Räckvidd för Model S Long Range och Performance
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 24
- Blev medlem: 26 jun 2020 16:02
Räckvidd för Model S Long Range och Performance
Med WLTP-körcykeln får Model S Longe Range (LR) en räckvidd på 61 mil och Model S Performance (P) en räckvidd på 59,4 mil. Med EPA-körcykeln är skillnaden dock betydligt större. Där får LR större räckvidd än sitt WLTP-värde, nämligen 62,9 mil (eller 64,7 mil enligt senare test), medan P får mindre räckvidd än sitt WLTP-värde, nämligen 56 mil. Någon som sett en förklaring till detta?
Goran
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Räckvidd för Model S Long Range och Performance
Är det någon som har en förklaring på EPAs resultat över lag?Goran Broman skrev:Med WLTP-körcykeln får Model S Longe Range (LR) en räckvidd på 61 mil och Model S Performance (P) en räckvidd på 59,4 mil. Med EPA-körcykeln är skillnaden dock betydligt större. Där får LR större räckvidd än sitt WLTP-värde, nämligen 62,9 mil (eller 64,7 mil enligt senare test), medan P får mindre räckvidd än sitt WLTP-värde, nämligen 56 mil. Någon som sett en förklaring till detta?
MSLR-plus når nästan dubbelt så långt än Taycan med battery p+ enligt EPA. Kom igen! Det tror väll inte ens Teslas fanboy´s och sekterister på.
Re: Räckvidd för Model S Long Range och Performance
Spelar det någon roll?
Gå in på abetterrouteplanner.com, välj modell & rutt och testa själv så ser du hur det blir i verkligheten.
Gå in på abetterrouteplanner.com, välj modell & rutt och testa själv så ser du hur det blir i verkligheten.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5525
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Räckvidd för Model S Long Range och Performance
Abrp bygger ju på historiska data. Nya bilar med ny teknik är inte med således.taliz skrev:Spelar det någon roll?
Gå in på abetterrouteplanner.com, välj modell & rutt och testa själv så ser du hur det blir i verkligheten.
Därför klart intressant.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Räckvidd för Model S Long Range och Performance
S LR och P har ju sålts i över 1 år nu, dvs det bör finnas gott om data.Gustafsson skrev:Abrp bygger ju på historiska data. Nya bilar med ny teknik är inte med således.taliz skrev:Spelar det någon roll?
Gå in på abetterrouteplanner.com, välj modell & rutt och testa själv så ser du hur det blir i verkligheten.
Därför klart intressant.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5525
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Räckvidd för Model S Long Range och Performance
Ja om Tesla inte uppdaterar bilarna utan att meddela detta i förväg. Men det har ju hänt att de gjort just det. Så nya siffror gör ju att man blir nyfiken på varför.taliz skrev:S LR och P har ju sålts i över 1 år nu, dvs det bör finnas gott om data.Gustafsson skrev:Abrp bygger ju på historiska data. Nya bilar med ny teknik är inte med således.taliz skrev:Spelar det någon roll?
Gå in på abetterrouteplanner.com, välj modell & rutt och testa själv så ser du hur det blir i verkligheten.
Därför klart intressant.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
-
- Inlägg: 24
- Blev medlem: 26 jun 2020 16:02
Re: Räckvidd för Model S Long Range och Performance
Stort tack för era kommentarer.
Att olika körcykler ger olika resultat är inte konstigt i sig. Det konstiga här är att LR blir bättre i EPA jämfört med WLTP medan P blir sämre i EPA jämfört med WLTP trots att bilarna är mycket lika och så klart körs på samma sätt (i respektive körcykel). Här kommer några egna funderingar kring detta.
Det som skiljer är att LR har en betydligt mindre motor bak än P (LR:s motor bak är märkligt nog t.o.m. mindre än LR:s motor fram). Effektdata är: P 375 kW bak + 205 kW fram; LR 193 kW bak + 205 kW fram. Och momentdata är: P 720 Nm bak + 420 Nm fram; LR 335 Nm bak + 420 Nm fram. Motorerna fram är alltså identiska i LR och P. Den kraftigare motorn bak i P förklarar troligen till största delen viktskillnaden på 26 kg mellan P och LR. Denna lilla viktskillnad kan dock inte ensamt förklara en räckviddsskillnad på 6,9-8,7 mil som EPA visar. Den större motorn bak har också en större rotationströghet som ska varvas upp vid varje acceleration (och allt återfås inte vid bromsning) och EPA-körcykeln har fler och kraftigare accelerationer och inbromsningar än WLTP-körcykeln (tror jag), men kan detta (tillsammans med viktskillnaden) verkligen räcka som förklaring till en räckviddsskillnad på 6,9-8,7 mil mellan LR och P? Några tankar kring detta?
En annan tänkbar ytterligare förklaring skulle kunna vara att LR och P haft olika sorts däck i testerna, med olika rullmotstånd, men troligen har de testats med samma sorts däck. Någon som vet?
