V2G -en ny Tesla Game Changer?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Volt
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 maj 2016 12:29

V2G -en ny Tesla Game Changer?

Inlägg av Volt »

Hej!

Tänkte tipsa om jag precis gjort ett nytt avsnitt på Evolution Show som kan intresserad andra Tesla-ägare och elbilentusiaster! Allt om hur Vehicle To Grid (V2G) funkar med en av världens ledande experter i ämnet! Jag har nämligen haft nöjet att samtala med dansken Martin Messer Thomsen som ledde världens första kommersiellt installerade V2G projekt i Danmak under nästan fyra år som Nordic Operations Manager för amerikanska Nuuve.

Vi går bland annat igenom varför V2G är så revolutionerande för energimarknaden såväl som för ekosystemet det öppnar för elbilar och konsumenter att styra mer av sin egen elanvändning och spara pengar samt minska bördan på elnätet. Och vad det innebär för spridningen av V2G och energimarkaden för att inte tala om bilmarknaden, om Tesla under kommande battery investor dagar eller kanske i början av nästa år, möjliggör V2G laddning i Tesla Model Y, bilmodellen som väntas bli Teslas och världens mest sålda elbil! :)



Jag delar Martin Messer Thomsens uppfattning att alla nya (el)bilar inom 10 år kommer erbjuda V2G lösningar men att redan de närmaste åren kommer det gå mycket fort på detta område och de elbilstillverkare som går före kommer kunna bygga ett mycket omfattande ekosystem med privata och företagskunder som jag tror de flesta inte insett vidden av än. Detta är en game changer i orders rätta bemärkelse!

Allt gott,
Johan
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: V2G -en ny Tesla Game Changer?

Inlägg av Svenssons »

Model Y som tillverkas nu stödjer inte V2G rent hårdvarumässigt. Krävs att komponenter byts ut i bilen för att det ska vara möjligt plus mjukvaruändringar och en laddare som stödjer dubbelriktad effekt (vilken kostar ca €10 000 idag...).

V2G är bra för nätägaren och kan bli en viktig komponent i framtidens smarta nät men idag finns ingen bil på den europeiska eller amerikanska marknaden som stödjer det och inga incitament för bilägaren.

Finns inget som talar för att Tesla kommer gå före här, tvärtom i och med att senaste modellen inte har stöd för V2G, varken via mjukvaran eller hårdvaran. Nissan är väl tillverkaren som ligger längst fram inom detta.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: V2G -en ny Tesla Game Changer?

Inlägg av Teslaspolen »

Jag upprepar vad jag brukar säga.

Jag tror det kommer behövas att elbilarnas ombordladdare får stöd för V2X innan det slår igenom för privatpersoner. Med andra ord, att du kan mata AC el åt båda hållen genom Typ-2 kontakten. Att folk ska köpa sig dyra DC laddare till hemmen med stöd för strömflöde och båda hållen... Nja, det har jag svårt att se
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: V2G -en ny Tesla Game Changer?

Inlägg av Fredrik j »

Det behövs ju som sagt ett incitament till att syssla med det.
Användarvisningsbild
Volt
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 maj 2016 12:29

Re: V2G -en ny Tesla Game Changer?

Inlägg av Volt »

Svenssons skrev:
Model Y som tillverkas nu stödjer inte V2G rent hårdvarumässigt. Krävs att komponenter byts ut i bilen för att det ska vara möjligt plus mjukvaruändringar och en laddare som stödjer dubbelriktad effekt (vilken kostar ca €10 000 idag...).

V2G är bra för nätägaren och kan bli en viktig komponent i framtidens smarta nät men idag finns ingen bil på den europeiska eller amerikanska marknaden som stödjer det och inga incitament för bilägaren.

