Men varför strula till det, bara vänta i 6 månader och köp en begagnad bil.taliz skrev:Bidragsfusk?
Snarare diskriminering att inte få samma stöd bara för man bor i Sverige.
Men det är nog för mkt krångel för 30-40k oavsett.
VW I.D
Moderator: Redaktion
Re: VW I.D
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Jag tror faktiskt inte att man behöver vara skriven i Tyskland just för att få bonusen (såg nu att det officiellt kallas för "innovationspremie", herrejisses). Tyskarna har på central nivå ändå dålig koll på var man är skriven, det finns ju inga personnummer och ingen central folkbokföring som här i Sverige. Däremot så måste man registrera bilen i Tyskland och det är en icke-trivial procedur som i sin tur kräver en tysk adress. När man köper en ny bil är den från början oregistrerad när den anländer till bilhandlaren. Bilhandlarna sköter vanligtvis registreringprocessen åt kunden, men förfarandet är detsamma som om man gör det själv. Köper man en begagnad bil privat så måste man göra samma sak igen. Det går till såhär. Man åker till nånting som kallas KFZ-Zulassungsstelle. Varje större stad (kallas för Landkreis) har en sådan. Man åker alltså till det stället som tillhör staden där man bor. Varje Landkreis har sin egen nummerskylt, det är därför man kan se på tyska bilar var de kommer ifrån (HH för Hamburg, HL för Lübeck osv). Man får inte bo längre än 3 månader i en annan Landkreis än vad bilens regnummer visar. Flyttar man till en annan stad måste man regga om bilen. När man köper en begagnad bil och bor i samma stad så måste man visserligen regga om bilen, men man får behålla den gamla skylten. Men man kan också byta till en annan skylt om man vill.
Och registreringen gör man alltså personligen. Där står i vanlig ordning ungefär 100 människor före dig i kön som alla ska registrera sina bilar. Det är ett av få ställen i Tyskland där det finns kölappar. Väl framme visar man upp pappren man har fått med bilen och så får man sina nya skyltar. Vanligtvis kan man önska sig en bokstavs- och/eller sifferkombo, förutsatt den är ledig. För nya bilar så slipper man detta som sagt, eftersom bilhandlarna reggar bilen åt en, och de brukar ha förtur i kön. Som privatperson får man ha tålamod.
Smidigt och bra.
Och registreringen gör man alltså personligen. Där står i vanlig ordning ungefär 100 människor före dig i kön som alla ska registrera sina bilar. Det är ett av få ställen i Tyskland där det finns kölappar. Väl framme visar man upp pappren man har fått med bilen och så får man sina nya skyltar. Vanligtvis kan man önska sig en bokstavs- och/eller sifferkombo, förutsatt den är ledig. För nya bilar så slipper man detta som sagt, eftersom bilhandlarna reggar bilen åt en, och de brukar ha förtur i kön. Som privatperson får man ha tålamod.
Smidigt och bra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- Inlägg: 211
- Blev medlem: 09 jan 2020 17:57
Re: VW I.D
Med tanke på att rot och rut kan användas utomlands så kanske man kan lösa detta också
https://www.svd.se/fortsatt-fritt-fram- ... -utomlands
https://www.svd.se/fortsatt-fritt-fram- ... -utomlands
Re: VW I.D
Det skulle ju motsvaras av att en tysk får bonus på en ny bil han köpt i Sverige.Force-Walker skrev:Med tanke på att rot och rut kan användas utomlands så kanske man kan lösa detta också
https://www.svd.se/fortsatt-fritt-fram- ... -utomlands
Re: VW I.D
Ptjah, vi har nu en exportindustri som vuxit fram där firmor massprofiterar på bonuspengarna.Fredrik j skrev:Det skulle ju motsvaras av att en tysk får bonus på en ny bil han köpt i Sverige.Force-Walker skrev:Med tanke på att rot och rut kan användas utomlands så kanske man kan lösa detta också
https://www.svd.se/fortsatt-fritt-fram- ... -utomlands
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Jag tror inte dom kommer sjunka i värde.Zalman3 skrev:Men varför strula till det, bara vänta i 6 månader och köp en begagnad bil.taliz skrev:Bidragsfusk?
Snarare diskriminering att inte få samma stöd bara för man bor i Sverige.
Men det är nog för mkt krångel för 30-40k oavsett.
Titta på Norge. Model 3 SR kostade 370k nya för ett år sen, idag ligger de billigaste på Finn.no runt 430k...
Samma sak här i Sverige, när bonusen kommit kan man inte sällan sälja bilen för mer än nypriset minus bonus.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Ja. Men en spanjor kan väl inte få rotavdrag på en fjällstuga i sverige? Man behöver väl betala skatt i Sverige för att få något att dra av mot?taliz skrev:Ptjah, vi har nu en exportindustri som vuxit fram där firmor massprofiterar på bonuspengarna.Fredrik j skrev:Det skulle ju motsvaras av att en tysk får bonus på en ny bil han köpt i Sverige.Force-Walker skrev:Med tanke på att rot och rut kan användas utomlands så kanske man kan lösa detta också
https://www.svd.se/fortsatt-fritt-fram- ... -utomlands
Det skulle vara jämförbart med en svensk som åker till Tyskland och får elbilsbonus.