Verkningsgraden för de olika bakmotorerna skulle också kunna vara olika. Men det borde ju då också ge en större skillnad enligt WLTP, om EPA inte lyckats pricka in varvtal där verkningsgraden för bakmotorn på P är speciellt dålig. Några tankar kring detta?
Att olika körcykler ger olika resultat är inte konstigt i sig. Det konstiga här är att LR blir bättre i EPA jämfört med WLTP medan P blir sämre i EPA jämfört med WLTP trots att bilarna är mycket lika och så klart körs på samma sätt (i respektive körcykel). Här kommer några egna funderingar kring detta.
Det som skiljer är att LR har en betydligt mindre motor bak än P (LR:s motor bak är märkligt nog t.o.m. mindre än LR:s motor fram). Effektdata är: P 375 kW bak + 205 kW fram; LR 193 kW bak + 205 kW fram. Och momentdata är: P 720 Nm bak + 420 Nm fram; LR 335 Nm bak + 420 Nm fram. Motorerna fram är alltså identiska i LR och P. Den kraftigare motorn bak i P förklarar troligen till största delen viktskillnaden på 26 kg mellan P och LR. Denna lilla viktskillnad kan dock inte ensamt förklara en räckviddsskillnad på 6,9-8,7 mil som EPA visar. Den större motorn bak har också en större rotationströghet som ska varvas upp vid varje acceleration (och allt återfås inte vid bromsning) och EPA-körcykeln har fler och kraftigare accelerationer och inbromsningar än WLTP-körcykeln (tror jag), men kan detta (tillsammans med viktskillnaden) verkligen räcka som förklaring till en räckviddsskillnad på 6,9-8,7 mil mellan LR och P? Några tankar kring detta?
En annan tänkbar ytterligare förklaring skulle kunna vara att LR och P haft olika sorts däck i testerna, med olika rullmotstånd, men troligen har de testats med samma sorts däck. Någon som vet?
Verkningsgraden för de olika bakmotorerna skulle också kunna vara olika. Men det borde ju då också ge en större skillnad enligt WLTP, om EPA inte lyckats pricka in varvtal där verkningsgraden för bakmotorn på P är speciellt dålig. Några tankar kring detta?
Goran
Re: Räckvidd för Model S Long Range och Performance
Vad jag förstod det så när Tesla introducerade Dual motor så tog de fram en ny mindre motor som var effektivare än den gamla. För performance modellerna så valde de dock att ha kvar den gamla större motorn bak. När de sen introducerade long range så bytte det motorn fram till liknande motor som Model 3. Enkelt förklarat blir det såhär.
Motor 1: kom 2012 på samtliga modeller, endast växelriktaren som skiljer mellan Model S 85 och P85
Motor 2: kom samtidigt som Dual motor introducerades
Motor 3: kom tillsammans med Longa range och är tagen från Model 3
Vad jag har förstått så har Long range en motor 3 framtill och en Motor 2 baktill. För Performance så tror jag dock att den har en Motor 3 framtill och en Motor 1 baktill som inte är lika effektiv. Självklart kan de ha gjorts mindre förbättringar av motorerna över tid men i stor.
Motor 1: kom 2012 på samtliga modeller, endast växelriktaren som skiljer mellan Model S 85 och P85
Motor 2: kom samtidigt som Dual motor introducerades
Motor 3: kom tillsammans med Longa range och är tagen från Model 3
Vad jag har förstått så har Long range en motor 3 framtill och en Motor 2 baktill. För Performance så tror jag dock att den har en Motor 3 framtill och en Motor 1 baktill som inte är lika effektiv. Självklart kan de ha gjorts mindre förbättringar av motorerna över tid men i stor.
Re: Räckvidd för Model S Long Range och Performance
Goran frågar varför skillnaden är så stor mellan körcyklerna, inte varför MSLR går något längre än MSP.vigge50 skrev:Vad jag förstod det så när Tesla introducerade Dual motor så tog de fram en ny mindre motor som var effektivare än den gamla. För performance modellerna så valde de dock att ha kvar den gamla större motorn bak. När de sen introducerade long range så bytte det motorn fram till liknande motor som Model 3. Enkelt förklarat blir det såhär.
Motor 1: kom 2012 på samtliga modeller, endast växelriktaren som skiljer mellan Model S 85 och P85
Motor 2: kom samtidigt som Dual motor introducerades
Motor 3: kom tillsammans med Longa range och är tagen från Model 3
Vad jag har förstått så har Long range en motor 3 framtill och en Motor 2 baktill. För Performance så tror jag dock att den har en Motor 3 framtill och en Motor 1 baktill som inte är lika effektiv. Självklart kan de ha gjorts mindre förbättringar av motorerna över tid men i stor.
Rimligtvis borde en MSP få högre EPA än den får WLTP men så är det ju inte här.
