Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 657
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Artikel i media

Inlägg av HerrNilsson »

Solving the money problem pratar Tesla ocn Tencent. Intressant kring framtiden gällande infotainment m.m. i Teslorna.
Det man gjort hittills med spel och streaming är bara början vilket man nämner själva också i sitt senaste earnings call.

Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 367
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Artikel i media

Inlägg av d3marcus »

Tycker analysen är felaktig. Elons strategi att bygga allt själv resulterar bara i mjukvara som är medelmåttig. Teslas Spotifyapp kommer alltid ligga månader efter nativeappen som de som kör Android automotive/Android Auto/CarPlay har tillgång till, då Tesla endast kan nyttja Spotifys publika API.

Ang. spel: nämn en unge som hellre spelar ett gammalt spel på Teslas skärm än tar fram sin mobil/padda/Switch och spelar ett modernt spel under ett laddningsstopp.
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

d3marcus skrev:
Tycker analysen är felaktig. Elons strategi att bygga allt själv resulterar bara i mjukvara som är medelmåttig. Teslas Spotifyapp kommer alltid ligga månader efter nativeappen som de som kör Android automotive/Android Auto/CarPlay har tillgång till, då Tesla endast kan nyttja Spotifys publika API.

Ang. spel: nämn en unge som hellre spelar ett gammalt spel på Teslas skärm än tar fram sin mobil/padda/Switch och spelar ett modernt spel under ett laddningsstopp.
Ja precis. Grabben sitter i baksätet med sin iPhone och lurar. Kollar YouTube, spelar spel... Visserligen har han provat det där bilspelet men det är mest en kuriositet.

Själv använder jag browsern ibland när min dotter lånat min mobil...

Det jag skulle sakna är den stora skärmen och satellitkartorna. Tycker det är roligt att se hur landskapet runt omkring vägen ser ut.
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Artikel i media

Inlägg av Anderzzon »

d3marcus skrev:
Tycker analysen är felaktig. Elons strategi att bygga allt själv resulterar bara i mjukvara som är medelmåttig. Teslas Spotifyapp kommer alltid ligga månader efter nativeappen som de som kör Android automotive/Android Auto/CarPlay har tillgång till, då Tesla endast kan nyttja Spotifys publika API
Som jag har förstått det från en person på Spotify så är det de själva som utvecklar appen åt Tesla. Har du annan info?
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Artikel i media

Inlägg av Kriper »

Svenssons skrev:
Jag visste inte att Bolivia hade stora nikelgruvor? Det är ju inte litium som är bristvaran för batterier. Litium är ju en av de vanligaste förekommande metallerna och Elon Musk har gjort det tydligt att det är brist på nickel för Tesla.
Jaha, då fattar jag att detta är en ickefråga bland Elon Musk fanclub. Deal with it!
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Artikel i media

Inlägg av SwedishAdvocate »

Kriper skrev:
Musk inblandad i kuppen mot Evo Morales i Bolivia påstår en del av media.

https://electrek.co/2020/07/26/tesla-el ... AqfpqTwA_I

Aktuellt fokus fyller på.

https://aktuelltfokus.se/elon-musk-vi-g ... 8PF92UInQQ

Hur kan man hitta vettig information i denna polariserade fråga?
Jag vet inte.

Men det verkar helt klart som electrec är den vettigare källan av de där två.

Det enda som Aktuellt Fokus har i den artikeln är en tweet. Och vi vet alla Elon och Twitter inte alltid är världens bästa kombo. Som jag förstår det, är det helt klart att det var en väldigt osmaklig kommentar av Elon på twitter. Men det betyder ju inte att han/Tesla varit inblandade in avsättandet av Morales...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Artikel i media

Inlägg av SwedishAdvocate »

Kriper skrev:
Svenssons skrev:
Jag visste inte att Bolivia hade stora nikelgruvor? Det är ju inte litium som är bristvaran för batterier. Litium är ju en av de vanligaste förekommande metallerna och Elon Musk har gjort det tydligt att det är brist på nickel för Tesla.
Jaha, då fattar jag att detta är en ickefråga bland Elon Musk fanclub. Deal with it!
Och apropå att kommunikation ibland kan vara knepig...

Här förstår jag nog inte riktigt hur du menar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10830
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

Ibland får man ju känslan att Elon tror att hans twitter är lite privat och ett ställe där man kan skoja till det lite.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

Kriper skrev:
Jaha, då fattar jag att detta är en ickefråga bland Elon Musk fanclub. Deal with it!
För Tesla och Elon Musk är det nog en icke-fråga eftersom de inte har något att göra med kuppen eller råvaror som tas upp i Bolivia.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »


Tesla is 2 years ahead of the industry in critical areas, Audi CEO says.

