Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag
Moderator: Redaktion
av elbilist mati » 07 jul 2020 13:30
BEV[e-Rage] skrev:Prisskillnaden mellan Base och Plus samt mellan Base och Max får man lägga in som extrautrustning (+ metallic och vinterhjul) när man räknar ut förmånsvärdet på Skatteverkets hemsida.
Dvs, inte alls så förmånligt.
Nej, i så fall är det verkligen inte förmånligt. Tvärtom, då blir detta en ganska dyr elbil att ha som förmånsbil med tanke på hur dåligt utrustad den är i grundutförande. Vår 2018 e-Golf ligger på strax över 2000 kr som bas, med den väl tilltagna utrustningen vi har på den ligger den på ungefär samma nivå som en barskrapad ID3. Och då anser jag att en Golf är en bättre bil. Det större batteriet i ID3 borde ju knappast påverka förmånsvärdet negativt.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
-

mati
- elbilist
-
- Inlägg: 12791
- Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
- Ort: Götene
av BEV[e-Rage] » 07 jul 2020 13:53
mati skrev:BEV[e-Rage] skrev:Prisskillnaden mellan Base och Plus samt mellan Base och Max får man lägga in som extrautrustning (+ metallic och vinterhjul) när man räknar ut förmånsvärdet på Skatteverkets hemsida.
Dvs, inte alls så förmånligt.
Nej, i så fall är det verkligen inte förmånligt. Tvärtom, då blir detta en ganska dyr elbil att ha som förmånsbil med tanke på hur dåligt utrustad den är i grundutförande. Vår 2018 e-Golf ligger på strax över 2000 kr som bas, med den väl tilltagna utrustningen vi har på den ligger den på ungefär samma nivå som en barskrapad ID3. Och då anser jag att en Golf är en bättre bil. Det större batteriet i ID3 borde ju knappast påverka förmånsvärdet negativt.
Elbilar med samma plattform som fossilbilar gynnas när Skatteverket räknar fram förmånsgrundande pris då de jämför med motsvarande mycket billigare fossilvariant av modellen.
Finns det ingen fossilvariant som tillverkaren kan hänvisa till (typ Tesla) så gör de istället en ”justering” av bilens pris för att få fram det förmånsgrundande priset.
-
BEV[e-Rage]
-
- Inlägg: 340
- Blev medlem: 13 apr 2019 08:29
av Teslaägare Pontus » 07 jul 2020 14:14
BEV[e-Rage] skrev:mati skrev:BEV[e-Rage] skrev:Prisskillnaden mellan Base och Plus samt mellan Base och Max får man lägga in som extrautrustning (+ metallic och vinterhjul) när man räknar ut förmånsvärdet på Skatteverkets hemsida.
Dvs, inte alls så förmånligt.
Nej, i så fall är det verkligen inte förmånligt. Tvärtom, då blir detta en ganska dyr elbil att ha som förmånsbil med tanke på hur dåligt utrustad den är i grundutförande. Vår 2018 e-Golf ligger på strax över 2000 kr som bas, med den väl tilltagna utrustningen vi har på den ligger den på ungefär samma nivå som en barskrapad ID3. Och då anser jag att en Golf är en bättre bil. Det större batteriet i ID3 borde ju knappast påverka förmånsvärdet negativt.
Elbilar med samma plattform som fossilbilar gynnas när Skatteverket räknar fram förmånsgrundande pris då de jämför med motsvarande mycket billigare fossilvariant av modellen.
Finns det ingen fossilvariant som tillverkaren kan hänvisa till (typ Tesla) så gör de istället en ”justering” av bilens pris för att få fram det förmånsgrundande priset.
Men som några redan sagt så verkar ju inte skatteverket bry sig om utrustningen så mycket, dvs en eGolf som kanske har mycket standard utrustning kan få samma förmånsvärde som en vanlig Golf med jätte lite utrustning.
- Model 3 LR AWD Vit
- Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
- Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
- Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
-

Pontus
- Teslaägare
-
- Inlägg: 7085
- Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
- Ort: Upplands Väsby, Stockholm
- Referralkod: pontus4068
av elbilist mati » 07 jul 2020 18:10
Pontus skrev:Men som några redan sagt så verkar ju inte skatteverket bry sig om utrustningen så mycket, dvs en eGolf som kanske har mycket standard utrustning kan få samma förmånsvärde som en vanlig Golf med jätte lite utrustning.
Precis. Om jag minns rätt så har en e-Golf samma förmånsvärde som billigaste budget-Golfen med minsta motorn och manuell låda. Inte att de två bilarna på något sätt skulle vara jämförbara, men jag ska inte klaga eller så.

e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
-

mati
- elbilist
-
- Inlägg: 12791
- Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
- Ort: Götene
av elbilist PapaD » 08 jul 2020 21:40
BEV[e-Rage] skrev:Walker skrev:Är det någon som lagt en order idag då?
Gäller väl bara de som förbokade en 1st edition nån gång för länge sedan..
- ID.3 1st(bas): 420’
- ID.3 1st Plus: 480’
- ID.3 1st Max: 542’
Så, någon på forumet som lagt en order och isåfall vilken variant, och färg?
Är det tillägg förutom val av nivå? Typ färgval kostar mer m Metallic?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...