Re: Räckvidd för Model S Long Range och Performance
Förklaring ska väl vara de olika motorerna bak där den som sitter i P är mindre effektiv vid acceleration, och andelen acceleration är olika i de två testcyklerna. Därför olika resultat.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Räckvidd för Model S Long Range och Performance
I USA har de mer aerodynamiska fälgar på LR än i EU.
Kan också vara så att de testat den nya "plus", med dom fälgarna och diverse småförbättringar, men inte testat uppdaterade P.
Kan också vara så att de testat den nya "plus", med dom fälgarna och diverse småförbättringar, men inte testat uppdaterade P.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Räckvidd för Model S Long Range och Performance
Verkar inte som att p modellen är testad med plus förändringarna i epa systemet ännu
2020 104 mpg 348 miles 19"
2019 104 mpg 345 miles 19"
2108 98 mpg 315 miles 21/19 okänt
2020 104 mpg 348 miles 19"
2019 104 mpg 345 miles 19"
2108 98 mpg 315 miles 21/19 okänt
ms 76132 "Eleamore"
-
- Inlägg: 24
- Blev medlem: 26 jun 2020 16:02
Re: Räckvidd för Model S Long Range och Performance
Ja, det skulle kunna vara som jpetters skriver. Den gamla bakmotorn i P skulle kunna ha sämre verkningsgrad vid fartändringar än vid mer likformig drift och om EPA har många fler fartändringar än WLTP skulle det leda till sämre räckvidd enligt EPA än enligt WLTP. Eftersom LR istället får bättre räckvidd enligt EPA än enligt WLTP skulle samma resonemang i så fall innebära att den nyare bakmotorn i LR har bättre verkningsgrad vid fartändringar än vid mer likformig drift. Frågan är om det är rimligt. Och generellt känns det som en ganska stor räckviddsskillnad för P för den skillnad som finns i körmönster mellan cyklerna. Men kanske är dessa här sakerna ändå huvudförklaringen till skillnaden i räckviddsresultat.
Att P får nästan samma räckvidd som LR enligt WLTP visar dock att den gamla bakmotorn i P kan vara nästan lika effektiv som den nyare bakmotorn i LR, för detta körmönster. Och om vi drar ut resonemanget till konstant fart finns kanske ingen skillnad alls? Egentligen är väl räckvidden sällan något problem i eller i närheten av tätorter där det oftast finns laddare. Det mest kritiska torde vara räckvidden vid motorvägskörning/landsvägskörning mellan tätorter, med ganska få fartändringar per mil. Viktskillnaden ger förstås något högre rullmotstånd för P men det borde vara försumbart. Och jag har sett på Wikipedia att LR och P uppges ha samma förbrukning vid körning på ’Highway’ (21 kWh/100 km) men att P drar mer vid körning i ’City’ (23 kWh/100 km) medan LR ligger kvar på samma vid körning i 'City' (21 kWh/100 km). Vet dock inte hur tillförlitliga dessa uppgifter är. Någon som har egen erfarenhet av både LR och P av nyare modell (2019-2020), eller som sett kompletterande uppgifter som styrker tesen att P drar mer än LR i stadskörning (många fartändringar) men att skillnaden är försumbar vid motorvägs- och landsvägskörning (få fartändringar)?
12man skriver att man troligen inte testat P med plusändringrna än i EPA. Har man alltså gjort samma förändringar i P som i LR, t.ex. bytt till elektrisk smörjpump i bakmotorn, minskat vikten, etc.? Och är det P med dessa förändringar som säljs i Sverige numera?
Att P får nästan samma räckvidd som LR enligt WLTP visar dock att den gamla bakmotorn i P kan vara nästan lika effektiv som den nyare bakmotorn i LR, för detta körmönster. Och om vi drar ut resonemanget till konstant fart finns kanske ingen skillnad alls? Egentligen är väl räckvidden sällan något problem i eller i närheten av tätorter där det oftast finns laddare. Det mest kritiska torde vara räckvidden vid motorvägskörning/landsvägskörning mellan tätorter, med ganska få fartändringar per mil. Viktskillnaden ger förstås något högre rullmotstånd för P men det borde vara försumbart. Och jag har sett på Wikipedia att LR och P uppges ha samma förbrukning vid körning på ’Highway’ (21 kWh/100 km) men att P drar mer vid körning i ’City’ (23 kWh/100 km) medan LR ligger kvar på samma vid körning i 'City' (21 kWh/100 km). Vet dock inte hur tillförlitliga dessa uppgifter är. Någon som har egen erfarenhet av både LR och P av nyare modell (2019-2020), eller som sett kompletterande uppgifter som styrker tesen att P drar mer än LR i stadskörning (många fartändringar) men att skillnaden är försumbar vid motorvägs- och landsvägskörning (få fartändringar)?
12man skriver att man troligen inte testat P med plusändringrna än i EPA. Har man alltså gjort samma förändringar i P som i LR, t.ex. bytt till elektrisk smörjpump i bakmotorn, minskat vikten, etc.? Och är det P med dessa förändringar som säljs i Sverige numera?
Goran