Är teslan EMC testad enligt svenska normer?
Moderator: Redaktion
Är teslan EMC testad enligt svenska normer?
Hej
Läst mycket på forumet men nu blev det dags för ett konto
Är i startgroparna för att montera i en Model S sport motor med tillhörande komponenter i en BMW E30
Det finns 2 sätt,
--- Det ena är en "stor" ombyggnation med SFRO och amatörbyggt fordon som följd,
--- Det andra sättet är att endast gå via Bilprovningen eller motsvarande organisation,
dock så kommer ett ganska svårlöst problem i vägen, Alla prylar man stoppar i måste vara EMC testade/godkända
Är det så att Tesla har EMC testat sin bil "färdig" eller är varje enskild komponent testad? Var kan man möjligtvis få tag på dessa papper?
Ber om ursäkt om detta inte är en passande tråd men har inte hittat något annat forum som kan passa bättre för just denna typ av fråga.
/Mvh Fredrik
Läst mycket på forumet men nu blev det dags för ett konto
Är i startgroparna för att montera i en Model S sport motor med tillhörande komponenter i en BMW E30
Det finns 2 sätt,
--- Det ena är en "stor" ombyggnation med SFRO och amatörbyggt fordon som följd,
--- Det andra sättet är att endast gå via Bilprovningen eller motsvarande organisation,
dock så kommer ett ganska svårlöst problem i vägen, Alla prylar man stoppar i måste vara EMC testade/godkända
Är det så att Tesla har EMC testat sin bil "färdig" eller är varje enskild komponent testad? Var kan man möjligtvis få tag på dessa papper?
Ber om ursäkt om detta inte är en passande tråd men har inte hittat något annat forum som kan passa bättre för just denna typ av fråga.
/Mvh Fredrik
Re: Är teslan EMC testad enligt svenska normer?
Gissar att hela bilen med allt kablar är testat som en enhet.
Måste verkligen delarna vara EMC testade i ett amatörbygge?
Måste verkligen delarna vara EMC testade i ett amatörbygge?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Är teslan EMC testad enligt svenska normer?
Låter som ett extremt kul projekt. Själv skulle jag vilja göra det med en SL.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Är teslan EMC testad enligt svenska normer?
EMC är ett väldigt brett begrepp.
Vad exakt är det som SFRO/Bilprovningen kväver?
Lite kort så kan man mäta det som strålas ut i luft och via kablage. Man kan också mäta hur känsliga din utrustning är för att bli påstrålad utifrån samt om det kommer störningar via kablage.
Det är väldigt dyrt att driva igenom en miljökvalificering med avseende på EMC.
Jag har just gjort det på en låda som ska sitta i ett flygplan och total arbetstid är ca ett manår samt några miljoner i utgifter för test, hyra av EMC-lab och accrediterad personal.
Vad exakt är det som SFRO/Bilprovningen kväver?
Lite kort så kan man mäta det som strålas ut i luft och via kablage. Man kan också mäta hur känsliga din utrustning är för att bli påstrålad utifrån samt om det kommer störningar via kablage.
Det är väldigt dyrt att driva igenom en miljökvalificering med avseende på EMC.
Jag har just gjort det på en låda som ska sitta i ett flygplan och total arbetstid är ca ett manår samt några miljoner i utgifter för test, hyra av EMC-lab och accrediterad personal.
Re: Är teslan EMC testad enligt svenska normer?
Skulle tro att amatörbyggt fordon skulle vara enklast. Dock finns det regler för effekt/vikt som nog blir svåra om inte bilen ska väga som en stridsvagn.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Är teslan EMC testad enligt svenska normer?
Jag skulle tro att det som kan bli ett stort problem är mjukvaran.
Går säkert att skruva dit allt, men sedan ska mjukvaran funka.
Säkert smidigare att köpa ett ombyggnadskitt:
https://eveurope.eu/en/product-category ... n-kits-en/
Går säkert att skruva dit allt, men sedan ska mjukvaran funka.
Säkert smidigare att köpa ett ombyggnadskitt:
https://eveurope.eu/en/product-category ... n-kits-en/
Re: Är teslan EMC testad enligt svenska normer?
Tanken var att slippa gå via SFRO och bara göra en registreringsbesiktning, Ska mejla bilprovningen imorgon och kontrollera exakt vilka emc krav de har, finns sjukt många standarder osv....Pontus skrev:Gissar att hela bilen med allt kablar är testat som en enhet.
