Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Goblin skrev:
Har sökt men blir blir inte klok på vad jag ska ha för laddkort till e-tronen? Utöver ionity och de vanliga så som e-on etc, finns det någon leverantör som erbjuder en bättre helhetslösning? Såg något om Maingau som verkade bra (dock såklart är vi näst dyrast här i Sverige)....

Glömde tillägga att jag kommer nog bara använda offentliga laddare mellan Stockholm och västkusten.
Du kan ladda ner några appar också:
Screenshot_20200724-143236_One UI Home.jpg
Muhlegg
elbilist
Inlägg: 211
Blev medlem: 01 okt 2018 22:01

Re: Audi e-tron

Inlägg av Muhlegg »

Off Grid Byggaren skrev:
Goblin skrev:
Har sökt men blir blir inte klok på vad jag ska ha för laddkort till e-tronen? Utöver ionity och de vanliga så som e-on etc, finns det någon leverantör som erbjuder en bättre helhetslösning? Såg något om Maingau som verkade bra (dock såklart är vi näst dyrast här i Sverige)....

Glömde tillägga att jag kommer nog bara använda offentliga laddare mellan Stockholm och västkusten.
Du kan ladda ner några appar också:
Screenshot_20200724-143236_One UI Home.jpg
En fråga om Fortum. Är alla deras laddkablar så korta? Jag laddade där i helgen men eftersom kabeln var så kort var jag tvungen att felparkera för att den skulle räcka fram. Man kanske bör undvika dem om man kör eTron.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

Muhlegg skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Goblin skrev:
Har sökt men blir blir inte klok på vad jag ska ha för laddkort till e-tronen? Utöver ionity och de vanliga så som e-on etc, finns det någon leverantör som erbjuder en bättre helhetslösning? Såg något om Maingau som verkade bra (dock såklart är vi näst dyrast här i Sverige)....

Glömde tillägga att jag kommer nog bara använda offentliga laddare mellan Stockholm och västkusten.
Du kan ladda ner några appar också:
Screenshot_20200724-143236_One UI Home.jpg
En fråga om Fortum. Är alla deras laddkablar så korta? Jag laddade där i helgen men eftersom kabeln var så kort var jag tvungen att felparkera för att den skulle räcka fram. Man kanske bör undvika dem om man kör eTron.
Har märkt det också. Fick parkera på trottoaren på Mcdonalds i Ödeshög.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

[JM] skrev:
Robertrimmevik skrev:
...klipp...
Det låter som du rett ut/löst de funderingar du hade innan köpet.
Tummen upp :D
Tackar.
Sedan återstår det ju att se hur bra det kommer funka i praktiken. Jag kommer nog att bli en oerhört bra testpilot här i Norrlands inland i så kallad laddöken.
En fördel med att bo i själva öknen är att jag alltid kan starta med 100% mitt i öknen. På så vis är det lättare att komma ur öknen än igenom den.
Visar man att det fungerar här så tror jag att man kan vända på en del skeptiker som i sin tur kommer vända de flesta skeptiker.(mig lyssnar man gärna inte på här då jag framstår som ganska kaxig och inte så ödmjuk)

Min förhoppning är dock att det kommer mer laddplatser ganska snart, tror att glesbygdskommuner kommer att förstå att utan laddplatser får man mindre turister och med många laddplatser får man mer turister. Jag var i lilla Nora på gränsen till glesbygd, där fanns två gratis trefasladdare på torget, de laddades mycket där och det kändes ej som ortsbor. Tror att det är en billig peng för kommunen för att generera nöjda turister och nöjda ortsbor också för den delen.
I min kommun däremot har dom inte fattat galoppen. De har satt upp några stolpar med 2 kWh och tar 10kr/h(måste utan tvekan vara Sveriges sämsta ladd-deal), bredvid finns det gratis parkering med tillgång till motorvärmaruttag. Nog för att jag vet att det sitter en hel del obegåvade människor på kommunhuset men detta tror jag mest beror på okunskap. Jag ska prata med ansvarig på måndag. (Pro bono ;) )
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 590
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Audi e-tron

Inlägg av Sofie »

