Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Audi e-tron

Inlägg av Mr S »

Nope! Min är knäpptyst. Du har inte gjort misstaget som en norrman gjorde, lagt skramlande nycklar i lilla facket till vänster om ratten? De felsökte hans bil länge innan de hittade att nycklarna var problemet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

Såg detta i mitt LinkedIn flöde.

Electric offensive continues ++ We are very happy that our first fully electric series production model is popular all over the world. In the first half of 2020, we delivered 17,641 E-tron models to customers worldwide.

Gissar att Norge är topp-1 marknad. :)
NiclasS
Inlägg: 39
Blev medlem: 22 sep 2019 19:36

Re: Audi e-tron

Inlägg av NiclasS »

Mr S skrev:
Nope! Min är knäpptyst. Du har inte gjort misstaget som en norrman gjorde, lagt skramlande nycklar i lilla facket till vänster om ratten? De felsökte hans bil länge innan de hittade att nycklarna var problemet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nej så enkelt är det tyvärr inte.

Tyvärr är detta som så många andra missljud i en bil att de kommer och går. Detta ljud är tydligast i 20-25 grader i utomhus temperatur. Med vanlig otur kommer den säkert vara 10 grader och regn när jag ska till verkstaden.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Audi e-tron

Inlägg av Teslaspolen »

En fråga ur det blå; är det någon som har provat övernattning i sin e-tron? Bjørn gör sådana tester lite då och då, men till e-tron saknas det vad jag vet. Kanske har jag missat?

Bekvämt (relativt..)? Hur fungerar A/C? Hos Tesla och nyare Kia/Hyundai finns ju camper mode för att hålla igång klimatanläggningen.

Frågan är kanske inte så knasig som först kan tes (sova i miljonkronors-bil?!). Jag har två scenarion som är helt rimliga, och något som vi saknat flertalet gånger med en 6-sätes X.

1. Du är ute på någon festival. Här ikring har vi till exempel den berömda Bingsjöstämman som ofta innebär musik och drickande med bekanta utomhus till sena natten. Visst kan man ta med tält, men förr om åren så har vi bäddat i bakluckan och sovit en natt, enkelt och snabbt. För att inte tala om bekvämt om man kan ha A/C på.

2. Du är ute på långresa, kanske genom Europa. Inget hotell bokat, utan istället bestämmer man sig för att köra tills man är för trötta, bäddar i ordning på någon rastplats och tar sig ett par timmars sömn innan resan fortsätter, kanske emot Kroatien eller Spanien. Kräver då minimalt med planering och väldigt händigt om man är 1-2 personer som är ute och reser.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

E-tron har tyvärr inte camper mode. ACn fungerar som i Teslas bilar innan camper mode blev till, dvs den stängs av efter 30 minuter. Det duger när hunden sitter kvar i bilen, för det tar ju sällan så lång tid, framförallt inte när man vet att det finns risk för att det blir varmt, men för övernattning i bilen måste man i så fall ha bilen igång om man vill ha AC hela natten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Audi e-tron

Inlägg av Teslaspolen »

mati skrev:
E-tron har tyvärr inte camper mode. ACn fungerar som i Teslas bilar innan camper mode blev till, dvs den stängs av efter 30 minuter. Det duger när hunden sitter kvar i bilen, för det tar ju sällan så lång tid, framförallt inte när man vet att det finns risk för att det blir varmt, men för övernattning i bilen måste man i så fall ha bilen igång om man vill ha AC hela natten.
Bra att det finns för hund eller om man har passagerare som inte ska med in i matbutiken eller liknande. :) Antar att man kan köra en liten hack för övernattning; lämna bilen på, lås dörrar och stäng av belysningen ute?
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av Fredrik j »

Varför måste man ha ac på om man sover i en parkerad bil på natten? Det går ju utmärkt att sova i en husvagn.
Är det på grund av rutorna eller avsaknaden av isolering?
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:
Varför måste man ha ac på om man sover i en parkerad bil på natten? Det går ju utmärkt att sova i en husvagn.
Är det på grund av rutorna eller avsaknaden av isolering?
Ventilation/avfuktning? Blir väl superfuktigt i en bil. Man kan väl ha rutorna öppna iofs. Om det är varmt nog.