Måste verkligen delarna vara EMC testade i ett amatörbygge?
Tror det kan bli rätt häftigt faktiskt =)Pontus skrev:Låter som ett extremt kul projekt. Själv skulle jag vilja göra det med en SL.
Har en kompis som jobbar på SAAB som elektronikingenjör och han sa att det i princip var helt omöjligt att lösa, därav min fråga att få tag på befintliga tillstånd/intyg..[JM] skrev:EMC är ett väldigt brett begrepp.
Vad exakt är det som SFRO/Bilprovningen kväver?
Lite kort så kan man mäta det som strålas ut i luft och via kablage. Man kan också mäta hur känsliga din utrustning är för att bli påstrålad utifrån samt om det kommer störningar via kablage.
Det är väldigt dyrt att driva igenom en miljökvalificering med avseende på EMC.
Jag har just gjort det på en låda som ska sitta i ett flygplan och total arbetstid är ca ett manår samt några miljoner i utgifter för test, hyra av EMC-lab och accrediterad personal.
Börjar luta åt det hållet ju mer jag fördjupar mig om ämnet, de kräver att man byter hela bromssystemet eller styrningen. lösningen på det är en ny styrväxel med elpump från valfri modern personbil.Fredrik j skrev:Skulle tro att amatörbyggt fordon skulle vara enklast. Dock finns det regler för effekt/vikt som nog blir svåra om inte bilen ska väga som en stridsvagn.
Ang effekten så styr jag själv effekt vid programmering av styrenhet, så borde räcka med ett bänkpapper från närmsta "tuningfirma" vid "max" effekt
Off Grid Byggaren skrev:Jag skulle tro att det som kan bli ett stort problem är mjukvaran.
Går säkert att skruva dit allt, men sedan ska mjukvaran funka.
Säkert smidigare att köpa ett ombyggnadskitt:
https://eveurope.eu/en/product-category ... n-kits-en/
Mjukvaran är iprincip redan löst, har kontakt med en kille i frankrike som utveklat ett färdigt styrsystem till tesla model s motor(stor bakre),laddare(12kw) samt dc-dc omvandlare 250-400vdc till 12vdc 2500w.
Display till detta ska jag använda Raspberry pi med 7" skärm
Länk till hemsida: https://store.advantics.fr/ev-controlle ... -unit.html
Får tacka för galet bra respons
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Är teslan EMC testad enligt svenska normer?
Länk till hemsida: https://store.advantics.fr/ev-controlle ... -unit.html
Intressant att de även har en 25 kW bidirectional Active Frontend power module.
Nu blev jag sugen på att bygga något roligt.
Intressant att de även har en 25 kW bidirectional Active Frontend power module.
Nu blev jag sugen på att bygga något roligt.
Re: Är teslan EMC testad enligt svenska normer?
Off Grid Byggaren skrev:Länk till hemsida: https://store.advantics.fr/ev-controlle ... -unit.html
Intressant att de även har en 25 kW bidirectional Active Frontend power module.
Nu blev jag sugen på att bygga något roligt.
Ja dom har mycket kul om man är intresserad av kraftelektronik
Re: Är teslan EMC testad enligt svenska normer?
Nä, det går inte om man inte nyligen ändrat reglerna för amatörbyggt bygge. Jag håller själv på med ett lågintesivt projekt i garaget och det var ett par år sedan jag var insatt men då gick man strikt på den effekt motorn lämnat i den donatorbil den kom från. Det ska styrkas med motornummer och matchande chassinummer på förfrågan. Det gick inte att bromsa till lägre effekt.fredd90 skrev:Börjar luta åt det hållet ju mer jag fördjupar mig om ämnet, de kräver att man byter hela bromssystemet eller styrningen. lösningen på det är en ny styrväxel med elpump från valfri modern personbil.Fredrik j skrev:Skulle tro att amatörbyggt fordon skulle vara enklast. Dock finns det regler för effekt/vikt som nog blir svåra om inte bilen ska väga som en stridsvagn.
Ang effekten så styr jag själv effekt vid programmering av styrenhet, så borde räcka med ett bänkpapper från närmsta "tuningfirma" vid "max" effekt
D
På grund av detta var/är Saabs lågtrycksturbo på 150 mycket populär i hemmabyggen då dom enkelt kan ge dubbla den effekten senare.