Robertrimmevik skrev:
[JM] skrev:
Robertrimmevik skrev:
...klipp...
Det låter som du rett ut/löst de funderingar du hade innan köpet.
Tummen upp :D
Tackar.
Sedan återstår det ju att se hur bra det kommer funka i praktiken. Jag kommer nog att bli en oerhört bra testpilot här i Norrlands inland i så kallad laddöken.
En fördel med att bo i själva öknen är att jag alltid kan starta med 100% mitt i öknen. På så vis är det lättare att komma ur öknen än igenom den.
Visar man att det fungerar här så tror jag att man kan vända på en del skeptiker som i sin tur kommer vända de flesta skeptiker.(mig lyssnar man gärna inte på här då jag framstår som ganska kaxig och inte så ödmjuk)

Min förhoppning är dock att det kommer mer laddplatser ganska snart, tror att glesbygdskommuner kommer att förstå att utan laddplatser får man mindre turister och med många laddplatser får man mer turister. Jag var i lilla Nora på gränsen till glesbygd, där fanns två gratis trefasladdare på torget, de laddades mycket där och det kändes ej som ortsbor. Tror att det är en billig peng för kommunen för att generera nöjda turister och nöjda ortsbor också för den delen.
I min kommun däremot har dom inte fattat galoppen. De har satt upp några stolpar med 2 kWh och tar 10kr/h(måste utan tvekan vara Sveriges sämsta ladd-deal), bredvid finns det gratis parkering med tillgång till motorvärmaruttag. Nog för att jag vet att det sitter en hel del obegåvade människor på kommunhuset men detta tror jag mest beror på okunskap. Jag ska prata med ansvarig på måndag. (Pro bono ;) )

Tanken var att lilla Nora med omnejd skulle ha ytterligare 20st 22kW uttag, men pga massor med orsaker har det dragit ut på tiden.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Audi e-tron

Inlägg av Teslaspolen »

Robertrimmevik skrev:
Muhlegg skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Goblin skrev:
Har sökt men blir blir inte klok på vad jag ska ha för laddkort till e-tronen? Utöver ionity och de vanliga så som e-on etc, finns det någon leverantör som erbjuder en bättre helhetslösning? Såg något om Maingau som verkade bra (dock såklart är vi näst dyrast här i Sverige)....

Glömde tillägga att jag kommer nog bara använda offentliga laddare mellan Stockholm och västkusten.
Du kan ladda ner några appar också:
Screenshot_20200724-143236_One UI Home.jpg
En fråga om Fortum. Är alla deras laddkablar så korta? Jag laddade där i helgen men eftersom kabeln var så kort var jag tvungen att felparkera för att den skulle räcka fram. Man kanske bör undvika dem om man kör eTron.
Har märkt det också. Fick parkera på trottoaren på Mcdonalds i Ödeshög.
Det har inte att göra med Fortum direkt utan vilken laddare som står på just den platsen. Till skillnad från Tesla (och Ionity för det mesta) så används en hel drös olika leverantörer av snabbladdare till Forum, Bee, Grön Kontakt, osv. Exempelvis så finns det snabbladdare från ABB, Delta, Trirtium och så vidare. Placeringen av laddporten så som på e-tron, Taycan och så vidare gör att det är lite knepigt på snabbladdare med kortare sladd, dom är gjorda efter hur de flesta elbilar annars har haft laddporten placerad, mitt på fram (Zoe, Leaf) eller på samma ställen som avgasbilars tanklock, dvs höger/vänster sida baktill.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

Robertrimmevik skrev:
[JM] skrev:
Robertrimmevik skrev:
...klipp...
Det låter som du rett ut/löst de funderingar du hade innan köpet.
Tummen upp :D
Tackar.
Sedan återstår det ju att se hur bra det kommer funka i praktiken. Jag kommer nog att bli en oerhört bra testpilot här i Norrlands inland i så kallad laddöken.
En fördel med att bo i själva öknen är att jag alltid kan starta med 100% mitt i öknen. På så vis är det lättare att komma ur öknen än igenom den.
Visar man att det fungerar här så tror jag att man kan vända på en del skeptiker som i sin tur kommer vända de flesta skeptiker.(mig lyssnar man gärna inte på här då jag framstår som ganska kaxig och inte så ödmjuk)

