi kommer se det i.... :lol:
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Fredrik j skrev:
Jerker skrev:
Alla skulle likna Iphone och utvecklarna slutade att tänka själva; de handlade i ren panik för att de skulle vara så lika Iphone som möjligt.
Undrar vilken bransch vi kommer se det i.... :lol:
Ja, det kan man undra... :lol:
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4182
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Aktien TSLA

Inlägg av nek0 »

Teslaspolen skrev:
Jerker skrev:
Teslaspolen skrev:
Har inte haft några problem, och det finns alltid sätt att bli av med bloat, inkluderat på Samsung och andra. Utan att roota. ;)
OK, det är kanske möjligt men inte nåt som genomsnittsanvändaren gör.
Absolut inte. Och det är ju löjligt att man inte kan ta bort program man inte vill ha. OK jag förstår om de inte låter en ta bort "appen" som styr gränssnittet, men om dom absolut ska bunta in Facebook så ska jag absolut kunna ta bort det på vanligt vis utan att behöva beväpna mig med en dator och kommandotolken.
Du behöver inte en dator. Inaktivera bara skiten du inte behöver och sedan är det bara tuta och köra
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Teslaspolen »

nek0 skrev:
Teslaspolen skrev:
Jerker skrev:
Teslaspolen skrev:
Har inte haft några problem, och det finns alltid sätt att bli av med bloat, inkluderat på Samsung och andra. Utan att roota. ;)
OK, det är kanske möjligt men inte nåt som genomsnittsanvändaren gör.
Absolut inte. Och det är ju löjligt att man inte kan ta bort program man inte vill ha. OK jag förstår om de inte låter en ta bort "appen" som styr gränssnittet, men om dom absolut ska bunta in Facebook så ska jag absolut kunna ta bort det på vanligt vis utan att behöva beväpna mig med en dator och kommandotolken.
Du behöver inte en dator. Inaktivera bara skiten du inte behöver och sedan är det bara tuta och köra
Vissa saker går det med, absolut. Men inte allt. Och sedan är jag emot det av princip, exemplet Facebook igen, vill inte ha med det att göra alls så varför ska den ligga och ta plats på min telefon?

Ja, jag går långa längder för att få det som jag vill. :P
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

nek0 skrev:
Du behöver inte en dator. Inaktivera bara skiten du inte behöver och sedan är det bara tuta och köra
Att inaktivera en app frigör ju inte diskutrymme. Ja, kanske lite, för uppdateringar avinstalleras, men ändå ligger den kvar och tar upp diskutrymme som man vill ha till nåt annat.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

Härligt när man kommer tillbaka efter några timmar till forumet och märker att forumets paradgren nyttjats i stor mängd. I denna tråd gick bytte vi topic från i följande ordning utan att komma tillbaka till trådens ämne TSLA -> Elon Musk -> Steve Jobs -> Apple -> Innovation -> Det var bättre förr -> Fysiska tangentbord -> Nokia -> Blootade OS -> Facebook / Diskutrymme.

Liknande var det i Artikel i media -> Solceller -> Varma tak -> AC -> Gamla hus -> Förnybar energi -> Elda ved -> Spruta vatten på taket -> Råtta i brunnen.

Jag har absolut inget emot detta utan tycker att detta är en av de stora positiva sakerna på detta forum!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4182
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Aktien TSLA

Inlägg av nek0 »

Jerker skrev:
nek0 skrev:
Du behöver inte en dator. Inaktivera bara skiten du inte behöver och sedan är det bara tuta och köra
Att inaktivera en app frigör ju inte diskutrymme. Ja, kanske lite, för uppdateringar avinstalleras, men ändå ligger den kvar och tar upp diskutrymme som man vill ha till nåt annat.
Nu tycker jag att ni överdriver. 139kB kan väl inte störa så mycket?
Screenshot_2020-07-05_214628.jpg
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:
Jerker skrev:
nek0 skrev:
Du behöver inte en dator. Inaktivera bara skiten du inte behöver och sedan är det bara tuta och köra
Att inaktivera en app frigör ju inte diskutrymme. Ja, kanske lite, för uppdateringar avinstalleras, men ändå ligger den kvar och tar upp diskutrymme som man vill ha till nåt annat.
Nu tycker jag att ni överdriver. 139kB kan väl inte störa så mycket?
Det är ju vad programmet tar i lagring, dvs inte vad appen tar i utrymme. Appen är på ca 45-50 MB, vet inte om den packas upp och därmed tar än mer i utrymme.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Härligt när man kommer tillbaka efter några timmar till forumet och märker att forumets paradgren nyttjats i stor mängd. I denna tråd gick bytte vi topic från i följande ordning utan att komma tillbaka till trådens ämne TSLA -> Elon Musk -> Steve Jobs -> Apple -> Innovation -> Det var bättre förr -> Fysiska tangentbord -> Nokia -> Blootade OS -> Facebook / Diskutrymme.

Liknande var det i Artikel i media -> Solceller -> Varma tak -> AC -> Gamla hus -> Förnybar energi -> Elda ved -> Spruta vatten på taket -> Råtta i brunnen.