Markus Duesmann, Audi’s new CEO, has been focusing on electric vehicles and he is taking inspiration from market leader Tesla.

The CEO recently said that he believes Tesla has a two years on the rest of the industry (via Reuters):

“Currently, Tesla has larger batteries because their cars are built around the batteries. Tesla is two years ahead in terms of computing and software architecture, and in autonomous driving as well.”
https://electrek.co/2020/07/27/tesla-tw ... -audi-ceo/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Artikel i media

Inlägg av Kriper »

SwedishAdvocate skrev:
Kriper skrev:
Svenssons skrev:
Jag visste inte att Bolivia hade stora nikelgruvor? Det är ju inte litium som är bristvaran för batterier. Litium är ju en av de vanligaste förekommande metallerna och Elon Musk har gjort det tydligt att det är brist på nickel för Tesla.
Jaha, då fattar jag att detta är en ickefråga bland Elon Musk fanclub. Deal with it!
Och apropå att kommunikation ibland kan vara knepig...

Här förstår jag nog inte riktigt hur du menar.
Retoriken i svaret är att inte bemöta innehållet i artiklarna, utan välja att svara med en helt egen agenda. Därför mitt ironiska svar.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

Kriper skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Kriper skrev:
Svenssons skrev:
Jag visste inte att Bolivia hade stora nikelgruvor? Det är ju inte litium som är bristvaran för batterier. Litium är ju en av de vanligaste förekommande metallerna och Elon Musk har gjort det tydligt att det är brist på nickel för Tesla.
Jaha, då fattar jag att detta är en ickefråga bland Elon Musk fanclub. Deal with it!
Och apropå att kommunikation ibland kan vara knepig...

Här förstår jag nog inte riktigt hur du menar.
Retoriken i svaret är att inte bemöta innehållet i artiklarna, utan välja att svara med en helt egen agenda. Därför mitt ironiska svar.
Jag bemötte innehållet med att Tesla inte har några intressen i Bolivia. Det är inte litium som Tesla lider brist av, det är nickel. Tesla köper inte heller litium från Bolivia. Vi har sett mängder med FUD kastade på Tesla genom åren, de har alltid ökat i intensitet när aktiekursen stuckit uppåt. Att påstå att Elon Musk nu driver en kupp mot ett land är väl det mest långtgående påhitt jag har sett, särskilt när det är rent påhitt att Tesla skulle gynnas av detta.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 367
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Artikel i media

Inlägg av d3marcus »

Anderzzon skrev:
Som jag har förstått det från en person på Spotify så är det de själva som utvecklar appen åt Tesla. Har du annan info?
Jag jobbar själv som utvecklare och använder Spotifys API dagligen. Har aldrig stött på att Spotify utvecklar andras appar utan de tillhandahåller ett API tredje part kan använda. Den begränsade funktionalitet som finns i Teslas Spotifyapp klarar en normalbegåvad programmerare att fixa på ett par veckor, bara simpla anrop till dessa end points:

https://developer.spotify.com/documenta ... ect-model/

Bevisbördan ligger på dig.
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Artikel i media

Inlägg av Anderzzon »

d3marcus skrev:
Anderzzon skrev:
Som jag har förstått det från en person på Spotify så är det de själva som utvecklar appen åt Tesla. Har du annan info?
Jag jobbar själv som utvecklare och använder Spotifys API dagligen. Har aldrig stött på att Spotify utvecklar andras appar utan de tillhandahåller ett API tredje part kan använda. Den begränsade funktionalitet som finns i Teslas Spotifyapp klarar en normalbegåvad programmerare att fixa på ett par veckor, bara simpla anrop till dessa end points:

https://developer.spotify.com/documenta ... ect-model/

Bevisbördan ligger på dig.
Jag försöker inte gå i klinch, säger bara vad jag har hört. Enklast är väl om nån här på forumet som jobbar på Spotify träder fram och förklarar varför appen är så dålig.
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Anderzzon skrev:
d3marcus skrev:
Anderzzon skrev:
Som jag har förstått det från en person på Spotify så är det de själva som utvecklar appen åt Tesla. Har du annan info?
Jag jobbar själv som utvecklare och använder Spotifys API dagligen. Har aldrig stött på att Spotify utvecklar andras appar utan de tillhandahåller ett API tredje part kan använda. Den begränsade funktionalitet som finns i Teslas Spotifyapp klarar en normalbegåvad programmerare att fixa på ett par veckor, bara simpla anrop till dessa end points:

https://developer.spotify.com/documenta ... ect-model/

Bevisbördan ligger på dig.
Jag försöker inte gå i klinch, säger bara vad jag har hört. Enklast är väl om nån här på forumet som jobbar på Spotify träder fram och förklarar varför appen är så dålig.

Jag tror poängen d3marcus försöker få fram är att det publika API:et inte kommer åt all funktionalitet som Spotify själva kan använda sig av. Då spelar det ingen roll vilka begåvade programmerare som gjort appen.
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Artikel i media

Inlägg av Anderzzon »

Verdi skrev:
Jag tror poängen d3marcus försöker få fram är att det publika API:et inte kommer åt all funktionalitet som Spotify själva kan använda sig av. Då spelar det ingen roll vilka begåvade programmerare som gjort appen.
Det finns ju egentligen ingenting som hindrar Spotify från att utveckla API:er specifikt för Tesla heller. Ju fler bilar Tesla säljer desto mer krav kan de ju ställa.
Men vad är det för avancerade funktioner som ni använder i native apparna som inte finns tillgängligt via Spotifys publika api?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8576
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Pontus »

Jag skulle bara vilja att den kommer ihåg vad man spelade sist samt att man får upp sista spellistan som default i spelaren nästa gång man kommer till bilen. Känns ganska basic men har ändå aldrig fungerat. Det funkar väl på andra enheter?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Artikel i media

Inlägg av Anderzzon »

Pontus skrev:
Jag skulle bara vilja att den kommer ihåg vad man spelade sist samt att man får upp sista spellistan som default i spelaren nästa gång man kommer till bilen. Känns ganska basic men har ändå aldrig fungerat. Det funkar väl på andra enheter?
Det funkar sämre i Teslan men jag tycker att den glömmer bort var jag var lite då och då i iOS appen också.
Fredrik j
Inlägg: 10830
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

Anderzzon skrev:
Ju fler bilar Tesla säljer desto mer krav kan de ju ställa.
Hur menar du?
Vad är det för krav tesla skulle ställa på Spotify?
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Artikel i media

Inlägg av Anderzzon »

Fredrik j skrev:
Hur menar du?
Vad är det för krav tesla skulle ställa på Spotify?
En bättre app. Det ingår ju ett premium abonnemang i bilen, detta betalar ju garanterat Tesla för. Då kan de ju ställa krav på Spotify att allt ska funka ordentligt.
Fredrik j
Inlägg: 10830
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

Anderzzon skrev:
Fredrik j skrev:
Hur menar du?
Vad är det för krav tesla skulle ställa på Spotify?
En bättre app. Det ingår ju ett premium abonnemang i bilen, detta betalar ju garanterat Tesla för. Då kan de ju ställa krav på Spotify att allt ska funka ordentligt.
Visst. Men är inte teorin att tesla gör mjukvaran själv?

Ingår spotify premium? Behöver man inte logga på med sin user?
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av vigge50 »

Fredrik j skrev:
Anderzzon skrev:
Fredrik j skrev:
Hur menar du?
Vad är det för krav tesla skulle ställa på Spotify?
En bättre app. Det ingår ju ett premium abonnemang i bilen, detta betalar ju garanterat Tesla för. Då kan de ju ställa krav på Spotify att allt ska funka ordentligt.
Visst. Men är inte teorin att tesla gör mjukvaran själv?

Ingår spotify premium? Behöver man inte logga på med sin user?
Du kan logga in med dit eget men ett Spotify premium ingår med bilen.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Artikel i media

Inlägg av Curik »

Anderzzon skrev:
Fredrik j skrev:
Hur menar du?
Vad är det för krav tesla skulle ställa på Spotify?
En bättre app. Det ingår ju ett premium abonnemang i bilen, detta betalar ju garanterat Tesla för. Då kan de ju ställa krav på Spotify att allt ska funka ordentligt.
Ingår och ingår.. Du får en provperiod som kortast är 1 månad och som längst 1 år.
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Artikel i media

Inlägg av Anderzzon »

Curik skrev:
Anderzzon skrev:
Fredrik j skrev:
Hur menar du?
Vad är det för krav tesla skulle ställa på Spotify?
En bättre app. Det ingår ju ett premium abonnemang i bilen, detta betalar ju garanterat Tesla för. Då kan de ju ställa krav på Spotify att allt ska funka ordentligt.
Ingår och ingår.. Du får en provperiod som kortast är 1 månad och som längst 1 år.
Nej just det, numera får man ju betala för Premium connectivity för att få tillgång till Spotify. Det ingår ju iof en del annat då.
Men oavsett vem som betalar för det så får ju Spotify pengar för att man använder deras tjänst i bilen.
Fredrik j
Inlägg: 10830
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

Volvos Spotify-app funkar inte heller något vidare. Stör mig på att det inte går att gå bakåt till en sökning. Sen synkar den dåligt med kontot. I en Volvo måste man logga på med eget konto.
Om tesla kan ställa krav borde ju Volvo kunna göra det. Man säljer ju fler bilar med spotifyklient än tesla.
Skriv svar