Hmm det är 58kwh-batteriet då right?vigge50 skrev:Här är en bild, tänk på att den börjar på 27% så ett tag håller den 100 kW i alla fall.
Blir intressant att se 48kwh(med och utan optional 100kw) och 77kwh.
Moderator: Redaktion
Hmm det är 58kwh-batteriet då right?vigge50 skrev:Här är en bild, tänk på att den börjar på 27% så ett tag håller den 100 kW i alla fall.
https://www.motor1.com/news/419167/vw-i ... ied-first/
VW ID.4 GTX High-Performance EV Spied For The First Time
Man måste ju dock tänka på vad man syftar på. En prestanda version av en bil från Volkswagen kan man väll knappast tro kommer ha prestanda som en Porsche, finns en anledning till de olika märken. Tesla har länge utmärkt sig att satsa på prestanda, knappast något Volkswagen gör. Låt oss återkomma när vi vet hur bilen blir och prislapp innan vi pratar om prestanda.Zalman3 skrev:https://www.motor1.com/news/419167/vw-i ... ied-first/
VW ID.4 GTX High-Performance EV Spied For The First Time
302hk känns inte så mycket om man jämför med Teslas modeller.
Texten på bilden är tyvärr inte Portugisiska för då hade det varit enkelt att läsa... Tror det är Rumänska eller något liknande.PapaD skrev:Synd att jag inte kan portugisiska. För jag fattar inte hur de fick kurvan. Stod de och filmade hela laddningen och petade in data för hand efteråt? Isf börjar data vid 32%,första mätpunkten, och data innan är gissat till detsamma.vigge50 skrev:Här är en bild, tänk på att den börjar på 27% så ett tag håller den 100 kW i alla fall.
Ser ut som latin, och då är det antingen rumänska eller italienska.lator skrev:Texten på bilden är tyvärr inte Portugisiska för då hade det varit enkelt att läsa... Tror det är Rumänska eller något liknande.
Då låser vi in Rumänska för Italienska är det inte.mati skrev:Ser ut som latin, och då är det antingen rumänska eller italienska.lator skrev:Texten på bilden är tyvärr inte Portugisiska för då hade det varit enkelt att läsa... Tror det är Rumänska eller något liknande.
Rumänska är roligt, tar man bort alla krusiduller över och under bokstäverna så ser det verkligen ut som latin. Vi har några kunder i Rumänien och jag fick min mjukvara översatt till rumänska för ett tag sedan. Killen som gjorde det hade struntat i alla krusiduller. Jag fick en fil i ren och fin ASCII-text och jag trodde först att han hade skojat med mig och översatt det hela till latin istället.PapaD skrev:Ja, se på den! Tog för givet att det var portugisiska då utubkillen bor där. Men Google identifierade språket som rumänska, så då har ni nog rätt. Kan inte det heller dock.
Pula är en stad i Croatien, fråga din tolk vad pula betyder på rumänskamati skrev:Rumänska är roligt, tar man bort alla krusiduller över och under bokstäverna så ser det verkligen ut som latin. Vi har några kunder i Rumänien och jag fick min mjukvara översatt till rumänska för ett tag sedan. Killen som gjorde det hade struntat i alla krusiduller. Jag fick en fil i ren och fin ASCII-text och jag trodde först att han hade skojat med mig och översatt det hela till latin istället.PapaD skrev:Ja, se på den! Tog för givet att det var portugisiska då utubkillen bor där. Men Google identifierade språket som rumänska, så då har ni nog rätt. Kan inte det heller dock.
Jag frågade min andra kompis. En bokstavskombination som man inte får ha på en svensk regskylt. Tre bokstäver.nek0 skrev:Pula är en stad i Croatien, fråga din tolk vad pula betyder på rumänska
Jo, men appen kommunicerar ju med SMS typ var 20:e minut, så man kan ju inte få ett infall och vilja starta ACC:n direkt med appen som man kan med nyckelkortet.LasseTM skrev:Appen funkar ju med Zoe så man behöver inte starta via nyckelkortet men jag håller med om att det är dumt.Jerker skrev:Zoen hade nåt liknande. Att programmera in värme/kyla till ett visst klockslag funkade bara om sladden var i. Däremot kunde man starta värme/kyla med nyckelkortet och då gick det 5 minuter. Men om det var under 40% batteri funkade inte det heller. Och nyckelkortet har ju inte hur lång räckvidd som helst.