Eller har man nyligen ändrat reglerna? Jag vet att vikt/effekt begränsningen har ifrågasatts och att SFRO skulle göra en individuell bedömning.
Re: Är teslan EMC testad enligt svenska normer?
Du kan ju ringa killen som sätter en Volvo Amazon kaross på en Tesla.
Vintage Volts by TZ
Anna Carins väg 16
840 80 Lillhärdal, Sweden
Phone: +46 (0)70-530 22 78
https://vintagevolts.se/#contact
Vintage Volts by TZ
Anna Carins väg 16
840 80 Lillhärdal, Sweden
Phone: +46 (0)70-530 22 78
https://vintagevolts.se/#contact
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Är teslan EMC testad enligt svenska normer?
Då måste ju tidiga Model S vara väldigt attraktivt att utgå ifrån, registrerade med 69 kW.Fredrik j skrev:Nä, det går inte om man inte nyligen ändrat reglerna för amatörbyggt bygge. Jag håller själv på med ett lågintesivt projekt i garaget och det var ett par år sedan jag var insatt men då gick man strikt på den effekt motorn lämnat i den donatorbil den kom från. Det ska styrkas med motornummer och matchande chassinummer på förfrågan. Det gick inte att bromsa till lägre effekt.fredd90 skrev:Börjar luta åt det hållet ju mer jag fördjupar mig om ämnet, de kräver att man byter hela bromssystemet eller styrningen. lösningen på det är en ny styrväxel med elpump från valfri modern personbil.Fredrik j skrev:Skulle tro att amatörbyggt fordon skulle vara enklast. Dock finns det regler för effekt/vikt som nog blir svåra om inte bilen ska väga som en stridsvagn.
Ang effekten så styr jag själv effekt vid programmering av styrenhet, så borde räcka med ett bänkpapper från närmsta "tuningfirma" vid "max" effekt
D
På grund av detta var/är Saabs lågtrycksturbo på 150 mycket populär i hemmabyggen då dom enkelt kan ge dubbla den effekten senare.
Eller har man nyligen ändrat reglerna? Jag vet att vikt/effekt begränsningen har ifrågasatts och att SFRO skulle göra en individuell bedömning.
Elbilist sedan 2014
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Är teslan EMC testad enligt svenska normer?
Shit asså, över 200A på 12Vfredd90 skrev:Tanken var att slippa gå via SFRO och bara göra en registreringsbesiktning, Ska mejla bilprovningen imorgon och kontrollera exakt vilka emc krav de har, finns sjukt många standarder osv....Pontus skrev:Gissar att hela bilen med allt kablar är testat som en enhet.
Måste verkligen delarna vara EMC testade i ett amatörbygge?
Tror det kan bli rätt häftigt faktiskt =)Pontus skrev:Låter som ett extremt kul projekt. Själv skulle jag vilja göra det med en SL.
Har en kompis som jobbar på SAAB som elektronikingenjör och han sa att det i princip var helt omöjligt att lösa, därav min fråga att få tag på befintliga tillstånd/intyg..[JM] skrev:EMC är ett väldigt brett begrepp.
Vad exakt är det som SFRO/Bilprovningen kväver?
Lite kort så kan man mäta det som strålas ut i luft och via kablage. Man kan också mäta hur känsliga din utrustning är för att bli påstrålad utifrån samt om det kommer störningar via kablage.
Det är väldigt dyrt att driva igenom en miljökvalificering med avseende på EMC.
Jag har just gjort det på en låda som ska sitta i ett flygplan och total arbetstid är ca ett manår samt några miljoner i utgifter för test, hyra av EMC-lab och accrediterad personal.
Börjar luta åt det hållet ju mer jag fördjupar mig om ämnet, de kräver att man byter hela bromssystemet eller styrningen. lösningen på det är en ny styrväxel med elpump från valfri modern personbil.Fredrik j skrev:Skulle tro att amatörbyggt fordon skulle vara enklast. Dock finns det regler för effekt/vikt som nog blir svåra om inte bilen ska väga som en stridsvagn.
Ang effekten så styr jag själv effekt vid programmering av styrenhet, så borde räcka med ett bänkpapper från närmsta "tuningfirma" vid "max" effekt
Off Grid Byggaren skrev:Jag skulle tro att det som kan bli ett stort problem är mjukvaran.