Finns inget som talar för att Tesla kommer gå före här, tvärtom i och med att senaste modellen inte har stöd för V2G, varken via mjukvaran eller hårdvaran. Nissan är väl tillverkaren som ligger längst fram inom detta.
Hej! Se videon så förstår du att, jo V2G växer så det knakar på den Europeiska marknaden det är det nästan hela videon handlar om! Flera av Nissans modeller har V2G/birectional charging klart och det går utmärkt att använda, särskilt om du som jag har solpaneler på taket! Parker project i Köpenhamn har lockat människor från hela världen och amerikanska Nuuve expanderar i UK, USA mfl marknader och i Italien har Fiat Chrysler Automobiles har inlett ett projekt där 1000 V2G bilar ska kunna överföra el till elnätet samtidigt! Även i Holland har man sedan flera år satsat mkt på V2G med Nissans bilar som kopplas till stora bostadsbyggnader med solpaneler på med stor framgång. Det är få som är medvetna om att V2G redan nu är mogen för många applikationer.

Jag har sett att Tesla Model Y inte är klar för V2G men i uppgraderingar av den modellen och med nya batteriet tror jag det kan bli en game changer, även på kommande modeller. Jag hoppas inte jag har fel!

Allt gott,
Johan
Användarvisningsbild
Volt
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 maj 2016 12:29

Re: V2G -en ny Tesla Game Changer?

Inlägg av Volt »

Teslaspolen skrev:
Jag upprepar vad jag brukar säga.

Jag tror det kommer behövas att elbilarnas ombordladdare får stöd för V2X innan det slår igenom för privatpersoner. Med andra ord, att du kan mata AC el åt båda hållen genom Typ-2 kontakten. Att folk ska köpa sig dyra DC laddare till hemmen med stöd för strömflöde och båda hållen... Nja, det har jag svårt att se
Håller med om att dagens V2G enheter är för dyra för att de flesta ska vilja köpa dem för hemmabruk men redan nu kan mycket pengar sparas om de installeras på arbetsplatser och priserna kommer förstås falla på V2G boxar i takt med att fler tillverkar dem o tekniken förbättras. Redan inom ett par år kan priserna kanske komma ner till 20-30 000 kr för en sådan box (min förhoppning). Då skulle jag slå till lätt!

Här en intressant video om V2G som Fully Charged gjort som illustrerar mitt resonemang:



Allt gott,
Johan
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: V2G -en ny Tesla Game Changer?

Inlägg av 12man »

Hornsdale batteriet https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hornsdale_Power_Reserve

Motsvarar kanske 7-8000 tesla bilar inkopplade 3fas 15A, kan bli lite av en chock för nätbolagen i Europa när de begriper vidden av detta, om de inte gjort det redan.

Kräver så klart ersättning till bilägarna etc,

men tänk om tesla petar in extra 20 kwh i varje bil som de långsamt släpper till bilköparen for att klara degraderingsproblematiken, de kan säkert använda dem i +3år som nättjanst
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Volt
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 maj 2016 12:29

Re: V2G -en ny Tesla Game Changer?

Inlägg av Volt »

Fredrik j skrev:
Det behövs ju som sagt ett incitament till att syssla med det.
Incitamentet kan vara frekvensreglering som i Danmark där nätägarna betalar för tjänsten att ladda på eller ladda ur som bolag/mellanhänder kan dela på med kunderna/elbilsägare som nyttjar/erbjuder tjänsten. På användarsidan incitamentet att betala ett premium för V2G möjligheten med sitt mobila energilager brett. Du kan öka din egen användning av solelproduktionen o på så vis spara pengar och öka din beredskap/energitrygghet. En större fastighet med många elbilar kan minska behovet att köpa el från nätet när efterfrågan är som störst (detta kan gälla bostadsrättföreingar eller företag eller hushåll). Det finns egentligen oängliga incitament här.

För energibolagen kan de genom att skapa ett nätverk av V2G anslutna elbilar ha en effektreserv redo som kostar mycket mindre och är mycket snabbare än att ha ett stående kolkraftverkt/oljekraftverk ständigt redo i reserv som dessutom kan orsaka strömavbrott för att de är så långsamma.

Mm mm

Allt gott,
Johan
Användarvisningsbild
Volt
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 maj 2016 12:29

Re: V2G -en ny Tesla Game Changer?

Inlägg av Volt »

12man skrev:
Hornsdale batteriet https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hornsdale_Power_Reserve

Motsvarar kanske 7-8000 tesla bilar inkopplade 3fas 15A, kan bli lite av en chock för nätbolagen i Europa när de begriper vidden av detta, om de inte gjort det redan.