Min förhoppning är dock att det kommer mer laddplatser ganska snart, tror att glesbygdskommuner kommer att förstå att utan laddplatser får man mindre turister och med många laddplatser får man mer turister. Jag var i lilla Nora på gränsen till glesbygd, där fanns två gratis trefasladdare på torget, de laddades mycket där och det kändes ej som ortsbor. Tror att det är en billig peng för kommunen för att generera nöjda turister och nöjda ortsbor också för den delen.
I min kommun däremot har dom inte fattat galoppen. De har satt upp några stolpar med 2 kWh och tar 10kr/h(måste utan tvekan vara Sveriges sämsta ladd-deal), bredvid finns det gratis parkering med tillgång till motorvärmaruttag. Nog för att jag vet att det sitter en hel del obegåvade människor på kommunhuset men detta tror jag mest beror på okunskap. Jag ska prata med ansvarig på måndag. (Pro bono ;) )
Får lov att rätta mig själv där.
Dom har börjat ta betalt för motorvärmarstolpen. Man ska sms:a till kommun om vilken dag och vilken tid man ska avresa. För detta besvär tar man 30kr. Jag gissar på att dom startar igång stolpen 2 timmar innan avfärd och räknar man på en kupévärmare ligger nog snittet på ca 1500W då blir det 20kr per kWh. 30kr för en varm bil kan det kanske vara värt men jag tror inte att det är en bra strategi av kommunen att ta ockerpris bara för att man kan, jag trodde kommuner mer sysslade med så bra service som möjligt till invånarna.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Robertrimmevik skrev:
....jag tror inte att det är en bra strategi av kommunen att ta ockerpris bara för att man kan, jag trodde kommuner mer sysslade med så bra service som möjligt till invånarna.
Nejnejnej, det gör de inte. Jag har berättat det förr, här i Götene har kommunen satt upp en laddstolpe för tre år sedan. Första året kostade det ingenting att ladda och stolpen användes flitigt av såväl kommuninvånare som besökare. Alla var nöjda och glada. Jag brukade åka in till samhället för att käka lunch. Under tiden kunde jag ladda Teslan med 16,5kW, vilket gav mig mer ström än jag behövde för de två milen. Eller så laddade vi under tiden vi var inne på ica.
Sen började kommunen ta betalt. Hutlösa 1,10kr/minut om man inte har ett rfid-kort från Park+Charge. Med rfid-kostar det 3kr/kWh, vilket ju fortfarande är väldigt dyrt för typ2-laddning.
Resultatet blev att stolpen har stått helt oanvänd i två år nu. Jag har aldrig mer sett någon ladda där. Jag käkar inte lunch i samhället längre, det finns ingen anledning, däremot så kan det hända att jag åker till Lidköping istället. För att handla åker vi numera alltid dit. Tre gånger så långt att köra, men bättre utbud och gratis laddning (om det inte är upptaget).
Nej, kommunpamparna förstår tyvärr inte bättre. De verkar inte heller följa upp hur deras laddstolpe används (eller inte används).
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

Kan man inte argumentera för att laddaren främst bör användas av de som kommer långväga ifrån ? Dvs, inte ska upptas av de som bor 2 mil därifrån. Så tänker i alla fall jag numera när det gäller laddarna i Luleå.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Laban skrev:
Kan man inte argumentera för att laddaren främst bör användas av de som kommer långväga ifrån ? Dvs, inte ska upptas av de som bor 2 mil därifrån. Så tänker i alla fall jag numera när det gäller laddarna i Luleå.
Så kan man såklart argumentera. Kommuninvånarna som har elbil klarar sig såklart med hemmaladdning. Men laddhybrider då? De tar sig inte så många mil på en laddning, och kommunen är rätt stor till ytan. Har man en laddhybrid och ska in till samhället för att handla så klarar man sig troligen inte på enbart eldrift. Och då vill man ju inte att laddning på ica-parkeringen kostar mer än att tanka. Då kör man på bensin istället. Eller så åker man till grannkommunen Lidköping och laddar gratis.
Och för den som kommer långväga, allvarligt talat så ser jag inte varför man skulle ställa sig och AC-ladda sin bil i Götene såvida man inte råkar ha oturen att man tvingas övernatta där av någon anledning. Och även då skulle jag inte ladda för det priset när det finns billigare alternativ i närheten.
Det är väl i så fall bara en nödlösning för den som kommer fram med sista elektronen i batteriet. Och då laddar man ju bara precis så att man kommer vidare. Nä, den stolpen saknar mening i sin nuvarande form, bevisligen, för den används inte (längre). Och då är det inget annat än slöseri med pengar att sätta upp en sådan laddstolpe.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av Fredrik j »

Det kan bli krångligt. En kommun måste ta ut marknadsmässiga kostnader i branscher där det finns privata alternativ. Att ge bort något som betalas av skattemedel är olagligt.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

mati skrev:
Laban skrev:
Kan man inte argumentera för att laddaren främst bör användas av de som kommer långväga ifrån ? Dvs, inte ska upptas av de som bor 2 mil därifrån. Så tänker i alla fall jag numera när det gäller laddarna i Luleå.
Så kan man såklart argumentera. Kommuninvånarna som har elbil klarar sig såklart med hemmaladdning. Men laddhybrider då? De tar sig inte så många mil på en laddning, och kommunen är rätt stor till ytan. Har man en laddhybrid och ska in till samhället för att handla så klarar man sig troligen inte på enbart eldrift. Och då vill man ju inte att laddning på ica-parkeringen kostar mer än att tanka. Då kör man på bensin istället. Eller så åker man till grannkommunen Lidköping och laddar gratis.
Och för den som kommer långväga, allvarligt talat så ser jag inte varför man skulle ställa sig och AC-ladda sin bil i Götene såvida man inte råkar ha oturen att man tvingas övernatta där av någon anledning. Och även då skulle jag inte ladda för det priset när det finns billigare alternativ i närheten.
Det är väl i så fall bara en nödlösning för den som kommer fram med sista elektronen i batteriet. Och då laddar man ju bara precis så att man kommer vidare. Nä, den stolpen saknar mening i sin nuvarande form, bevisligen, för den används inte (längre). Och då är det inget annat än slöseri med pengar att sätta upp en sådan laddstolpe.
Håller med Mati här. De stolpar som kommunen satt upp här är enbart för pendlarna med laddhybrid. Nu vet jag inte riktigt hur mycket ström en laddhybrid drar. Men jag gissar på runt 3kWh per mil med kall bil. Det blir 60kr för fyra mil. För att köpa det ockerpriset måste man vara inbiten miljöaktivist. Men då hade denne redan köpt en elbil i stället. Ingen kommer att ladda på dessa stolpar.
Sen tycker jag att kommunen har ett större ansvar att främja miljön än gemene man.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Laban skrev:
Kan man inte argumentera för att laddaren främst bör användas av de som kommer långväga ifrån ? Dvs, inte ska upptas av de som bor 2 mil därifrån. Så tänker i alla fall jag numera när det gäller laddarna i Luleå.
Så kan man såklart argumentera. Kommuninvånarna som har elbil klarar sig såklart med hemmaladdning. Men laddhybrider då?
Jag tycker det är trevligt att det finns laddare i städerna även om jag själv inte nyttjar dem så ofta. Har sett några norska Tesla som står och laddar på Karpen (parkeringshus) i Luleå, 22 kW AC under åren. Antagligen 11 kW då iofs men gör man stan, sitter och fikar nån timme, shoppar så kanske man har 15 mils extra räckvidd. Tror att det är uppskattat.

Sen fyller det förstås ingen funktion om man sätter galna priser, minutpriser. 2-3 kr/kWh ser jag som rimligt. Tror att Skellefteå Kraft tog 2 kr/kWh för AC laddningen i Byske när vi var dit för några veckor sen.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

Fredrik j skrev:
Det kan bli krångligt. En kommun måste ta ut marknadsmässiga kostnader i branscher där det finns privata alternativ. Att ge bort något som betalas av skattemedel är olagligt.
Hur ser ett marknadsmässigt ladd-elpris ut? Är det straffskatt på ladd-el?
Tesla, Lidl, destinationer och många fler har fri laddning. Så vinner man kunder. Turister är kunder i en kommun. Bra laddmöjliheter kan locka nya invånare och det ger nya skattemedel.
Bensinmackarna kommer förmodligen förvandlas till affärer och restauranger med lite biltillbehör när fossila bilar försvinner. Oops fri el igen(fast inbakat i priset).
När Juicepass 30 är slut tar resterande operatörer ut ockerpris.
Har staten infört en miljöbilsbonus för att sedan tvinga kommunerna att ta ut ockerpris nu under omställningen från fossilt?
Har man som elbilist avsagt sig rätten till att värma sin bil vid en motorvärmarstolpe om man jobbar åt kommunen? Är överskjutande el stöld? Finns det någon kommun som reglerar det? Finns det över huvud taget något tak för hur mycket el en fossilbilist får använda till att värma bilen?

Det kan ju mycket väl vara så att om 15-20 år när bilarna har minst dubbla räckvidden, bra destinationsladdning och vi har km skatt. Då är laddnätverken bara en service till gamla e-trons och dylikt. Fast då får nog dessa bilar mest gå som andrabilar. :D
El är el punkt.
Men jag citerar Fredrik och Henrik

"Billigt finns inte. Det betyder kostnaden är dold. Dyrt det finns däremot"
( I det här fallet var det dom danska grisarna som fick betala)

Så betala kommer vi att få göra på ett eller annat sätt. Och kommuner som sätter upp laddstolpar som ingen kommer att använda är dyrt.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av Fredrik j »

Robertrimmevik skrev:
Fredrik j skrev:
Det kan bli krångligt. En kommun måste ta ut marknadsmässiga kostnader i branscher där det finns privata alternativ. Att ge bort något som betalas av skattemedel är olagligt.
Hur ser ett marknadsmässigt ladd-elpris ut? Är det straffskatt på ladd-el?
Tesla, Lidl, destinationer och många fler har fri laddning. Så vinner man kunder. Turister är kunder i en kommun. Bra laddmöjliheter kan locka nya invånare och det ger nya skattemedel.
Bensinmackarna kommer förmodligen förvandlas till affärer och restauranger med lite biltillbehör när fossila bilar försvinner. Oops fri el igen(fast inbakat i priset).
När Juicepass 30 är slut tar resterande operatörer ut ockerpris.
Har staten infört en miljöbilsbonus för att sedan tvinga kommunerna att ta ut ockerpris nu under omställningen från fossilt?
Har man som elbilist avsagt sig rätten till att värma sin bil vid en motorvärmarstolpe om man jobbar åt kommunen? Är överskjutande el stöld? Finns det någon kommun som reglerar det? Finns det över huvud taget något tak för hur mycket el en fossilbilist får använda till att värma bilen?

Det kan ju mycket väl vara så att om 15-20 år när bilarna har minst dubbla räckvidden, bra destinationsladdning och vi har km skatt. Då är laddnätverken bara en service till gamla e-trons och dylikt. Fast då får nog dessa bilar mest gå som andrabilar. :D
El är el punkt.
Men jag citerar Fredrik och Henrik

"Billigt finns inte. Det betyder kostnaden är dold. Dyrt det finns däremot"
( I det här fallet var det dom danska grisarna som fick betala)

Så betala kommer vi att få göra på ett eller annat sätt. Och kommuner som sätter upp laddstolpar som ingen kommer att använda är dyrt.
För en kommun är det en balansgång att erbjuda allmän service samtidigt som man med skattemedel inte konkurrerar ut en privat verksamhet.
Man kan tycka det är snurrigt speciellt om det har ett gott syfte. Tills man själv drabbas kanske.
Men jag håller med dig om att nån gratisstolpe här och där ju knappast är ett problem.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

Fredrik j skrev:
Robertrimmevik skrev:
Fredrik j skrev:
Det kan bli krångligt. En kommun måste ta ut marknadsmässiga kostnader i branscher där det finns privata alternativ. Att ge bort något som betalas av skattemedel är olagligt.
Hur ser ett marknadsmässigt ladd-elpris ut? Är det straffskatt på ladd-el?
Tesla, Lidl, destinationer och många fler har fri laddning. Så vinner man kunder. Turister är kunder i en kommun. Bra laddmöjliheter kan locka nya invånare och det ger nya skattemedel.
Bensinmackarna kommer förmodligen förvandlas till affärer och restauranger med lite biltillbehör när fossila bilar försvinner. Oops fri el igen(fast inbakat i priset).
När Juicepass 30 är slut tar resterande operatörer ut ockerpris.
Har staten infört en miljöbilsbonus för att sedan tvinga kommunerna att ta ut ockerpris nu under omställningen från fossilt?
Har man som elbilist avsagt sig rätten till att värma sin bil vid en motorvärmarstolpe om man jobbar åt kommunen? Är överskjutande el stöld? Finns det någon kommun som reglerar det? Finns det över huvud taget något tak för hur mycket el en fossilbilist får använda till att värma bilen?

Det kan ju mycket väl vara så att om 15-20 år när bilarna har minst dubbla räckvidden, bra destinationsladdning och vi har km skatt. Då är laddnätverken bara en service till gamla e-trons och dylikt. Fast då får nog dessa bilar mest gå som andrabilar. :D
El är el punkt.
Men jag citerar Fredrik och Henrik

"Billigt finns inte. Det betyder kostnaden är dold. Dyrt det finns däremot"
( I det här fallet var det dom danska grisarna som fick betala)

Så betala kommer vi att få göra på ett eller annat sätt. Och kommuner som sätter upp laddstolpar som ingen kommer att använda är dyrt.
För en kommun är det en balansgång att erbjuda allmän service samtidigt som man med skattemedel inte konkurrerar ut en privat verksamhet.
Man kan tycka det är snurrigt speciellt om det har ett gott syfte. Tills man själv drabbas kanske.
Men jag håller med dig om att nån gratisstolpe här och där ju knappast är ett problem.
22kWh kanske men 2kWh omöjligt. Finns ju inte ens en privat aktör i tätorten som erbjuder laddplatser till dygnspendlare. Pendlare har inget annat val än att betala kommunens ockerpris eller då kanske stjäla el från en av kommunen hyrd motorvärmarstolpe.

Men med närmare eftertanke finns det kanske någon näringsidkare på orten som kan tänkas tillåta laddning från motorvärmarstolpe så länge laddkabeln har JFB-B(audi-e-trons kabel har det). Då borde ju det sätta det marknadsmässiga priset. En sådan p-plats torde landa på 400-500kr här i glesbygden. Då har vi minst halverat priset. Och landar på runt 2kr/KWh. Som någon klok själ just nämnde är ett rimligt pris.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
Det kan bli krångligt. En kommun måste ta ut marknadsmässiga kostnader i branscher där det finns privata alternativ. Att ge bort något som betalas av skattemedel är olagligt.
Och när det inte finns några privata alternativ då? Får kommunen ta ockerpriser då? För det är så det ser ut.
Det är som sagt så att grannkommunerna Lidköping och Skara bjuder på strömmen vid deras laddstolpar. I grannkommunen Skövde står en kommunalägd 50kW-laddare som också är gratis. Menar du att dessa kommuner agerar olagligt?
Götene, Vara och Mariestad tar istället ockerpriser för AC-laddning, vilket resulterar i att deras stolpar inte används överhuvudtaget. Det är slöseri med skattepengar, vilket i min mening är mycket värre än att bjuda på strömmen vilket i sin tur gynnar centrumhandeln.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Och när det inte finns några privata alternativ då? Får kommunen ta ockerpriser då? För det är så det ser ut.
Det är som sagt så att grannkommunerna Lidköping och Skara bjuder på strömmen vid deras laddstolpar. I grannkommunen Skövde står en kommunalägd 50kW-laddare som också är gratis. Menar du att dessa kommuner agerar olagligt?
Götene, Vara och Mariestad tar istället ockerpriser för AC-laddning, vilket resulterar i att deras stolpar inte används överhuvudtaget. Det är slöseri med skattepengar, vilket i min mening är mycket värre än att bjuda på strömmen vilket i sin tur gynnar centrumhandeln.
Jag försvarar inte beteendet. Jag bara förklarar en möjlig orsak.
Om man i Skövde sätter upp en gratisstolpe intill en kommersiell stolpe så skulle det kunna vara olagligt, ja.
Slöseri med skattepengar är inte olagligt eftersom en majoritet av medborgarna godkänner det.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Audi e-tron

Inlägg av mans71 »

mati skrev:
Fredrik j skrev:
Det kan bli krångligt. En kommun måste ta ut marknadsmässiga kostnader i branscher där det finns privata alternativ. Att ge bort något som betalas av skattemedel är olagligt.
Och när det inte finns några privata alternativ då? Får kommunen ta ockerpriser då? För det är så det ser ut.
Det är som sagt så att grannkommunerna Lidköping och Skara bjuder på strömmen vid deras laddstolpar. I grannkommunen Skövde står en kommunalägd 50kW-laddare som också är gratis. Menar du att dessa kommuner agerar olagligt?
Götene, Vara och Mariestad tar istället ockerpriser för AC-laddning, vilket resulterar i att deras stolpar inte används överhuvudtaget. Det är slöseri med skattepengar, vilket i min mening är mycket värre än att bjuda på strömmen vilket i sin tur gynnar centrumhandeln.
Fredrik har ju rätt där, och egentligen ska ju inte kommunen överhuvudtaget verka i en bransch där det finns privata aktörer. Kommunens gratis-stolpe motverkar ju aktivt en etablering av t.ex Bee, och därmed förstörs också skatteintäkter som ju är det stat och kommunen finansieras av...
Model S P85DL+
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Audi e-tron

Inlägg av 12man »

Kommuner spenderar ju massa pengar på saker som är tvivelaktigare än nån gratis/billig laddstolpe/ar..

Vätgasstation i Mariestad och Umeå någon?

Men OT
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Audi e-tron

Inlägg av nek0 »

mans71 skrev:
mati skrev:
Fredrik j skrev:
Det kan bli krångligt. En kommun måste ta ut marknadsmässiga kostnader i branscher där det finns privata alternativ. Att ge bort något som betalas av skattemedel är olagligt.
Och när det inte finns några privata alternativ då? Får kommunen ta ockerpriser då? För det är så det ser ut.
Det är som sagt så att grannkommunerna Lidköping och Skara bjuder på strömmen vid deras laddstolpar. I grannkommunen Skövde står en kommunalägd 50kW-laddare som också är gratis. Menar du att dessa kommuner agerar olagligt?
Götene, Vara och Mariestad tar istället ockerpriser för AC-laddning, vilket resulterar i att deras stolpar inte används överhuvudtaget. Det är slöseri med skattepengar, vilket i min mening är mycket värre än att bjuda på strömmen vilket i sin tur gynnar centrumhandeln.
Fredrik har ju rätt där, och egentligen ska ju inte kommunen överhuvudtaget verka i en bransch där det finns privata aktörer. Kommunens gratis-stolpe motverkar ju aktivt en etablering av t.ex Bee, och därmed förstörs också skatteintäkter som ju är det stat och kommunen finansieras av...
Var har Bee installerat 5-6 laddare som är bättre än kommunens? Aneby har 4 stolpar 22kW x2. Menar du att Bee eller något annat företag vill installera 4 50KW laddare i Aneby. Jag tror inte det.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

mans71 skrev:
mati skrev:
Fredrik j skrev:
Det kan bli krångligt. En kommun måste ta ut marknadsmässiga kostnader i branscher där det finns privata alternativ. Att ge bort något som betalas av skattemedel är olagligt.
Och när det inte finns några privata alternativ då? Får kommunen ta ockerpriser då? För det är så det ser ut.
Det är som sagt så att grannkommunerna Lidköping och Skara bjuder på strömmen vid deras laddstolpar. I grannkommunen Skövde står en kommunalägd 50kW-laddare som också är gratis. Menar du att dessa kommuner agerar olagligt?
Götene, Vara och Mariestad tar istället ockerpriser för AC-laddning, vilket resulterar i att deras stolpar inte används överhuvudtaget. Det är slöseri med skattepengar, vilket i min mening är mycket värre än att bjuda på strömmen vilket i sin tur gynnar centrumhandeln.
Fredrik har ju rätt där, och egentligen ska ju inte kommunen överhuvudtaget verka i en bransch där det finns privata aktörer. Kommunens gratis-stolpe motverkar ju aktivt en etablering av t.ex Bee, och därmed förstörs också skatteintäkter som ju är det stat och kommunen finansieras av...
Att hindra en etablering av Bee skulle ju också gynna elbilismen. Dom tar ju också ockerpriser. ;)
En poäng som ni missar här är väll att i glesbygden är det ingen som vill etablera några laddplatser för dagspendlare. Då måste väll kommunen få ge den servicen.
Dom har förövrigt gratis parkering här. Måste ju också vara olagligt. Hindrar ju etablering det också.
Och sjukt orättvist för de skattebetalare som inte äger bil. Finns absolut ingen vinning för dom.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
mati skrev:
Och när det inte finns några privata alternativ då? Får kommunen ta ockerpriser då? För det är så det ser ut.
Det är som sagt så att grannkommunerna Lidköping och Skara bjuder på strömmen vid deras laddstolpar. I grannkommunen Skövde står en kommunalägd 50kW-laddare som också är gratis. Menar du att dessa kommuner agerar olagligt?
Götene, Vara och Mariestad tar istället ockerpriser för AC-laddning, vilket resulterar i att deras stolpar inte används överhuvudtaget. Det är slöseri med skattepengar, vilket i min mening är mycket värre än att bjuda på strömmen vilket i sin tur gynnar centrumhandeln.
Jag försvarar inte beteendet. Jag bara förklarar en möjlig orsak.
Om man i Skövde sätter upp en gratisstolpe intill en kommersiell stolpe så skulle det kunna vara olagligt, ja.
Slöseri med skattepengar är inte olagligt eftersom en majoritet av medborgarna godkänner det.
Nu är det inte Götene kommun som har installerat stolpen, utan det är Götene Elförening, alltså ett medlemsägt bolag. Men det är kommunen som tillhandahåller marken osv, såvitt jag förstår det. Vem det är som får intäkterna, om det nu fanns sådana, vet jag däremot inte. Det som gör mig misstänksam är att båda kommunerna Götene och Mariestad använder sig av samma något ovanliga betaltjänst Park+Charge, fast i Mariestad är laddningen en smula billigare än i Götene, men båda kommunerna började ta betalt exakt samtidigt. Det är ju "kompiskommuner", och jag antar att Götenes elit, som sitter i kommunhuset och fattar enormt viktiga beslut, tittar med avund på kompisarnas fina vätgasstation. Det är inte för intet att man rätt så ofta kan se en Mariestad-Mirai parkera utanför kommunhuset. Man får en smärre chock varje gång. Det jag tror är att man egentligen inte är det minsta intresserad av att det finns laddinfrastruktur i kommunen. Och jag antar att stolpen så småningom kommer försvinna igen, den används ju inte ändå.
Som kontrast kan jag berätta att vi satt på en restaurang i Lidköping idag, med utsikt över laddstolpen på torget. Vi laddade inte där, men under tiden vi åt var det ett ständigt in- och utkopplande, det kom bilar hela tiden. Stolpen var aldrig ledig längre än några sekunder. Och det är det som stör mig. Behovet finns. Men genom att ta hutlöst betalt för laddning ger Götene bort eventuella besökare till Lidköping.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Audi e-tron

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
Fredrik j skrev:
mati skrev:
Och när det inte finns några privata alternativ då? Får kommunen ta ockerpriser då? För det är så det ser ut.
Det är som sagt så att grannkommunerna Lidköping och Skara bjuder på strömmen vid deras laddstolpar. I grannkommunen Skövde står en kommunalägd 50kW-laddare som också är gratis. Menar du att dessa kommuner agerar olagligt?
Götene, Vara och Mariestad tar istället ockerpriser för AC-laddning, vilket resulterar i att deras stolpar inte används överhuvudtaget. Det är slöseri med skattepengar, vilket i min mening är mycket värre än att bjuda på strömmen vilket i sin tur gynnar centrumhandeln.
Jag försvarar inte beteendet. Jag bara förklarar en möjlig orsak.
Om man i Skövde sätter upp en gratisstolpe intill en kommersiell stolpe så skulle det kunna vara olagligt, ja.
Slöseri med skattepengar är inte olagligt eftersom en majoritet av medborgarna godkänner det.
Nu är det inte Götene kommun som har installerat stolpen, utan det är Götene Elförening, alltså ett medlemsägt bolag. Men det är kommunen som tillhandahåller marken osv, såvitt jag förstår det. Vem det är som får intäkterna, om det nu fanns sådana, vet jag däremot inte. Det som gör mig misstänksam är att båda kommunerna Götene och Mariestad använder sig av samma något ovanliga betaltjänst Park+Charge, fast i Mariestad är laddningen en smula billigare än i Götene, men båda kommunerna började ta betalt exakt samtidigt. Det är ju "kompiskommuner", och jag antar att Götenes elit, som sitter i kommunhuset och fattar enormt viktiga beslut, tittar med avund på kompisarnas fina vätgasstation. Det är inte för intet att man rätt så ofta kan se en Mariestad-Mirai parkera utanför kommunhuset. Man får en smärre chock varje gång. Det jag tror är att man egentligen inte är det minsta intresserad av att det finns laddinfrastruktur i kommunen. Och jag antar att stolpen så småningom kommer försvinna igen, den används ju inte ändå.
Som kontrast kan jag berätta att vi satt på en restaurang i Lidköping idag, med utsikt över laddstolpen på torget. Vi laddade inte där, men under tiden vi åt var det ett ständigt in- och utkopplande, det kom bilar hela tiden. Stolpen var aldrig ledig längre än några sekunder. Och det är det som stör mig. Behovet finns. Men genom att ta hutlöst betalt för laddning ger Götene bort eventuella besökare till Lidköping.
Var likadant igår i Lidköping. Gick förbi laddstolpen några gånger under gårdagen och den var upptagen hela tiden av olika bilar.
NiclasS
Inlägg: 39
Blev medlem: 22 sep 2019 19:36

Re: Audi e-tron

Inlägg av NiclasS »

Någon annan som har problem med missljud från instrumentpanelen?



Ska in på verkstad nästa vecka för montering av dragkrok och samtidig ska de få titta på det glappande bakljuset och oljud från vänster framvagn.

Tänkte visa dem videon också.
Skriv svar