Najs, då är min Model 3 med 3k mil bara några dagar gammal.bylund skrev:Det korrekta tillverkningsdatumet är när man installerar programvaran?Tellus skrev:Blir intressant att se om tillverkningsmånaden kommer vara korrekt i registreringsbeviset eller om dom lyckas fejka det, med tanke på att bilarna är förvarade upp till 1 år.
VW I.D
Moderator: Redaktion
Re: VW I.D
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Alla ID.3 för svenska (nordiska) marknaden är ännu obyggda. Alla som står byggda i Tyskland är versionen utan värmepump.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: VW I.D
De har de gjort redan.Fredrik j skrev:Skulle dom inte trycka ut bilar till anställda? Som test.
Re: VW I.D
Beroende på vad de svenska priset blir med min "must have" utrustning så är jag väldigt inne på denna som en andra första bil... Om priset blir för högt så lutar de istället åt en begagnad Ionic..Zalman3 skrev:Hur många av er som är intresserade av ID3, tänker köpa den billigare ID3 Pure modellen?Ingångsmodellen ID.3 Pure med upp till 330 km räckvidd (WLTP) för mindre än 30 000 euro kommer också att finnas tillgänglig inom några månader.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: VW I.D
Jag har tänkt Billigast tänkbara fast backkamera känns ju som ett måste och trefas hoppas jag den har som standard men har inte riktigt fattat det. Ska ha den som andrabil.
Re: VW I.D
Ganska säker på att den billigare kommer ha 2 fas laddning men att de går att köpa till 3fas laddning.MarkusL skrev:Jag har tänkt Billigast tänkbara fast backkamera känns ju som ett måste och trefas hoppas jag den har som standard men har inte riktigt fattat det. Ska ha den som andrabil.
För min del är adaptiv farthållare väldigt viktigt. Jag tycker 2 fas laddning är ok men är de bara ett litet tillägg för 3fas så ligger de absolut på vill ha listan.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: VW I.D
Menar du 2-fas som i fas och nolla eller 2st 230V AC samt nolla?chaffis75 skrev:Ganska säker på att den billigare kommer ha 2 fas laddning men att de går att köpa till 3fas laddning.MarkusL skrev:Jag har tänkt Billigast tänkbara fast backkamera känns ju som ett måste och trefas hoppas jag den har som standard men har inte riktigt fattat det. Ska ha den som andrabil.
För min del är adaptiv farthållare väldigt viktigt. Jag tycker 2 fas laddning är ok men är de bara ett litet tillägg för 3fas så ligger de absolut på vill ha listan.
Verkar rätt märkligt med 2-fas måste jag säga när 1 eller 3 är std I Europa
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: VW I.D
ID3 priser.
Detta är priser i Tyskland, där man har 9000 euro i elbilsstöd.
Intressant är att ID3 Pro S med 550 km WLTP räckvidd kostar
31.936 euro netto.
Imponerande!
Det tvingar konkurrenterna att sänka priset!
Detta är priser i Tyskland, där man har 9000 euro i elbilsstöd.
Intressant är att ID3 Pro S med 550 km WLTP räckvidd kostar
31.936 euro netto.
Imponerande!
Det tvingar konkurrenterna att sänka priset!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Ja de stämmer, skriver 2-fas lite slarvigt. Finns ingen elbil som utnyttjar vårt 3 fas system utan alla som har mer än en fas utnyttjar bara att fördela lasten mellan de olika faserna och kräver såklart nollan.LasseTM skrev:Menar du 2-fas som i fas och nolla eller 2st 230V AC samt nolla?chaffis75 skrev:Ganska säker på att den billigare kommer ha 2 fas laddning men att de går att köpa till 3fas laddning.MarkusL skrev:Jag har tänkt Billigast tänkbara fast backkamera känns ju som ett måste och trefas hoppas jag den har som standard men har inte riktigt fattat det. Ska ha den som andrabil.
Å
För min del är adaptiv farthållare väldigt viktigt. Jag tycker 2 fas laddning är ok men är de bara ett litet tillägg för 3fas så ligger de absolut på vill ha listan.
Verkar rätt märkligt med 2-fas måste jag säga när 1 eller 3 är std I Europa
Egolf har idag 2 fas laddning.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: VW I.D
Alltså efter leveransen menar du?bylund skrev:Det korrekta tillverkningsdatumet är när man installerar programvaran?Tellus skrev:Blir intressant att se om tillverkningsmånaden kommer vara korrekt i registreringsbeviset eller om dom lyckas fejka det, med tanke på att bilarna är förvarade upp till 1 år.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Tänk 2st 1-fas laddare parallellkopplade.