Jag har absolut inget emot detta utan tycker att detta är en av de stora positiva sakerna på detta forum!
Instämmer. Är för mig beviset för ett levande forum. Många andra forum har självdött när "back to topic"-poliserna har fått som dom velat.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Och FB är ju bara en app av dussintals som man vill men inte kan avinstallera.
Användarvisningsbild
perwis
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 01 mar 2015 22:13

Re: Aktien TSLA

Inlägg av perwis »

Nu kan man köpa ”short shorts” i Tesla shopen :)

https://shop.tesla.com/en_se/product/te ... 29140-00-A
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4182
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Aktien TSLA

Inlägg av nek0 »

Svenssons skrev:
nek0 skrev:
Jerker skrev:
nek0 skrev:
Du behöver inte en dator. Inaktivera bara skiten du inte behöver och sedan är det bara tuta och köra
Att inaktivera en app frigör ju inte diskutrymme. Ja, kanske lite, för uppdateringar avinstalleras, men ändå ligger den kvar och tar upp diskutrymme som man vill ha till nåt annat.
Nu tycker jag att ni överdriver. 139kB kan väl inte störa så mycket?
Det är ju vad programmet tar i lagring, dvs inte vad appen tar i utrymme. Appen är på ca 45-50 MB, vet inte om den packas upp och därmed tar än mer i utrymme.
Kan ha fel men jag tolkar det som att appen inte är så stor
Screenshot_2020-07-05_223740.jpg
Mosse97
Inlägg: 26
Blev medlem: 28 aug 2017 22:16

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Mosse97 »

perwis skrev:
Nu kan man köpa ”short shorts” i Tesla shopen :)

https://shop.tesla.com/en_se/product/te ... 29140-00-A
Antar att det är Elon själv som satt prislappen på $69.420 :lol:
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Aktien TSLA

Inlägg av TiborBlomhall »

Som i svenska shoppen är tråkiga 810:- :roll:
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Aktien TSLA

Inlägg av dd88 »

De där shortsen kommer matcha perfekt med bärarens trampstamp, genidrag.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3625
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Tellus »

Mosse97 skrev:
perwis skrev:
Nu kan man köpa ”short shorts” i Tesla shopen :)

https://shop.tesla.com/en_se/product/te ... 29140-00-A
Antar att det är Elon själv som satt prislappen på $69.420 :lol:
Jag köpte 2st i ren spekulation
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Aktien TSLA

Inlägg av 12man »

dd88 skrev:
De där shortsen kommer matcha perfekt med bärarens trampstamp, genidrag.
Trumpstump?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

 1283,00 dollar i förhandeln!!!

Helt galet!!!

Blir ca 242 B$ i börsvärde!!!

Ford har 24B$ i börsvärde!

Tesla är ca 10ggr större!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
 1283,00 dollar i förhandeln!!!

Helt galet!!!

Blir ca 242 B$ i börsvärde!!!

Ford har 24B$ i börsvärde!

Tesla är ca 10ggr större!
"Galet" är ju ett återkommande uttryck i den här tråden samtidigt som många tycker allt är helt i sin ordning....
Verdi

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
 1283,00 dollar i förhandeln!!!

Helt galet!!!

Blir ca 242 B$ i börsvärde!!!

Ford har 24B$ i börsvärde!

Tesla är ca 10ggr större!
"Galet" är ju ett återkommande uttryck i den här tråden samtidigt som många tycker allt är helt i sin ordning....
Ja, det är ju inget köpläge direkt... :) Så svårt att veta var förhoppningsbolag tar vägen. Har jag fått lära mig den hårda vägen.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
 1283,00 dollar i förhandeln!!!

Helt galet!!!

Blir ca 242 B$ i börsvärde!!!

Ford har 24B$ i börsvärde!

Tesla är ca 10ggr större!
"Galet" är ju ett återkommande uttryck i den här tråden samtidigt som många tycker allt är helt i sin ordning....
Nej, helt galet är det inte. Det har blivit tydligt för allt fler den senaste tiden att de flesta former av transporter kommer bli eldrivna i nära framtid och Tesla är marknadsledande där. Ser man dessutom till investeringarna Tesla gör i produktionskapacitet och jämför dem med andra företags investeringar så är det lika tydligt att Tesla högst troligen kommer vara marknadsledande under lång tid framöver och snarare öka sin ledning än mer.

Tesla är snart ett av de 20 högst värderade företagen i världen men man har inte nått den omsättning som förtjänar sådan hög värderingen ännu. Däremot är marknaden övertygad att Tesla kommer nå den omsättningen framöver. Den övertygelsen kan säkert vackla många gånger innan det blir ett faktum. Frågan är bara inom vilka nivåer aktien kommer röra sig inom tills dess. Tidigare höll den sig runt $250 under 5 års tid innan Tesla växte in i värderingen och aktien tog fart igen. Kommer vi stanna här eller sjunka tillbaka lite eller kommer aktien söka sig ännu högre och sedan handlas sidledes under några år innan den tar fart igen?

$1300 i år är lika galet som $280 var under 2014. 2025 kanske $4000 anses vara lika galet.
Skriv svar