-
PapaD
- elbilist
-
- Inlägg: 457
- Blev medlem: 24 jun 2019 20:26
av BEV[e-Rage] » 09 jul 2020 08:12
PapaD skrev:BEV[e-Rage] skrev:Walker skrev:Är det någon som lagt en order idag då?
Gäller väl bara de som förbokade en 1st edition nån gång för länge sedan..
- ID.3 1st(bas): 420’
- ID.3 1st Plus: 480’
- ID.3 1st Max: 542’
Så, någon på forumet som lagt en order och isåfall vilken variant, och färg?
Är det tillägg förutom val av nivå? Typ färgval kostar mer m Metallic?
I Tyskland ingick fritt färgval i 1st edition men i Sverige kostar metallic 14200:- extra, enligt en säljare jag frågade.
För 18” vinterhjul med odubbade friktionsdäck ville de dessutom ha 24000:-.
-
BEV[e-Rage]
-
- Inlägg: 340
- Blev medlem: 13 apr 2019 08:29
av nek0 » 09 jul 2020 08:39
BEV[e-Rage] skrev:PapaD skrev:BEV[e-Rage] skrev:Walker skrev:Är det någon som lagt en order idag då?
Gäller väl bara de som förbokade en 1st edition nån gång för länge sedan..
- ID.3 1st(bas): 420’
- ID.3 1st Plus: 480’
- ID.3 1st Max: 542’
Så, någon på forumet som lagt en order och isåfall vilken variant, och färg?
Är det tillägg förutom val av nivå? Typ färgval kostar mer m Metallic?
I Tyskland ingick fritt färgval i 1st edition men i Sverige kostar metallic 14200:- extra, enligt en säljare jag frågade.
För 18” vinterhjul med odubbade friktionsdäck ville de dessutom ha 24000:-.
Behöver man upprepa igen att det är bara Tesla som vill sälja elbilar?
-

nek0
-
- Inlägg: 3053
- Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
- Ort: Huskvarna
av Fredrik j » 09 jul 2020 09:03
nek0 skrev:BEV[e-Rage] skrev:PapaD skrev:BEV[e-Rage] skrev:Walker skrev:Är det någon som lagt en order idag då?
Gäller väl bara de som förbokade en 1st edition nån gång för länge sedan..
- ID.3 1st(bas): 420’
- ID.3 1st Plus: 480’
- ID.3 1st Max: 542’
Så, någon på forumet som lagt en order och isåfall vilken variant, och färg?
Är det tillägg förutom val av nivå? Typ färgval kostar mer m Metallic?
I Tyskland ingick fritt färgval i 1st edition men i Sverige kostar metallic 14200:- extra, enligt en säljare jag frågade.
För 18” vinterhjul med odubbade friktionsdäck ville de dessutom ha 24000:-.
Behöver man upprepa igen att det är bara Tesla som vill sälja elbilar?
Baserat på att metallic kostar extra?
-
Fredrik j
-
- Inlägg: 4877
- Blev medlem: 06 jun 2019 20:23
av nek0 » 09 jul 2020 09:12
Baserat på hela upplägget. Priset,prestandan....
-

nek0
-
- Inlägg: 3053
- Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
- Ort: Huskvarna
av BEV[e-Rage] » 09 jul 2020 09:55
Pontus skrev:BEV[e-Rage] skrev:mati skrev:BEV[e-Rage] skrev:Prisskillnaden mellan Base och Plus samt mellan Base och Max får man lägga in som extrautrustning (+ metallic och vinterhjul) när man räknar ut förmånsvärdet på Skatteverkets hemsida.
Dvs, inte alls så förmånligt.
Nej, i så fall är det verkligen inte förmånligt. Tvärtom, då blir detta en ganska dyr elbil att ha som förmånsbil med tanke på hur dåligt utrustad den är i grundutförande. Vår 2018 e-Golf ligger på strax över 2000 kr som bas, med den väl tilltagna utrustningen vi har på den ligger den på ungefär samma nivå som en barskrapad ID3. Och då anser jag att en Golf är en bättre bil. Det större batteriet i ID3 borde ju knappast påverka förmånsvärdet negativt.
Elbilar med samma plattform som fossilbilar gynnas när Skatteverket räknar fram förmånsgrundande pris då de jämför med motsvarande mycket billigare fossilvariant av modellen.
Finns det ingen fossilvariant som tillverkaren kan hänvisa till (typ Tesla) så gör de istället en ”justering” av bilens pris för att få fram det förmånsgrundande priset.
Men som några redan sagt så verkar ju inte skatteverket bry sig om utrustningen så mycket, dvs en eGolf som kanske har mycket standard utrustning kan få samma förmånsvärde som en vanlig Golf med jätte lite utrustning.
Fel av mig, både e-Golf och ID.3 har Golf TSI 115 som jämförande bil enligt
https://www4.skatteverket.se/download/1 ... 019_27.pdfMen konstigt att ID.3 1st, Pro och Pure har fått samma tillägg (17500 kr) när Pure lär bli billigare än 1st och Pro.
-
BEV[e-Rage]
-
- Inlägg: 340
- Blev medlem: 13 apr 2019 08:29
Återgå till Elektriska Fordon
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Credde, FredrikR, HelectriC, j_h_h, martinot, McAber, MrRun, Zalman3 och 21 gäster