Ganska säker att de ”3-fas” laddare man pratar om i elbilar kan man i princip se som 3st 1-fas laddare som tar ström från varsin fas.
Det är alltså inte riktiga ”3-fas” apparater som vissa 3-fas elmotorer vi kan ha på större kompressorer, vedklyvar osv.
Ganska säker att de ”3-fas” laddare man pratar om i elbilar kan man i princip se som 3st 1-fas laddare som tar ström från varsin fas.
Det är alltså inte riktiga ”3-fas” apparater som vissa 3-fas elmotorer vi kan ha på större kompressorer, vedklyvar osv.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: VW I.D
Ja, med 3-fas i elbilar menar man inte 400V mellan faserna utan 3x230V, alltså varje fas var för sig. Detta har fördelen att det är flexibelt, dvs att bilen med samma hårdvara även kan ladda på 1 eller 2 faser, beroende på hur många faser som finns tillgängligt. Alla typ2 laddstolpar kör ju t.ex. inte med alla tre faser. Och laddar man med schuko så är det ju alltid bara en fas. Och även om bilens interna laddare pajar, dvs en fas ryker (hände 3 gånger för mig med Teslan) så kan man fortfarande ladda.Leo skrev:Tänk 2st 1-fas laddare parallellkopplade.
Ganska säker att de ”3-fas” laddare man pratar om i elbilar kan man i princip se som 3st 1-fas laddare som tar ström från varsin fas.
Det är alltså inte riktiga ”3-fas” apparater som vissa 3-fas elmotorer vi kan ha på större kompressorer, vedklyvar osv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- Inlägg: 507
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: VW I.D
Så, en bil med 11kW 3-fas laddare kan inte ladda med 7,4kW på ett 1-fas 32A Typ2 uttag, utan Max 3,7kW (16A). Dvs, ingen mening med att skaffa en Typ2-Typ2 3-fas kabel för 32A isåfall, går inte fortare på nån laddare än med en Typ2 3-fas 16A kabel. (Om man inte har en Zoe förstås)mati skrev:Ja, med 3-fas i elbilar menar man inte 400V mellan faserna utan 3x230V, alltså varje fas var för sig. Detta har fördelen att det är flexibelt, dvs att bilen med samma hårdvara även kan ladda på 1 eller 2 faser, beroende på hur många faser som finns tillgängligt. Alla typ2 laddstolpar kör ju t.ex. inte med alla tre faser. Och laddar man med schuko så är det ju alltid bara en fas. Och även om bilens interna laddare pajar, dvs en fas ryker (hände 3 gånger för mig med Teslan) så kan man fortfarande ladda.Leo skrev:Tänk 2st 1-fas laddare parallellkopplade.
Ganska säker att de ”3-fas” laddare man pratar om i elbilar kan man i princip se som 3st 1-fas laddare som tar ström från varsin fas.
Det är alltså inte riktiga ”3-fas” apparater som vissa 3-fas elmotorer vi kan ha på större kompressorer, vedklyvar osv.
Re: VW I.D
Jo, på Teslas bilar kan man ladda med 32A/7,4kW enfas även ifall bilen har som tre enfas 16A laddare. Vet inte hur Tesla fördelar strömmen men antar att alla laddarna är inkopplade och får sin del.BEV[e-Rage] skrev:Så, en bil med 11kW 3-fas laddare kan inte ladda med 7,4kW på ett 1-fas 32A Typ2 uttag, utan Max 3,7kW (16A). Dvs, ingen mening med att skaffa en Typ2-Typ2 3-fas kabel för 32A isåfall, går inte fortare på nån laddare än med en Typ2 3-fas 16A kabel. (Om man inte har en Zoe förstås)mati skrev:Ja, med 3-fas i elbilar menar man inte 400V mellan faserna utan 3x230V, alltså varje fas var för sig. Detta har fördelen att det är flexibelt, dvs att bilen med samma hårdvara även kan ladda på 1 eller 2 faser, beroende på hur många faser som finns tillgängligt. Alla typ2 laddstolpar kör ju t.ex. inte med alla tre faser. Och laddar man med schuko så är det ju alltid bara en fas. Och även om bilens interna laddare pajar, dvs en fas ryker (hände 3 gånger för mig med Teslan) så kan man fortfarande ladda.Leo skrev:Tänk 2st 1-fas laddare parallellkopplade.
Ganska säker att de ”3-fas” laddare man pratar om i elbilar kan man i princip se som 3st 1-fas laddare som tar ström från varsin fas.
Det är alltså inte riktiga ”3-fas” apparater som vissa 3-fas elmotorer vi kan ha på större kompressorer, vedklyvar osv.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: VW I.D
Nja, de funkar också på många bilar men jag vet inte om de gäller alla. Bilen får via laddbox reda på hur många amper den får dra (per fas) och kommer de bara ström på en fas så antar jag laddaren kopplar samman två av laddarna dvs om laddboxen kan ge så hög ström på en fas..BEV[e-Rage] skrev:Så, en bil med 11kW 3-fas laddare kan inte ladda med 7,4kW på ett 1-fas 32A Typ2 uttag, utan Max 3,7kW (16A). Dvs, ingen mening med att skaffa en Typ2-Typ2 3-fas kabel för 32A isåfall, går inte fortare på nån laddare än med en Typ2 3-fas 16A kabel. (Om man inte har en Zoe förstås)mati skrev:Ja, med 3-fas i elbilar menar man inte 400V mellan faserna utan 3x230V, alltså varje fas var för sig. Detta har fördelen att det är flexibelt, dvs att bilen med samma hårdvara även kan ladda på 1 eller 2 faser, beroende på hur många faser som finns tillgängligt. Alla typ2 laddstolpar kör ju t.ex. inte med alla tre faser. Och laddar man med schuko så är det ju alltid bara en fas. Och även om bilens interna laddare pajar, dvs en fas ryker (hände 3 gånger för mig med Teslan) så kan man fortfarande ladda.Leo skrev:Tänk 2st 1-fas laddare parallellkopplade.
Ganska säker att de ”3-fas” laddare man pratar om i elbilar kan man i princip se som 3st 1-fas laddare som tar ström från varsin fas.
Det är alltså inte riktiga ”3-fas” apparater som vissa 3-fas elmotorer vi kan ha på större kompressorer, vedklyvar osv.
Ja detta är nog en förenklad beskrivning men typ så funkar de..
Inte helt lätt att förstå men i Sverige blir de mer flexibelt med möjlighet att ladda från alla 3 faser.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: VW I.D
Först var det väl tal om 30, 40, 50k euro för 39, 58 respektive 77 kWh varianterna. Nu verkar det snarare bli 30, 36 samt 41k. Enorm skillnad. Sen var personen i videon lite missnöjd för det skiljde väldigt lite mellan den 1'st edition han hade beställt och en fullt utrustad Pro S, tror han nämnde 2000 euro.Zalman3 skrev:Intressant är att ID3 Pro S med 550 km WLTP räckvidd kostar
31.936 euro netto.
Imponerande!
Det tvingar konkurrenterna att sänka priset!
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: VW I.D
T ex e-Golf kan dels ta 16 A på två separata faser eller 32 A på en fas för att "mata båda 1-fas laddarna med". Däremot är original Typ2-Typ2 kabeln till de bara klassad för 3 x 20A. Så använder man den blir det antingen 2 x 16 A eller 1 x 20 A som resultat. Bilen väljer dock alltid 2 x 16 A i första hand. Så det finns lite olika lösningar på hur det fungerar.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: VW I.D
Spec på de olika ID3 modellerna.
https://www.evspecifications.com/en/comparison/bebe63a
https://www.evspecifications.com/en/comparison/bebe63a
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Vw kanske skulle ta hjälp av Tesla för att få ordning på programmen? Undrar när vw lyckas få fram sina elbilar? Hur svårt kan det vara?12man skrev:
-
- Inlägg: 292
- Blev medlem: 10 apr 2019 08:35
Re: VW I.D
Vet någon hur det tyska stödsystemet fungerar? När kan man börja hämta hem ID.3:or från Tyskland utan att tidigare ägaren tappar bonusen? Känns ganska sannolikt att jag kommer att fara efter en begagnad ID.3:a om något år.
Nissan Leaf 2014
Re: VW I.D
Som om Tesla inte har tillräckligt med problem med egna programvaror.Swede1 skrev:Vw kanske skulle ta hjälp av Tesla för att få ordning på programmen? Undrar när vw lyckas få fram sina elbilar? Hur svårt kan det vara?12man skrev:
-
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 10 nov 2019 16:38
Re: VW I.D
Någon som vet om 330 km-versionen också kommer göra 0-100 km/h på 7.5 sekunder?
Känns som en ganska pigg bil för det priset isåfall.
Känns som en ganska pigg bil för det priset isåfall.
Re: VW I.D
Varför så många olika hk?
124 hk
143 hk
150 hk
201 hk
2 versioner på 150hk och 201hk hade räckt!
124 hk
143 hk
150 hk
201 hk
2 versioner på 150hk och 201hk hade räckt!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension