CUPRA KOMMER MED ELBIL 2021 – BASERAD PÅ SEAT EL-BORN
Konceptet Seat el-Born presenterades förra året och är Seats vision för en elbil baserad på koncerngemensamma plattformen MEB. Seat el-Born ska lanseras i slutet på året. Idag meddelade Seat via en presskonferens att även Seats prestandamärke Cupra ska ta del av modellen.
Cupra el-Born ska tillverkas i tyska Zwickau och bygga på samma koncerngemensamma plattform. I samband med presskonferensen visade man också upp flera bilder på konceptbilen.
Leveranserna av Cupra el-Born ska starta i början på 2021. Cupra är dock blygsamma med detaljerna kring prestandan. Man avslöjar att elbilen kommer att utrustas med ett batteri på 82 kWh som uppskattas ge en räckvidd på omkring 450 kilometer. Snabbladdning ska vara möjlig med upp till 250 kilometer på drygt en halvtimme.
Cupra el-Born ersätter Seat El-Born som som jag tolkar det.
Fullt rimlig tolkning då man läser pressmeddelandet. Allt om elbil får det däremot att låta som att Seat tänkt sälja el-Born både som Seat och som Cupra, vilket jag skulle säga att de i så fall fått om bakfoten.
Exakt samma laddare, och exakt samma pris som VW säljer (kanske inte så konstigt då det är samma koncern/bolag).
Men riktigt grymt bra pris för 11kW 3-fas med både jfb-dc och kabelanslutning inbyggt!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Det var något som påstod att den billigaste modellen inte är berättigad till laddstöd från Naturvårdsverket pga ingen mätning av förbrukning. Någon som vet mer om det?
Det var något som påstod att den billigaste modellen inte är berättigad till laddstöd från Naturvårdsverket pga ingen mätning av förbrukning. Någon som vet mer om det?
Nja. Du kan använda den, och vara berättigad till bidraget, men då måste du köpa in och be elektriker att installera en separat modul för energimätningen (vilket oftast blir dyrare än att ha det inbyggt direkt i väggboxen).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Det var något som påstod att den billigaste modellen inte är berättigad till laddstöd från Naturvårdsverket pga ingen mätning av förbrukning. Någon som vet mer om det?
Nja. Du kan använda den, och vara berättigad till bidraget, men då måste du köpa in och be elektriker att installera en separat modul för energimätningen (vilket oftast blir dyrare än att ha det inbyggt direkt i väggboxen).
Skall själv sätta upp en andra väggbox, och då firman kan få bidrag för detta, så föll valet i mitt fall på boxen Easee från Tibber (6000 ink moms) istället för denna.
Skall man dock inte nyttja bidraget, eller redan har gjort så som privatperson en gång (gäller endast en gång per fastighet för privatpersoner), så är denna box för strax över 4 papp från VAG grymt prisvärd. Ett verkligt klipp och marknadsledande pris.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Äntligen har jag lyckats övertyga min fru om en elbil som hon kan tänka sig som efterträdare till egolfen. Har försökt med allt möjligt, senast Opel Mokka, men fick bara en konstig blick och "opel? Skojar du eller?") Hon sa hon ville ha typ en audi a3 elektrisk. Visade bilder på Cupran och det verkar gått hem. Den är lite småsportig och tuff, yes!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
How much power should you expect from the electric Cupra hot hatch? Well, if it gets the exact same powertrain as in the most potent ID.3, then it could be over 300 horsepower (and also feature all-wheel drive).
Jag försökte verkligen titta med argusögat, men kunde inte se nånstans i videon att den driver på framhjulen. Däremot överstyr den ganska ordentligt vilket tyder på bakhjulsdrift. Dock klarar man att få bilen att bete sig så även med fyrhjulsdrift på is.
MEN hade den verkligen fått AWD, så blir det nog helt säkert vår nästa andrabil. Min fru vill ha AWD, men det finns inga små elbilar med AWD ännu.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tyckte jag läste att det inte var plats till motorn fram eller nåt
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14