Något jag är glad om vi slipper är karmlösa dörrar. Jag har det på Porschen och har haft det tidigare på en annan bil. Kass lösning som inte fungerar utan specialbehandling på vintern. Skulle verkligen ogilla om fler tog efter Tesla på den punkten. Själv kommer jag troligtvis inte köpa en bil med karmlösa dörrar för åretrunt-bruk igen. Om det inte utvecklas vidare med eluppvärmda lister eller något liknande. Men bäst är ju en rutram. Tycker jag.
Just det där var jag också orolig för baserat på min erfarenhet från att åka Porsche på vintern. Det har visat sig vara precis noll problem under mina 3 vintrar med Tesla. ”Specialbehandlingen” är att värma kupen, något jag hade gjort även om det fanns karmar på dörren. Jag har bytt uppfattning och landat i att jag gillar lösningen
Det där med att värma kupen är ju inget nytt. Jag har fjärrstyrd dieselvärmare i min Volvo och kommer aldrig till kall bil med lite planering. Däremot vill jag bara värma upp den så isen på rutorna försvinner. Att behöva värma upp hela bilen så att rutorna släpper helt resulterar sannolikt i en för varm bil.
Antar att det är personligt men jag föredrar förvärmning så jag precis slipper skrapa rutor och att det inte är råkallt i bilen. Eftersom jag ju har ytterkläderna på mig tycker jag det är behagligast att sen köra med rattvärme och varmluft på fötterna vilket är dom två ställen där jag normalt fryser.
Det händer även att jag plötsligt med kort varsel måste iväg när bilen är frusen och får duscha spray på rutan.
Karmlösa dörrar tillför inget extra utan bara ett bekymmer. Vad är det du gillar med lösningen? Estetiskt?
Om man värmer så att isen på rutorna försvinner så har man nog värmt tillräckligt för att dörrarna skall gå att öppna också.
Jag har glömt värma några ggr, ändå gick det utmärkt att öppna. Men jag hade som sagt använt ett silikonstift på listerna inför vintern.
På min V60 tänkte jag inte på det med silikonstift, och där satt dörrarna fast rejält ibland, särskilt bak. Den hade dock också dieselvärmare, men inte alltid jag kom ihåg att starta den.
Om man värmer så att isen på rutorna försvinner så har man nog värmt tillräckligt för att dörrarna skall gå att öppna också.
Jag har glömt värma några ggr, ändå gick det utmärkt att öppna. Men jag hade som sagt använt ett silikonstift på listerna inför vintern.
På min V60 tänkte jag inte på det med silikonstift, och där satt dörrarna fast rejält ibland, särskilt bak. Den hade dock också dieselvärmare, men inte alltid jag kom ihåg att starta den.
Men du kommer ihåg att värma din Tesla? Eller står den uppvärmd 24/7 mitt i vintern?
Kanske räcker på en Tesla. På min porsche, som jag vid ett par tillfällen blivit tvungen att hantera i vinterklimat, får jag köra kupévärmare mycket länge innan dörrarna släpper. Det är då bastu inne i bilen. Men jämförelsen sviktar. Porschen är inte gjord för vinterklimat även om många i porschekretsar hävdar att det också är världens bästa vinterbil.
Den riktiga prövningen är ju dom där dagarna när det är ispansar på hela bilen.
Något jag är glad om vi slipper är karmlösa dörrar. Jag har det på Porschen och har haft det tidigare på en annan bil. Kass lösning som inte fungerar utan specialbehandling på vintern. Skulle verkligen ogilla om fler tog efter Tesla på den punkten. Själv kommer jag troligtvis inte köpa en bil med karmlösa dörrar för åretrunt-bruk igen. Om det inte utvecklas vidare med eluppvärmda lister eller något liknande. Men bäst är ju en rutram. Tycker jag.
Just det där var jag också orolig för baserat på min erfarenhet från att åka Porsche på vintern. Det har visat sig vara precis noll problem under mina 3 vintrar med Tesla. ”Specialbehandlingen” är att värma kupen, något jag hade gjort även om det fanns karmar på dörren. Jag har bytt uppfattning och landat i att jag gillar lösningen
Det där med att värma kupen är ju inget nytt. Jag har fjärrstyrd dieselvärmare i min Volvo och kommer aldrig till kall bil med lite planering. Däremot vill jag bara värma upp den så isen på rutorna försvinner. Att behöva värma upp hela bilen så att rutorna släpper helt resulterar sannolikt i en för varm bil.
Antar att det är personligt men jag föredrar förvärmning så jag precis slipper skrapa rutor och att det inte är råkallt i bilen. Eftersom jag ju har ytterkläderna på mig tycker jag det är behagligast att sen köra med rattvärme och varmluft på fötterna vilket är dom två ställen där jag normalt fryser.
Det händer även att jag plötsligt med kort varsel måste iväg när bilen är frusen och får duscha spray på rutan.
Karmlösa dörrar tillför inget extra utan bara ett bekymmer. Vad är det du gillar med lösningen? Estetiskt?
Precis, bara rent estetiskt. Funktionsmässigt är det förstås underlägset och var ett verkligt problem på Porsche. På Teslan som sagt, aldrig haft ett problem.
Om man värmer så att isen på rutorna försvinner så har man nog värmt tillräckligt för att dörrarna skall gå att öppna också.
Jag har glömt värma några ggr, ändå gick det utmärkt att öppna. Men jag hade som sagt använt ett silikonstift på listerna inför vintern.
På min V60 tänkte jag inte på det med silikonstift, och där satt dörrarna fast rejält ibland, särskilt bak. Den hade dock också dieselvärmare, men inte alltid jag kom ihåg att starta den.
Men du kommer ihåg att värma din Tesla? Eller står den uppvärmd 24/7 mitt i vintern?
Kanske räcker på en Tesla. På min porsche, som jag vid ett par tillfällen blivit tvungen att hantera i vinterklimat, får jag köra kupévärmare mycket länge innan dörrarna släpper. Det är då bastu inne i bilen. Men jämförelsen sviktar. Porschen är inte gjord för vinterklimat även om många i porschekretsar hävdar att det också är världens bästa vinterbil.
Den riktiga prövningen är ju dom där dagarna när det är ispansar på hela bilen.
Läs igen vad jag skrev. Prova silikonstift på Porschen?
Som sagt problemet är inte karm eller inte karm, problemet är att gummilister fryser.
Om man värmer så att isen på rutorna försvinner så har man nog värmt tillräckligt för att dörrarna skall gå att öppna också.
Jag har glömt värma några ggr, ändå gick det utmärkt att öppna. Men jag hade som sagt använt ett silikonstift på listerna inför vintern.
På min V60 tänkte jag inte på det med silikonstift, och där satt dörrarna fast rejält ibland, särskilt bak. Den hade dock också dieselvärmare, men inte alltid jag kom ihåg att starta den.
Men du kommer ihåg att värma din Tesla? Eller står den uppvärmd 24/7 mitt i vintern?
Kanske räcker på en Tesla. På min porsche, som jag vid ett par tillfällen blivit tvungen att hantera i vinterklimat, får jag köra kupévärmare mycket länge innan dörrarna släpper. Det är då bastu inne i bilen. Men jämförelsen sviktar. Porschen är inte gjord för vinterklimat även om många i porschekretsar hävdar att det också är världens bästa vinterbil.
Den riktiga prövningen är ju dom där dagarna när det är ispansar på hela bilen.
Läs igen vad jag skrev. Prova silikonstift på Porschen?
Som sagt problemet är inte karm eller inte karm, problemet är att gummilister fryser.
Nä, på en bil med karm kan man ju bara rycka upp dörren. Ganska robust. Tvinga upp en karmlös dörr vågar inte jag göra. Det bryter ju i hela rutan.
Nä, på en bil med karm kan man ju bara rycka upp dörren. Ganska robust. Tvinga upp en karmlös dörr vågar inte jag göra. Det bryter ju i hela rutan.
Kan och kan. Dom kan sitta så hårt att det inte går. Som sagt på V60n jag hade innan kunde bakdörrarna vara omöjliga.
Lösningen är silikonstift eller förvärmning.
Om man värmer så att isen på rutorna försvinner så har man nog värmt tillräckligt för att dörrarna skall gå att öppna också.
Jag har glömt värma några ggr, ändå gick det utmärkt att öppna. Men jag hade som sagt använt ett silikonstift på listerna inför vintern.
På min V60 tänkte jag inte på det med silikonstift, och där satt dörrarna fast rejält ibland, särskilt bak. Den hade dock också dieselvärmare, men inte alltid jag kom ihåg att starta den.
Men du kommer ihåg att värma din Tesla? Eller står den uppvärmd 24/7 mitt i vintern?
Kanske räcker på en Tesla. På min porsche, som jag vid ett par tillfällen blivit tvungen att hantera i vinterklimat, får jag köra kupévärmare mycket länge innan dörrarna släpper. Det är då bastu inne i bilen. Men jämförelsen sviktar. Porschen är inte gjord för vinterklimat även om många i porschekretsar hävdar att det också är världens bästa vinterbil.
Den riktiga prövningen är ju dom där dagarna när det är ispansar på hela bilen.
Läs igen vad jag skrev. Prova silikonstift på Porschen?
Som sagt problemet är inte karm eller inte karm, problemet är att gummilister fryser.
Sist det hände mig var det 1995 i en Toyota Carina från 1979.
På min bil får man inte använda silikonstift.
Om man värmer så att isen på rutorna försvinner så har man nog värmt tillräckligt för att dörrarna skall gå att öppna också.
Jag har glömt värma några ggr, ändå gick det utmärkt att öppna. Men jag hade som sagt använt ett silikonstift på listerna inför vintern.
På min V60 tänkte jag inte på det med silikonstift, och där satt dörrarna fast rejält ibland, särskilt bak. Den hade dock också dieselvärmare, men inte alltid jag kom ihåg att starta den.
Men du kommer ihåg att värma din Tesla? Eller står den uppvärmd 24/7 mitt i vintern?
Kanske räcker på en Tesla. På min porsche, som jag vid ett par tillfällen blivit tvungen att hantera i vinterklimat, får jag köra kupévärmare mycket länge innan dörrarna släpper. Det är då bastu inne i bilen. Men jämförelsen sviktar. Porschen är inte gjord för vinterklimat även om många i porschekretsar hävdar att det också är världens bästa vinterbil.
Den riktiga prövningen är ju dom där dagarna när det är ispansar på hela bilen.
Läs igen vad jag skrev. Prova silikonstift på Porschen?
Som sagt problemet är inte karm eller inte karm, problemet är att gummilister fryser.
Sist det hände mig var det 1995 i en Toyota Carina från 1979.
På min bil får man inte använda silikonstift.
Har du bott nånstans där det brukar bli -30? Det har jag.
Har du bott nånstans där det brukar bli -30? Det har jag.
Det förklarar ju din erfarenhet på området. -30 är ju lättare att hantera än typiskt västkustväder med regn varvat med -10. Kanske därför det är ovanligt med karmlösa dörrar från biltillverkare på svenska västkusten...
Har du bott nånstans där det brukar bli -30? Det har jag.
Det förklarar ju din erfarenhet på området. -30 är ju lättare att hantera än typiskt västkustväder med regn varvat med -10. Kanske därför det är ovanligt med karmlösa dörrar från biltillverkare på svenska västkusten...
Det tycker jag inte. Bor i sydvästra Sverige nu, betydligt bekvämare på vintern här.
Volvo hade väl det på C70 tex? Men de har ju inte gjort så många "exklusiva" bilar överlag.
Har du bott nånstans där det brukar bli -30? Det har jag.
Det förklarar ju din erfarenhet på området. -30 är ju lättare att hantera än typiskt västkustväder med regn varvat med -10. Kanske därför det är ovanligt med karmlösa dörrar från biltillverkare på svenska västkusten...
Det tycker jag inte. Bor i sydvästra Sverige nu, betydligt bekvämare på vintern här.
Volvo hade väl det på C70 tex? Men de har ju inte gjort så många "exklusiva" bilar överlag.
På bilar som även finns som cabriolet har lösningen ju en praktisk funktion. En cab med rutramar blir ju inget bra.
Om man värmer så att isen på rutorna försvinner så har man nog värmt tillräckligt för att dörrarna skall gå att öppna också.
Jag har glömt värma några ggr, ändå gick det utmärkt att öppna. Men jag hade som sagt använt ett silikonstift på listerna inför vintern.
På min V60 tänkte jag inte på det med silikonstift, och där satt dörrarna fast rejält ibland, särskilt bak. Den hade dock också dieselvärmare, men inte alltid jag kom ihåg att starta den.
Men du kommer ihåg att värma din Tesla? Eller står den uppvärmd 24/7 mitt i vintern?
Kanske räcker på en Tesla. På min porsche, som jag vid ett par tillfällen blivit tvungen att hantera i vinterklimat, får jag köra kupévärmare mycket länge innan dörrarna släpper. Det är då bastu inne i bilen. Men jämförelsen sviktar. Porschen är inte gjord för vinterklimat även om många i porschekretsar hävdar att det också är världens bästa vinterbil.
Den riktiga prövningen är ju dom där dagarna när det är ispansar på hela bilen.
Läs igen vad jag skrev. Prova silikonstift på Porschen?
Som sagt problemet är inte karm eller inte karm, problemet är att gummilister fryser.
Sist det hände mig var det 1995 i en Toyota Carina från 1979.
På min bil får man inte använda silikonstift.
Har du bott nånstans där det brukar bli -30? Det har jag.
Kul att det börjar närma sig för oss som väntar otåligt. Idag blev första batchen kundbilar registrerade med svenska regnummer. Därmed öppnades också Polestar Insurance som sköts av IF med helt ok försäkringspremier. Min hamnar på 463kr/mån för 2000 årliga mil, i paritet med vad jag betalade för min V90.
Men du kommer ihåg att värma din Tesla? Eller står den uppvärmd 24/7 mitt i vintern?
Kanske räcker på en Tesla. På min porsche, som jag vid ett par tillfällen blivit tvungen att hantera i vinterklimat, får jag köra kupévärmare mycket länge innan dörrarna släpper. Det är då bastu inne i bilen. Men jämförelsen sviktar. Porschen är inte gjord för vinterklimat även om många i porschekretsar hävdar att det också är världens bästa vinterbil.
Den riktiga prövningen är ju dom där dagarna när det är ispansar på hela bilen.
Läs igen vad jag skrev. Prova silikonstift på Porschen?
Som sagt problemet är inte karm eller inte karm, problemet är att gummilister fryser.
Sist det hände mig var det 1995 i en Toyota Carina från 1979.
På min bil får man inte använda silikonstift.
Har du bott nånstans där det brukar bli -30? Det har jag.
Ja det har jag och gör det fortfarande.
Det "brukar" bli -30 i Huskvarna? Med tanke på att lägsta uppmätta temperatur någonsin runt Jönköping är ca -35 så låter det inte så sannolikt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Men du kommer ihåg att värma din Tesla? Eller står den uppvärmd 24/7 mitt i vintern?
Kanske räcker på en Tesla. På min porsche, som jag vid ett par tillfällen blivit tvungen att hantera i vinterklimat, får jag köra kupévärmare mycket länge innan dörrarna släpper. Det är då bastu inne i bilen. Men jämförelsen sviktar. Porschen är inte gjord för vinterklimat även om många i porschekretsar hävdar att det också är världens bästa vinterbil.
Den riktiga prövningen är ju dom där dagarna när det är ispansar på hela bilen.
Har du bott nånstans där det brukar bli -30? Det har jag.
Ja det har jag och gör det fortfarande.
Det "brukar" bli -30 i Huskvarna? Med tanke på att lägsta uppmätta temperatur någonsin runt Jönköping är ca -35 så låter det inte så sannolikt.
Har upplevt -32 i Aneby
Sedan har vi under -30 i Bosnien också
enda fördelen med karmlösa dörrar är ju att det ser coolt ut om man öppnar dörrarna med fönstret nere. Men eftersom Tesla vägrar implementera den universella lösningen som typ alla andra har där man stänger rutorna genom att hålla inne låsknappen, så går det ju intre att göra en cool exit med Teslan och sen stänga fönstren med FOBen.
Även skramlet när man stänger dörren med rutan nere drar ner coolheten något, dock ej under normal rutramsnivå.
Är det inte bara att vika ut listen där det klämmer då? Är ju så även på Tesla runt dörröppningarna inne i bilen. Plastlisten fastnar liksom i vikt position då och då.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Är det inte bara att vika ut listen där det klämmer då? Är ju så även på Tesla runt dörröppningarna inne i bilen. Plastlisten fastnar liksom i vikt position då och då.
Ju precis. Jag var lite ironisk när jag tryckte på min list och tog en bild.
Det är flärpen på gummilisten som fastnat på mattan. Blir så om man trycker på den. Bara att dra ut med fingret igen.