Går säkert att skruva dit allt, men sedan ska mjukvaran funka.
Säkert smidigare att köpa ett ombyggnadskitt:
https://eveurope.eu/en/product-category ... n-kits-en/
Mjukvaran är iprincip redan löst, har kontakt med en kille i frankrike som utveklat ett färdigt styrsystem till tesla model s motor(stor bakre),laddare(12kw) samt dc-dc omvandlare 250-400vdc till 12vdc 2500w.
Display till detta ska jag använda Raspberry pi med 7" skärm
Länk till hemsida: https://store.advantics.fr/ev-controlle ... -unit.html
Får tacka för galet bra respons
(resten av projektet är också jäkligt intressant såklart)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Är teslan EMC testad enligt svenska normer?
Har en kompis som besiktigade en e30 med turbokonverterad originalmotor och där räckte det med ett bromsintyg med effekt/vrid, med det var ju inte en originalmotor utan en ombyggd..Fredrik j skrev:Nä, det går inte om man inte nyligen ändrat reglerna för amatörbyggt bygge. Jag håller själv på med ett lågintesivt projekt i garaget och det var ett par år sedan jag var insatt men då gick man strikt på den effekt motorn lämnat i den donatorbil den kom från. Det ska styrkas med motornummer och matchande chassinummer på förfrågan. Det gick inte att bromsa till lägre effekt.fredd90 skrev:Börjar luta åt det hållet ju mer jag fördjupar mig om ämnet, de kräver att man byter hela bromssystemet eller styrningen. lösningen på det är en ny styrväxel med elpump från valfri modern personbil.Fredrik j skrev:Skulle tro att amatörbyggt fordon skulle vara enklast. Dock finns det regler för effekt/vikt som nog blir svåra om inte bilen ska väga som en stridsvagn.
Ang effekten så styr jag själv effekt vid programmering av styrenhet, så borde räcka med ett bänkpapper från närmsta "tuningfirma" vid "max" effekt
D
På grund av detta var/är Saabs lågtrycksturbo på 150 mycket populär i hemmabyggen då dom enkelt kan ge dubbla den effekten senare.
Eller har man nyligen ändrat reglerna? Jag vet att vikt/effekt begränsningen har ifrågasatts och att SFRO skulle göra en individuell bedömning.
Såg ju ut att vara ett rejält projekt, ska kolla med transportstyrelse först för att få svar svart på vitt så att sägaZalman3 skrev:Du kan ju ringa killen som sätter en Volvo Amazon kaross på en Tesla.
Vintage Volts by TZ
Anna Carins väg 16
840 80 Lillhärdal, Sweden
Phone: +46 (0)70-530 22 78
https://vintagevolts.se/#contact
Bilen som kommer att byggas i är en e30 om man får till något form av emc intyg, rätt lätt bil så blir inte mycket motor om man inte kan "smyga" ner effekten på papper, nästa tanke är att donatorbilen skall bli en 320 e91 som jag har ståendes, det är kamkedjehaveri så perfekt att riva ur drivlina, där har har man ju 16-1700kg vilket blir ca 330-340 hk, då kan man ju typ få i minsta model s motorKlintan skrev:Då måste ju tidiga Model S vara väldigt attraktivt att utgå ifrån, registrerade med 69 kW.Fredrik j skrev:Nä, det går inte om man inte nyligen ändrat reglerna för amatörbyggt bygge. Jag håller själv på med ett lågintesivt projekt i garaget och det var ett par år sedan jag var insatt men då gick man strikt på den effekt motorn lämnat i den donatorbil den kom från. Det ska styrkas med motornummer och matchande chassinummer på förfrågan. Det gick inte att bromsa till lägre effekt.fredd90 skrev:Börjar luta åt det hållet ju mer jag fördjupar mig om ämnet, de kräver att man byter hela bromssystemet eller styrningen. lösningen på det är en ny styrväxel med elpump från valfri modern personbil.Fredrik j skrev:Skulle tro att amatörbyggt fordon skulle vara enklast. Dock finns det regler för effekt/vikt som nog blir svåra om inte bilen ska väga som en stridsvagn.
Ang effekten så styr jag själv effekt vid programmering av styrenhet, så borde räcka med ett bänkpapper från närmsta "tuningfirma" vid "max" effekt
D
På grund av detta var/är Saabs lågtrycksturbo på 150 mycket populär i hemmabyggen då dom enkelt kan ge dubbla den effekten senare.
