Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Aktien TSLA

Inlägg av jpetters »

Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

Starkt, slår Wall Streets förväntningar rejält, rusning i efterhanden nu.

Jag tankade bull precis innan stängning, hoppas bara racet håller i sig tills handeln öppnar igen ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Aktien TSLA

Inlägg av TiborBlomhall »

VINST!

4 kvartal i rad!

S&P 500 here we come!

:D :D :D
Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 16 dec 2018 23:23
Ort: Bromma

Re: Aktien TSLA

Inlägg av HenricL »

Imponerande Q2 resultat :lol:
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

Minskade kostnader under kvartalet och ingen större minskning av levererade bilar verkar vara det som leder till vinst under kvartalet. Dessa siffror bör sättas i relation till hur det gått för andra biltillverkare under samma tid. VW ser tex förlust mot tidigare vinst, Tesla verkar gå mot strömmen och ökar sin marknadsandel, både sett till andel av elbilsmarknaden och än mer sett till bilmarknaden.

Själv trodde jag inte på detta.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

TiborBlomhall skrev:
VINST!

4 kvartal i rad!

S&P 500 here we come!

:D :D :D
Inte självklart, det är upp till S&P 500 att avgöra men det vill nog mycket till att inte ta med dem nu.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »


As we reported in our Q2 earnings preview postyesterday, Wall Street was expecting revenue of about $5.146 billion for the quarter and a loss of $0.14 per share.

There was a lot of speculation about whether or not Tesla would turn a profit since profitability this quarter could mean eligibility to the S&P500 and CEO Elon Musk has been teasing “breaking even” late in the quarter despite the impact of the pandemic.

Today, the automaker announced that it made $6 billion in revenue and it reported a small profit of $0.50 per share (GAAP) in Q2 2020 – crushing expectations for revenue and for earnings.

Tesla delivered $104M GAAP net income, $451M non-GAAP net income (ex-SBC) in Q2 – way higher than expected.



Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

Fattas bara att Elon droppar någon saftig nyhet i earnings call så blir det episkt race :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av vigge50 »

Helt otroligt att de lyckas göra vinst under det kvartalet, låter positivt för framtiden. Grattis till er som har aktier, tror utvecklingen imorgon kan bli riktigt bra utöver den vi sett senaste veckorna.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

Många bra indikationer i rapporten, Megapack genererar redan vinst, 500k levererade bilar fortfarande målet för året, Autobidder handlar redan på europeiska elmarknaden (har detta rapporterats tidigare?), etc.

Det blir extremt spännande att höra reaktionerna i earnings call.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Inga större rörelser vare sig på eftermarknaden igår eller förmarknaden idag. Verkar som att marknaden redan hade tecknat in kvartalsrapporten.
Sabbe
Inlägg: 1334
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

AA89BF2B-9F58-496A-B684-FDFAEAA6C84C.png
Användarvisningsbild
clecab
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 11 aug 2016 08:40
Ort: Åkersberga

Re: Aktien TSLA

Inlägg av clecab »

$2400 I like!!! :D
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
Verdi

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Verdi »

Sell on greed, buy on fear...

Säger inte att det är fel att ha kvar aktier i Tesla men har man en stor vinst är det kanske läge att säkra en del av den och vikta ner Tsla i portföljen. Är verkligen högrisk som jag ser det nu. Kan dra åt vilket håll som helst.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Inget glädjeskutt, alltså. Marknaden hade förväntat sig detta.
Verdi

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
Inget glädjeskutt, alltså. Marknaden hade förväntat sig detta.
Det blir ofta så. Förväntningar och spekulationer driver kursen mer än nyheten i sig. "buy the rumour, sell the news" är ett till lite lökigt aktieuttryck. Men ofta sant.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Toja »

När är det godkänt att Tesla tillhör S&P500 ?
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Eller så har kursen det senaste drivits upp av köpare som känner sig tvungna att köpa? Tänker på dom fonder som måste ha ett visst innehav om tesla blir intagna i S&P500-klubben.
Också blankarna förstås.
Användarvisningsbild
Retep
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 06 jun 2018 21:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Retep »

