Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av elbi
Moderator: Redaktion
Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av elbi
Regeringen har lagt en promemoria, som föreslås bli lag från årsskiftet, där man som första ägare blir återbetalningsskyldig av miljöbonusen om bilen exporteras (eller egentligen alls avregistreras annat än pga skrotning - vitsen med miljöbonusen är att fordonet ska vara i trafik, och inte stå avställt) inom fem år från köpet.
Således kan du om du köpt en elbil och sedan sålt den på andrahandsmarknaden inom fem år plötsligt tvingas betala tillbaka exempelvis 60 000 kronor till staten. För leasingbilar blir det leasingföretagets problem, och promemorian menar att de bolagen borde klara av att upprätta avtal vid vidareförsäljning som kompenserar. För privatpersoner kan det bli lite mer utmanande.
https://www.regeringen.se/4a163e/conten ... e-i-fem-ar
Således kan du om du köpt en elbil och sedan sålt den på andrahandsmarknaden inom fem år plötsligt tvingas betala tillbaka exempelvis 60 000 kronor till staten. För leasingbilar blir det leasingföretagets problem, och promemorian menar att de bolagen borde klara av att upprätta avtal vid vidareförsäljning som kompenserar. För privatpersoner kan det bli lite mer utmanande.
https://www.regeringen.se/4a163e/conten ... e-i-fem-ar
Författare och bloggare. Model S 2023
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Låter ju som ett ”hål i huvudet” förslag, skapar ju bara stor osäkerhet hos kunderna som skall köpa nya miljöbilar vilket är kontraproduktivt för hela miljöbonusen. Vettigare är ju att den som faktiskt exporterar bilen blir betalningsskyldig för den premie som tidigare utbetalats, då får man ju den effekt man vill (fler miljöbilar säljs nya och färre exporteras).
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Ja, hoppas remissinstanserna protesterar.
larsw: Din interaktion med min tweet där satte fart på den ordentligt
larsw: Din interaktion med min tweet där satte fart på den ordentligt
Elbilist sedan 2014
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7064
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Låter som en fullkomligt idiotisk lösning på ett iofs reellt problem. Att man skall kunna bli skyldig staten 60000:- på grund av vad en slumpmässig framtida ägare får för sig att göra med en vara man en gång har ägt är ju förstås helt absurt.
I princip alla andra modeller för att lösa detta måste väl vara bättre?
/fth
I princip alla andra modeller för att lösa detta måste väl vara bättre?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Märkligt förslag. Det rimliga är väl att den som exporterar den får återbetala den. Rätt konstigt att kunna få en faktura baserat på hur en senare ägare sålt vidare bilen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Tror knappast det håller rättsligt... men som sagt så kan det ju gälla den som
faktiskt gör exporten.
faktiskt gör exporten.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- sven-labil
- Teslaägare
- Inlägg: 257
- Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/ola13743
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Det verkar amerikanskt; framtaget av jurister för att skapa arbete för jurister...
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Om det är lagstiftaren som beslutar det så kan det nog hålla för rätten.
Elbilist sedan 2014
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
De här låter ju slump artat
har man otur så förlorar man eller måste man behålla bilen minst 5 år för att vara säker
har man otur så förlorar man eller måste man behålla bilen minst 5 år för att vara säker
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021
- sven-labil
- Teslaägare
- Inlägg: 257
- Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/ola13743
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Jag tänkte på komplicerade köpeavtal och betalningskrav i många led när en bil som haft flera ägare exporteras.Klintan skrev:Om det är lagstiftaren som beslutar det så kan det nog hålla för rätten.
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Anledningen, om man läser promemorian, att inte kräva att ägaren som exporterar bilen på pengarna, är att det kan ses som en exporttull, och det skulle inte ses med blida ögon av EU-kommissionen. De föreslår därför att man skriver med exportförbud i köpesavtal, som då kan innebära tvister i flera led om ägare fyra exporterar bilen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Låter som upplagt för att kunna bli lurad.. Men jag förstår varför de gör lagen som de de gör?bylund skrev:Anledningen, om man läser promemorian, att inte kräva att ägaren som exporterar bilen på pengarna, är att det kan ses som en exporttull, och det skulle inte ses med blida ögon av EU-kommissionen. De föreslår därför att man skriver med exportförbud i köpesavtal, som då kan innebära tvister i flera led om ägare fyra exporterar bilen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
I praktiken innebär ju det att man alltid måste behålla sin bil i minst 5år.
Kanske blir man kontaktad av nuvarande ägare som vill ha 20000 annars exporterar han.
Ogenomtänkt.
Man borde istället skissa på en avtrappningsplan när det gäller bonus.
Kanske blir man kontaktad av nuvarande ägare som vill ha 20000 annars exporterar han.
Ogenomtänkt.
Man borde istället skissa på en avtrappningsplan när det gäller bonus.
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1975
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Det här låter som en kanonide!
Om man vill stoppa elbilsförsäljningen alltså.
Satsar Sverige på fossilt nu alltså?
Om man vill stoppa elbilsförsäljningen alltså.
Satsar Sverige på fossilt nu alltså?
Haft alla 3/Y
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Tanken är nog att de där 60kkr som ska betalas tillbaka går till sänkta malus på avgasbilar...pejvic skrev:Det här låter som en kanonide!
Om man vill stoppa elbilsförsäljningen alltså.
Satsar Sverige på fossilt nu alltså?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Det är väl förvisso genomtänkt, då de själva inser nackdelarna med förslaget, men tycker att alternativen är sämre. Alternativ presenteras faktiskt i promemorian.Fredrik j skrev:I praktiken innebär ju det att man alltid måste behålla sin bil i minst 5år.
Kanske blir man kontaktad av nuvarande ägare som vill ha 20000 annars exporterar han.
Ogenomtänkt.
Man borde istället skissa på en avtrappningsplan när det gäller bonus.
Men kanske skulle man istället dela upp bonusen på flera år, så att t ex en femtedel betalas ut per år över fem år, till den som råkar vara innehavare vid den tidpunkten. (Även det alternativet har de tagit upp och dissat).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Ja, jag såg det också. För er som inte kollat så ser det ut såhär: Det verkar ju genomtänkt, men varför inte bara landa på lösningen att den som faktiskt exporterar bilen får betala? Jag ser inte några nackdelar med det, och såg inte att det disktuterades i PM:et heller. Men kan ha missat.bylund skrev:Det är väl förvisso genomtänkt, då de själva inser nackdelarna med förslaget, men tycker att alternativen är sämre. Alternativ presenteras faktiskt i promemorian.Fredrik j skrev:I praktiken innebär ju det att man alltid måste behålla sin bil i minst 5år.
Kanske blir man kontaktad av nuvarande ägare som vill ha 20000 annars exporterar han.
Ogenomtänkt.
Man borde istället skissa på en avtrappningsplan när det gäller bonus.
Men kanske skulle man istället dela upp bonusen på flera år, så att t ex en femtedel betalas ut per år över fem år, till den som råkar vara innehavare vid den tidpunkten. (Även det alternativet har de tagit upp och dissat).
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Det kan, som jag var inne på ovan, ses som en exporttull, och det antas inte EU-kommissionen gilla, då det bryter mot reglerna för den inre marknaden.Curik skrev:Det verkar ju genomtänkt, men varför inte bara landa på lösningen att den som faktiskt exporterar bilen får betala? Jag ser inte några nackdelar med det, och såg inte att det disktuterades i PM:et heller. Men kan ha missat.
De nämner även att bilmålvakter kan tänkas registreras som sista ägaren innan export.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Jag läste det du skrev men kopplade inte, tack!bylund skrev:Det kan, som jag var inne på ovan, ses som en exporttull, och det antas inte EU-kommissionen gilla, då det bryter mot reglerna för den inre marknaden.Curik skrev:Det verkar ju genomtänkt, men varför inte bara landa på lösningen att den som faktiskt exporterar bilen får betala? Jag ser inte några nackdelar med det, och såg inte att det disktuterades i PM:et heller. Men kan ha missat.
De nämner även att bilmålvakter kan tänkas registreras som sista ägaren innan export.
Deras förslag om att skriva in det i köpkontraktet är ju lika illa dock.
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Det är ju inte genomtänkt alls. Köpeavtalet? Så förste ägare ska processa mot näste köpare? Vad kostar en sån process? Ska man kolla ekonomin på köparen när man säljer en bil?Curik skrev:Ja, jag såg det också. För er som inte kollat så ser det ut såhär: Det verkar ju genomtänkt, men varför inte bara landa på lösningen att den som faktiskt exporterar bilen får betala? Jag ser inte några nackdelar med det, och såg inte att det disktuterades i PM:et heller. Men kan ha missat.bylund skrev:Det är väl förvisso genomtänkt, då de själva inser nackdelarna med förslaget, men tycker att alternativen är sämre. Alternativ presenteras faktiskt i promemorian.Fredrik j skrev:I praktiken innebär ju det att man alltid måste behålla sin bil i minst 5år.
Kanske blir man kontaktad av nuvarande ägare som vill ha 20000 annars exporterar han.
Ogenomtänkt.
Man borde istället skissa på en avtrappningsplan när det gäller bonus.
Men kanske skulle man istället dela upp bonusen på flera år, så att t ex en femtedel betalas ut per år över fem år, till den som råkar vara innehavare vid den tidpunkten. (Även det alternativet har de tagit upp och dissat).
Betala ut bonusen löpande till den som äger bilen istället. Som vägskatt fast åt andra hållet. Som när man ställer av en bil.
Vad är problemet? 1000 per månad i 5år.
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Jag tycker det verkar genomtänkt för att vara politiskt. Dom har förstått problemet och även uppmärksammat nackdelarna - men hamnat på en lösning jag inte håller med om. Typ som det brukar vara.Fredrik j skrev:Det är ju inte genomtänkt alls. Köpeavtalet? Så förste ägare ska processa mot näste köpare? Vad kostar en sån process? Ska man kolla ekonomin på köparen när man säljer en bil?
Betala ut bonusen löpande till den som äger bilen istället. Som vägskatt fast åt andra hållet. Som när man ställer av en bil.
Vad är problemet? 1000 per månad i 5år.
Att betala ut per månad låter ju bättre.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7064
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Exakt, hur svårt kan det vara?Fredrik j skrev:Vad är problemet? 1000 per månad i 5år.
Då finns det ju också hela tiden ett latent "miljövärde" i bilen som man kan relatera till om/när man funderar på att exportera den.
Enkelt, lättbegripligt, utan risk för juridiska problem etc., finns inte den modellen ens med som ett förkastat alternativ i texten?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Jo. Den finns med. Och har förkastats. Ändå den modell jag skulle välja.fth skrev:Exakt, hur svårt kan det vara?Fredrik j skrev:Vad är problemet? 1000 per månad i 5år.
Då finns det ju också hela tiden ett latent "miljövärde" i bilen som man kan relatera till om/när man funderar på att exportera den.
Enkelt, lättbegripligt, utan risk för juridiska problem etc., finns inte den modellen ens med som ett förkastat alternativ i texten?
/fth
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Speciellt som dom allra flesta har sin utgift för bil per månad. Skulle ju förenkla budgetberäkningar för t.ex. privatleasing.bylund skrev:Jo. Den finns med. Och har förkastats. Ändå den modell jag skulle välja.fth skrev:Exakt, hur svårt kan det vara?Fredrik j skrev:Vad är problemet? 1000 per månad i 5år.
Då finns det ju också hela tiden ett latent "miljövärde" i bilen som man kan relatera till om/när man funderar på att exportera den.
Enkelt, lättbegripligt, utan risk för juridiska problem etc., finns inte den modellen ens med som ett förkastat alternativ i texten?
/fth
Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av
Den avfärdas med följande resonemang:fth skrev:Exakt, hur svårt kan det vara?Fredrik j skrev:Vad är problemet? 1000 per månad i 5år.
Då finns det ju också hela tiden ett latent "miljövärde" i bilen som man kan relatera till om/när man funderar på att exportera den.
Enkelt, lättbegripligt, utan risk för juridiska problem etc., finns inte den modellen ens med som ett förkastat alternativ i texten?
/fth