Eller har man nyligen ändrat reglerna? Jag vet att vikt/effekt begränsningen har ifrågasatts och att SFRO skulle göra en individuell bedömning.
Ja den kommer motsvara en rejäl generator från större kombi, går ju åt mycket ström till servo och komfortsystem, så en dc-dc konverter i kombination med ett större bmw originalbatteri borde göra susenBjelke skrev:fredd90 skrev:Shit asså, över 200A på 12V
(resten av projektet är också jäkligt intressant såklart)
Re: Är teslan EMC testad enligt svenska normer?
Glöm biten men EMC intyg från en tillverkare.
Tesla har nog testat EMC på hela bilen, tex på samma sätt som kraschtester.
Då kan du inte tillgodogöra dig det intyget eftersom bilens kaross då är en del av EMC-miljön.
Det är ju liknande för motorbyte. Du måste ha med motor, motorelektronik och avgassystem för att kunna hävda att donatorbilens avgascertifiering fortfarande gäller.
Dvs så fort du tar bort en ingående komponent så gäller inte certiffikat eller intyg.
I det här fallet är nog karossen en ingående del av EMC...
Sen tror jag inte det är EMC dom är ute efter egentligen utan EMI. Electro Magnetic Interference.
Dvs din bils elektronik får inte störa omgivningen.
På samma sätt som du har bullerkrav etc.
Edit: Kul projekt föresten. Jag har en e36 coupe utan bakaxel i garaget som stått några år nu och som jag själv funderat på att elkonvertera.
Tesla har nog testat EMC på hela bilen, tex på samma sätt som kraschtester.
Då kan du inte tillgodogöra dig det intyget eftersom bilens kaross då är en del av EMC-miljön.
Det är ju liknande för motorbyte. Du måste ha med motor, motorelektronik och avgassystem för att kunna hävda att donatorbilens avgascertifiering fortfarande gäller.
Dvs så fort du tar bort en ingående komponent så gäller inte certiffikat eller intyg.
I det här fallet är nog karossen en ingående del av EMC...
Sen tror jag inte det är EMC dom är ute efter egentligen utan EMI. Electro Magnetic Interference.
Dvs din bils elektronik får inte störa omgivningen.
På samma sätt som du har bullerkrav etc.
Edit: Kul projekt föresten. Jag har en e36 coupe utan bakaxel i garaget som stått några år nu och som jag själv funderat på att elkonvertera.
Re: Är teslan EMC testad enligt svenska normer?
I så fall har man nyligen ändrat reglerna. Argumentet mot bromsintyg har varit att det ju är meningslöst. Du kan ju på en turbomotor själv välja effekt.fredd90 skrev:Har en kompis som besiktigade en e30 med turbokonverterad originalmotor och där räckte det med ett bromsintyg med effekt/vrid, med det var ju inte en originalmotor utan en ombyggd..
Kan det vara så att din kompis registrerat bilen på motorns motornummer vilket ju borde vara utan turbo? Vem visade han bromsintyget för? SFRO?
Jag råder att hoppa över skrönor och kompisar och ta direktkontakt med SFRO. Det är dessutom betydligt enklare att få igenom en bil om dom varit med från början.
Re: Är teslan EMC testad enligt svenska normer?
Kanske är så illa, det påminner om kylmaskinerna på jobbet, dom säljer vi ju komplett med alla möjliga intyg, och då skall dom levereras utan modifikationer, Just för CE-märkning och emc/störning då det sitter frekvensomriktare mm...[JM] skrev:Glöm biten men EMC intyg från en tillverkare.
Tesla har nog testat EMC på hela bilen, tex på samma sätt som kraschtester.
Då kan du inte tillgodogöra dig det intyget eftersom bilens kaross då är en del av EMC-miljön.
Det är ju liknande för motorbyte. Du måste ha med motor, motorelektronik och avgassystem för att kunna hävda att donatorbilens avgascertifiering fortfarande gäller.
Dvs så fort du tar bort en ingående komponent så gäller inte certiffikat eller intyg.
I det här fallet är nog karossen en ingående del av EMC...
Sen tror jag inte det är EMC dom är ute efter egentligen utan EMI. Electro Magnetic Interference.