Kräver så klart ersättning till bilägarna etc,

men tänk om tesla petar in extra 20 kwh i varje bil som de långsamt släpper till bilköparen for att klara degraderingsproblematiken, de kan säkert använda dem i +3år som nättjanst
Känner jag till och vi tar även upp det i videon :) Men som Martin Messer Thomsen påpekar är 100 000 tusentals Teslor som står stilla ca 90 % av tiden ett mycket större och bättre lager att använda för de flesta behov då de ändå bara används 10 % av tiden. Degraderingen är ett icke problem som jag ser det och som Nissans tester hittils visat. Du avsätter på sin höjd 40-50 % av batteriet för V2G användning per dygn. Det innebär bara att du ökar antalet laddcykler till motsvarande som en som har en längre dagspendling. Degraderingen är inte så stor att den kan motivera att man inte erbjuder den möjligheten för de som vill. Här misstänker jag tyvärr att Tesla sitter i ett dilemma, de vill ju sälja power walls också och kan inte erbjuda V2G ännu på ett sätt där de kan dela intäkterna med kunderna men när de väl gör det bör det bli en no brainer att erbjuda det i alla kommande modeller.

Allt gott,
Johan
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: V2G -en ny Tesla Game Changer?

Inlägg av Fredrik j »

Volt skrev:
Känner jag till och vi tar även upp det i videon :) Men som Martin Messer Thomsen påpekar är 100 000 tusentals Teslor som står stilla ca 90 % av tiden ett mycket större och bättre lager att använda för de flesta behov då de ändå bara används 10 % av tiden.
Men det är väl inte framtiden om du frågar Elon. Det är väl det som driver på övergången till autonoma bilar.

Hur som helst behöver man ju vakta så inte investeringarna springer ifrån besparingarna.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: V2G -en ny Tesla Game Changer?

Inlägg av Zalman3 »

Teslaspolen skrev:
Jag upprepar vad jag brukar säga.

Jag tror det kommer behövas att elbilarnas ombordladdare får stöd för V2X innan det slår igenom för privatpersoner. Med andra ord, att du kan mata AC el åt båda hållen genom Typ-2 kontakten. Att folk ska köpa sig dyra DC laddare till hemmen med stöd för strömflöde och båda hållen... Nja, det har jag svårt att se

Tesla har idag inte stöd för V2G. Dock är det inte stora förändringar som krävs.

Tips for Tesla E2 - Vehicle-to-Vehicle (V2V) and Vehicle-to-Grid (V2G) Charging
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: V2G -en ny Tesla Game Changer?

Inlägg av Zalman3 »

Volt skrev:
Hej!

Tänkte tipsa om jag precis gjort ett nytt avsnitt på Evolution Show som kan intresserad andra Tesla-ägare och elbilentusiaster! Allt om hur Vehicle To Grid (V2G) funkar med en av världens ledande experter i ämnet! Jag har nämligen haft nöjet att samtala med dansken Martin Messer Thomsen som ledde världens första kommersiellt installerade V2G projekt i Danmak under nästan fyra år som Nordic Operations Manager för amerikanska Nuuve.

Vi går bland annat igenom varför V2G är så revolutionerande för energimarknaden såväl som för ekosystemet det öppnar för elbilar och konsumenter att styra mer av sin egen elanvändning och spara pengar samt minska bördan på elnätet. Och vad det innebär för spridningen av V2G och energimarkaden för att inte tala om bilmarknaden, om Tesla under kommande battery investor dagar eller kanske i början av nästa år, möjliggör V2G laddning i Tesla Model Y, bilmodellen som väntas bli Teslas och världens mest sålda elbil! :)



Jag delar Martin Messer Thomsens uppfattning att alla nya (el)bilar inom 10 år kommer erbjuda V2G lösningar men att redan de närmaste åren kommer det gå mycket fort på detta område och de elbilstillverkare som går före kommer kunna bygga ett mycket omfattande ekosystem med privata och företagskunder som jag tror de flesta inte insett vidden av än. Detta är en game changer i orders rätta bemärkelse!

Allt gott,
Johan

Det stora hindret för att V2G ska slå stort är att batterierna inte klarat så många laddcykler.
Men nu när det kommer batterier som klarar +10.000 laddcykler är detta helt plötsligt inte ett problem.
ISO15118 är standarden för både V2G och Plug&Chargelösningar.
Dock kommer först 2021 en stor mängd biltillverkare att ha stöd för ISO15118 och därmed V2G.
Jag tror att många biltillverkare kommer att välja att snabbt införa denna standard, främst kanske för smidigheten med Plug&Chargelösningar(som Tesla haft sedan 2012).
Men på sikt även för de stora vinster det finns med V2G.
Många biltillverkare kan förväntas vänta till årsmodellen 2021
innan de aktiverar funktionaliteten i ISO 15118 för att
implementeringen av standarden ska hinna testas ordentligt.
https://www.powercircle.org/v2g.pdf

ISO15118
ISO 15118 is one of the International Electrotechnical Commission's group of standards for electric road vehicles and electric industrial trucks, and is the responsibility of Joint Working Group 1 (JWG1 V2G) of IEC Technical Committee 69 (TC69)[2] together with subcommittee 31 (SC31)[3] of the International Organization for Standardization's Technical Committee 22 (TC22)[4] on road vehicles. The user-convenient and secure Plug & Charge feature that comes with ISO 15118 enables the electric vehicle to automatically identify and authorize itself to the charging station on behalf of the driver to receive energy for recharging its battery. The only action required by the driver is to plug the charging cable into the EV and/or charging station. Some of the networks using the standard are Electrify America.[5]
https://en.wikipedia.org/wiki/ISO_15118 ... 8-1;2019-1
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: V2G -en ny Tesla Game Changer?

Inlägg av Zalman3 »

Vilka fall är dom mest intressanta för V2G?
V2G kan ge mera förnybart på Gotland eftersom GEAB nekat förnybar energi att ansluta till GEAB.
Mer förnybart möjligt på Gotland

Mer förnybar energi kan produceras på Gotland utan en ny fastlandskabel.
Det visar ett exjobb som gjorts i samarbete mellan Power Circle och Lunds Tekniska Högskola.
Med smart laddning av elbilar kan allt större mängder variabel förnybar el balanseras.

Redan idag är hälften av elen som används på Gotland producerad med egen förnybar energi,
men begränsningar i anslutningen till fastlandet har gjort att nätägaren GEAB vid flera tillfällen
nekat ny förnybar energi att ansluta sig till deras elnät. Elfordon för att balansera variabel förnybar
kraft på Gotland är titeln på ett examensarbete som nyligen publicerats av Hampus Mårtensson i
samarbete med Power Circle och Institutionen för industriell elektroteknik och automation vid
Lunds Tekniska Högskola. Syftet med exjobbet var att undersöka vilken potential elbilar har att stötta elnätet på Gotland.
http://www.mynewsdesk.com/se/power-circ ... et-2911901

Ett annat fall är sommarstugan.
Om en sommarstugeägare som bara vistas i sin stuga på sommaren och har ett behov av ca 400kWh per år får en
installations kostnad på 50-100.000kr bara för att få en elanslutning.
Dessutom en fast kostnad på ca 4000kr plus 400kr för elen.
Det blir ett kWh pris på orimliga 11kr per kWh!

Redan idag så är en enkel lösning att köpa elbilen Honda-e som har ett 240V eluttag på 1500W.
Om man kopplar bilen till huset så kan man koka kaffe, micra, ha belysning, kylskåp, ladda dator mm.

Alternativet är exempelvis att köpa en
Goal Zero Yeti 1400 Lithium Portable Power Station 230V
Kapacitet (Wh) 1428 Wh
Pris 22.899 kr
https://www.dustinhome.se/product/50111 ... 1594463719
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: V2G -en ny Tesla Game Changer?

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
Vilka fall är dom mest intressanta för V2G?
V2G kan ge mera förnybart på Gotland eftersom GEAB nekat förnybar energi att ansluta till GEAB.
Mer förnybart möjligt på Gotland

Mer förnybar energi kan produceras på Gotland utan en ny fastlandskabel.
Det visar ett exjobb som gjorts i samarbete mellan Power Circle och Lunds Tekniska Högskola.
Med smart laddning av elbilar kan allt större mängder variabel förnybar el balanseras.

Redan idag är hälften av elen som används på Gotland producerad med egen förnybar energi,
men begränsningar i anslutningen till fastlandet har gjort att nätägaren GEAB vid flera tillfällen
nekat ny förnybar energi att ansluta sig till deras elnät. Elfordon för att balansera variabel förnybar
kraft på Gotland är titeln på ett examensarbete som nyligen publicerats av Hampus Mårtensson i
samarbete med Power Circle och Institutionen för industriell elektroteknik och automation vid
Lunds Tekniska Högskola. Syftet med exjobbet var att undersöka vilken potential elbilar har att stötta elnätet på Gotland.
http://www.mynewsdesk.com/se/power-circ ... et-2911901

Ett annat fall är sommarstugan.
Om en sommarstugeägare som bara vistas i sin stuga på sommaren och har ett behov av ca 400kWh per år får en
installations kostnad på 50-100.000kr bara för att få en elanslutning.
Dessutom en fast kostnad på ca 4000kr plus 400kr för elen.
Det blir ett kWh pris på orimliga 11kr per kWh!

Redan idag så är en enkel lösning att köpa elbilen Honda-e som har ett 240V eluttag på 1500W.
Om man kopplar bilen till huset så kan man koka kaffe, micra, ha belysning, kylskåp, ladda dator mm.

Alternativet är exempelvis att köpa en
Goal Zero Yeti 1400 Lithium Portable Power Station 230V
Kapacitet (Wh) 1428 Wh
Pris 22.899 kr
https://www.dustinhome.se/product/50111 ... 1594463719
Mycket bra alternativ :lol:
" Goal Zero Yeti 1400 Lithium Portable Power Station 230V
En av de mest mångsidiga och innovativa kraftverken på marknaden
22 899 kr

Frakt från: 0 kr

Denna produkt har utgått och kan ej beställas"
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: V2G -en ny Tesla Game Changer?

Inlägg av Zalman3 »

nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
Vilka fall är dom mest intressanta för V2G?
V2G kan ge mera förnybart på Gotland eftersom GEAB nekat förnybar energi att ansluta till GEAB.
Mer förnybart möjligt på Gotland

Mer förnybar energi kan produceras på Gotland utan en ny fastlandskabel.
Det visar ett exjobb som gjorts i samarbete mellan Power Circle och Lunds Tekniska Högskola.
Med smart laddning av elbilar kan allt större mängder variabel förnybar el balanseras.

Redan idag är hälften av elen som används på Gotland producerad med egen förnybar energi,
men begränsningar i anslutningen till fastlandet har gjort att nätägaren GEAB vid flera tillfällen
nekat ny förnybar energi att ansluta sig till deras elnät. Elfordon för att balansera variabel förnybar
kraft på Gotland är titeln på ett examensarbete som nyligen publicerats av Hampus Mårtensson i
samarbete med Power Circle och Institutionen för industriell elektroteknik och automation vid
Lunds Tekniska Högskola. Syftet med exjobbet var att undersöka vilken potential elbilar har att stötta elnätet på Gotland.
http://www.mynewsdesk.com/se/power-circ ... et-2911901

Ett annat fall är sommarstugan.
Om en sommarstugeägare som bara vistas i sin stuga på sommaren och har ett behov av ca 400kWh per år får en
installations kostnad på 50-100.000kr bara för att få en elanslutning.
Dessutom en fast kostnad på ca 4000kr plus 400kr för elen.
Det blir ett kWh pris på orimliga 11kr per kWh!

Redan idag så är en enkel lösning att köpa elbilen Honda-e som har ett 240V eluttag på 1500W.
Om man kopplar bilen till huset så kan man koka kaffe, micra, ha belysning, kylskåp, ladda dator mm.

Alternativet är exempelvis att köpa en
Goal Zero Yeti 1400 Lithium Portable Power Station 230V
Kapacitet (Wh) 1428 Wh
Pris 22.899 kr
https://www.dustinhome.se/product/50111 ... 1594463719
Mycket bra alternativ :lol:
" Goal Zero Yeti 1400 Lithium Portable Power Station 230V
En av de mest mångsidiga och innovativa kraftverken på marknaden
22 899 kr

Frakt från: 0 kr

Denna produkt har utgått och kan ej beställas"
Folk köper en elbil med eluttag istället! :lol:
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: V2G -en ny Tesla Game Changer?

Inlägg av kenjon »

För oss som redan har solceller och ett likströmsnät torde det vara ganska enkelt.
Mitt ligger dock på 700-800 V DC, så en DC-DCkonverter behövs. Ferroamp ska komma med en, förhoppningsvis under detta år.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: V2G -en ny Tesla Game Changer?

Inlägg av Zalman3 »

FRONIUS SYMO HYBRID 3.0-3-S
25.995.00 kr
https://www.solcellsgrossen.se/Fronius% ... %203.0-3-S

Är ju en hybrid inverter för solceller som också kan ladda ett batteri.




Lyser solen så kan man driva huset, överskottet går till att ladda bilens batteri.

På natten då man inte har elproduktion borde det gå att köra baklänges,
och driva huset med ström från bilen. Antingen DC via CCS kontakten
så hybridinvertern som får ta emot ca 400V DC(i princip samma som för solcellerna).
Eller använda bilens inverter och få ut AC via Typ2 kontakten.

Båda lösningarna borde bli billiga om man redan har solceller och en inverter.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: V2G -en ny Tesla Game Changer?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Zalman3 skrev:
FRONIUS SYMO HYBRID 3.0-3-S
25.995.00 kr
https://www.solcellsgrossen.se/Fronius% ... %203.0-3-S

Är ju en hybrid inverter för solceller som också kan ladda ett batteri.




Lyser solen så kan man driva huset, överskottet går till att ladda bilens batteri.

På natten då man inte har elproduktion borde det gå att köra baklänges,
och driva huset med ström från bilen. Antingen DC via CCS kontakten
så hybridinvertern som får ta emot ca 400V DC(i princip samma som för solcellerna).
Eller använda bilens inverter och få ut AC via Typ2 kontakten.

Båda lösningarna borde bli billiga om man redan har solceller och en inverter.
Detta förutsätter då att elbilen står parkerad hemma hela dagen.

Jag brukar åka till jobbet med elbilen på morgonen, och komma hem vid 17.00-tiden.

När jag kommer hem stoppar jag i laddkabeln, och vill vara helt säker på vilken räckvidd jag får nästa morgon.

Med de förutsättningarna är det ju bättre att bara mata in överskottet från solceller på elnätet.

När ska elbilens batteri kunna utnyttjas, enstaka tillfällen när jag inte använder den.

Effekttopparna i Sveriges elnät är ju kalla vinterdagar måndag-fredag mellan 07.00-10.00 samt 15.00-18.00
Verdi

Re: V2G -en ny Tesla Game Changer?

Inlägg av Verdi »

Är jag tråkig som inte ser nåt vidare case ur en konsuments perspektiv? El är helt enkelt för billigt för att det ska bli några marginaler...
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: V2G -en ny Tesla Game Changer?

Inlägg av kenjon »

Off Grid Byggaren skrev:
Zalman3 skrev:
FRONIUS SYMO HYBRID 3.0-3-S
25.995.00 kr
https://www.solcellsgrossen.se/Fronius% ... %203.0-3-S

Är ju en hybrid inverter för solceller som också kan ladda ett batteri.




Lyser solen så kan man driva huset, överskottet går till att ladda bilens batteri.

På natten då man inte har elproduktion borde det gå att köra baklänges,
och driva huset med ström från bilen. Antingen DC via CCS kontakten
så hybridinvertern som får ta emot ca 400V DC(i princip samma som för solcellerna).
Eller använda bilens inverter och få ut AC via Typ2 kontakten.

Båda lösningarna borde bli billiga om man redan har solceller och en inverter.
Detta förutsätter då att elbilen står parkerad hemma hela dagen.

Jag brukar åka till jobbet med elbilen på morgonen, och komma hem vid 17.00-tiden.

När jag kommer hem stoppar jag i laddkabeln, och vill vara helt säker på vilken räckvidd jag får nästa morgon.

Med de förutsättningarna är det ju bättre att bara mata in överskottet från solceller på elnätet.

När ska elbilens batteri kunna utnyttjas, enstaka tillfällen när jag inte använder den.

Effekttopparna i Sveriges elnät är ju kalla vinterdagar måndag-fredag mellan 07.00-10.00 samt 15.00-18.00
Visst varierar det. Solcellernas överskott säljs redan idag under dagtid. Jag jobbar dygn och är alltså hemma ett par dagar i sträck där bilen ofta står hela dagen. Och jag har ca 50 % kvar när jag kommer från jobbet.
Och i ditt fall kan bilens batteri användas från 17-19 för att sedan laddas under natten så du har tillräckligt när du ska till jobbet på morgonen.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: V2G -en ny Tesla Game Changer?

Inlägg av ChristerSjo »

Verdi skrev:
Är jag tråkig som inte ser nåt vidare case ur en konsuments perspektiv? El är helt enkelt för billigt för att det ska bli några marginaler...
Elen ja, men överföringsavgift och elskatt är i mitt fall 78 öre inklusive moms. Dvs när du köper el är elpriset ofta den lilla delen. Men så länge vi har en skattesubvention på 60 öre per kWh såld el kommer det inte bli lönsamt att investera i dedikerade batterier trots att staten ger en subvention på 60% av investeringen.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Volt
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 maj 2016 12:29

Re: V2G -en ny Tesla Game Changer?

Inlägg av Volt »

ChristerSjo skrev:
Verdi skrev:
Är jag tråkig som inte ser nåt vidare case ur en konsuments perspektiv? El är helt enkelt för billigt för att det ska bli några marginaler...
Elen ja, men överföringsavgift och elskatt är i mitt fall 78 öre inklusive moms. Dvs när du köper el är elpriset ofta den lilla delen. Men så länge vi har en skattesubvention på 60 öre per kWh såld el kommer det inte bli lönsamt att investera i dedikerade batterier trots att staten ger en subvention på 60% av investeringen.
-Well i elområde 3 o 4 kan det minsann bli läge att säkra sin tillgång till el närmaste åren ta inte tillgång till billig el för given eller tillgång till el överhuvudtaget.. En av Dagens Nyheters största artiklar idag om effektbristen skapar krisläge i Skåne/elområde redan nu under sommaren...
Länk:
https://www.dn.se/ekonomi/elbrist-hotar ... a-sverige/

Kan tänka mig att större företag som ansluter en massa V2G boxar, sätter upp solceller på ett gigantiskt soltak och låter sina anställdas elbilar bilda ett gigantiskt batteri som i praktiken bildar ett mikronät som kan driva delar eller hela fabriken med el. Nu hindras företagsetableringar, laddningar för elbuss mm i flera delar av nätet för att infrastrukturen/kablarna mellan städerna och ja till Norrland inte är dimensionerade för ökad efterfrågan/ökad befolkning samtidigt som Ringhals 1 och snart Ringhals 2 stängs ner... Finns redan planer för att aktivt släcka ner delar av om det uppstår effektbrist.

Skulle inte bli förvånad om vi får strömavbrott i stora delar av Skåne och kanske Stockholm/Göteborg denna eller kommande vintrar, då vaknar kanske folk och börjar se över möjligheterna till att bygga mikronät eller rent av 100 % offgrid, något jag själv tittar på, dyrt men tekniskt möjligt o en stor frihet...

Mvh
Johan
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: V2G -en ny Tesla Game Changer?

Inlägg av [JM] »

Känns märkligt att privatpersoner/bilägare ska rädda och stabilisera ett instabilt elnät.
Varför tvingar man inte de som lovar leverera elen att även stå för stabiliteten?
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: V2G -en ny Tesla Game Changer?

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Vilka fall är dom mest intressanta för V2G?
V2G kan ge mera förnybart på Gotland eftersom GEAB nekat förnybar energi att ansluta till GEAB.
Mer förnybart möjligt på Gotland

Mer förnybar energi kan produceras på Gotland utan en ny fastlandskabel.
Det visar ett exjobb som gjorts i samarbete mellan Power Circle och Lunds Tekniska Högskola.
Med smart laddning av elbilar kan allt större mängder variabel förnybar el balanseras.

Redan idag är hälften av elen som används på Gotland producerad med egen förnybar energi,
men begränsningar i anslutningen till fastlandet har gjort att nätägaren GEAB vid flera tillfällen
nekat ny förnybar energi att ansluta sig till deras elnät. Elfordon för att balansera variabel förnybar
kraft på Gotland är titeln på ett examensarbete som nyligen publicerats av Hampus Mårtensson i
samarbete med Power Circle och Institutionen för industriell elektroteknik och automation vid
Lunds Tekniska Högskola. Syftet med exjobbet var att undersöka vilken potential elbilar har att stötta elnätet på Gotland.
http://www.mynewsdesk.com/se/power-circ ... et-2911901

Ett annat fall är sommarstugan.
Om en sommarstugeägare som bara vistas i sin stuga på sommaren och har ett behov av ca 400kWh per år får en
installations kostnad på 50-100.000kr bara för att få en elanslutning.
Dessutom en fast kostnad på ca 4000kr plus 400kr för elen.
Det blir ett kWh pris på orimliga 11kr per kWh!

Redan idag så är en enkel lösning att köpa elbilen Honda-e som har ett 240V eluttag på 1500W.
Om man kopplar bilen till huset så kan man koka kaffe, micra, ha belysning, kylskåp, ladda dator mm.

Alternativet är exempelvis att köpa en
Goal Zero Yeti 1400 Lithium Portable Power Station 230V
Kapacitet (Wh) 1428 Wh
Pris 22.899 kr
https://www.dustinhome.se/product/50111 ... 1594463719
Måste man inte i så fall ha bilen inkopplad mot sommarstugan om man vill att strömförsörjningen ska finns kvar? Man kanske vill åka på utflykt?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: V2G -en ny Tesla Game Changer?

Inlägg av Zalman3 »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Vilka fall är dom mest intressanta för V2G?
V2G kan ge mera förnybart på Gotland eftersom GEAB nekat förnybar energi att ansluta till GEAB.
Mer förnybart möjligt på Gotland

Mer förnybar energi kan produceras på Gotland utan en ny fastlandskabel.
Det visar ett exjobb som gjorts i samarbete mellan Power Circle och Lunds Tekniska Högskola.
Med smart laddning av elbilar kan allt större mängder variabel förnybar el balanseras.

Redan idag är hälften av elen som används på Gotland producerad med egen förnybar energi,
men begränsningar i anslutningen till fastlandet har gjort att nätägaren GEAB vid flera tillfällen
nekat ny förnybar energi att ansluta sig till deras elnät. Elfordon för att balansera variabel förnybar
kraft på Gotland är titeln på ett examensarbete som nyligen publicerats av Hampus Mårtensson i
samarbete med Power Circle och Institutionen för industriell elektroteknik och automation vid
Lunds Tekniska Högskola. Syftet med exjobbet var att undersöka vilken potential elbilar har att stötta elnätet på Gotland.
http://www.mynewsdesk.com/se/power-circ ... et-2911901

Ett annat fall är sommarstugan.
Om en sommarstugeägare som bara vistas i sin stuga på sommaren och har ett behov av ca 400kWh per år får en
installations kostnad på 50-100.000kr bara för att få en elanslutning.
Dessutom en fast kostnad på ca 4000kr plus 400kr för elen.
Det blir ett kWh pris på orimliga 11kr per kWh!

Redan idag så är en enkel lösning att köpa elbilen Honda-e som har ett 240V eluttag på 1500W.
Om man kopplar bilen till huset så kan man koka kaffe, micra, ha belysning, kylskåp, ladda dator mm.

Alternativet är exempelvis att köpa en
Goal Zero Yeti 1400 Lithium Portable Power Station 230V
Kapacitet (Wh) 1428 Wh
Pris 22.899 kr
https://www.dustinhome.se/product/50111 ... 1594463719
Måste man inte i så fall ha bilen inkopplad mot sommarstugan om man vill att strömförsörjningen ska finns kvar? Man kanske vill åka på utflykt?
Vill man verkligen ha ström även om man åker på en kort utflykt så kan man komplettera med ett batteri i huset.
Minns själv när man fick se på lilla Tv:n med ström från 12V batteriet i bilen.

Bluetti AC200 - Most Versatile Solar Power Station
2000W/1700Wh Capacity/LG EV-grade Cell/700W Solar/Cycle Time 2500+/Surge 4800W/Charge Tesla & E-Bike
Pris Kr 11,030 SEK
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar