Polestar 2
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: Polestar 2
Ännu en positiv provkörning. Denna gången av tidningen Ny Teknik. Öhlinspaketet verkar göra bilen gott.
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/veten ... d=msedgntp
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/veten ... d=msedgntp
Re: Polestar 2
Riktigt kul att den får bra kritik. Sen är det som vanligt inte så mycket elbilstest som biltest. Laddkurvor osv saknas. Men det är väl som vanligt bara att vänta på Björn Nyland mfl för detta.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Polestar 2
Skulle tro att många i polestars målgrupp inte vet vad talar om. Man vill veta hur uttaget ska se ut och hur länge kontakten måste sitta i för full tank. Räcker nattvilan undrar man kanske.Laban skrev:Riktigt kul att den får bra kritik. Sen är det som vanligt inte så mycket elbilstest som biltest. Laddkurvor osv saknas. Men det är väl som vanligt bara att vänta på Björn Nyland mfl för detta.
Re: Polestar 2
Nja, jag tror Polestars målgrupp har rätt skaplig koll. Ungefär samma som Tesla, medelålders tjänstemän. Man är trygg med Volvo och inte villig att ta steget till något helt annat bara.Fredrik j skrev:Skulle tro att många i polestars målgrupp inte vet vad talar om. Man vill veta hur uttaget ska se ut och hur länge kontakten måste sitta i för full tank. Räcker nattvilan undrar man kanske.Laban skrev:Riktigt kul att den får bra kritik. Sen är det som vanligt inte så mycket elbilstest som biltest. Laddkurvor osv saknas. Men det är väl som vanligt bara att vänta på Björn Nyland mfl för detta.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Men eftersom man, av kända skäl, förmodligen laddar hemma spelar det ju mindre roll hur kurvan ser ut om den är full på morgonen. Det är väl för att beräkna snabbladdning som kurvan blir intressant?taliz skrev:Nja, jag tror Polestars målgrupp har rätt skaplig koll. Ungefär samma som Tesla, medelålders tjänstemän. Man är trygg med Volvo och inte villig att ta steget till något helt annat bara.Fredrik j skrev:Skulle tro att många i polestars målgrupp inte vet vad talar om. Man vill veta hur uttaget ska se ut och hur länge kontakten måste sitta i för full tank. Räcker nattvilan undrar man kanske.Laban skrev:Riktigt kul att den får bra kritik. Sen är det som vanligt inte så mycket elbilstest som biltest. Laddkurvor osv saknas. Men det är väl som vanligt bara att vänta på Björn Nyland mfl för detta.
Re: Polestar 2
Givetvis. Det är ju sagt att den skall klara 150kw, men än har vi inte sett något om hur länge den kan hålla det.Fredrik j skrev:Men eftersom man, av kända skäl, förmodligen laddar hemma spelar det ju mindre roll hur kurvan ser ut om den är full på morgonen. Det är väl för att beräkna snabbladdning som kurvan blir intressant?taliz skrev:Nja, jag tror Polestars målgrupp har rätt skaplig koll. Ungefär samma som Tesla, medelålders tjänstemän. Man är trygg med Volvo och inte villig att ta steget till något helt annat bara.Fredrik j skrev:Skulle tro att många i polestars målgrupp inte vet vad talar om. Man vill veta hur uttaget ska se ut och hur länge kontakten måste sitta i för full tank. Räcker nattvilan undrar man kanske.Laban skrev:Riktigt kul att den får bra kritik. Sen är det som vanligt inte så mycket elbilstest som biltest. Laddkurvor osv saknas. Men det är väl som vanligt bara att vänta på Björn Nyland mfl för detta.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3632
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Polestar 2
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Polestar 2
Får verkligen hoppas att de kan leverera bilar och att den blir poppis som förmånsbil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Måste nog ner till ca 400.000kr för att bli riktigt poppis hos företagen.taliz skrev:Får verkligen hoppas att de kan leverera bilar och att den blir poppis som förmånsbil.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Polestar 2
Jo tyvärr är det väl prisbasbelopp som styr hos många forfarande.Zalman3 skrev:Måste nog ner till ca 400.000kr för att bli riktigt poppis hos företagen.taliz skrev:Får verkligen hoppas att de kan leverera bilar och att den blir poppis som förmånsbil.
Annars hade rimligen även Model 3 sålt betydligt bättre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Vi kan väl anta att nästan alla laddhybrider är förmånsbilar? Dom säljer ju bra trots högt pris.taliz skrev:Jo tyvärr är det väl prisbasbelopp som styr hos många forfarande.Zalman3 skrev:Måste nog ner till ca 400.000kr för att bli riktigt poppis hos företagen.taliz skrev:Får verkligen hoppas att de kan leverera bilar och att den blir poppis som förmånsbil.
Annars hade rimligen även Model 3 sålt betydligt bättre.
Re: Polestar 2
Jo, men dom klämmer nog ofta in sig under 500k. Har för mig det går en gräns där.Fredrik j skrev:Vi kan väl anta att nästan alla laddhybrider är förmånsbilar? Dom säljer ju bra trots högt pris.taliz skrev:Jo tyvärr är det väl prisbasbelopp som styr hos många forfarande.Zalman3 skrev:Måste nog ner till ca 400.000kr för att bli riktigt poppis hos företagen.taliz skrev:Får verkligen hoppas att de kan leverera bilar och att den blir poppis som förmånsbil.
Annars hade rimligen även Model 3 sålt betydligt bättre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Av de som skaffar Tesla ja. Pluginer så tror jag mer storbolag med striktare policies runt prisbasbelopp, vilka märken man får välja etc.lawe skrev:Jag skulle tro att en ganska stor del av köparna sitter på eget företag.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Skulle inte Polestar 2 vara nyckellöst som Model 3 där mobilen används som nyckel? Jag har läst i manualen och där finns bara referenser till en vanlig traditionell fob
OTA verkar tyvärr också vara begränsat till infotainment och kartdata, men det beror såklart på att Polestar är begränsade av Android Automotive och inte har ett vertikalintegrerat system likt Teslas där man har fullständig kontroll över hårdvara och mjukvara. Märkligt också att det står följande under mjukvaruuppdateringar:
"För att du som Polestarkund ska få bästa möjliga upplevelse av din bil utvecklar Polestar ständigt systemen i bilarna och de tjänster som du erbjuds.
För uppdatering av mjukvara kan du i samband med service uppdatera mjukvaran i din Polestar till senaste versionen. Med den senaste mjukvaruuppdateringen kan du dra nytta av tillgängliga förbättringar, inklusive de som kommit med tidigare mjukvaruuppdateringar. Kontakta Polestar Support för mer information."
länk till manualen:
https://support.polestar.com/se/polestar-2/2021/
OTA verkar tyvärr också vara begränsat till infotainment och kartdata, men det beror såklart på att Polestar är begränsade av Android Automotive och inte har ett vertikalintegrerat system likt Teslas där man har fullständig kontroll över hårdvara och mjukvara. Märkligt också att det står följande under mjukvaruuppdateringar:
"För att du som Polestarkund ska få bästa möjliga upplevelse av din bil utvecklar Polestar ständigt systemen i bilarna och de tjänster som du erbjuds.
För uppdatering av mjukvara kan du i samband med service uppdatera mjukvaran i din Polestar till senaste versionen. Med den senaste mjukvaruuppdateringen kan du dra nytta av tillgängliga förbättringar, inklusive de som kommit med tidigare mjukvaruuppdateringar. Kontakta Polestar Support för mer information."
länk till manualen:
https://support.polestar.com/se/polestar-2/2021/
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: Polestar 2
Ytterligare en motorjournalist tycker till om Polestar 2. Positiva tongångar även här.
https://www.dagensps.se/motor/polestar- ... -en-succe/
https://www.dagensps.se/motor/polestar- ... -en-succe/
-
- Inlägg: 37
- Blev medlem: 17 nov 2019 08:52
Re: Polestar 2
Den är nyckelös med mobilen som nyckel, däremot följer en ”vanlig” nyckel med.
Antar att mobilfunktionerna kanske beskrivs i appen, ingen av alla de funktionerna som finns via mobilen beskrivs i manualen. Vet inte varför.
Även bilens övriga funktioner och prestanda är uppdaterbart via OTA, alltså inte bara kartor & infotainmentsystemet.
Antar att mobilfunktionerna kanske beskrivs i appen, ingen av alla de funktionerna som finns via mobilen beskrivs i manualen. Vet inte varför.
Även bilens övriga funktioner och prestanda är uppdaterbart via OTA, alltså inte bara kartor & infotainmentsystemet.
Re: Polestar 2
Bra att mobilen är nyckel. tycker det känns så gammeldags med en fobKristoferL skrev:Den är nyckelns med mobilen som nyckel, däremot följer en ”vanlig” nyckel med.
Antar att mobilfunktionerna beskrivs i appen, ingen av alla de funktionerna som finns via mobilen beskrivs i manualen. Vet inte varför.
Även bilens övriga funktioner och prestanda är uppdaterbart via OTA, alltså inte bara infotainmentsystemet.
Dock tror jag du fått det om bakfoten angående prestanda och övriga funktioner via OTA. Har du någon källa på det?
Re: Polestar 2
Enligt Polestar egna support: "OTA kommer att uppdatera bilens alla funktioner, alltså inte bara infotainmentsystemet"hooked skrev:Bra att mobilen är nyckel. tycker det känns så gammeldags med en fobKristoferL skrev:Den är nyckelns med mobilen som nyckel, däremot följer en ”vanlig” nyckel med.
Antar att mobilfunktionerna beskrivs i appen, ingen av alla de funktionerna som finns via mobilen beskrivs i manualen. Vet inte varför.
Även bilens övriga funktioner och prestanda är uppdaterbart via OTA, alltså inte bara infotainmentsystemet.
Dock tror jag du fått det om bakfoten angående prestanda och övriga funktioner via OTA. Har du någon källa på det?
Re: Polestar 2
Tror tyvärr inte det stämmer. Men det märker vi så småningomfilippb skrev:Enligt Polestar egna support: "OTA kommer att uppdatera bilens alla funktioner, alltså inte bara infotainmentsystemet"hooked skrev:Bra att mobilen är nyckel. tycker det känns så gammeldags med en fobKristoferL skrev:Den är nyckelns med mobilen som nyckel, däremot följer en ”vanlig” nyckel med.
Antar att mobilfunktionerna beskrivs i appen, ingen av alla de funktionerna som finns via mobilen beskrivs i manualen. Vet inte varför.
Även bilens övriga funktioner och prestanda är uppdaterbart via OTA, alltså inte bara infotainmentsystemet.
Dock tror jag du fått det om bakfoten angående prestanda och övriga funktioner via OTA. Har du någon källa på det?
Re: Polestar 2
Förhoppningsvis behövs det ju inte uppdateras så ofta så det blir något en köpare bryr sig om.hooked skrev:Tror tyvärr inte det stämmer. Men det märker vi så småningomfilippb skrev:Enligt Polestar egna support: "OTA kommer att uppdatera bilens alla funktioner, alltså inte bara infotainmentsystemet"hooked skrev:Bra att mobilen är nyckel. tycker det känns så gammeldags med en fobKristoferL skrev:Den är nyckelns med mobilen som nyckel, däremot följer en ”vanlig” nyckel med.
Antar att mobilfunktionerna beskrivs i appen, ingen av alla de funktionerna som finns via mobilen beskrivs i manualen. Vet inte varför.
Även bilens övriga funktioner och prestanda är uppdaterbart via OTA, alltså inte bara infotainmentsystemet.
Dock tror jag du fått det om bakfoten angående prestanda och övriga funktioner via OTA. Har du någon källa på det?
Re: Polestar 2
På samma sätt som din mobil eller dator inte behöver uppdateras?Fredrik j skrev:Förhoppningsvis behövs det ju inte uppdateras så ofta så det blir något en köpare bryr sig om.hooked skrev:Tror tyvärr inte det stämmer. Men det märker vi så småningomfilippb skrev:Enligt Polestar egna support: "OTA kommer att uppdatera bilens alla funktioner, alltså inte bara infotainmentsystemet"hooked skrev:Bra att mobilen är nyckel. tycker det känns så gammeldags med en fobKristoferL skrev:Den är nyckelns med mobilen som nyckel, däremot följer en ”vanlig” nyckel med.
Antar att mobilfunktionerna beskrivs i appen, ingen av alla de funktionerna som finns via mobilen beskrivs i manualen. Vet inte varför.
Även bilens övriga funktioner och prestanda är uppdaterbart via OTA, alltså inte bara infotainmentsystemet.
Dock tror jag du fått det om bakfoten angående prestanda och övriga funktioner via OTA. Har du någon källa på det?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Det där tänket tillhör det förflutna som tur är. Men är man inte speciellt intresserade av teknik samt har svårt att anpassa sig till förändringar är det såklart perfekt om ingenting vidareutvecklas och blir bättre efter man tagit leverans.Fredrik j skrev:Förhoppningsvis behövs det ju inte uppdateras så ofta så det blir något en köpare bryr sig om.hooked skrev:Tror tyvärr inte det stämmer. Men det märker vi så småningomfilippb skrev:Enligt Polestar egna support: "OTA kommer att uppdatera bilens alla funktioner, alltså inte bara infotainmentsystemet"hooked skrev:Bra att mobilen är nyckel. tycker det känns så gammeldags med en fobKristoferL skrev:Den är nyckelns med mobilen som nyckel, däremot följer en ”vanlig” nyckel med.
Antar att mobilfunktionerna beskrivs i appen, ingen av alla de funktionerna som finns via mobilen beskrivs i manualen. Vet inte varför.
Även bilens övriga funktioner och prestanda är uppdaterbart via OTA, alltså inte bara infotainmentsystemet.
Dock tror jag du fått det om bakfoten angående prestanda och övriga funktioner via OTA. Har du någon källa på det?
Re: Polestar 2
Klassar mobilen som likvärdigt med entertainment. Där behövs det uppdateringar för att fungera mot andra system som uppdateras hela tiden. Det jag undrar är varför det är så viktigt att drivlinan ska uppdateras ofta?taliz skrev:På samma sätt som din mobil eller dator inte behöver uppdateras?Fredrik j skrev:Förhoppningsvis behövs det ju inte uppdateras så ofta så det blir något en köpare bryr sig om.hooked skrev:Tror tyvärr inte det stämmer. Men det märker vi så småningomfilippb skrev:Enligt Polestar egna support: "OTA kommer att uppdatera bilens alla funktioner, alltså inte bara infotainmentsystemet"
Finns det brister ska den naturligtvis uppdateras men jag har svårt att se det positiva med en buggig mjukvara.
Sen kan det ju mycket väl hända att polestar behöver uppdateringsmöjligheten. Att vara först med android automobile kan ju betyda att det finns en del att reda ut.
Re: Polestar 2
För mig räcker det att bilen stabilt fungerar som den gjorde vid leverans. Men jag har förstått att det blivit lite självändamål på det. När börjar tillverkarna skicka ut lite tomma uppdatering. En snurra och en stapel som segar sig mot 100% skulle kanske uppskattas?hooked skrev:Det där tänket tillhör det förflutna som tur är. Men är man inte speciellt intresserade av teknik samt har svårt att anpassa sig till förändringar är det såklart perfekt om ingenting vidareutvecklas och blir bättre efter man tagit leverans.Fredrik j skrev:Förhoppningsvis behövs det ju inte uppdateras så ofta så det blir något en köpare bryr sig om.