Jag har 6km till jobbet och kan inte starta värme när det är under 30% batteri eller vad nu gränsen är.
Att använda sig av SMS för kommunikationen mellan app och bilen är väl ungefär lika genialiskt som att använda disketter för att låta två datorer kommunicera med varandra. Burktelefon kanske?Jerker skrev:Jo, men appen kommunicerar ju med SMS typ var 20:e minut, så man kan ju inte få ett infall och vilja starta ACC:n direkt med appen som man kan med nyckelkortet.LasseTM skrev:Appen funkar ju med Zoe så man behöver inte starta via nyckelkortet men jag håller med om att det är dumt.Jerker skrev:Zoen hade nåt liknande. Att programmera in värme/kyla till ett visst klockslag funkade bara om sladden var i. Däremot kunde man starta värme/kyla med nyckelkortet och då gick det 5 minuter. Men om det var under 40% batteri funkade inte det heller. Och nyckelkortet har ju inte hur lång räckvidd som helst.
Jag har 6km till jobbet och kan inte starta värme när det är under 30% batteri eller vad nu gränsen är.
För envägskommunikation är sms skitbra möjligenmati skrev:Att använda sig av SMS för kommunikationen mellan app och bilen är väl ungefär lika genialiskt som att använda disketter för att låta två datorer kommunicera med varandra. Burktelefon kanske?Jerker skrev:Jo, men appen kommunicerar ju med SMS typ var 20:e minut, så man kan ju inte få ett infall och vilja starta ACC:n direkt med appen som man kan med nyckelkortet.LasseTM skrev:Appen funkar ju med Zoe så man behöver inte starta via nyckelkortet men jag håller med om att det är dumt.Jerker skrev:Zoen hade nåt liknande. Att programmera in värme/kyla till ett visst klockslag funkade bara om sladden var i. Däremot kunde man starta värme/kyla med nyckelkortet och då gick det 5 minuter. Men om det var under 40% batteri funkade inte det heller. Och nyckelkortet har ju inte hur lång räckvidd som helst.
Jag har 6km till jobbet och kan inte starta värme när det är under 30% batteri eller vad nu gränsen är.
Eller på norska för den delen. Kan bli sjukt pinsamt att använda den svenska betydelsen av ”pula” när man pratar med norrmän. Att på måndagsmöte säga att man under helgen har pulat lite i garaget kan bli jobbigtnek0 skrev:Pula är en stad i Croatien, fråga din tolk vad pula betyder på rumänskamati skrev:Rumänska är roligt, tar man bort alla krusiduller över och under bokstäverna så ser det verkligen ut som latin. Vi har några kunder i Rumänien och jag fick min mjukvara översatt till rumänska för ett tag sedan. Killen som gjorde det hade struntat i alla krusiduller. Jag fick en fil i ren och fin ASCII-text och jag trodde först att han hade skojat med mig och översatt det hela till latin istället.PapaD skrev:Ja, se på den! Tog för givet att det var portugisiska då utubkillen bor där. Men Google identifierade språket som rumänska, så då har ni nog rätt. Kan inte det heller dock.
På bosniska : kuk = höftHelectriC skrev:Eller på norska för den delen. Kan bli sjukt pinsamt att använda den svenska betydelsen av ”pula” när man pratar med norrmän. Att på måndagsmöte säga att man under helgen har pulat lite i garaget kan bli jobbigtnek0 skrev:Pula är en stad i Croatien, fråga din tolk vad pula betyder på rumänskamati skrev:Rumänska är roligt, tar man bort alla krusiduller över och under bokstäverna så ser det verkligen ut som latin. Vi har några kunder i Rumänien och jag fick min mjukvara översatt till rumänska för ett tag sedan. Killen som gjorde det hade struntat i alla krusiduller. Jag fick en fil i ren och fin ASCII-text och jag trodde först att han hade skojat med mig och översatt det hela till latin istället.PapaD skrev:Ja, se på den! Tog för givet att det var portugisiska då utubkillen bor där. Men Google identifierade språket som rumänska, så då har ni nog rätt. Kan inte det heller dock.
Nej, man har väl sagt 350k för billigaste, innan bonus.Pontus skrev:Orkar tyvärr inte läsa hela tråden. Priser, nu säger man att mellan batteriet med minst utrustning ska starta på 409000 kr. Såg en gammal artikel där man 40 keuro för denna i Tyskland och översatte det till 425 tkr samma artikel så 30 keuro för minsta varianten och översatte det till 319 tkr. Vågar man nu hoppas på att minstingen kommer kosta 250 tkr efter bonusen?
Vore kanske en trevlig andrabil?
Trots att jag sagt att jag aldrig mer ska köpa en VW...
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... wagen-id3/Kan den här eldrivna Golfklassaren vara bilen som gör eldrift till det nya normala? Vi kör en produktionsklar ID.3 för att ta reda på det.
Chefer på Volkswagen är nära att spika planer på en snabb, R-märkt variant av den nya elbilen ID.3. Källor antyder till tidningen Autocar att fartmonstret ska lanseras under år 2024.
ID.3 R är en skapelse signerad Volkswagens prestandabilsdivision och är tänkt att göra kopplingen tydligare mellan märkets rekordsnabba prototyp ID.R och det oerhört viktiga kommande utbudet av ID-modeller för gatbruk.
Volkswagens utvecklingschef Frank Welsch säger till Autocar att ID.3 R är "något vi tittar på", och lägger till att man "gillar idén, men måste bestämma om marknaden är redo att acceptera en sådan modell".
Enligt Welsch skulle den föreslagna R-versionen vara toppen av ID.3-utbudet och kunna vara den enda prestandaversionen av bilen. Volkswagens planerade elbilsspecifika prestandamärke, GTX, kommer inte att användas på ID.3, eftersom det är reserverat för bilar med dubbla motorer och fyrhjulsdrift. Medan det kommer att passa den större suvmodellen ID.4 kommer ID.3 att lanseras med enbart en motor och bakhjulsdrift.
"ID.3 kan få fyrhjulsdrift, men det är osannolikt att den får det under den första generationen", säger Welsch. "Det kommer inte någon GTX-variant, men vi har fortfarande inte bestämt om det blir någon bakhjulsdriven R-modell." Förra året sade Welsch att en sådan modell "skulle behöva en prestandamotor och fyrhjulsdrift".
Den mest kraftfulla av de kommande ID.3-modellerna får 204 hästkrafter, medan den planerade R-versionen förväntas ha minst 300 hästkrafter. De komponenter som skulle krävas för en ID.3 R skulle kunna möjliggöras av de utvecklingar inom elbilstekniken som troligen kommer att ske fram till 2024.
R-chefen Jost Capito berättade nyligen för Autocar att de jobbade med Volkswagens motorsportavdelning för att se vilken teknik från prestandabatterierna i ID.R som skulle kunna användas i produktionsbilar.
För den dyraste varianten är det nog ett bra förmånsvärde, men inte för den billigaste. Då är e-Golfen faktiskt billigare i förmånsvärde, trots mycket bättre utrustning. Konstigt att det inte är någon som helst skillnad mellan utrustningsvarianterna.Verdi skrev:Riktigt trevligt förmånsvärde iaf. 2202:-/mån brutto oavsett vilken av de tre modellerna som finns angivna hos Skatteverket.
Hade vi inte redan varit så nöjda med vår i3 så hade det varit en finfin andrabil med ungefär samma styrkor som i3:an. Men med större batteri, snabbare laddning och, förhoppningsvis, lite bättre väghållning/komfort.
Riktigt konstigt tom...mati skrev:För den dyraste varianten är det nog ett bra förmånsvärde, men inte för den billigaste. Då är e-Golfen faktiskt billigare i förmånsvärde, trots mycket bättre utrustning. Konstigt att det inte är någon som helst skillnad mellan utrustningsvarianterna.Verdi skrev:Riktigt trevligt förmånsvärde iaf. 2202:-/mån brutto oavsett vilken av de tre modellerna som finns angivna hos Skatteverket.
Hade vi inte redan varit så nöjda med vår i3 så hade det varit en finfin andrabil med ungefär samma styrkor som i3:an. Men med större batteri, snabbare laddning och, förhoppningsvis, lite bättre väghållning/komfort.
Prisskillnaden mellan Base och Plus samt mellan Base och Max får man lägga in som extrautrustning (+ metallic och vinterhjul) när man räknar ut förmånsvärdet på Skatteverkets hemsida.Bjelke skrev:Riktigt konstigt tom...mati skrev:För den dyraste varianten är det nog ett bra förmånsvärde, men inte för den billigaste. Då är e-Golfen faktiskt billigare i förmånsvärde, trots mycket bättre utrustning. Konstigt att det inte är någon som helst skillnad mellan utrustningsvarianterna.Verdi skrev:Riktigt trevligt förmånsvärde iaf. 2202:-/mån brutto oavsett vilken av de tre modellerna som finns angivna hos Skatteverket.
Hade vi inte redan varit så nöjda med vår i3 så hade det varit en finfin andrabil med ungefär samma styrkor som i3:an. Men med större batteri, snabbare laddning och, förhoppningsvis, lite bättre väghållning/komfort.
Kan det komma att ändras tro?
Verkar vara en djungel.BEV[e-Rage] skrev:Prisskillnaden mellan Base och Plus samt mellan Base och Max får man lägga in som extrautrustning (+ metallic och vinterhjul) när man räknar ut förmånsvärdet på Skatteverkets hemsida.Bjelke skrev:Riktigt konstigt tom...mati skrev:För den dyraste varianten är det nog ett bra förmånsvärde, men inte för den billigaste. Då är e-Golfen faktiskt billigare i förmånsvärde, trots mycket bättre utrustning. Konstigt att det inte är någon som helst skillnad mellan utrustningsvarianterna.Verdi skrev:Riktigt trevligt förmånsvärde iaf. 2202:-/mån brutto oavsett vilken av de tre modellerna som finns angivna hos Skatteverket.
Hade vi inte redan varit så nöjda med vår i3 så hade det varit en finfin andrabil med ungefär samma styrkor som i3:an. Men med större batteri, snabbare laddning och, förhoppningsvis, lite bättre väghållning/komfort.
Kan det komma att ändras tro?
Sedan dess har priserna ökat med 10-tusen.Verdi skrev:Verkar vara en djungel.BEV[e-Rage] skrev:Prisskillnaden mellan Base och Plus samt mellan Base och Max får man lägga in som extrautrustning (+ metallic och vinterhjul) när man räknar ut förmånsvärdet på Skatteverkets hemsida.Bjelke skrev:Riktigt konstigt tom...mati skrev:För den dyraste varianten är det nog ett bra förmånsvärde, men inte för den billigaste. Då är e-Golfen faktiskt billigare i förmånsvärde, trots mycket bättre utrustning. Konstigt att det inte är någon som helst skillnad mellan utrustningsvarianterna.Verdi skrev:Riktigt trevligt förmånsvärde iaf. 2202:-/mån brutto oavsett vilken av de tre modellerna som finns angivna hos Skatteverket.
Hade vi inte redan varit så nöjda med vår i3 så hade det varit en finfin andrabil med ungefär samma styrkor som i3:an. Men med större batteri, snabbare laddning och, förhoppningsvis, lite bättre väghållning/komfort.
Kan det komma att ändras tro?
Enligt
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... dw-pzw3Y3s
så finns det
ID.3 1ST
Pris: 409 900 kr före premie, 2 000 kWh snabbladdning ingår
ID.3 1ST PLUS
Pris: 471 900 kr före premie, 2 000 kWh snabbladdning ingår
ID.3 1ST MAX
Pris: 532 900 kr före premie, 2 000 kWh snabbladdning ingår
Var lite rörigt presenterat så jag hade svårt att se vad som skiljde de olika modellerna åt. Alla verkade ha 58 kWh batteri, 100 kW DC-laddning och 204 hk iaf.
Exakt vad ID.3 Pure och Pro är för nåt har jag ingen aning om.