Re: VW I.D
Finns många utländska medborgare som får bidrag i Sverige..Fredrik j skrev:Ja. Men en spanjor kan väl inte få rotavdrag på en fjällstuga i sverige? Man behöver väl betala skatt i Sverige för att få något att dra av mot?taliz skrev:Ptjah, vi har nu en exportindustri som vuxit fram där firmor massprofiterar på bonuspengarna.Fredrik j skrev:Det skulle ju motsvaras av att en tysk får bonus på en ny bil han köpt i Sverige.Force-Walker skrev:Med tanke på att rot och rut kan användas utomlands så kanske man kan lösa detta också
https://www.svd.se/fortsatt-fritt-fram- ... -utomlands
Det skulle vara jämförbart med en svensk som åker till Tyskland och får elbilsbonus.
Långt ifrån alla bor här.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Men nyckeln till att få rot är väl att man har inbetald skatt att dra bort från?taliz skrev:Finns många utländska medborgare som får bidrag i Sverige..Fredrik j skrev:Ja. Men en spanjor kan väl inte få rotavdrag på en fjällstuga i sverige? Man behöver väl betala skatt i Sverige för att få något att dra av mot?taliz skrev:Ptjah, vi har nu en exportindustri som vuxit fram där firmor massprofiterar på bonuspengarna.Fredrik j skrev:Det skulle ju motsvaras av att en tysk får bonus på en ny bil han köpt i Sverige.Force-Walker skrev:Med tanke på att rot och rut kan användas utomlands så kanske man kan lösa detta också
https://www.svd.se/fortsatt-fritt-fram- ... -utomlands
Det skulle vara jämförbart med en svensk som åker till Tyskland och får elbilsbonus.
Långt ifrån alla bor här.
Givetvis behöver man inte bo i Sverige för det.
Re: VW I.D
Finns många bidrag som inte är skattebaserade.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Visst. Men nu kommenterade iallafall jag länken om rot/rut utomlands.taliz skrev:Finns många bidrag som inte är skattebaserade.
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: VW I.D
Snubbe som är helt tagen av priset på 77 kW versionen, som han säger är 41000€ och har 550km räckvidd.
https://www.youtube.com/watch?v=2UiFE0bTa2M
https://www.youtube.com/watch?v=2UiFE0bTa2M
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: VW I.D
Ford ska tydligen använda MEB plattformen också, nyhet för mig. Bra, då får man ner priserna ännu mer.
https://www.youtube.com/watch?v=suYAEWnhN5c
https://www.youtube.com/watch?v=suYAEWnhN5c
Re: VW I.D
Många ska använda MEB plattformen.
Spännande att SAIC och är med på ett hörn vad gäller MEB.
SAIC har ju märket MG.
Kommer nästa MG bygga på en VW ID3 MEB kopia?
Spännande att SAIC och är med på ett hörn vad gäller MEB.
https://www.electrive.com/2019/07/31/vw ... roduction/Volkswagen plans to produce three electric models based on the MEB modular electrification system together with its China partner SAIC at the new plant in Anting near Shanghai. An internal report specifying two of the three models has been unearthed.
SAIC har ju märket MG.
Kommer nästa MG bygga på en VW ID3 MEB kopia?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Svenska priser borde ju rimligtvis presenteras imorgon den 20 juli.Zalman3 skrev:Dessa modeller kan beställas från 20 juli:
ID.3 Life är tänkt för kunder som söker en produkt på instegsnivå utan att ge avkall på komfort. Komfortpaketet inkluderar rattvärme, sätesuppvärmning och ytterligare två USB-C-portar.
ID.3 Style har det stora designpaketet, inklusive matrix-LED-strålkastare, LED-bakljus med dynamisk svepfunktion samt panoramatak.
ID.3 Business är en typisk allroundbil med det lilla designpaketet, inklusive matrix-LED-strålkastare och tonade rutor, komfortpaket och assistanspaket med backkamera och "Keyless Access".
ID.3 Family erbjuder stort utrymme, ljus och bekvämlighet med det stora designpaketet, inklusive matrix-LED-strålkastare och stort panoramatak, det stora komfortpaketet med 2-zons Air Care luftkonditioneringssystem och assistanspaketet med backkamera och "Keyless Access".
ID.3 Tech är tänkt för tekniskt intresserade som kommer att uppskatta assisterad körning med det stora designpaketet, inklusive matrix-LED-strålkastare, större assistanspaket med Travel Assist, Side Assist och Emergency Assist, samt större infotainmentpaket, inklusive head-up-display med förstärkt verklighet AR och Premium Sound-paket.
ID.3 Max erbjuder maximal design, teknik, sport och komfort, med samtliga utrustningspaket inklusive head-up-display med förstärkt verklighet AR, 12-vägs elmanövrerad massagestol, progressiv styrning och DCC (Dynamic Chassis Control).
Elkörning för längre resor med ID.3 Tour med en räckvidd på upp till 550 km (WLTP)
Tour, den sjunde förkonfigurerade modellen, kan också beställas från och med 20 juli. Den är baserad på den fyrsitsiga ProS-modellen som möjliggör ett större batteri (77 kWh netto batterienergiinnehåll) med en räckvidd på upp till 550 km (WLTP) och 125 kW DC-laddning.
ID.3 Tour är redan utrustad med alla funktioner du vill ha på längre resor: head-up-display med förstärkt verklighet AR och sound-paket, matrix-LED-strålkastare, komfortpaket, 12-vägs elmanövrerad massagestol och assistanspaket där samtliga förarsassistanssystem ingår, samt 19-tums aluminiumhjul.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
https://vwgroup.se/nyheter--media/press ... 2-fX6EPAGQ
Då var de klara, även priser för privatleasing finns med
Då var de klara, även priser för privatleasing finns med
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Re: VW I.D
Lägger upp bilden här direkt:
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: VW I.D
572km i WLTP räckvidd är bra.
Men folk kommer köpa i Tyskland.
ID3 Pure
45kWh
21.000 euro efter stöd
ID3 Pro
58kWh
26.575 euro efter stöd
ID3 Pro S
77kWh
31.936 euro efter stöd
https://ev-database.de/pkw/1127/Volkswa ... Pure#range
Men folk kommer köpa i Tyskland.
ID3 Pure
45kWh
21.000 euro efter stöd
ID3 Pro
58kWh
26.575 euro efter stöd
ID3 Pro S
77kWh
31.936 euro efter stöd
https://ev-database.de/pkw/1127/Volkswa ... Pure#range
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Hur kan ID3 77kWh Tour ha så lågt privatisering pris?Laban skrev:Lägger upp bilden här direkt:
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Om du med folk menar majoriten av de svenska köparna så betvivlar jag det.
Roade mig med att ta fram omräkningsfaktorn mellan euro och SEK:
ID.3 Life (58 kWh) - 37787 € -> 434 900 :-
ID.3 Pro S Tour (77 kWh) - 48432 € -> 531900 :-
1.16 för Life, 1.1 för Pro S Tour. Rätt ok ändå. Jag är dock mest intresserad av grundmodellen , dvs minsta batteripacket. Intressant där är väl att 77 kWh packet är relativt billigt i förhållande till 58 kWh. Så frågan är om basversionen får ett så lågt pris som man hoppas på.
Roade mig med att ta fram omräkningsfaktorn mellan euro och SEK:
ID.3 Life (58 kWh) - 37787 € -> 434 900 :-
ID.3 Pro S Tour (77 kWh) - 48432 € -> 531900 :-
1.16 för Life, 1.1 för Pro S Tour. Rätt ok ändå. Jag är dock mest intresserad av grundmodellen , dvs minsta batteripacket. Intressant där är väl att 77 kWh packet är relativt billigt i förhållande till 58 kWh. Så frågan är om basversionen får ett så lågt pris som man hoppas på.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: VW I.D
En bra bit kvar till att nå priset 250 000, över 300 är den ju knappt relevant.
Model S P85DL+
Re: VW I.D
Då skiljer inte priset mycket för 1'st i Sverige. Jag bokade en plus för 494k, utrustningen ungefär som en business om jag förstått det rätt. Större skillnad i Tyskland, men de räknade kanske med mer entusiaster där för 1'st?
Nåväl, mycket pengar för mig så nu hoppas jag folket i Zwickau gör ett bra jobb.
Nåväl, mycket pengar för mig så nu hoppas jag folket i Zwickau gör ett bra jobb.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: VW I.D
Det måste komma mycket snart.chaffis75 skrev:När kommer priser minsta batteri paketet?
Opel Corsa-e säljs ju redan i Tyskland för under 18.000 euro, om man orkar vänta lite.
Och det är därför det är viktigt att vi i Sverige snarast får 100.000kr i elbilsstöd, annars blir det kaos!
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 19e68daeafOpel Corsa F e Edition 50kW Batterie*Klimaautomatik
17.545 €
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Hur menar du med kaos?Zalman3 skrev:Det måste komma mycket snart.chaffis75 skrev:När kommer priser minsta batteri paketet?
Opel Corsa-e säljs ju redan i Tyskland för under 18.000 euro, om man orkar vänta lite.
Och det är därför det är viktigt att vi i Sverige snarast får 100.000kr i elbilsstöd, annars blir det kaos!
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 19e68daeafOpel Corsa F e Edition 50kW Batterie*Klimaautomatik
17.545 €