Senaste version 2024.14

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Senaste version 2020.28

Inlägg av Curik »

helix skrev:
leiflodde skrev:
Ni måste vara lyckliga för det händer dagligen :o

Kör ofta till Halland, Blekinge och Jönköping och finns många avfarter...

Skumt är att avfarten E6 mot Lund reagerar den inte på men alltid Lomma avfarten då söder ut och aldrig norr ut.
För mig händer bara det där när jag kör med Navigate On Autopilot påslagen. Kör jag med vanlig Autosteer/TAC utan NOA spökbromsar den aldrig vid avfarter.

Gissar att det är något galet i det specifika Neuarala Nätverk som hanterar NoA och att det är "feltränat" på vägtypen/avfarter vi har i Sverige. Kommer lösa sig så småningom och troligtvis plötsligt, men håller med om att det är irriterande i dagsläget.
Fast nä. Jag har inte FSD på varken MS eller M3 och har det där problemet också. Vet att jag inte är ensam om det heller. Så det har nog dessvärre inget med NoA att göra.

Men det blir säker bättre och bättre. Jag hade ett favoritställe utanför stan där jag körde igenom med AP och bilen plötsligt svängde ut mot motsatt körfält, för att sedan snabbt svänga tillbaka in i rätt körfält igen. Det var riktigt obehagligt första gången, mest komiskt andra gången när jag skulle visa min far. Undrar hur det hade blivit om det varit halt.. men det hade jag inte vågat prova. :lol:

Hur som helst, provade igen nyligen och nu kör bilen bara förbi eländet som om den har lärt sig. Svänger ingenting, kör bara rakt fram precis som man ska. ;)
2020-07-10 22_23_00-.png
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14546
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Senaste version 2020.28

Inlägg av taliz »

jpetters skrev:
leiflodde skrev:
Ni måste vara lyckliga för det händer dagligen :o

Kör ofta till Halland, Blekinge och Jönköping och finns många avfarter...

Skumt är att avfarten E6 mot Lund reagerar den inte på men alltid Lomma avfarten då söder ut och aldrig norr ut.
Hände vid i princip varje avfart på E4an som jag upplevde det. Om jag minns rätt så sänker bilen hastigheten, dvs det syns även på displayen. Körde man i vänster körfält var det mindre/ingen sänkning av hastigheten.
Vilken version?
Jag hade nada på ett halvår, sen fick jag ett par på 2020.16. På 2020.20 har jag inte haft några än.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2020.28

Inlägg av bylund »

Något med hur kartdatat för Sverige ser ut, så att bilen tror att avfarten börjar någonstans i högerfilen på motorvägen kanske?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 337
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt

Re: Senaste version 2020.28

Inlägg av Henkens »

bylund skrev:
Något med hur kartdatat för Sverige ser ut, så att bilen tror att avfarten börjar någonstans i högerfilen på motorvägen kanske?
Så tror jag också att det är. Kodningen av hastigheten för avfarten börjar för tidigt i Sverige. Redan uppe på "stora vägen"
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1227
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Senaste version 2020.28

Inlägg av Hertsh »

fth skrev:
jpetters skrev:
leiflodde skrev:
Ni måste vara lyckliga för det händer dagligen :o

Kör ofta till Halland, Blekinge och Jönköping och finns många avfarter...

Skumt är att avfarten E6 mot Lund reagerar den inte på men alltid Lomma avfarten då söder ut och aldrig norr ut.
Hände vid i princip varje avfart på E4an som jag upplevde det. Om jag minns rätt så sänker bilen hastigheten, dvs det syns även på displayen. Körde man i vänster körfält var det mindre/ingen sänkning av hastigheten.
Precis det beteendet som jag upplevde på E4 mellan Stockholm och Gävle när jag lånade en Raven X nyligen.

På NoA ville bilen också att jag skulle byta till vänsterfilen vid varje avfart ”för att fortsätta färden”.

Detta måste väl vara någon form av bugg där AP blandar ihop högerfilen med avfarten på något sätt?

/fth
Exakt så. Efter varje spökbroms vill bilen byta fil. Helt klart att det är kartan som är problemet. Bilen tror att den kör på en avfart.

OCH absolut noll problem så fort NoA är avstängt.

Jag upplevde problemen nyligen på långkörningar med 2020.20 och 2020.24. Har ännu inte testat med 2020.28 men ska ut på motorvägar idag så kan testa.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare
Inlägg: 190
Blev medlem: 16 jun 2019 14:46
Ort: Helsingborg

Re: Senaste version 2020.28

Inlägg av SALVETA »

Sportsman skrev:
Hej!
Nu har jag idag installerat 20.24.6 men mitt problem finns fortfarande kvar så tänkte kolla om forumet har någon bra idé..
Problemet är att När någon ringer och jag svarar i bilen hör Jag inte de som ringer till mig. Det har varit så de sista 3-4 mjukvaruuppdateringarna.
Känns som att ljudet hänger sig och även lite knixigt att sedan få igång ljudet även på radion. Är det någon som upplevt samma fenomen och har någon lösning eller kan man rapportera mjukvaruproblem vilket jag tror det är?

Har testat de klassiska grejerna omstart, Avinstallerat telefonen och installerat igen utan resultat.
Samma här, väldigt störigt är det. Vi bör kanske lägga service request i appen så Tesla blir uppmärksammande på problemet för någon annan väg finns väl inte för att "rösta" upp ett problem?
Användarvisningsbild
binsell-gerdin
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 01 apr 2016 21:23

Re: Senaste version 2020.28

Inlägg av binsell-gerdin »

Någon mer än jag som fått problem med backkameran efter senaste uppdateringen? Först fladdrade bilden i grönt och nu helt svart.
Har 2020.24.6.4.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5974
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Senaste version 2020.28

Inlägg av Remuz »

Hade massa problem med spökbroms på min X, men aldrig med 3. På X hade jag EAP, på 3
Har jag bara gratis-AP. Nästan ännu en anledning att inte köpa FSD då :lol:
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Lunde
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 06 jun 2020 23:14

Re: Senaste version 2020.28

Inlägg av Lunde »

SALVETA skrev:
Sportsman skrev:
Hej!
Nu har jag idag installerat 20.24.6 men mitt problem finns fortfarande kvar så tänkte kolla om forumet har någon bra idé..
Problemet är att När någon ringer och jag svarar i bilen hör Jag inte de som ringer till mig. Det har varit så de sista 3-4 mjukvaruuppdateringarna.
Känns som att ljudet hänger sig och även lite knixigt att sedan få igång ljudet även på radion. Är det någon som upplevt samma fenomen och har någon lösning eller kan man rapportera mjukvaruproblem vilket jag tror det är?

Har testat de klassiska grejerna omstart, Avinstallerat telefonen och installerat igen utan resultat.
Samma här, väldigt störigt är det. Vi bör kanske lägga service request i appen så Tesla blir uppmärksammande på problemet för någon annan väg finns väl inte för att "rösta" upp ett problem?
Har haft samma problem, när detta händer så försvinner även mitt ljudet för blinkers. Brukar komma igång om jag ringer ut från telefonen. Dock inte testat så många gånger ännu.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Senaste version 2020.28

Inlägg av LasseTM »

Lunde skrev:
SALVETA skrev:
Sportsman skrev:
Hej!
Nu har jag idag installerat 20.24.6 men mitt problem finns fortfarande kvar så tänkte kolla om forumet har någon bra idé..
Problemet är att När någon ringer och jag svarar i bilen hör Jag inte de som ringer till mig. Det har varit så de sista 3-4 mjukvaruuppdateringarna.
Känns som att ljudet hänger sig och även lite knixigt att sedan få igång ljudet även på radion. Är det någon som upplevt samma fenomen och har någon lösning eller kan man rapportera mjukvaruproblem vilket jag tror det är?

Har testat de klassiska grejerna omstart, Avinstallerat telefonen och installerat igen utan resultat.
Samma här, väldigt störigt är det. Vi bör kanske lägga service request i appen så Tesla blir uppmärksammande på problemet för någon annan väg finns väl inte för att "rösta" upp ett problem?
Har haft samma problem, när detta händer så försvinner även mitt ljudet för blinkers. Brukar komma igång om jag ringer ut från telefonen. Dock inte testat så många gånger ännu.
Har samma problem men när ljudet försvinner så hoppar det ofta igång igen efter 3-4minuter.
Händer ofta att jag får slå över till mobilhögtalare när jag ska prata i telefon för att ljudet inte funkar i Teslan.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Senaste version 2020.28

Inlägg av Kevork »

LasseTM skrev:
Lunde skrev:
SALVETA skrev:
Sportsman skrev:
Hej!
Nu har jag idag installerat 20.24.6 men mitt problem finns fortfarande kvar så tänkte kolla om forumet har någon bra idé..
Problemet är att När någon ringer och jag svarar i bilen hör Jag inte de som ringer till mig. Det har varit så de sista 3-4 mjukvaruuppdateringarna.
Känns som att ljudet hänger sig och även lite knixigt att sedan få igång ljudet även på radion. Är det någon som upplevt samma fenomen och har någon lösning eller kan man rapportera mjukvaruproblem vilket jag tror det är?

Har testat de klassiska grejerna omstart, Avinstallerat telefonen och installerat igen utan resultat.
Samma här, väldigt störigt är det. Vi bör kanske lägga service request i appen så Tesla blir uppmärksammande på problemet för någon annan väg finns väl inte för att "rösta" upp ett problem?
Har haft samma problem, när detta händer så försvinner även mitt ljudet för blinkers. Brukar komma igång om jag ringer ut från telefonen. Dock inte testat så många gånger ännu.
Har samma problem men när ljudet försvinner så hoppar det ofta igång igen efter 3-4minuter.
Händer ofta att jag får slå över till mobilhögtalare när jag ska prata i telefon för att ljudet inte funkar i Teslan.
Haft strul med telefonen också. Gjorde så att jag plockade bort telefonen från menyn i bilen och även valde "glöm" i telefonen. Har sen gjort om hela proceduren med att parkoppla igen och har fungerat fint sen dess.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6263
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2020.28

Inlägg av spacecoin »

2020.28.2 nu
Användarvisningsbild
JonasPersson
Teslaägare
Inlägg: 278
Blev medlem: 17 feb 2016 10:55
Ort: Dvärsätt

Re: Senaste version 2020.28

Inlägg av JonasPersson »

spacecoin skrev:
2020.28.2 nu

Me too! Antar att det är bug-fixar eftersom den kom så snart efter 28.1.
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh

Life is too short to drive boring cars
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1447
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Senaste version 2020.28

Inlägg av kenjon »

Jag har inte ens fått 2020.24 än.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2182
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Senaste version 2020.28

Inlägg av jpetters »

Körde en längre sträcka (ca 25 mil) med 28.1 idag och nu fungerar AP/NOA riktigt bra. Klockrent stabil position och endast en lite oväntat inbromsning vid ett vägbygge med massa linjer och koner. Lite gnäll om "Restricted Autosteer", men klart mindre än tidigare.
Installerade 28.2 när jag kommit fram och får testa den ordentligt på Måndag.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Senaste version 2020.28

Inlägg av bonath »

kenjon skrev:
Jag har inte ens fått 2020.24 än.

Inte jag heller... :cry: :cry:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19576
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Senaste version 2020.28

Inlägg av Bjelke »

Man får nog skaffa två Teslor så ökar chansen att få ny sw till någon av dom iaf ;) :lol: 8-) :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 413
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Senaste version 2020.28

Inlägg av MarkusL »

leiflodde skrev:
Ni måste vara lyckliga för det händer dagligen :o

Kör ofta till Halland, Blekinge och Jönköping och finns många avfarter...

Skumt är att avfarten E6 mot Lund reagerar den inte på men alltid Lomma avfarten då söder ut och aldrig norr ut.
Körde gbg till Malmö idag, inga spökbromsningar, kommer inte ihåg när det hände senast. Model 3 LR AP 2,5
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Senaste version 2020.28

Inlägg av Elof »

Nu fick jag 2020.20.17. Driver Elon med mig? Vad ska jag med den till när andra får 2020.28.X?
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Senaste version 2020.28

Inlägg av TechNerd »

Bjelke skrev:
Man får nog skaffa två Teslor så ökar chansen att få ny sw till någon av dom iaf ;) :lol: 8-) :mrgreen:
Min taktik - rekommenderas! :)
Min S med FSD får nästan alltid uppdateringarna några veckor tidigare.
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1447
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Senaste version 2020.28

Inlägg av kenjon »

Är det inte så att har man köpt bilen nyss så får man uppdateringarna senare? Och de som har köpt tidigare får uppdateringarna tidigare?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
Sailman69
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 07 dec 2018 18:05

Re: Senaste version 2020.28

Inlägg av Sailman69 »

Fick 2020.28.2 (verkar stabil) i förrgår till min S 2018. Har FSD och HW3 om det kan påverka.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6263
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2020.28

Inlägg av spacecoin »

kenjon skrev:
Är det inte så att har man köpt bilen nyss så får man uppdateringarna senare? Och de som har köpt tidigare får uppdateringarna tidigare?
Ja, så är det nog men det beror kanske mest på att man inte har AP3 tänker jag. 2020.28 hade ju en fix för luftfjädringen så de blílar som har den är väl prioriterade just i detta fall.
Användarvisningsbild
Lunde
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 06 jun 2020 23:14

Re: Senaste version 2020.28

Inlägg av Lunde »

kenjon skrev:
Är det inte så att har man köpt bilen nyss så får man uppdateringarna senare? Och de som har köpt tidigare får uppdateringarna tidigare?
Tror inte detta har någon påverkan, hämtade ut min slutet av förra månaden jag fick 2020.28 idag.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Senaste version 2020.28

Inlägg av bonath »

Fick min 20 september. Har fortfarande 20.17...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Skriv svar