Dvs din bils elektronik får inte störa omgivningen.
På samma sätt som du har bullerkrav etc.
Edit: Kul projekt föresten. Jag har en e36 coupe utan bakaxel i garaget som stått några år nu och som jag själv funderat på att elkonvertera.
På sfros hemsida står det att man måste komplettera med "EMC" Intyg/tillstånd, men har förstått att det är ett stort område.
Då är sista lösningen sfro, ska lägga en beställning på den riktiga sfro boken så man kan fördjupa sig lite mer
Fredrik j skrev:I så fall har man nyligen ändrat reglerna. Argumentet mot bromsintyg har varit att det ju är meningslöst. Du kan ju på en turbomotor själv välja effekt.fredd90 skrev:Har en kompis som besiktigade en e30 med turbokonverterad originalmotor och där räckte det med ett bromsintyg med effekt/vrid, med det var ju inte en originalmotor utan en ombyggd..
Kan det vara så att din kompis registrerat bilen på motorns motornummer vilket ju borde vara utan turbo? Vem visade han bromsintyget för? SFRO?
Jag råder att hoppa över skrönor och kompisar och ta direktkontakt med SFRO. Det är dessutom betydligt enklare att få igenom en bil om dom varit med från början.
Han hade en e30 som det monterades i en t5r motor, dvs 225hk kaross godkänd för 230hk. Det var jag som fått det om bakfoten, det räckte inte ens med motorns idnummer och donatorbilens chassienummer... Han behövde även ett dokument som intygade nuvarande effekt i form av ett bromspapper.. Regnr för den nyfikne: EHE716.
Re: Är teslan EMC testad enligt svenska normer?
Problemet med SFRO är att det kan vara något personberoende...
Bara för att det gått till på ett sätt med en bil innebär det inte att det alltid är ok.
Bara för att det gått till på ett sätt med en bil innebär det inte att det alltid är ok.
Re: Är teslan EMC testad enligt svenska normer?
Har för mig att han hade "bosse bildoktorn" som besiktingsgubbe, om det var positivt eller negativt är svårt att sägaFredrik j skrev:Problemet med SFRO är att det kan vara något personberoende...
Bara för att det gått till på ett sätt med en bil innebär det inte att det alltid är ok.
Re: Är teslan EMC testad enligt svenska normer?
Kul!
Var ska du bygga den i Sverige?
Jag har samma kit med Kia batteripack till en gammal Matra murena.
Tänkte köra på Orion 2 bms .
Var ska du bygga den i Sverige?
Jag har samma kit med Kia batteripack till en gammal Matra murena.
Tänkte köra på Orion 2 bms .
Re: Är teslan EMC testad enligt svenska normer?
Han kan tydligen vara lite speciell. Amatörbyggt fordon genom SFRO är en mycket osvensk process där personliga åsikter hos inspektören har förbluffande stor påverkan. Man kan få en inblick i hur det kan bara att besikta en bil i mer sydliga länder.fredd90 skrev:Har för mig att han hade "bosse bildoktorn" som besiktingsgubbe, om det var positivt eller negativt är svårt att sägaFredrik j skrev:Problemet med SFRO är att det kan vara något personberoende...
Bara för att det gått till på ett sätt med en bil innebär det inte att det alltid är ok.
Som sagt, ska man registrera amatörbyggt bör man ta kontakt med en SFRO-representant tidigt och välja honom noga. Helst samma som tidigare godkänt liknande bygge. Att någon annan godkänt brukar hjälpa föga. Också krångligt att byta inspektör så bli för guds skull inte ovän med honom.
Re: Är teslan EMC testad enligt svenska normer?
Håller hus i jönköpingkontakten2 skrev:Kul!
Var ska du bygga den i Sverige?
Jag har samma kit med Kia batteripack till en gammal Matra murena.
Tänkte köra på Orion 2 bms .
Har inte helt bestämt mig gällande batterier än, hade ju varit guld att få tag på ett 85kwh batteripack från en tesla men ligger på 100000:- och uppåt, har fått upp ögonen för Chevrolet volt, där är det ju även vätskekylda batteri likt tesla, har får för mig att det måste vara det. Som min nuvarande skiss är att få in 2 uppsättningar Chevrolet volt batterier, då får man 32kwh vilket känns som en lagom effekt, och hög strömstyrka, tror dom skall klara 500A tillsammans