Toja skrev:
När är det godkänt att Tesla tillhör S&P500 ?
Så som jag har förstått det (och jag är verkligen ingen kung på detta) så kan det ta upp till 2 månader innan "beslutet fattas" om de ska ingå i S&P 500 eller inte.
Sabbe
Inlägg: 1334
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Toja skrev:
När är det godkänt att Tesla tillhör S&P500 ?
Kan hända vilken dag som helst, kanske redan imorgon. Dock så finns det även möjlighet att de inte alls inkluderas i S&P500 trotts att de uppfyller alla krav.
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 980
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Generalbogge »

Toja skrev:
När är det godkänt att Tesla tillhör S&P500 ?
Jag hörde någonstans att nästa möte skulle vara 21 september.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 471
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av josve »

Senaste inläggen efter att rapporten släpptes är ett bra exempel på hur svårt det faktiskt är med aktier. Många av er som skriver i denna tråd är troligtvis väldigt pålästa på Tesla. Rapporten släpps och det kommer ett flertal inlägg om att ”håll i hatten” nu sticker aktien. Vad händer, vi får en ganska ordentlig nedgång...

Skall påpekas att jag sålde hela mitt innehav i vintras på 469 dollar då jag tyckte att nu har det gått lite för snabbt uppåt... (Är inte alls bitter, bara lite).
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Aktien TSLA

Inlägg av renes »

josve skrev:
Senaste inläggen efter att rapporten släpptes är ett bra exempel på hur svårt det faktiskt är med aktier. Många av er som skriver i denna tråd är troligtvis väldigt pålästa på Tesla. Rapporten släpps och det kommer ett flertal inlägg om att ”håll i hatten” nu sticker aktien. Vad händer, vi får en ganska ordentlig nedgång...
Nja, nedgången var (antagligen) pga Trumps Kinamanöver. De allra flesta rörelser i TSLA är bara marknadseffekter i allmänhet, men betydligt förstärkta. Och en i grunden uppåtgående trend också. Men ser man på idag så är TSLA bara en av många Kina-beroende aktier som trycks ned.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Alfred »

josve skrev:
Senaste inläggen efter att rapporten släpptes är ett bra exempel på hur svårt det faktiskt är med aktier. Många av er som skriver i denna tråd är troligtvis väldigt pålästa på Tesla. Rapporten släpps och det kommer ett flertal inlägg om att ”håll i hatten” nu sticker aktien. Vad händer, vi får en ganska ordentlig nedgång...

Skall påpekas att jag sålde hela mitt innehav i vintras på 469 dollar då jag tyckte att nu har det gått lite för snabbt uppåt... (Är inte alls bitter, bara lite).
Verkligen. Jag ökade på innehavet igen vid $1514, men är fortfarande underviktad och ligger på 80% av normalinnehav. Hoppas på ytterligare kräftgång för att få chans att öka till normalnivå eller till och med bortom det vilket skulle bli första gången sedan innan corona.

När det gäller TSLA är jag så bullish långsiktigt att det är lättare att stå ut med nedgång (som bara är att vänta ut) än missad uppgång (eftersom det kanske aldrig blir chans att köpa in sig billigt igen). Vågar därför aldrig sälja allt, men jag swingtradar med delar av innehavet för att få realisera lite av vinsten när det kommer plötsliga toppar och det känns onekligen tillfredsställande när man emellanåt träffar rätt och köper tillbaka med rabatt.

Men jag började sälja av swing-delarna redan i början av januari, så i vanlig ordning hade det nog egentligen lönat sig bäst att inte ha rört aktierna överhuvudtaget.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Aktien TSLA

Inlägg av pejvic »

Precis så...

Gör exakt likadant som dig.
Haft alla 3/Y
Skriv svar