Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
mans71 skrev:
Fredrik j skrev:
Något jag är glad om vi slipper är karmlösa dörrar. Jag har det på Porschen och har haft det tidigare på en annan bil. Kass lösning som inte fungerar utan specialbehandling på vintern. Skulle verkligen ogilla om fler tog efter Tesla på den punkten. Själv kommer jag troligtvis inte köpa en bil med karmlösa dörrar för åretrunt-bruk igen. Om det inte utvecklas vidare med eluppvärmda lister eller något liknande. Men bäst är ju en rutram. Tycker jag.
Just det där var jag också orolig för baserat på min erfarenhet från att åka Porsche på vintern. Det har visat sig vara precis noll problem under mina 3 vintrar med Tesla. ”Specialbehandlingen” är att värma kupen, något jag hade gjort även om det fanns karmar på dörren. Jag har bytt uppfattning och landat i att jag gillar lösningen :)
Det där med att värma kupen är ju inget nytt. Jag har fjärrstyrd dieselvärmare i min Volvo och kommer aldrig till kall bil med lite planering. Däremot vill jag bara värma upp den så isen på rutorna försvinner. Att behöva värma upp hela bilen så att rutorna släpper helt resulterar sannolikt i en för varm bil.
Antar att det är personligt men jag föredrar förvärmning så jag precis slipper skrapa rutor och att det inte är råkallt i bilen. Eftersom jag ju har ytterkläderna på mig tycker jag det är behagligast att sen köra med rattvärme och varmluft på fötterna vilket är dom två ställen där jag normalt fryser.
Det händer även att jag plötsligt med kort varsel måste iväg när bilen är frusen och får duscha spray på rutan.
Karmlösa dörrar tillför inget extra utan bara ett bekymmer. Vad är det du gillar med lösningen? Estetiskt?
Om man värmer så att isen på rutorna försvinner så har man nog värmt tillräckligt för att dörrarna skall gå att öppna också.
Jag har glömt värma några ggr, ändå gick det utmärkt att öppna. Men jag hade som sagt använt ett silikonstift på listerna inför vintern.
På min V60 tänkte jag inte på det med silikonstift, och där satt dörrarna fast rejält ibland, särskilt bak. Den hade dock också dieselvärmare, men inte alltid jag kom ihåg att starta den.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Om man värmer så att isen på rutorna försvinner så har man nog värmt tillräckligt för att dörrarna skall gå att öppna också.
Jag har glömt värma några ggr, ändå gick det utmärkt att öppna. Men jag hade som sagt använt ett silikonstift på listerna inför vintern.
På min V60 tänkte jag inte på det med silikonstift, och där satt dörrarna fast rejält ibland, särskilt bak. Den hade dock också dieselvärmare, men inte alltid jag kom ihåg att starta den.
Men du kommer ihåg att värma din Tesla? Eller står den uppvärmd 24/7 mitt i vintern?
Kanske räcker på en Tesla. På min porsche, som jag vid ett par tillfällen blivit tvungen att hantera i vinterklimat, får jag köra kupévärmare mycket länge innan dörrarna släpper. Det är då bastu inne i bilen. Men jämförelsen sviktar. Porschen är inte gjord för vinterklimat även om många i porschekretsar hävdar att det också är världens bästa vinterbil.
Den riktiga prövningen är ju dom där dagarna när det är ispansar på hela bilen.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Polestar 2

Inlägg av mans71 »

Fredrik j skrev:
mans71 skrev:
Fredrik j skrev:
Något jag är glad om vi slipper är karmlösa dörrar. Jag har det på Porschen och har haft det tidigare på en annan bil. Kass lösning som inte fungerar utan specialbehandling på vintern. Skulle verkligen ogilla om fler tog efter Tesla på den punkten. Själv kommer jag troligtvis inte köpa en bil med karmlösa dörrar för åretrunt-bruk igen. Om det inte utvecklas vidare med eluppvärmda lister eller något liknande. Men bäst är ju en rutram. Tycker jag.
Just det där var jag också orolig för baserat på min erfarenhet från att åka Porsche på vintern. Det har visat sig vara precis noll problem under mina 3 vintrar med Tesla. ”Specialbehandlingen” är att värma kupen, något jag hade gjort även om det fanns karmar på dörren. Jag har bytt uppfattning och landat i att jag gillar lösningen :)
Det där med att värma kupen är ju inget nytt. Jag har fjärrstyrd dieselvärmare i min Volvo och kommer aldrig till kall bil med lite planering. Däremot vill jag bara värma upp den så isen på rutorna försvinner. Att behöva värma upp hela bilen så att rutorna släpper helt resulterar sannolikt i en för varm bil.
Antar att det är personligt men jag föredrar förvärmning så jag precis slipper skrapa rutor och att det inte är råkallt i bilen. Eftersom jag ju har ytterkläderna på mig tycker jag det är behagligast att sen köra med rattvärme och varmluft på fötterna vilket är dom två ställen där jag normalt fryser.
Det händer även att jag plötsligt med kort varsel måste iväg när bilen är frusen och får duscha spray på rutan.
Karmlösa dörrar tillför inget extra utan bara ett bekymmer. Vad är det du gillar med lösningen? Estetiskt?
Precis, bara rent estetiskt. Funktionsmässigt är det förstås underlägset och var ett verkligt problem på Porsche. På Teslan som sagt, aldrig haft ett problem.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Om man värmer så att isen på rutorna försvinner så har man nog värmt tillräckligt för att dörrarna skall gå att öppna också.
Jag har glömt värma några ggr, ändå gick det utmärkt att öppna. Men jag hade som sagt använt ett silikonstift på listerna inför vintern.
På min V60 tänkte jag inte på det med silikonstift, och där satt dörrarna fast rejält ibland, särskilt bak. Den hade dock också dieselvärmare, men inte alltid jag kom ihåg att starta den.
Men du kommer ihåg att värma din Tesla? Eller står den uppvärmd 24/7 mitt i vintern?
Kanske räcker på en Tesla. På min porsche, som jag vid ett par tillfällen blivit tvungen att hantera i vinterklimat, får jag köra kupévärmare mycket länge innan dörrarna släpper. Det är då bastu inne i bilen. Men jämförelsen sviktar. Porschen är inte gjord för vinterklimat även om många i porschekretsar hävdar att det också är världens bästa vinterbil.
Den riktiga prövningen är ju dom där dagarna när det är ispansar på hela bilen.
Läs igen vad jag skrev. Prova silikonstift på Porschen?
Som sagt problemet är inte karm eller inte karm, problemet är att gummilister fryser.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Om man värmer så att isen på rutorna försvinner så har man nog värmt tillräckligt för att dörrarna skall gå att öppna också.
Jag har glömt värma några ggr, ändå gick det utmärkt att öppna. Men jag hade som sagt använt ett silikonstift på listerna inför vintern.
På min V60 tänkte jag inte på det med silikonstift, och där satt dörrarna fast rejält ibland, särskilt bak. Den hade dock också dieselvärmare, men inte alltid jag kom ihåg att starta den.
Men du kommer ihåg att värma din Tesla? Eller står den uppvärmd 24/7 mitt i vintern?
Kanske räcker på en Tesla. På min porsche, som jag vid ett par tillfällen blivit tvungen att hantera i vinterklimat, får jag köra kupévärmare mycket länge innan dörrarna släpper. Det är då bastu inne i bilen. Men jämförelsen sviktar. Porschen är inte gjord för vinterklimat även om många i porschekretsar hävdar att det också är världens bästa vinterbil.
Den riktiga prövningen är ju dom där dagarna när det är ispansar på hela bilen.
Läs igen vad jag skrev. Prova silikonstift på Porschen?
Som sagt problemet är inte karm eller inte karm, problemet är att gummilister fryser.
Nä, på en bil med karm kan man ju bara rycka upp dörren. Ganska robust. Tvinga upp en karmlös dörr vågar inte jag göra. Det bryter ju i hela rutan.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Polestar 2

Inlägg av Zalman3 »


NORSKA VÄGVERKET KÖPER IN 140 ELBILAR: VÄLJER POLESTAR 2
https://alltomelbil.se/norska-vagverket ... eNqi5eYqaQ
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
Nä, på en bil med karm kan man ju bara rycka upp dörren. Ganska robust. Tvinga upp en karmlös dörr vågar inte jag göra. Det bryter ju i hela rutan.
Kan och kan. Dom kan sitta så hårt att det inte går. Som sagt på V60n jag hade innan kunde bakdörrarna vara omöjliga.
Lösningen är silikonstift eller förvärmning.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Polestar 2

Inlägg av nek0 »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Om man värmer så att isen på rutorna försvinner så har man nog värmt tillräckligt för att dörrarna skall gå att öppna också.
Jag har glömt värma några ggr, ändå gick det utmärkt att öppna. Men jag hade som sagt använt ett silikonstift på listerna inför vintern.
På min V60 tänkte jag inte på det med silikonstift, och där satt dörrarna fast rejält ibland, särskilt bak. Den hade dock också dieselvärmare, men inte alltid jag kom ihåg att starta den.
Men du kommer ihåg att värma din Tesla? Eller står den uppvärmd 24/7 mitt i vintern?
Kanske räcker på en Tesla. På min porsche, som jag vid ett par tillfällen blivit tvungen att hantera i vinterklimat, får jag köra kupévärmare mycket länge innan dörrarna släpper. Det är då bastu inne i bilen. Men jämförelsen sviktar. Porschen är inte gjord för vinterklimat även om många i porschekretsar hävdar att det också är världens bästa vinterbil.
Den riktiga prövningen är ju dom där dagarna när det är ispansar på hela bilen.
Läs igen vad jag skrev. Prova silikonstift på Porschen?
Som sagt problemet är inte karm eller inte karm, problemet är att gummilister fryser.
Sist det hände mig var det 1995 i en Toyota Carina från 1979.
På min bil får man inte använda silikonstift.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

nek0 skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Om man värmer så att isen på rutorna försvinner så har man nog värmt tillräckligt för att dörrarna skall gå att öppna också.
Jag har glömt värma några ggr, ändå gick det utmärkt att öppna. Men jag hade som sagt använt ett silikonstift på listerna inför vintern.
På min V60 tänkte jag inte på det med silikonstift, och där satt dörrarna fast rejält ibland, särskilt bak. Den hade dock också dieselvärmare, men inte alltid jag kom ihåg att starta den.
Men du kommer ihåg att värma din Tesla? Eller står den uppvärmd 24/7 mitt i vintern?
Kanske räcker på en Tesla. På min porsche, som jag vid ett par tillfällen blivit tvungen att hantera i vinterklimat, får jag köra kupévärmare mycket länge innan dörrarna släpper. Det är då bastu inne i bilen. Men jämförelsen sviktar. Porschen är inte gjord för vinterklimat även om många i porschekretsar hävdar att det också är världens bästa vinterbil.
Den riktiga prövningen är ju dom där dagarna när det är ispansar på hela bilen.
Läs igen vad jag skrev. Prova silikonstift på Porschen?
Som sagt problemet är inte karm eller inte karm, problemet är att gummilister fryser.
Sist det hände mig var det 1995 i en Toyota Carina från 1979.
På min bil får man inte använda silikonstift.
Har du bott nånstans där det brukar bli -30? Det har jag.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Har du bott nånstans där det brukar bli -30? Det har jag.
Det förklarar ju din erfarenhet på området. -30 är ju lättare att hantera än typiskt västkustväder med regn varvat med -10. Kanske därför det är ovanligt med karmlösa dörrar från biltillverkare på svenska västkusten...;)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Har du bott nånstans där det brukar bli -30? Det har jag.
Det förklarar ju din erfarenhet på området. -30 är ju lättare att hantera än typiskt västkustväder med regn varvat med -10. Kanske därför det är ovanligt med karmlösa dörrar från biltillverkare på svenska västkusten...;)
Det tycker jag inte. Bor i sydvästra Sverige nu, betydligt bekvämare på vintern här.
Volvo hade väl det på C70 tex? Men de har ju inte gjort så många "exklusiva" bilar överlag.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Har du bott nånstans där det brukar bli -30? Det har jag.
Det förklarar ju din erfarenhet på området. -30 är ju lättare att hantera än typiskt västkustväder med regn varvat med -10. Kanske därför det är ovanligt med karmlösa dörrar från biltillverkare på svenska västkusten...;)
Det tycker jag inte. Bor i sydvästra Sverige nu, betydligt bekvämare på vintern här.
Volvo hade väl det på C70 tex? Men de har ju inte gjort så många "exklusiva" bilar överlag.
På bilar som även finns som cabriolet har lösningen ju en praktisk funktion. En cab med rutramar blir ju inget bra.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Polestar 2

Inlägg av nek0 »

taliz skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Om man värmer så att isen på rutorna försvinner så har man nog värmt tillräckligt för att dörrarna skall gå att öppna också.
Jag har glömt värma några ggr, ändå gick det utmärkt att öppna. Men jag hade som sagt använt ett silikonstift på listerna inför vintern.
På min V60 tänkte jag inte på det med silikonstift, och där satt dörrarna fast rejält ibland, särskilt bak. Den hade dock också dieselvärmare, men inte alltid jag kom ihåg att starta den.
Men du kommer ihåg att värma din Tesla? Eller står den uppvärmd 24/7 mitt i vintern?
Kanske räcker på en Tesla. På min porsche, som jag vid ett par tillfällen blivit tvungen att hantera i vinterklimat, får jag köra kupévärmare mycket länge innan dörrarna släpper. Det är då bastu inne i bilen. Men jämförelsen sviktar. Porschen är inte gjord för vinterklimat även om många i porschekretsar hävdar att det också är världens bästa vinterbil.
Den riktiga prövningen är ju dom där dagarna när det är ispansar på hela bilen.
Läs igen vad jag skrev. Prova silikonstift på Porschen?
Som sagt problemet är inte karm eller inte karm, problemet är att gummilister fryser.
Sist det hände mig var det 1995 i en Toyota Carina från 1979.
På min bil får man inte använda silikonstift.
Har du bott nånstans där det brukar bli -30? Det har jag.
Ja det har jag och gör det fortfarande.
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

Kul att det börjar närma sig för oss som väntar otåligt. Idag blev första batchen kundbilar registrerade med svenska regnummer. Därmed öppnades också Polestar Insurance som sköts av IF med helt ok försäkringspremier. Min hamnar på 463kr/mån för 2000 årliga mil, i paritet med vad jag betalade för min V90.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Polestar 2

Inlägg av Remuz »

Mycket kritik om det där klippet. Jag tycker det var en trevlig genomgång. Tack Fabian!

Jag kommer fortfarande inte skaffa en polestar dock...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Polestar 2

Inlägg av Legato »

nek0 skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:


Men du kommer ihåg att värma din Tesla? Eller står den uppvärmd 24/7 mitt i vintern?
Kanske räcker på en Tesla. På min porsche, som jag vid ett par tillfällen blivit tvungen att hantera i vinterklimat, får jag köra kupévärmare mycket länge innan dörrarna släpper. Det är då bastu inne i bilen. Men jämförelsen sviktar. Porschen är inte gjord för vinterklimat även om många i porschekretsar hävdar att det också är världens bästa vinterbil.
Den riktiga prövningen är ju dom där dagarna när det är ispansar på hela bilen.
Läs igen vad jag skrev. Prova silikonstift på Porschen?
Som sagt problemet är inte karm eller inte karm, problemet är att gummilister fryser.
Sist det hände mig var det 1995 i en Toyota Carina från 1979.
På min bil får man inte använda silikonstift.
Har du bott nånstans där det brukar bli -30? Det har jag.
Ja det har jag och gör det fortfarande.
Det "brukar" bli -30 i Huskvarna? Med tanke på att lägsta uppmätta temperatur någonsin runt Jönköping är ca -35 så låter det inte så sannolikt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Polestar 2

Inlägg av nek0 »

Legato skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:


Men du kommer ihåg att värma din Tesla? Eller står den uppvärmd 24/7 mitt i vintern?
Kanske räcker på en Tesla. På min porsche, som jag vid ett par tillfällen blivit tvungen att hantera i vinterklimat, får jag köra kupévärmare mycket länge innan dörrarna släpper. Det är då bastu inne i bilen. Men jämförelsen sviktar. Porschen är inte gjord för vinterklimat även om många i porschekretsar hävdar att det också är världens bästa vinterbil.
Den riktiga prövningen är ju dom där dagarna när det är ispansar på hela bilen.


Har du bott nånstans där det brukar bli -30? Det har jag.
Ja det har jag och gör det fortfarande.
Det "brukar" bli -30 i Huskvarna? Med tanke på att lägsta uppmätta temperatur någonsin runt Jönköping är ca -35 så låter det inte så sannolikt.
Har upplevt -32 i Aneby
Sedan har vi under -30 i Bosnien också
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Polestar 2

Inlägg av nek0 »

Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Polestar 2

Inlägg av Elof »

HelectriC skrev:
enda fördelen med karmlösa dörrar är ju att det ser coolt ut om man öppnar dörrarna med fönstret nere. Men eftersom Tesla vägrar implementera den universella lösningen som typ alla andra har där man stänger rutorna genom att hålla inne låsknappen, så går det ju intre att göra en cool exit med Teslan och sen stänga fönstren med FOBen.
Även skramlet när man stänger dörren med rutan nere drar ner coolheten något, dock ej under normal rutramsnivå. :)
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Polestar 2

Inlägg av Tellus »

Hur är det egentligen med ihopsättningskvalitén? :lol:
446B5843-B9BA-4EB6-A905-C76075F7355E.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Polestar 2

Inlägg av Bjelke »

Skapligt uppmärksammat! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Samma på min S90..... :o
200707_3.PNG
Senast redigerad av Fredrik j, redigerad totalt 1 gånger.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Polestar 2

Inlägg av Mickep »

Ser inte så farligt ut eller dåligt. (finns ju pressveck på byxor), Frågan är väl om det är design eller tillverkningsmisstag?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Är det inte bara att vika ut listen där det klämmer då? Är ju så även på Tesla runt dörröppningarna inne i bilen. Plastlisten fastnar liksom i vikt position då och då.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

HelectriC skrev:
Är det inte bara att vika ut listen där det klämmer då? Är ju så även på Tesla runt dörröppningarna inne i bilen. Plastlisten fastnar liksom i vikt position då och då.
Ju precis. Jag var lite ironisk när jag tryckte på min list och tog en bild.
Det är flärpen på gummilisten som fastnat på mattan. Blir så om man trycker på den. Bara att dra ut med fingret igen.
Skriv svar