Antagligen blir det snorvarmt på morgonen också om solen skiner på bilen.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Audi e-tron

Inlägg av Curik »

Måste ju säga att e-tronen är rätt läcker! Just denna var lite extra speciell då den blockerade sista laddparet på SuC i Norrköping... kanske Mati som är ute och åker av gammal vana? :D
IMG_20200729_175554.jpg
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Fredrik j skrev:
Varför måste man ha ac på om man sover i en parkerad bil på natten? Det går ju utmärkt att sova i en husvagn.
Är det på grund av rutorna eller avsaknaden av isolering?
Har du aldrig provat?

Det blir extremt fuktigt och väldigt snabbt dålig luft. Man måste i praktiken ha fönster öppna och det är ju inte alltid så kul (av flera skäl).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Audi e-tron

Inlägg av 12man »

Fredrik j skrev:
Varför måste man ha ac på om man sover i en parkerad bil på natten? Det går ju utmärkt att sova i en husvagn.
Är det på grund av rutorna eller avsaknaden av isolering?
Totala inneslutna luftvolymen kanske?

2a på den
Senast redigerad av 12man, redigerad totalt 1 gånger.
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Audi e-tron

Inlägg av [JM] »

Jag vet åtminstone en forummedlem som ibland sover i sin X pga just AC när det är tropisk värme på natten i sverige.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av Fredrik j »

Fattar när det är tropisk värme men jag får intrycket att det inte går att sova i bilen utan ac.
Svenska sommarnätter är ju ganska behagliga temperaturmässigt.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Fredrik j skrev:
Fattar när det är tropisk värme men jag får intrycket att det inte går att sova i bilen utan ac.
Svenska sommarnätter är ju ganska behagliga temperaturmässigt.
Det är som sagt inte temperaturen som är problemet...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Audi e-tron

Inlägg av tor-ake »

Sov i min ungdoms dagar ganska ofta i bil, och det går väl, men många bilar har luftutsläppen lägre än luftinsläppen, och backventiler på luftutblåsen bak, så om man inte öppnar rutorna eller har på fläkten är det i princip noll ventilation. Om man inte har en sönderrostad volvo alltså...

En husbil/husvagn har minst 50 kvadratcentimeters hål i golvnivå, mer om det är en större husvagn, samt takluckor eller takventiler, så det blir rejäl självdragsventilation.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Audi e-tron

Inlägg av 12man »

Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Fattar när det är tropisk värme men jag får intrycket att det inte går att sova i bilen utan ac.
Svenska sommarnätter är ju ganska behagliga temperaturmässigt.
Det är som sagt inte temperaturen som är problemet...
Vad blir (döds-) problem först?
Syrebrist, koldioxidöverskott, blodbrist pga myggbett vid öppet fonster
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Curik skrev:
Måste ju säga att e-tronen är rätt läcker! Just denna var lite extra speciell då den blockerade sista laddparet på SuC i Norrköping... kanske Mati som är ute och åker av gammal vana? :D
IMG_20200729_175554.jpg
Nej, jag har ingen sportback. ;)
Dessutom har jag inte kört en enda meter utan släp på hela sommarn (dvs det som kallas för sommar i år)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av Fredrik j »

Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Fattar när det är tropisk värme men jag får intrycket att det inte går att sova i bilen utan ac.
Svenska sommarnätter är ju ganska behagliga temperaturmässigt.
Det är som sagt inte temperaturen som är problemet...
Har sovit i bilar i min ungdom. Minns det som obekvämt eftersom man fick sitta i sätet. Madrassen i model3 är ju på en helt annan nivå.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Audi e-tron

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
Nej, jag har ingen sportback. ;)
Dessutom har jag inte kört en enda meter utan släp på hela sommarn (dvs det som kallas för sommar i år)
I år har det väl varit en klassisk svensk sommar?

Har sovit i bilen några gånger och det är inte roligt utan påslagen ventilation. Räcker ju att sitta i bilen ett tag utan ventilation så märker man att den blir dålig.

En av de stora fördelarna med elbil är ju att kunna ha på ventilation utan att batteriet laddas ur på en halvtimme utan tomgångskörning. Fått problem med avgasbilar med påslagen ventilation men avslagen förbränningsmotor.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Audi e-tron

Inlägg av tor-ake »

Man dör inte, men det är ju obehagligt. Mythbusters testade (S04E05) hur länge det skulle ta att dö i ett "litet rum" utan ventilation, och det var typ 36 timmar av koldioxiden från andningen eller 40(?) dygn av metangasen från fjärtar. Men man får huvudvärk redan vid en tiondel av dödlig dos koldioxid.

Om man blir myggbiten en hel natt kan man bli rejält sjuk och illamående av deras antikoagulant. Inte så festligt, men sedan blir man immun ett bra tag efteråt.

Ett par cm öppet fönster och myggnät fäst med häftmassa är mitt tips.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

tor-ake skrev:
Man dör inte, men det är ju obehagligt. Mythbusters testade (S04E05) hur länge det skulle ta att dö i ett "litet rum" utan ventilation, och det var typ 36 timmar av koldioxiden från andningen eller 40(?) dygn av metangasen från fjärtar. Men man får huvudvärk redan vid en tiondel av dödlig dos koldioxid.

Om man blir myggbiten en hel natt kan man bli rejält sjuk och illamående av deras antikoagulant. Inte så festligt, men sedan blir man immun ett bra tag efteråt.

Ett par cm öppet fönster och myggnät fäst med häftmassa är mitt tips.
Mitt tips är att ha elbil och sätta på ACn ;)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Audi e-tron

Inlägg av Hertsh »

Curik skrev:
Måste ju säga att e-tronen är rätt läcker! Just denna var lite extra speciell då den blockerade sista laddparet på SuC i Norrköping... kanske Mati som är ute och åker av gammal vana? :D
IMG_20200729_175554.jpg
Bild Den här passar nästan bättre i en humortråd.

Undra hur lång tid hen ska stå där innan appen berättar att bilen inte laddar. Bild
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
mati skrev:
Nej, jag har ingen sportback. ;)
Dessutom har jag inte kört en enda meter utan släp på hela sommarn (dvs det som kallas för sommar i år)
I år har det väl varit en klassisk svensk sommar?...
Sant. Den första på länge känns det som, efter ett antal år med torra och varma sommrar. Nu så i efterhand är det en jäkla tur att jag inte hann få min dragkrok monterad förra sommarn. Även om det kändes förfärligt då. Men tanken var att vi skulle riva ut och göra om hela andra våningen förra sommarn, vilket inte gick pga den saknande dragkroken. Det var superbittert och fick läggas på is. Det blev alltså inte av förrän nu och jag har hållit på hela juli månaden. Och den här sommarn är verkligen perfekt för detta. Inte för varmt, lagom temperatur för en kontorsmänniska som inte är van vid kroppsligt arbete ;). Och man känner inte att man vill göra nåt annat och njuta av sommarn, för det är ju ingen sommar.
Och dessutom är det inte aktuellt att åka på semester i år pga rådande omständigheter. En perfekt renoveringssommar vilket tydligen många tycker. Byggvaruhandeln kör nog hem ett rekordår i år.
Tur att man äntligen kan dra släp. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Hertsh skrev:
Curik skrev:
Måste ju säga att e-tronen är rätt läcker! Just denna var lite extra speciell då den blockerade sista laddparet på SuC i Norrköping... kanske Mati som är ute och åker av gammal vana? :D
IMG_20200729_175554.jpg
Bild Den här passar nästan bättre i en humortråd.

Undra hur lång tid hen ska stå där innan appen berättar att bilen inte laddar. Bild
Hmm, kanske det som är problemet, appen verkar ju inte funka särskilt ofta. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar